Ugentlig "ædedag" - hvad mener i om det?


Lush
 Share

Recommended Posts

Jeg er blevet opfordret af min træningsvejleder at tage en ugentlig dag, hvor jeg giver mig selv lyst til at spise noget usundt, f.eks. en pose chips eller en pizza, eller noget bare en kop kakao hvis jeg har svært ved at springe ud i det.. Selvfølgelig skal man ikk spise både en piza og en pose chips og et halvt kg slik, men bare lidt af gangen.

Hun siger det vil sætte gang i min forbrænding igen, da jeg er gået helt i stå, og da jeg i mange år har spist meget strikst, siger hun jeg skal vænne min krop til at den også må få noget usundt engang imellem..

Hvad siger i, tror i det holder vand det hun siger? Er ret bange for at tage på ved at gøre det.

Nogle vil måske sige det er en god ide, fordi så falder man ikke så let i, men det er ikke det der er problemet, for jeg småspiser aldrig noget usundt.. Så jeg er lidt nervøs for at tage på?

Så det er egentlig ikk et spørgsmål om at jeg ikk kan holde mig fra de søde sager, træninsvejlederen sagde at det var psykisk jeg skulle lære at give slip, og at jeg skal vænne kroppen til at den godt må få noget usundt engang imellem.

Er der evt nogle der har gode erfaringer med at gøre sådan?

Link to comment
Share on other sites

Kan du uddybe at du er gået helt i stå?

Ja altså har tabt mig 30 kg, og har haft den samme vægt de sidste 2 måneder ca.. Når jeg endelig taber mig, er det kun 200 gram i ugen, på trods af jeg spiser efter en diætists kostplan og træner 5 gange i ugen

Link to comment
Share on other sites

Ja altså har tabt mig 30 kg, og har haft den samme vægt de sidste 2 måneder ca.. Når jeg endelig taber mig, er det kun 200 gram i ugen, på trods af jeg spiser efter en diætists kostplan og træner 5 gange i ugen

Hvad spiser du? Hvordan er din kostplan skruet sammen?

I og med du har tabt 30kg er dit basalstofskifte også blevet mindre. Er der blevet korrigeret for det i kostplanen?

Link to comment
Share on other sites

Ja altså har tabt mig 30 kg, og har haft den samme vægt de sidste 2 måneder ca.. Når jeg endelig taber mig, er det kun 200 gram i ugen, på trods af jeg spiser efter en diætists kostplan og træner 5 gange i ugen

Tillykke med vægttabet :smile:

Hvor mange kg mangler du at tabe? Hvis du stadig følger samme kostplan som da du startede, er det klart at du går i stå på et tidspunkt, da du på et tidspunkt vil ramme dit nye ligevægtsindtag!

Med hensyn til en ugentlig snydedag er jeg ikke vidende nok til at udtale mig skråsikkert. Håb på at eventuelt Tunen eller Sct. Pauli falder over tråden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvad spiser du? Hvordan er din kostplan skruet sammen?

I og med du har tabt 30kg er dit basalstofskifte også blevet mindre. Er der blevet korrigeret for det i kostplanen?

Fik ny kostplan for 3 måneder siden. Spiser efter tallerkenmodel 55 % grøntsager, 15 % stivelse, 30 % protein. Men undlader som regel stivelsen. Morgenmad er smoothie med proteinpulver, masser af mellemmåltider der består af grøntsager. Nødder og olie hver dag

Link to comment
Share on other sites

Fik ny kostplan for 3 måneder siden. Spiser efter tallerkenmodel 55 % grøntsager, 15 % stivelse, 30 % protein. Men undlader som regel stivelsen. Morgenmad er smoothie med proteinpulver, masser af mellemmåltider der består af grøntsager. Nødder og olie hver dag

Hvis du stoler på din diætist hvorfor overholder du så ikke hendes kostplan?

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med vægttabet :smile:

Hvor mange kg mangler du at tabe? Hvis du stadig følger samme kostplan som da du startede, er det klart at du går i stå på et tidspunkt, da du på et tidspunkt vil ramme dit nye ligevægtsindtag!

Med hensyn til en ugentlig snydedag er jeg ikke vidende nok til at udtale mig skråsikkert. Håb på at eventuelt Tunen eller Sct. Pauli falder over tråden :smile:

Tak :D

Jeg mangler 10 ca.. Tror ik jeg er tilfreds før. Men jeg har ændret min kost siden jeg startede med at tabe mig

Det vil jeg håber at en af dem gør så :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du stoler på din diætist hvorfor overholder du så ikke hendes kostplan?

Hmm fordi jeg har erfaret at jeg taber mig bedst uden stivelse. Er ved at blive tjekket for en sygdom der hedder PCO, som gør at kroppen ikk kan nedbryde kulhydrater, så derfor undgår jeg det

Link to comment
Share on other sites

Jamen det korte svar er givetvis at det hun siger er fuldstændigt retarderet :)

Hvis du psykologisk, mentalt, følelsesmæssigt, og livsstilsmæssigt, har det "mere end fint" med aldrig at spise ulødige fødevarer, så er det givetvis helt hen i vejeret at fylde sig med dem, (det lyder som om din 'vejleder' guider for selv at få det bedre, frem for hvad der er dit bedste - ellers så forstår hun virkelig ikke mekanismerne bag de ting hun underviser i, hvorfra det selvfølgelig kan anbefales at skifte din coach ud :) ) - Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at hvis du virkelig har det sådan som du fortæller det, så kan hendes lille foreslag ødelægge det hele for dig, ved pludselig at skabe andre bio-psykologiske forhold, og dermed gøre dig til det rene honning monster, hvor din ønskede livsstil pludselig kan blive meget svær at vedligeholde. Der kan være en ide i at indføre de ting hun snakker om i små mængder for NOGEN, med det handler udelukkende om livskvalitet, livsnydelse osv.

Der KAN være ide i at ligge din plan om, og der kan være ide i at indføre reefeed - men tanken om at noget sådanne nødvendigvis skal bestå af noget usundt, er tosset, tværtimod. Ang. forslag til strategi, så syntes jeg det er svært, når jeg ikke kender mere til din plan - er sikker på der er et hav af muligheder, og at jeg har flere forslag, hvor du skitsere lidt i detaljer :)

Potionsstørelser kan være fint for nogle, til at administrere nemmere i praksis, MEN, sådan en procentfordeling der, er jo i sig selv fuldstændig værdiløs information i sig selv.

Ang. om du taber dig bedst uden stivelse, så er det givetvis en misforståelse om du luder af PCO, eller ej .. MEN, det kan være det er nemmere for dig at holde den 'rigtige' diæt, uden stivelse. det afhænger igen af mange ting. Igen kunne det være interessant at se hele din 'plan'.

Ang. PCO: 1. hvad er det der gør du har en mistanke herom? 2. en fordeling med 15% kulhydrat burde ikke et problem i forbindelse med PCO.

Når jeg skriver alt dette, så er det selvfølgelig fordi jeg har nogle voldsomme mistanker, til faktorer der er involverede. Såsom at dit kcal indtag sikkert har været ALT ALT ALT for lavt rimelig længe? og at det er nemt for dig at fastholde denne tilstand, fordi du er i ketosis.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Rent biokemisk giver det ikke mening for mig, at spise fedende mad, for i sidste ende at tabe sig mere. Kostvejledning er dog i höj grad en psykologisk rådgivning, ellers ville alle kostvejledninger bestå af fölgende sätning ; Äd mindre, lav mere.

Måske mener hun at netop du, med din psykologi, vil have gläde af präcis denne vejledning ?

Umiddelbart lyder det dog som et råd jeg aldrig ville give nogen.

mvh.

Daniel Rotenberg

Praktiserende läge

(der tilfäldigvis idag sidder ved et svensk tastatur).

Link to comment
Share on other sites

Rent biokemisk giver det ikke mening for mig, at spise fedende mad, for i sidste ende at tabe sig mere. Kostvejledning er dog i höj grad en psykologisk rådgivning, ellers ville alle kostvejledninger bestå af fölgende sätning ; Äd mindre, lav mere.

Måske mener hun at netop du, med din psykologi, vil have gläde af präcis denne vejledning ?

Umiddelbart lyder det dog som et råd jeg aldrig ville give nogen.

mvh.

Daniel Rotenberg

Praktiserende läge

(der tilfäldigvis idag sidder ved et svensk tastatur).

Jeg er selvfølgelig helt uenig. hvis du derimod omskifter ordet 'psykologi', med 'evnen' til at få sig selv til at spise mindre end man forbrænder, (og forhåbentligt også bevare muskelmassen), så er jeg mere enig (med det kan der skam sagtens være biokemiske faktore involveret i); det er LANGT mere end mentale og ISÆR psykologiske faktorer der spiller ind her!

Hvis du er uenig, så prøv 1) først VIRKELIG at proppe dig så du er ved at brække dig, og vift den mest 'klamme' kage foran næsen på dig selv. 2) hold vandfaste i en uge, og så prøv at vifte samme kage foran næsen på dig selv. Måske kan nogen på viljestyrke proppe sig med kagen i eksempel 1, eller lade være med at spise kagen i eksempel 2, MEN prøv at overveje psykologiens rolle, og hendholdsvis biologiens rolle, i forhold til selv samme, såfremt det gælder om at ædekagen i eksempel 1, og lade være med selvsamme i eksempel 2.

Der er flere faktorer der spiller ind,m i rådgivning der medføre de ændringer folk ønsker i kropskompositioner. Hvor det du snakker om, udelukkende omfatter at skabe et konstant vægttab - så er det nu engang også ting, som hastigheden dette vægttab foregår i (din forklaring kan jo som sådan gælde for at være i et underskud på 1 kcal om dagen) og evnen til at holde på muskelmassen(bla også igen relateret til hastigheden af vægttabet).

Hvis du med fedene mad, snakkede om selve 'reefeed' ideen, og ikke hendes generelle kost komposition (isåfald syntes jeg du har udtrykt dig uklart :) og så har jeg dertil misforstået dig) - så kan man spørge om hvad du mener med begrebet "fedende mad"? jeg læser det som om du mener FED mad? :)

De ordentlige reefeed approache, består 'udelukkende' af at re-fodre med kulhydrater, rent biokemiskt giver det skam mening i nogle sammenhænge, men slet ikke i andre - men for langt de fleste senarioer, kan jeg godt være fristet til at give dig ret (så fremt du ændre din formulering fra psykologiske, jvf. de føreste linjer i dette indlæg), hvorfra hvilke kulhydrater der skal re-fodres med, også kan diskuteres, netop igen i forhold til første linjer af mit indlæg. Hele problematikken, er langt mere kompliceret, end det klassisk ligges op til.

(Denne del skrives, jvf. min forståelse af det du skriver, som jeg skrev lige før, kan jeg godt have misforstået det) Anyways: Vælger man af forskellige årsager, et forløb, hvor kcalunderskudets størrelse er større end ellers anbefalet, så kan ketosis UDELUKKENDE af overstående grunde være nødvendigt - da biofeedback osv, for alle (med meget meget få undtagelser) kan blive så voldsomme, at det i bedste fald ikke kan overholdes, i værre tilfælde skaber desiderede negative konsekvenser. Så kan man selvfølgelig argumentere for at man måske helt bør undgå sådanne forløb. (jeg vil i øvrigt tro trådstarter har faldet ind under denne kategori)

En anden ting er, at nyere forskning begynder at vise, at insulinfølsomhed højstsandsynligt betyder noget (jeg påstår ikke der nødvendigvis er konsensus). Altså, foreksempel at der er mennesker, der igen i reltion til det øverste, nemmest overholder en diæt på samme mængde kcal, med lavere kulhydratindtag og visa versus, ofte er insulinfølsomhed, dog noget man kan 'manipulere' med over tid (bla, via, selve vægttabet i sig selv).

Mvh

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

En refeed dag er ikke en skidt ting (sålænge det ikke forekommer for tit), men det behøves absolut ikke være usunde ting man fylder sig med.

Hvad siger vægten, og hvilket kcal indtag er du sat til?

- man kan let risikere at stagnere på et vægttab, men 2 måneder lyder godt nok som lang tid. Istedet for at fylde mere på kroppen, kunne du prøve at justere lidt på fordelingen, og ellers time måltiderne lidt bedre (skal man tage højde for de mindste detaljer, er det f.eks. mest fornuftigt at spise "tungt" i løbet af dagen, og let om aftenen)

Link to comment
Share on other sites

Hmm fordi jeg har erfaret at jeg taber mig bedst uden stivelse. Er ved at blive tjekket for en sygdom der hedder PCO, som gør at kroppen ikk kan nedbryde kulhydrater, så derfor undgår jeg det

Giver PCO ikke overvægt og dermed insulinUfølsomhed: dvs du kan ikke OPTAGE kulhydrater i cellerne.

Dette burde forbedres med motion og vægttab.

Du skal tale med din læge om din træning og din diæt. Det lyder ikke rigtigt at spise uden om de generelle kostråd, hvis ikke din læge anbefaler det!

Generelt er en fornuftig diæt til vægtkontrol baseret på kulhydrater (fra frugt og grøntsager), protein fra magre kilder og en lille smule synligt fedt i form af umættede (flydende) fedtsyrer. Samt motion: ca 300 Kcals forbrug om dagen fra let-middelintensitets-motion (en times gåtur i rask tempo eller tilsvarende) samt 3*20 (-30) min højintens (løb, cykling e.l.) motion om ugen (jf NNR 2004). Og det skal du ikke fravige uden lægekonsultation!

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Beklager, hvis jeg kaprer tråden lidt - men jeg har et beslægtet spørgsmål/problem. Jeg har tabt mig 5 kg (fra 59 til 54 kg) hen over ca. 1,5 måneder, hvor jeg har spist i gennemsnit 12-1400 kcal per dag. De fleste modeller til at estimere forbrænding (bla. MOLs) sætter mit basalstofskifte til omkring 1300 og min daglige forbrænding (med træning hver dag) til mellem 2000 og 2600.

Så mit daglige indtag har måske været ret lavt.. men men men. Nu oplever jeg, at min vægt har været stabil de sidste ca 6 uger, selvom jeg har bevaret mit lave kalorieindtag. (Faktisk har jeg de sidste uge taget 1,5 kg på igen, hvilket dog kan skyldes udsving pga. menstruationscyklus/væske.) Jeg ønsker ikke at tabe mig mere, men da jeg kun knap holder vægten pt., er jeg bange for at tage på, hvis jeg øger mit kalorieindtag?

Kan min stagnation skyldes, at min krop har sænket forbrændingen (er "gået i stå")? Burde det ikke være usandsynligt når jeg træner hver dag (skiftevis løb og styrketræning)? Er det muligt, at min forbrænding bare er meget lavere end de gængse estimater - og at jeg bare skal holde de 1200 kcal? Hvis nej, hvordan og med hvor meget bør jeg øge mit indtag, hvis jeg ikke vil risikerer at tage vægt på?

Mange spørgsmål - beklager - men værdsætter altid input fra alle jer kloge MOL debattører. Fedte fedte.. :-)

Link to comment
Share on other sites

Så mit daglige indtag har måske været ret lavt.. men men men. Nu oplever jeg, at min vægt har været stabil de sidste ca 6 uger, selvom jeg har bevaret mit lave kalorieindtag. (Faktisk har jeg de sidste uge taget 1,5 kg på igen, hvilket dog kan skyldes udsving pga. menstruationscyklus/væske.) Jeg ønsker ikke at tabe mig mere, men da jeg kun knap holder vægten pt., er jeg bange for at tage på, hvis jeg øger mit kalorieindtag?

Svaret står (næsten) i et af de andre svar:

Frem med målebåndet!

Sæt din daglige kost op til dit beregnede kaloriebehov (sund mad etc) og mål din livvidde og balleomfang. Stiger tallene ikke, er du i kaloriebalance; stiger de, må du sænke kalorieindtaget lidt igen.

Vægt alene er meget usikkert som mål for fedt%!

(Har lige surfet rundt efter en fedttang til brug i undervisningen. Den Maxim-måler, som er anmeldt på MOL, koster stadig 199, (mod $14 i USA, men de sælger ikke til Europa!!!); og den skulle kunne bruges en tid med de modifikationer, som anmeldelsen angiver. Ellers skal man have en 2000 krs Harpenden eller Lange!)

Link to comment
Share on other sites

Frem med målebåndet!

Jeg bruger allerede målebånd (hvilket er omtrent lige så præcist eller upræcist som vægten - svinger også med væskeophobning/luft i maven - og er intet perfekt måleinstrument) - og mine mål er stabile. Ud fra din logik ville det betyde, at jeg er i kalorieligevægt med 1200 kalorier, men kan det passe?

Sæt din daglige kost op til dit beregnede kaloriebehov (sund mad etc) og mål din livvidde og balleomfang. Stiger tallene ikke, er du i kaloriebalance; stiger de, må du sænke kalorieindtaget lidt igen.

Jo tak, det kunne jeg måske sige mig selv. Men er det ikke lidt voldsomt at f.eks øge indtaget fra 1200 til 2000 kalorier (altså en 67% stigning i kalorieindtag) fra den ene dag til den anden? Selv hvis min krop har sænket mit stofskifte, kan jeg vel ikke forvente at det bare "vupti" øges med 70% fordi jeg øger mit kalorieindtag?

Er der nogen, der har erfaring med eller faglig viden om dette? Er det bedst at øge langsomt eller kan man "kickstarte" forbrændingen? Er der mindre risiko for vægtøgning hvis jeg tilføjer protein i stedet for f.eks. kulhydrat til min kost? (Og nej, jeg havde selvfølgeligt ikke tænkt mig at tilføje for 800 kalorier flødeboller!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger allerede målebånd (hvilket er omtrent lige så præcist eller upræcist som vægten - svinger også med væskeophobning/luft i maven - og er intet perfekt måleinstrument) - og mine mål er stabile. Ud fra din logik ville det betyde, at jeg er i kalorieligevægt med 1200 kalorier, men kan det passe?

Jo tak, det kunne jeg måske sige mig selv. Men er det ikke lidt voldsomt at f.eks øge indtaget fra 1200 til 2000 kalorier (altså en 67% stigning i kalorieindtag) fra den ene dag til den anden? Selv hvis min krop har sænket mit stofskifte, kan jeg vel ikke forvente at det bare "vupti" øges med 70% fordi jeg øger mit kalorieindtag?

Er der nogen, der har erfaring med eller faglig viden om dette? Er det bedst at øge langsomt eller kan man "kickstarte" forbrændingen? Er der mindre risiko for vægtøgning hvis jeg tilføjer protein i stedet for f.eks. kulhydrat til min kost? (Og nej, jeg havde selvfølgeligt ikke tænkt mig at tilføje for 800 kalorier flødeboller!)

1200kcal kan jo være meget forskelligt og noget mad er bedre til at bevare muskelmassen(=stofskifte) end andet. Hvis du har levet af riskager, knækbrød og for lidt protein og alskens skodæde som mange desværre spiser på slankekur, og du ikke har trænet for at beholde din muskelmasse(dvs. meget stort fokus på cardio) så er der god grund til at tro at du har sænket dit stofskifte men det er IKKE gået i stå. Så længe du ikke er død af sult fungerer dit stofskifte ;)

En anden ting er at man meget nemt kan komme til at skyde lidt over målet med de beregnere på MOL hvor man selv fylder ind. Hvis du har tabt 5kg på seks uger og du har indtager 1200-1400 har du i gennemsnit forbrændt lidt under 2200-2400kcal om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger allerede målebånd (hvilket er omtrent lige så præcist eller upræcist som vægten - svinger også med væskeophobning/luft i maven - og er intet perfekt måleinstrument) - og mine mål er stabile. Ud fra din logik ville det betyde, at jeg er i kalorieligevægt med 1200 kalorier, men kan det passe?

Måler du (Lad en anden gøre det i øvrigt) både abdomen og baller?

Hvis de mål er konstante, og din vægt er konstant, og du ikke har ødemer, så er du sandsynligvis i energiligevægt.

Det kan snyde ganske gevaldigt at beregne energiforbrug og kostindtag i løbet af lang tid.

De 5 kg, du startede med at tabe: Var det i starten af den 1.5 måned? I de første dage er vægttabet (jo) udelukkende fra det fedtfrie væv. Det vil sige, at du måske kun har tabt 3 kg fedt på 5 uger. Det svarer til et kalorieunderskud på ca 600 Kcal om dagen. Man skal ikke regne meget galt/ændre meget, før det underskud er væk. Kan det være forklaringen? Måler du alt, du spiser på vægt og skriver ned hver dag?

Der er ingen risiko, så vidt jeg ved, ved at øge kulhydratindtaget. Kulhydrat lagres kun meget dårligt som fedt, og kun i ekstreme tilfælde. Tværtimod er det godt at få meget kulhydrat ved intens træning. Det beskytter mod muskelmassenedbrydning. Protein skal man passe på med at få (alt) for meget af, da omsætningen af store mængder aminosyrer belaster nyrerne og leveren, p.g.a. deaminering, urinstofsyntese og -udskillelse.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

En anden ting er at man meget nemt kan komme til at skyde lidt over målet med de beregnere på MOL hvor man selv fylder ind. Hvis du har tabt 5kg på seks uger og du har indtager 1200-1400 har du i gennemsnit forbrændt lidt under 2200-2400kcal om dagen.

Tak for dit svar. :-)

Men hvad kan jeg så konkludere fra, at jeg de efterfølgende (seneste) 6 uger ikke har tabt mig trods at jeg har holdt de 1200-1400 kcal? At min forbrænding er faldet så meget - og bør jeg så øge mit indtag eller holde det på status quo for ikke at tage på? :s

Nb. Jeg vejer alt hvad jeg spiser og er ret opmærksom på ikke at snyde mig selv. Der kan dog være udsving de enkelte dage, derfor siger jeg mellem 1200 og 1400.

Link to comment
Share on other sites

Men hvad kan jeg så konkludere fra, at jeg de efterfølgende (seneste) 6 uger ikke har tabt mig trods at jeg har holdt de 1200-1400 kcal? At min forbrænding er faldet så meget - og bør jeg så øge mit indtag eller holde det på status quo for ikke at tage på? :

Nej, din forbrænding er sikkert ikke faldet så meget. Undersøgelser tyder på, at selv efter 3 måneder med vægttab på op til 12 kg, falder hvileenergiforbruget (REE) ikke mere end ca 11% i gennemsnit (24 obese kvinder i menopausen), og det forklarer ikke dine tal. Unge udviser heller ikke denne store sænkning i REE, ud over hvad tabet af den fedtfrie kropsmasse tilsiger.

Du skal imidlertid sørge for, at du i din løbetræning ligger på 60% maxpuls i mindst 20-30 min, 3 gange om ugen for at være sikker på, at holde REE oppe under diæten. Men det gør du sikkert, og så skulle den ikke være faldet.

Hvad er dit BMI? Ligger det i normalområdet? Har du væskeophobninger?

Har du det godt med den diæt, du indtager?

Mao: Hvis du har det godt, er der ingen grund til at ændre noget!

mvh

LarsBj

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

Jeg har desværre ikke tid til at læse alle de foregående framragende indslag, men jeg vil blot sige til dig at min KLARE overbevisning at man kan "skyde" sit stofskifte igang igen ved at spise meget protein-holdigt kød så som Kylling, kalkun, tun. Da dette sætter tyktarmen igang igen, hvis du f.eks. har været på en kødfattig kur.

Umiddelbart vil jeg også give en af de foregående debatører ret i at man sagtens kan tabe sig på en såkaldt "fedtkur". Det smarte ligger i at mange former for fed mad koster kroppen mere energi at omsætte og forbrænde end det indeholder energi..

Jeg synes du skal høre din diætist, som vi må formode har godt styr på sagerne, om ikke du kunne undgå de der usunde dage, og i stedet tage dage hvor du spiser mange kødproteiner. Det var i hvert fald hvad jeg ville have gjort, for ærlig talt, det lyder noget absurdt at en pizza skulle sætte sang i stofskiftet!!!

Og forresten stort tillykke og godt klaret :D

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil jeg også give en af de foregående debatører ret i at man sagtens kan tabe sig på en såkaldt "fedtkur".

Muligvis, men det er næppe FEDT, der tabes!

Det smarte ligger i at mange former for fed mad koster kroppen mere energi at omsætte og forbrænde end det indeholder energi..

Hvilke?

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil jeg også give en af de foregående debatører ret i at man sagtens kan tabe sig på en såkaldt "fedtkur". Det smarte ligger i at mange former for fed mad koster kroppen mere energi at omsætte og forbrænde end det indeholder energi..

Det er en myte - der er ingen fødevarer (måske lige på nær selleri - og det er omdiskuteret) der kræver mere energi for kroppen at omsætte end det bidrager med. Ligesom det er en myte, at kroppen ikke kan omdanne kulhydrater til fedt - hvis man er i kalorieoverskud på en kulhydratrig kost, så vil man tage på. I øvrigt "koster det mere" for kroppen at omsætte protein end både fedt og kulhydrater.

Og nu vi er ved det, så er der heller ikke noget der tyder på, at det er farligt at få for meget protein, hvis man ellers er sund og rask med normal nyrefunktion.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share