OL Beijing 2008


Scorpio
 Share

Recommended Posts

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fjerde

1956 Triple Jump Men Vilhjálmur Einarsson 16.26 SILVER

1984 Half Heavyweight (95kg) Men Bjarni Fridriksson BRONZE

2000 Pole Vault Women Vala Flosadottir 4.50 BRONZE

Det er ikke lige til hver OL Island får medaljer. En eventuel guld ville således være den förste for Island nogen sinde.

Selv en sölv er fantastisk.

Jeg förte i radioen i morges at Island skulle være den mindste nation (300.000 indbyggere) til at få medalje i en holdsport :4thumbup:

Ja, man kan ikke komme uden om det er imponerende at et land med et så lille indbyggertal kan vinde i en holdsportsgren. Og så er konkurrencen endda også høj i herrehåndbold, ikke så høj som i basket og volleyball, men alligevel super imponerende. Jeg er nu også meget imponeret over Litauns basket herrer (3½ mio. indbyggere).

Link to comment
Share on other sites

- Det skal lige nævnes at træneren også får livsvarig karantæne, hvad siger folk til det? Jeg synes det er en del over stregen...

Forstår ikke hvorfor han skal gøres ansvarlig. Han har jo ingen chance for at afværge angrebet! Håber den bliver omstødt. Udøveren fortjener udelukkelsen!

Link to comment
Share on other sites

Joachim vs. DIF/TD

Ifølge de to forbund er forbierne badmintonspiller Tine Rasmussen, bryder Mark O. Madsen, bordtennisspilleren Michael Maze, håndboldherrerne, sejleren Jonas Høgh og kuglestøderen Joachim B. Olsen. »Hvis det er den stil, de vil køre i fremtiden, så har jeg dybest set ikke brug for Team Danmark. Jeg tror helt ærligt ikke, det vil være et problem for mig at finde nogle andre, der kan støtte mig«, siger Joachim B. Olsen til Ritzau.

På den ene side, er det egentlig lidt lige meget at begynde en snak om, hvem man før legene troede kunne vinde medaljer - til hvilken nytte er det? - på den anden side, er de nævnte atleter vel godt klar over, at der var medaljeforventninger til dem. Men det er lidt pudsigt, at man før OL ikke ville sætte navne på, mens man efter OL gerne vil..

Link to comment
Share on other sites

Den endelige medalje-tabel for OL 2008

Plads Land Guld Sølv Broze Totalt

1 Kina 51 21 28 100

2 USA 36 38 36 110

3 Rusland 23 21 28 72

4 Storbritannien 19 13 15 47

5 Tyskland 16 10 15 41

6 Australien 14 15 17 46

7 Sydkorea 13 10 8 31

8 Japan 9 6 10 25

9 Italien 8 10 10 28

10 Frankrig 7 16 17 40

21 Norge 3 5 2 10

30 Danmark 2 2 3 7

44 Finland 1 1 2 4

56 Sverige 0 4 1 5

71 Island 0 1 0 1

81 lande vandt medaljer, 204 deltog

DK indfriede målsætningen, men som det (jf. ovenover) har været fremme var det i en del sportsgrene, der ikke er omfattet af intensiv Team Danmark-støtte - kajak fx. Det har fået en del til at kritisere Team Danmarks støtteordning, der i forvejen er kritiseret for at satse for meget på enkelte sportsgrene og for lidt på bredden.

Storbrittannien er i øvrigt et interessant eksempel. De ender med at indtage en flot fjerdeplads på baggrund af en entydig satsning på "soft medals". I år 2000 startede de et program op, hvor de ville støtte de sportsgrene intensivt, hvor den internationale konkurrence er svagest. Ren cost/benefit ift. medaljeudbytte. Det har vist virket meget godt, men hvor er deres damehåndboldhold??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share