Sign in to follow this  
Followers 0
tppj84

3,5,8 eller 10 gentagelser..?

28 posts in this topic

Hejsa derude.

Har hørt at man kan dele op efter, hvormange gentagelser man tager. Fx. 16 er udholdenhed, 10 er muskelvækst og 3 er styrke.. Så går mit spørgsmål på; hvorfor er der så nogle programmer, som fx. tager 5 gentagelser i bryst, og 10 i biceps...? Er det fordi det af æstetiske årsager er kønnere med store biceps, og en ikke så stor brystkasse...?

Venlig hilsen

Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hejsa derude.

Har hørt at man kan dele op efter, hvormange gentagelser man tager. Fx. 16 er udholdenhed, 10 er muskelvækst og 3 er styrke.. Så går mit spørgsmål på; hvorfor er der så nogle programmer, som fx. tager 5 gentagelser i bryst, og 10 i biceps...? Er det fordi det af æstetiske årsager er kønnere med store biceps, og en ikke så stor brystkasse...?

Venlig hilsen

Thomas

Det er ikke så sort og hvidt som du stiller det op der :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alt fra 1 til 100+ gentagelser kan give masse :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der er måske også nogle øvelser der er nemmere at lave tungere end andre. Jeg ville da skifte lidt mellem let/tungt uge til uge, også efter hvad man vil med træningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay... Men kan i så give mig en begrundelse for, hvorfor man i visse tilfælde træner med en sådan opdeling...?

Edited by tppj84

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, fik skrevet mit spørgsmål efter du havde svaret... Men hvad er så forskellen vede tungt løft og let løft.. Bør man, rent teoretisk, ikke blive stærkere (kunne løfte tungere), hvis man træner tungt med få gentagelser... Så..?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo man bliver stærker ved tunge løft men knap så udholden, og mere udsat for skader.

lette løft (flere gentagelser ca 10-15) involvere flere muskelfiber og der med en lidt anden vækst. Men bliver knap så "rå stærk" derfor er det godt med bægge i et program eller skifte ind i mellem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jo man bliver stærker ved tunge løft men knap så udholden, og mere udsat for skader.

Det kan lige så nemt være omvendt. Mange gentagelser gør at teknikken ryger fløjten => stort skadespotentiale.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er sgu ærgerligt, at dit center ikke er velsignet med ligeså vidende trænere, som mit. Så kunne du have gjort dig den erfaring, at 8 gentagelser er masse, alt over 8 er kun udholdenhed og alt under kun styrke. Kroppen differentierer altså simpelthen træningen lige ved 8 gentagelser :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er sgu ærgerligt, at dit center ikke er velsignet med ligeså vidende trænere, som mit. Så kunne du have gjort dig den erfaring, at 8 gentagelser er masse, alt over 8 er kun udholdenhed og alt under kun styrke. Kroppen differentierer altså simpelthen træningen lige ved 8 gentagelser :)

Wtf? :blink:

Håber at dit indlæg var ironisk.

Hr. K

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wtf?

Håber at dit indlæg var ironisk.

Det er faktisk korrekt. For nogen er det måske 7 og andre 9, men oftest er det 8.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antallet af Reps er ikke så afgørende.

De 2 parametre man kan manipulere med er:

Tid

Spænding

lidt forsimplet kan man sige:

Tid x Spænding = Hypertrofi

Arbejder man med en meget tung vægt i kort tid, vil tiden under spænding ikke være stor nok til at tilstrækkelige muskelvækst

Omvendt kan tiden også bliver for stor så vægten og dermed spændingen over musklen ikke bliver tilstrækkelig stor.

Derfor anbefaler man de fleste der ønsker muskelvækst at arbejder indenfor ca. 5-15reps i reprange.

Men som allerede skrevet og 'joket' lidt med så kan man ikke sætte det helt så simpelt op, da der ER mange måder at gøre det på.

Eksempelvis densiteten i træningen, hvor man eks. kan kører 10sæt x 3 reps indenfor et det samme tidsrum som man ville lave 3sæt x 10reps men hvor man i det første eksempel kan arbejde med tungere vægte.

:smile:

Så går mit spørgsmål på; hvorfor er der så nogle programmer, som fx. tager 5 gentagelser i bryst, og 10 i biceps...? Er det fordi det af æstetiske årsager er kønnere med store biceps, og en ikke så stor brystkasse...?

Nej, de fleste der træner seriøst ønsker en stor brystkasse. Det har ikke noget at gøre med at 10 reps giver mere masse end 5reps.

Ofte vil man bare kører lavere gentagelser i de store multiledsøvelser istedet for mindre muskelgrupper som biceps. Der er eksempelvis forskel på hvor lang tid det tager af udfører en gentagelse i de forskellige øvelser (Læs overstående), og derudover er fibersammensætningen i en muskel som Brystet og en muskel som biceps anderledes.

Edited by Onkel Troels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så længe du bliver øm i musklerne efter endt træning bliver du stærkere på den ene eller anden måde.

Bliver du øm efter 6 rep øger du styrke.

Bliver du øm efter 30 rep øger du udholdenhed.

Du kan så veksle lidt....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Så længe du bliver øm i musklerne efter endt træning bliver du stærkere på den ene eller anden måde.

Bliver du øm efter 6 rep øger du styrke.

Bliver du øm efter 30 rep øger du udholdenhed.

Du kan så veksle lidt....

? :blink:

Doms er ikke et succeskriterie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Så længe du bliver øm i musklerne efter endt træning bliver du stærkere på den ene eller anden måde.

Bliver du øm efter 6 rep øger du styrke.

Bliver du øm efter 30 rep øger du udholdenhed.

Du kan så veksle lidt....

Og hvis man bliver øm bagi af det indlæg, hvilken fremgang kan man så forvente? :laugh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis jeg var dig ville jeg veksle lidt mellem både tung/let træning. Mange periodiserer deres træning - sådan så de en periode f.eks. 4 uger kører tung og efterfølgende måske let og medium belastning. Men, som andre også skriver er der mange andre elementer indblandet. Personligt kan jeg godt li´at veksle som ovennævnt. Hvis jeg absolut skulle vælge ville jeg nok tage 10 rep. da. det er en god blandning af begge verdener - umiddelbart er det også mellem 8-12 rep. jeg for det meste træner - men veksler som sagt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

3, 5, 8 OG 10 gentagelser er optimalt :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvad så 8 sæt med 3 gentagelser, over samme tid som det tager at lave 3 sæt med 8 gentagelser. :laugh: og ved 8x3 kan det også lade sig gøre at putte flere kg på stangen, derved er det mere effektivt at lave 8x3?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvad så 8 sæt med 3 gentagelser, over samme tid som det tager at lave 3 sæt med 8 gentagelser. :laugh: og ved 8x3 kan det også lade sig gøre at putte flere kg på stangen, derved er det mere effektivt at lave 8x3?

Hvorfor ikke 24 singles med kort ventetid så? lol

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er sgu ærgerligt, at dit center ikke er velsignet med ligeså vidende trænere, som mit. Så kunne du have gjort dig den erfaring, at 8 gentagelser er masse, alt over 8 er kun udholdenhed og alt under kun styrke. Kroppen differentierer altså simpelthen træningen lige ved 8 gentagelser :)

Det vidste jeg faktisk ikke. Jeg vil til at køre med 8 gentagelser istedet for de 10 jeg kører nu :smile:

God lir Lyn. Hehe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvad så 8 sæt med 3 gentagelser, over samme tid som det tager at lave 3 sæt med 8 gentagelser. :laugh: og ved 8x3 kan det også lade sig gøre at putte flere kg på stangen, derved er det mere effektivt at lave 8x3?

TJ har en artiklen om dette på getbig, og et program der er struktureret ud fra det princip. Jeg starter på det i aften, så regner med at føre log over hvordan det udvikler sig. Du er da velkommen til at kigge med. :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er altså også muligt at gennemkneppe principperne for meget og tillade enkeltfaktorer al al for stor værdi... min overbevisning er at det handler om at lave så meget arbejde over tid som muligt... om det så er

5sætx10reps eller

10sætx5reps det betyder ikke det store

Det vigtige er at vekse lidt imellem de forskellige repranges også længe man holder sig imellem 3 til 10-15reps så går man sgu ikke helt galt i byen... jo flere sæt du kan lave med en given vægt jo bedre... det er sgu ikke et problem at blive stor på 3 reps så længe man laver sæt nok... jeg personligt foretrækker 3-6reps og laver så bare mange flere sæt... gerne 20 eller flere og det har da givet udemærket masse det sidste stykke tid

Når jeg så mener jeg trænger til at køre lidt lettere så kan jeg godt finde på at køre 10'ere også droppe intensiten betydeligt men samtidig beholde en fornuftig tonnage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0