Hvilke kosttilskud benytter I?


Tina
 Share

  

87 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jeg håber jeg har fået de fleste muligheder med. Grunden til denne poll er nysgerrighed.

Jeg anvender intet selv, men har overvejet kreatin. Min viden er ikke stor inden for dette område og vil derfor også gerne have folks erfarringer med, om de kan mærke forskel med og uden brug af ovenstående. Også hvorfor de tager det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvordan skal man stemme på flere af valgmulighederne på en gang, hvis man bruger mere end 1 ting ?? Den havde du ikke lige tænkt på :)

Jeg bruger protein, vitamin/mineral tilskud, fedtsyrer kapsler (Biosym´s EPA-GLA), ekstra C-Vitamin og nogen gange hvidløgs piller.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kakaoskummetmælk, proteinpulver, vitaminpiller(af den stærke slags), fiskeoliepiller, glucosamine, chondroitin og MSM.

De sidste tre er nu mest tænkt som en slags forbyggelse mod fremtidige problemer med led og lign. hvilket kan forekomme ved styrkeløft når man kommer op i årene :o så hvorfor ikke starte med at forebygge allerede nu?! :)

Link to comment
Share on other sites

Johnny Bravo> du skal være opmærksom på 1 ting, når du spiser dine past. æggehvider rå (hvad jeg går udfra du gør). Her er et indlæg jeg skrev på bodyhouse for et stykke tid siden:

Der er dog et alvorligt problem ved indtagelse af rå æg. Rå æg indeholder et protein som hedder avidin. Det har den uheldige egenskab at det destruerer biotin. Biotin er et B-vitamin som er vigtigt for fedt syntese, kulhydrat og aminosyre nedbrydning osv. Får man for meget avidin igennem rå æg, så kommer man i biotin underskud. Symptomerne er træthed, manglende appetit, depression og kvalme. Så generelt bør man nok holde sig fra rå æg. Ihvertilfælde i for store mængder, og på regelmæssig basis. Avidin proteinet går meget let til grunde når ægget opvarmes. Derfor er der ingen fare ved kogte æg. Ved så ikke lige HVOR kogte de skal være

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er de færreste der skriver hvorfor de tager hvad de nu gør. I der tager vitaminer, er det fordi I ikke for varieret kost nok, eller vil I bare sikre jer i får den rette mængde?

Hvorfor tager i protein, får I ikke nok gennem jeres kost?

Og er der ingen der ingen der kan huske om der var forskel før de begyndte at tage f.eks kreatin?

Link to comment
Share on other sites

Anvender:

whey & cassein protein pulver (+cacaoskummetmælk/mælk osv.)

Kreatin

Vitamin/mineral: Omnimin + C vitamin

Fedtsyrer: enten Udo's choice eller perfect balance.

Ledstyrkende/forebyggende: glucosamin/chondroitin/MSM (methyl-sulfonoyl-methan)

Mine led er klart blevet bedre efter jeg er begyndt med fedtsyrer og ledstyrkende pulver. Kreatin har dokumenteret virkning, men virkningen variere fra person til person, dog syntes jeg at ha opnået god effekt ved brugen!

Håber det var fyldestgørende nok! ;)

Edited by MASS
Link to comment
Share on other sites

Det er de færreste der skriver hvorfor de tager hvad de nu gør. I der tager vitaminer, er det fordi I ikke for varieret kost nok, eller vil I bare sikre jer i får den rette mængde?
Ja, til begge spørgsmål. Jeg kan simpelhen ikke lide de fleste former for frugt og grønt :retard:

og så har man som sportsudøver også brug for et større mængde vitaminer og antioxidanter end den almindelige inaktive person.

Endelig så er det faktisk langt de færreste som spiser varieret nok når det kommer til stykket. :blink:

Hvorfor tager i protein, får I ikke nok gennem jeres kost?

Hurtig optagelige proteiner er godt lige efter træning, og så er det nu også lidt upraktisk at medbringe et par røde bøffer til træning :lol:

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvad folk går og tror, så er det tæt på umuligt at spise en diæt med nok variation og indhold, til at man som idrætsmand kan få dækket sit behov for vitaminer og mineraler. Jeg siger ikke det er umuligt. Jeg siger bare et er svært.

Hvad angår protein pulver, så har det ligeså meget med bekvemmelighed at gøre. Når man som mig vejer 125 kg, så skal man have omkring 250-300 gram protein om dagen. Det bliver i længden kedeligt og træls at skulle æde tun, æggehvider, kalkun, kylling og drikke mælk konstant. Det er sgu lettere når man skal have et lille måltid, at snuppe en protein drik og lidt frugt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har svaret andet.. Det eneste jeg indtager er 0,5 l cacaomælk liget efter træning

Burde måske havde lavet en mulighed der hed en halv liter kakao, nej så havde de fleste vel sat deres stemme der :lol: :lol:

Vil lige sige at jeg drikker også selv kakaomælk, men mener ikke det kommer under andet da det er en hel alm. kolonialvarer..

Men tak for svarene, håber selvfølgelig på flere... :wave:

Link to comment
Share on other sites

Hvad angår protein pulver, så har det ligeså meget med bekvemmelighed at gøre. Når man som mig vejer 125 kg, så skal man have omkring 250-300 gram protein om dagen.

Tænkte nok at der var nogle der havde det sådan, og forståeligt nok. Ang. proteiner har jeg det vist en del nemmere da jeg (forhåbentlig) vejer en del mindre end jer...

Link to comment
Share on other sites

Det er de færreste der skriver hvorfor de tager hvad de nu gør. I der tager vitaminer, er det fordi I ikke for varieret kost nok, eller vil I bare sikre jer i får den rette mængde?

Jeg spiser skam en god del frugt+grønt dagligt, men det er (som TJ nævner) umuligt at få optimale mængder vitaminer/mineraler udenlukkede gennem kosten.

Husk også på at vitaminer,mineraler antioxidanter arbejder i synergi, så hvis der bare er én som mangler, bliver disse ikke brugt.

Link to comment
Share on other sites

Her er lidt læsestof til dem der mener det er nok for aktive sportsfolk at spise "varieret"

Manore MM. Effects of psysical activity on thiamine, riboflavin, and vitamin B-6 requirements. Am J Clin Nutr, 2000;72:598S-606S

Weaver CM. Calcium requirements for physically active people. Am J Clin Nutr 2000;72:579S-584S

Maughhan RJ. Role of micronutrients in sport and physical activity. Br Med. Bull, 1999;55:683-690

Nuviala RJ.Magnesium, zinc, and copper status in women involved in differenct sports. Int J Sport Nutrr, 1999;9:295-309

Link to comment
Share on other sites

Hej alle!

Jeg stemte ingenting... fordi jeg sjovt nok ikke tager noget kosttilskud:w00t: ;) ...

Det er da medmindre at Cacaomælk indgår... det drikker jeg 1 liter on dagen af, sådan ca.

Men overvejer at æde proteinpulver... men hvis jeg kan få dækket mit protein indtag over min kost er der ingen grund til det...

Hvad Kreatin angår, aner jeg stort set INTET om produktet....

Men samtidig har jeg det som Jøgge:

Samtidig har jeg (som man kan følge i debatten andetsteds på MOL) en vis "mistro" overfor ernæringssupplementer, idet de ting som er gode en dag, pludselig er skadelige den næste... Så deee...  

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stemt kreatin og protein.

Ful liste og uddybning:

Protein: mest fordi jeg for det dårligt hvis jeg træner efter mad, og jeg får det dårligt hvis jeg træner på tom mave, så derfor napper jeg en protein drik før træning. Jeg bliver også altid frygtlig sulten efter træning, men da jeg ikke kan få aldmindeligmad ned lige bagefter træning, napper jeg en protein drik. At den så også smager herligt, det er bare en bonus. ;)

Multivitamin: Fordi der skal lidt mere til.

Fiskeolie: Fordi det der sundt. :)

Ekstra C-Vitamin: Det styrker immunforsvaret, det virker! Jeg har kun været syg ca. 33% så lang tid som jeg plejer i november måned.

Dextrose: Den bliver blandet sammen med min proteindrik efter træning for fylde de tomme glucosedepoter.

Kreatin: Bruger jeg meget sjældent da jeg får det ret dårligt på det, men man bliver stor og stærk af det! :pumpin:

Glucosamin: Jeg har skulder bøvl for tiden, så er det en del af tilskudsorgiet.

MSM: Det virker anti inflamatorisk og da jeg lige præcis har en inflamation i skulderen virker det jo meget logisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share