Thomas E's log - From fatness to fitness


Thomas E
 Share

Recommended Posts

Hmm.. ikke mange som følger loggen.. HAr heller ikke været flink til at opdatere.

Onsdag :

Landevej

Data Værdi Enhed

Varighed 1:03:10

Lagringsfrekvens 5 s

Energiforbrug 821 kcal

Antal hjerteslag 9361 slag

Minimumpuls 110 slag/min

Gennemsnitspuls 148 slag/min

Makspuls 180 slag/min

Gennemsnitshastighed 27,1 km/h

Maksimumhastighed 44,4 km/h

Distance 28,5 km

Stigning 150 m

Kiloerne rasler af. Herligt.

Har tabt ca 5 kg på 1½ uge.

Har også vejet alt hvad der er indtaget. Agter jeg ikke at gøre hver gang, men mere for at lære mig selv hvor meget 100g pasta fx fylder på øjemål i skålen osv.

Og som udgangspunkt kan jeg forbrænde ca 1000 kcal i timen på cyklen. +- 200 kcal.

Dagligt indtag har jeg sat til 2000 og samlet kalorieindtag ligger på mellem 1300 og 2500 for hele dagen afhængigt af om jeg har en cykeltur på 3 timer. Så skal der altså lidt mere næring til. Jeg vil meget gerne uploade mit kalorieregnskab hvis nogen skulle være interesserede.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 828
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det går fint med vægttabet må jeg konstatere.

200 gram pr. døgn. Støt og roligt!

Lørdag : spinning

Søndag kører jeg CSC Classic Motion 100 km

tirsdag træner jeg med klubben.

Torsdag er der mindeløb for en af vore ryttere som blev kørt ihjel på tragisk vis.

Næste søndag - første sæsson mål , - Hald sø rundt 100km

Link to comment
Share on other sites

:( :thumb_down: Søndag : :angry:

Blev "underholdt" hele natten af genboerne som festede så jeg kom aldrig til start i Århus.

Det er simpelthen utroligt man ikke kan få sin nattesøvn når man har brug for den.

Men jeg kom afsted alligevel. Skal love for det var en lang tur alligevel.

Jeg kørte Viborg, Skive, Kjellerup, Viborg.

En tur på ca 95 km.

Data Værdi Enhed

Varighed 3:06:45

Lagringsfrekvens 5 s

Energiforbrug 2727 kcal

Antal hjerteslag 29519 slag

Minimumpuls 117 slag/min

Gennemsnitspuls 158 slag/min

Makspuls 185 slag/min

Gennemsnitshastighed 30,6 km/h

Distance 95,1 km

post-12-1083518383.gif

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag.

Kørsel med klubben.

ca 18 min. mangler

Data Værdi Enhed

Varighed 1:48:40

Lagringsfrekvens 5 s

Energiforbrug 1447 kcal

Antal hjerteslag 16312 slag

Hvile 3 slag

Minimumpuls 111 slag/min

Gennemsnitspuls 150 slag/min

Makspuls 187 slag/min

Standartafvigelse 15,3 slag/min

Minimumhastighed 1,9 km/h

Gennemsnitshastighed 29,7 km/h

Maksimumhastighed 62,0 km/h

Distance 53,5 km

Kilometertæller 2279 km

m

Link to comment
Share on other sites

Hey Thomas!

Godt at se du er kommet frem fra vinterhiet :)

Det ser ud som det har været en god tur til Lanzarote, men blæser det ikke altid en 10-15 sek/m dernede? Men så er det jo bare ekstra god træning B)

Flot vægttab du har gang i, du er kommet langt på ikke så lang tid, synes jeg. Keep it up!

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Hey Ziggymund!

Er der liv i dig endnu?

Jo tak.

Nu VIL jeg simpelthen bare veje under 90. Har lige haft 2 dage her med lidt peanuts og en pose slik. Men ellers har jeg holdt vægttabet med ca 200gram støt og roligt uden sukkertrang eller ædeflip.

Har hjulpet lidt med nogen chromium kapsler. Synes de tager den søde tand ret pænt.

Det koster en formue i grøntsager og sunde ting som frugter og den slags.

Spiser meget grapefrugt, ananas og æbler.

Og 500g grøntsager hver dag med 200g kød ca.

Kunne ikke have klaret den uden min elskede cola light.

Rent faktisk har jeg tabt så meget at det offentlige nu omsider kan stramme mit maveskind lidt op. Spørgsmålet er så hvordan og hvornår.

Lækkert at komme til at køre i en klub selvom det kun er motion. Vil lige ind i rytmen og vænne mig til at køre i grupper.

Jeg er vant til at cykle meget alene og kan egentlig allerbedst lide at ligge oppe foran i feltet hvis jeg cykler med flere. Jeg kan simpelthen ikke udstå de køre op og ned i tempo hele tiden og en eller anden pensionist rejser sig op midt i det hele. Det er langt mere motiverende for mig at træde min egen mølle i front. Man bruger lidt flere kræfter men til gengæld føler jeg man har overblikket over vejen og situationen.

Søndag køres Hald sø rundt i det midtjyske.

Det er første år jeg skal køre i klubtrøje.

Håber på god vejr.

De 95 km fra i søndags napper stadig "pænt" når jeg går. Så jeg har taget en fridag.

Lader op til på søndag. Skal dog lige træne i morgen og en lille tur lørdag.

Får du cyklet Ziggy?

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Hald Sø Rundt 2004, Søndag 9. maj.

Kunne mærke fra start at jeg ikke lige havde fået morgenmaden fordøjet helt.

Jeg er ikke udpræget morgenmenneske, så det irriterer mig de arrangerer cykelløb fra morgenen af når jeg kører stærkest om eftermiddagen.

Jeg kom da okay fra start og holdt mig til nogle grupper. Kørte op fra gruppe til gruppe og fandt til sidst nogle fra min egen klub at køre med.

Havde vildt ondt i lungerne. Ved ikke lige hvad der sker, men det må være fordi folk kører som vilde dyr den første time.

Efter dollerup bakker holdt jeg lige ind ved depotet i 30-40 sek og fyldte vand på dunken.

Men gruppen var allerede fortsat forbi. heldigvis fik jeg lidt læ bag en traktor en lille kilometer, så jeg kunne selv med møje og besvær køre gruppen ind da de drejede af i sidevinden.

Lungerne peb fælt hele løbet og jeg hostede en del. Tror måske lige de skal igang igen.

Dansk luft er nu engang anderledes en på Lanzarote. Meget mere tør og kold.

Rent faktisk kom det som en overraskelse for mig, at jeg kørte hurtigere den sidste 3. del af løbet.

Følte mig lidt som en diesel motor der bare tøffede afsted i samme tempo i et stort gear.

Kan træde lidt større "mølle" når jeg er godt mør. underligt nok. Men er det et "lidelsesgilde"

er jeg nok en af de bedre til at pine mig selv og vride citronen - hvilket min høje kropsvægt indikerer!

Fatter ikke at de andre giver den så meget gas den første time hvis de ikke kan holde distancen.

Som sædvanligt vejede de andre på øjemål ikke meget over de 70.

Og så kører der sådan en 100kg's bamse sammen med dem med nogle kæmpe træstammer.

Tror sku de har lidt respekt for det alligevel. Godt nok er jeg typisk ikke så gammel som dem, men jeg vejer trodsalt 25-30 kg mere end dem. Og når de så får at vide jeg har vejet over 130kg for 3-4 år siden måber de.

Bekræftede blot mig selv i, at "zabel" metoden med at køre nogle 100 km ture indimellem holder stik. (bortset fra Zabel nok kører 300km)

Data Værdi Enhed

Varighed 3:06:20

Lagringsfrekvens 5 s

Energiforbrug 3034 kcal

Antal hjerteslag 31504 slag

MorgenHvilepuls 52 slag

Minimumpuls 110 slag/min

Gennemsnitspuls 169 slag/min

Makspuls 195 slag/min

Gennemsnitshastighed 32,0 km/h

Maksimumhastighed 53,9 km/h

Distance 99,1 km

Snittet var ikke så højt i år trods det jeg synes vi kørte meget hurtigere gennem hele løbet.

Sidste år var der en del perioder hvor man ikke kørte ret hurtigt.

Kurven :

post-12-1084105925.gif

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

jep der er stadig liv i stængerne. Kører H30 i år pga. en regelændring i DCU som gør at alle C-ryttere over 30 blev hældt over i H30. Men det er cool, vi kører samme distance som C-feltet, men bruger 5-10 minutter mindre, så der bliver gået til den.

Din "sjove" oplevelse med lungerne kender jeg alt for godt. Det er et mildt tilfælde af anstrengelsesudløst astma, men hvis du kun oplever det få gange, skal du ikke gå til læge med det. Det er dine brochier, der ikke bryder sig om det, du udsætter dem for. Sørg for at være varm inden du begynder at køre 90-100% intensitet, så kan du formentlig undgå det fremover.

Keep it spinning B)

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Din "sjove" oplevelse med lungerne kender jeg alt for godt. Det er et mildt tilfælde af anstrengelsesudløst astma, men hvis du kun oplever det få gange, skal du ikke gå til læge med det. Det er dine brochier, der ikke bryder sig om det, du udsætter dem for. Sørg for at være varm inden du begynder at køre 90-100% intensitet, så kan du formentlig undgå det fremover.

Jeg tror du har ret.

Oplevede Det var som om at musklerne ikke var kørt helt ud og lungerne ikke helt kunne følge med. Jeg oplevede lige to gange at jeg gispede efter vejret som om at lungerne klappede sammen. Egentlig plejer man nu nok at skulle kunne få luften NED i lungerne og mere koncentrere sig om at puste ud.

Meeen okay.. selvom det var godt vejr blæste der en del, så deres "chill faktor" hos DMI holdt stik.

Er godt nok længe siden jeg har haft det sådan med lungerne.

Har fået noget inhalationspulver i forvejen som jeg bruger i forbindelse med tørre slimhinder fra dengang jeg blev opereret i svælget. Der sagde de ellers at jeg havde nogle voldsomt raske lunger der virkeligt kunne tage noget indenbords. Tror faktisk de sagde ca 6,5-7 liter hvor et gennemsnitsmenneske ligger på mellem 5 og 6 liter.

Men denne gang kunne jeg som sagt ikke hive vejret helt i bund.

Idag har jeg haft de sædvanlige klamme hænder og lidt drypsveden fordi forbrændingen siger spar to dagen derpå efter et 100km løb. Kroppen er jo klar til der skal brændes noget af igen. Burde nok lige have taget kondicyklen til lige at tage toppen af energi overskudet. Egentlig troede jeg altid førhen at jo federe man var jo mere svedte man, hvilket i nogle tilfælde kan bruges som en tommelfingerregel, men rent faktisk er det jo et sundhedstegn da jo bedre form man er i , - jo bedre er kroppen til at nedkøle sig selv igen.

Talte engang med en speciallæge om det da jeg synes jeg svedte ret meget.

Det samme spurge jeg rent faktisk Morten Fenger om (tidl. dk mester i triathlon), hvorpå han sagde det samme som lægen, nemlig at det signalerer god form og at legemet egentlig kan omsætte og flytte en masse energi ret hurtigt. Dette betyder jo sføli at man tager hurtigt på, MEN man også kan tabe sig hurtigt.

Kan nu stadig ikke lade være at tænke på jeg kørte bedre hen mod slutningen af løbet.

*Fryder sig* :tongue:

Ziggy, nu kører jeg i motionsklubben, men lad os nu se om jeg ikke kan holde motivationen hele vinteren og ikke mindst vægten så jeg ikke skal til at bruge en masse kræfter på at komme ned i vægt istedet for at kunne træne i en god vægt og styrke formen endnu bedre.

Mellem linjerne står der at jeg godt ved jeg kan blive god nok til at køre i en klasse men skal altså lige ned i vægt igen. Var der næsten sidste år. Det vil jeg ikke miste igen. Og det bliver sikkert ikke nemmere for hvert år der går. Godtnok bliver man mere snu og kender sig selv bedre, men lad os nu se. Jeg har stadig ca 10 gode år i mig hvor jeg stadig kan nå at komme til at køre rigtigt stærkt. Jeg vil simpelthen være mager og i superform når de ser mig på Lanzarote næste år. Så skal de sku få sig en køretur. :devil:

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag :

Data Værdi Enhed

Varighed 0:53:00

Lagringsfrekvens 5 s

Energiforbrug 686 kcal

Antal hjerteslag 7856 slag

Minimumpuls 94 slag/min

Gennemsnitspuls 148 slag/min

Makspuls 177 slag/min

Gennemsnitshastighed 30,1 km/h

Maksimumhastighed 48,4 km/h

Distance 26,6 km

Kilometertæller 2405 km

post-12-1084480335.gif

Link to comment
Share on other sites

Torsdag :

Nu kan man virkelig begynde at mærke formen komme.

Data Værdi Enhed

Varighed 2:13:10

Lagringsfrekvens 5 s

Energiforbrug 1766 kcal

Antal hjerteslag 19987 slag

Hvile 6 slag

Minimumpuls 106 slag/min

Gennemsnitspuls 150 slag/min

Makspuls 183 slag/min

Gennemsnitshastighed 32,1 km/h

Maksimumhastighed 54,5 km/h

Distance 71,3 km

post-12-1084480428.gif

Link to comment
Share on other sites

Ved du om Morten Fenger har slået sig mere eller mindre permanent ned på Lanzarote?

Han var der for 2 år siden som event manager, men nu har hende Gitte vist stillingen.

Umiddelbart tror jeg han boede der fast for ca 2 år siden.

Har ikke set ham dernede de sidste 2 år under cykelugerne ihvertfald.

Men hvilken imponerende fysik han har. Bomstærk og tætte muskelfibre.

Han ser ikke voldsom stor ud men jeg kan love dig for han kan lave noget.

Kender du ham da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sige det meget kort..... Jeg kunne have vundet idag! Ingen tvivl.

Skal lige sunde mig da jeg er lettere irritabel nu. Den skal lige fordøjes lidt.

Surt at føle sig stærkest og havde en chance for at vinde hvis folk kører med hovedet under armen. Jeg var super stærk idag. De rykkede og flåede i gruppen men jeg var med hver gang ! Og til allersidst går det galt fordi jeg mister et hjul jeg trode jeg kunne regne med.

Detaljer følger senere. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Træner stadig, men blev godt nok muggen i torsdags. Kørte uden at få mit diplom.

Det kunne være ligemeget når jeg ikke fik det ud af det som fortjent var.

Næste mål er klub enkeltstarten. EDIT - BLEV NUMMER 8

Kan i evt. komme med nogle gode råd om at sætte sig op til tidskørsel ?

Kom frem af busken ziggy og Fist.

Edited by Thomas E
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så fik jeg sku fjernet lidt bindevæv og lidt af maveskindet !

Har jo tabt mig så meget de mente jeg kunne få lavet det gratis.

Der hvor fedtet har siddet er der stadig en masse væv som man ikke kan komme af med naturligt.

Så jeg er begyndt at træne igen. Det går fint fremad.

Spinning og et par gode ture er det blevet til.

100 km lørdag og enkeltstart 30 km søndag.

Skulle nok ikke have kørt mig helt ud lørdag for der var absolut intet at køre med søndag. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Træner igennem nu !

Tager til Frankrig næste lørdag.

Skal prøve kræfter med L'Alpe D'Huez og Madeleine.

Spiser lidt rigeligt her, men er indstillet på at give den en skalle hele vinteren og ikke falde af på den så jeg skal starte fra nul hver jul.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

normal_IMG_0100.JPG

Her er "oksen" på vej op af alpe d' huez

normal_IMG_0092.JPG

En flot udsigt

normal_IMG_0075.JPG

"Ulle" slog næsten min tid... :tongue:

normal_IMG_0091.JPG

Det var helt vildt som tilskuerne var mødt talrigt frem. Op mod 1 million tilskuere.

Et mekka for motionister.

normal_tour2.JPG

Dannebrog på vognen.. Col de Madeleine

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu går det for alvor løs.

Maden kontrolleres og tilpasses pr. kalorier i et regneark.

Hver morgen de sidste 3 uger har jeg taget lidt morgentræning på spinningcyklen.

Om aftenen er det enten styrketræning i centret eller ud på landevejen.

Det går faktisk pænt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Jeg er netop hjemvendt fra Gran Canaria.

Det er faktisk ikke nemt at cykle der sammenlignet med f.x. Lazarote.

Det lykkedes mig at komme afsted hver dag ca 1,5 - 3 timer fra d.19 - 25/11.

Jeg træner fortsat i centret ca. 2 gange o m ugen plus spinning om onsdagen.

Vi får det billigt gennem cykelklubben så det er jo en herlig ting.

Derudover supplerer jeg meget op med træning på min egen Kettler Ergoracer samt håndvægte og lidt bænk hjemmefra.

Jeg er begyndt at kunne se resultatet efter jeg i juni fik fjernet noget bindevæv på mave og bryst som var blevet i overskud efter det store vægttab. Det er jo surt at gå rundt med, for man kan ikke selv komme af med det gennem træning.

Det er som at være et nyt menneske at man ikke har alt den kæmpe mave mere.

Der hvor fedtet sad førhen bliver der nogle netmasker tilbage som bare ligner deller. Derfor kunne man træne og træne uden synligt resultat rent kosmetisk.

Men kroppen kom jo i bedre form alligevel selvom det ikke kunne ses. Det har snydt mig lidt.

Jeg holder vægten ret stabilt. Ca. 90-95 kg hele året. Vil som omtalt mange gange i tidligere indlæg gerne have en tilstand hvor jeg kan ligge på 85-90 kg over hele året. Nu har jeg prøvet at lave lidt om på min træning således jeg træner direkte når jeg står op og først bagefter spiser morgenmad, bestående af havregryn eller måske lidt riskage med ost eller marmelade.

Derefter på arbejdet holder jeg den gående med 1-2 protein blast bars fra natures best. Der er ca 130 kalorier i sådan en fætter som består af lidt valleprotein og velsagtens noget sirup og fibre for at lave konsistencen.

Det gamle velkendte kost er også fundet frem igen, nemlig knækbrød og æbler.

Til aften står den på et stykke dampet kød (kylling/fisk osv) eller måske hakkebøf.

Tro det eller lad være. Man kan godt lave hakkebøf i mikroovn plus en hel del grønt.

Tomat og asparges er jo gode fordi de vejer meget så man ikke skal bruge så lang tid på at spise.

Det kører godt igen.

Det var som om det hele stod stille i lang tid uden jeg flyttede mig.

Nu er det som om kroppen skulle ned i gear i sommer og begynder at lystre igen på grund af træningen.

Jeg har vedhæftet et par billeder fra min tur.

Det er sku hårdt at tabe sig samtidig med man skal træne sig i form.

Det er dog ret umuligt både at opbygge og nedbryde.

Men en vedligholdelses tilstand af muskler samtidig med øget form må kunne lade sig gøre. Så må der ryge lidt deller i svinget.

Er fortrøstningsfuld.

:4thumbup:

Tilbage med super moral.

post-1447-1101829756_thumb.jpg

post-1447-1101829968_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Må godt nok indrømme jeg er ved at være mærket.

Det gør pænt ondt i stængerne efter aftenens spinningtime oven på en uges træning i bakker.

har også kørt lørdag, mandag, tirsdag og onsdag efter jeg kom hjem.

Tager lige en fridag og regner med at rulle lidt fredag.

Skal ud på landevejen lørdag/søndag.

Link to comment
Share on other sites

Nå, der skal da vist lige lidt gang i den her log :wink:

Thomas, jeg har lige kigget den nye del af din log igennem, og det ser godt ud. Du skal ikke holde dig tilbage m.h.t. det træningsprogram, vi PM'ede om. Du kan sagtens nå at blive skarp inden næste store udfordring, hvis du griber det fornuftigt an.

Ziggymund :bike:

Tilføjelse: Jeg er p.t. ved at lave et program til vores BEG ryttere, og du vil uden problemer kunne følge det eller en let modificeret udgave af det så det passer ind i din tidsplan :)

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share