OL Beijing 2008


Scorpio
 Share

Recommended Posts

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

12 sek! Det tror jeg ikke på. Man kan finde flere tusind mennesker bare i Danmark som kan løbe på 12 sek.

Den er god nok. Tom Burke vandt legene i 1896 på 12.0. Han vandt desuden også 400 m og var den første atlet til at starte "siddende", som atleterne gør i dag. Kan dog ikk huske, om han havde startblok, men det virker usandsynligt.

Link to comment
Share on other sites

Arrogant eller ej, jeg synes det er i orden. Der må vi som sofatilskuere bare finde os hvordan udøverne gør tingene.

Det bliver vi vist ikke enige om :tongue:

Jeg synes det er lidt fesent ikke at løbe igennem når man rammer formen perfekt på dagen.

Og af en eller anden grund er det (næsten) kun på 100 meteren at folk ikke kan styre deres ego...

Link to comment
Share on other sites

Det bliver vi vist ikke enige om :tongue:

Jeg synes det er lidt fesent ikke at løbe igennem når man rammer formen perfekt på dagen.

Og af en eller anden grund er det (næsten) kun på 100 meteren at folk ikke kan styre deres ego...

Du har sikkert ret i at det kun er på 100-meteren at folk ikke kan "styre deres ego", men det er jo også kongedisciplinen, og konger vil bare gerne være arrogante :cool:

Link to comment
Share on other sites

Den er god nok. Tom Burke vandt legene i 1896 på 12.0. Han vandt desuden også 400 m og var den første atlet til at starte "siddende", som atleterne gør i dag. Kan dog ikk huske, om han havde startblok, men det virker usandsynligt.

Startblokke er en nyere opfindelse... Løberene havde en lille ske/skovl med som de gravede huller i sandet/jorden med som føderne såblev placeret i...

Link to comment
Share on other sites

Scorpio: Du viser faktisk endnu engang en rigtigt god indsigt i atletikken. (for dem der læser ironi i denne sætning, så er det ikke tilfældet!)

Usain Bolt udtalte i et interview efter rekorden at han først opdagede efter æresrunden at han havde sat verdensrekorden. Hans "hoveren" var en 21årig knægts reaktion på at han ville blive olympisk mester...

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert ret i at det kun er på 100-meteren at folk ikke kan "styre deres ego", men det er jo også kongedisciplinen, og konger vil bare gerne være arrogante :cool:

Jeg kan huske for nogle år siden til OL, hvor Michael Marsh i Barcelona i 1992 løb semifinalen på 200m på 19,73s, hvilket var 0,01s fra verdensrekorden, og jeg sad med samme fornemmelse som med Usain Bolt at han ikke havde løbet sig ud, og det var lidt skuffende. Han vandt så ikke engang finalen (og løb over 20sek), så han blev hverken mester eller verdensrekordholder.

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Nu så jeg finalen og så ikke noget usædvanligt ved hans fejring af sejren.

100m løbere er dem med størst ego det er noget af det fede ved distancen for mig.

Hvem render rundt i bar overkrop 90% af tiden? 100m løbere.

Hvem har så travlt med at fejere sejren de kører armene over hovedet inden løbet er slut? 100m løbere.

Mht rekorden:

Ved Goldenleague stævner får Bolt KASSEN, hvis hvis han slår verdensrekorden igen.

Jeg forstår absolut hans adfærd.

Der skal penge i kassen, og det ville være dumt at stå i vejen for sig selv og ens mulighed for at tjene penge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan huske for nogle år siden til OL, hvor Michael Marsh i Barcelona i 1992 løb semifinalen på 200m på 19,73s, hvilket var 0,01s fra verdensrekorden, og jeg sad med samme fornemmelse som med Usain Bolt at han ikke havde løbet sig ud, og det var lidt skuffende. Han vandt så ikke engang finalen (og løb over 20sek), så han blev hverken mester eller verdensrekordholder.

Muligheden for Olympisk Guld > Verdensrekord

Men set i bakspejlet er det da ærgerligt for ham..

Link to comment
Share on other sites

Ud fra et økonomisk prspektiv vil Bolt's adfærd altid give mening.

Hvis han ikke bliver skadet smadrer han sin egen rekord.

Han løb med armene ud til sidsn over 10m med håndbremsen trukket.

Jeg hører til gruppen der mener 9,5 er realistisk for Bolt. Jeg gad virkeligt godt vide hvad for noget doping de har gang i for tiden, for det er et vildt ryk!

Link to comment
Share on other sites

Ud fra et økonomisk prspektiv vil Bolt's adfærd altid give mening.

Hvis han ikke bliver skadet smadrer han sin egen rekord.

Han løb med armene ud til sidsn over 10m med håndbremsen trukket.

Jeg hører til gruppen der mener 9,5 er realistisk for Bolt. Jeg gad virkeligt godt vide hvad for noget doping de har gang i for tiden, for det er et vildt ryk!

Hvilken form for doping skulle det være? Steroider/hormoner kan jeg ikke se den store mening med, bortset fra cortison ved skader. Hans 76kg fordelt over 193cm tyder heller ikke på noget steroid doping. Måske noget til at hjælpe restitution fra træning?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken form for doping skulle det være? Steroider/hormoner kan jeg ikke se den store mening med, bortset fra cortison ved skader. Hans 76kg fordelt over 193cm tyder heller ikke på noget steroid doping. Måske noget til at hjælpe restitution fra træning?

Vejer han kun 76 kg!?.

Synes også at have hørt han er 196cm.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken form for doping skulle det være? Steroider/hormoner kan jeg ikke se den store mening med, bortset fra cortison ved skader. Hans 76kg fordelt over 193cm tyder heller ikke på noget steroid doping. Måske noget til at hjælpe restitution fra træning?

Steroider har en effkt på restitution generelt. Blandt andet neuralt.

Man kunne forestille sig det store ryk er et udtryk for gendoping der stimulerer konvertering af muskelfibre?

Det kunne være en stimulans der ikke kan spores som faciliterer nervesystemet.

Tidligere er flere sprintere snuppet for efedrin (Carl Louis), Modifanil og andre cns stimulerende stoffer.

Balco manden Victor Conte brugte alt fra væksthormon, til testosteron/epitestosteron mix + lave doser af EPO offseason for at skabe højere arbejdskapacitet og hindre overtræning.

Der er rigtigt mange muligheder, men det store ryk kunne tyde på nye endnu ukendte produkter, eller en voldsom opgradering af deres træningsmæssige viden.

Det er self ren spekulation, men et så markant ryk fra en nation lugter noget.

Usaian Bolt har potentiale til at løbe 9,50 inden for få år. Det er jo helt uhørt.

Ben Johnson der blev trænet af en af verdens bedste sprinttrænere Charlie Francis var på alverdens steroider, kunne squatte 600 pund i kælderen for reps og løb 100m på 9,79. Det er jo helt vanvittigt meget bedre Usaian Bolt gør det..

Link to comment
Share on other sites

Vejer han kun 76 kg!?.

Synes også at have hørt han er 196cm.

I følge IAAF er han 193cm høj og vejer 76kg :smile:

Og mange tak for svaret Poul. Så blev jeg det klogere. Jeg er enig i at når en 22-årige knægt kan smadrer rekorder så let som han gør, så lugter det af doping.

Edited by tann3r
Link to comment
Share on other sites

udover muligheden for medicinske fremskridt kan det jo også tænkes at manden bare er en genfreak af rang...

Med så store forskelle tvivler jeg simpelthen på at det er krudt der gør forskellen...

Iøvrigt var det en tysker der tog guldet i 105+ i vægtløftning, med løftene 203/458, så vidt jeg husker. Szerbatihs (staveplade) blev nr 3

Link to comment
Share on other sites

udover muligheden for medicinske fremskridt kan det jo også tænkes at manden bare er en genfreak af rang...

Med så store forskelle tvivler jeg simpelthen på at det er krudt der gør forskellen...

Iøvrigt var det en tysker der tog guldet i 105+ i vægtløftning, med løftene 203/458, så vidt jeg husker. Szerbatihs (staveplade) blev nr 3

458kg i stød :crazy::w00t::tongue:

Link to comment
Share on other sites

udover muligheden for medicinske fremskridt kan det jo også tænkes at manden bare er en genfreak af rang...

Med så store forskelle tvivler jeg simpelthen på at det er krudt der gør forskellen...

Iøvrigt var det en tysker der tog guldet i 105+ i vægtløftning, med løftene 203/458, så vidt jeg husker. Szerbatihs (staveplade) blev nr 3

Jeg syntes da også det lugter lidt af doping, hvis man kigger på hans alder og Jamaicas pludselige dominans på sprintsiden. Der er dog ingen tvivl om at Bolt er hurtig, doping eller ej.

På den anden side har verden aldrig set en løber som Usain Bolt før. Med hans højde har han immervæk en kæmpe fordel når der kommer fart i stængerne. Mener han løb finalen på 41 skridt.

Det kan være det er fremtiden med sprintere på den højde. Jeg fulgte en hvid sprinters fra USAs kamp for at komme til OL. Det usædvanlige ved ham var også at han var over 190 og han var lynhurtig af sin størrelse. Han var tidligere fodboldspiller og havde derfor en del masse, som han faktisk blev bedt om at smide for at blive en bedre sprinter.

Link to comment
Share on other sites

Usain Bolt er en freak. Men ellers virker den Jamaicanske dominans mere som at den ellers dominerende nation USA er blevet dårligere. Hos kvinderne blev sølv vundet på 10,98s, som bestemt ikke er en imponerende tid der. Hos herrerne blev sølvet vundet på 9,89s hvilket er godt men bestemt ikke historisk godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share