løb ved vægttab


icem3n
 Share

Recommended Posts

Hejsa, er begyndt at løbe en del på det sidste (ja ok, nok ikke så meget i forhold til andre, men man skal starte et sted :smile: ) er 178høj og er nede på ca 83kg (fra 110), smider ca 500-700g om ugen, så mit mål med 80 inden årsskiftet er vist nemt nået :w00t:

Pt står den på 4-6km hver man / ons / fre når man er nede i motionscenteret + styrketræning før og efter.

Løbebånd på 9km/t og så derudaf i en ca 30-40min, men... hvad er bedst i forhold til vægttab, vil det være at sætte distancen op, eller sætte hastigheden op?

evt sætte en fast distance og så øge hastigheden for den distance hver gang?

Ville det være en fordel at evt skifte noget af ens løb ud med cykling/step maskine(eller hvad den lige hedder)? eller får jeg mest ud af at holde mig til at løbe.

Skal jeg holde mig til de 3 dage om ugen, eller evt starte med at løbe udenfor om lørdagen? (de andre dage træner jeg med en, og vi regner ikke med at tage flere dage i centeret, men kunne jo sagtens løbe udenfor etc...)

:superman:

Edited by icem3n
Link to comment
Share on other sites

Hejsa, er begyndt at løbe en del på det sidste (ja ok, nok ikke så meget i forhold til andre, men man skal starte et sted :smile: ) er 178høj og er nede på ca 83kg (fra 110), smider ca 500-700g om ugen, så mit mål med 80 inden årsskiftet er vist nemt nået :w00t:

Pt står den på 4-6km hver man / ons / fre når man er nede i motionscenteret + styrketræning før og efter.

Løbebånd på 9km/t og så derudaf i en ca 30-40min, men... hvad er bedst i forhold til vægttab, vil det være at sætte distancen op, eller sætte hastigheden op? evt sætte en fast distance og så øge hastigheden for den distance hver gang?

Ville det være en fordel at evt skifte noget af ens løb ud med cykling/step maskine(eller hvad den lige hedder)? eller får jeg mest ud af at holde mig til at løbe.

Skal jeg holde mig til de 3 dage om ugen, eller evt starte med at løbe udenfor om lørdagen? (de andre dage træner jeg med en, og vi regner ikke med at tage flere dage i centeret, men kunne jo sagtens løbe udenfor etc...)

:superman:

Det er distancen, der betyder noget for, hvor meget energi, du afsætter ("forbruger") i løb. Ikke hastigheden!

Ja, det vil være godt, hvis du veksler mellem forskellige aktiviteter, så længe du har den samme intensitet (brug pulsmåler) i den samme tid som ved dit løb. Afveksling nedsætter risikoen for slidskader.

Det betyder ikke noget, om det er en lørdag, du løber på med mindre, du er jøde e.l. :innocent: (spm. vist ikke forstået).

Øg belastningen gradvist og vær ikke for ivrig i starten. Så går det let galt. Så hold dig til det antal dage, du hidtil har brugt et par uger endnu. Gå evt en tur, eller svøm e.l. om lørdagen.

mvh

LarsBj

PS! Skulle dette have været i "Vægttab"-forummet?

Link to comment
Share on other sites

Det er distancen, der betyder noget for, hvor meget energi, du afsætter ("forbruger") i løb. Ikke hastigheden!

Ja, det vil være godt, hvis du veksler mellem forskellige aktiviteter, så længe du har den samme intensitet (brug pulsmåler) i den samme tid som ved dit løb. Afveksling nedsætter risikoen for slidskader.

Det betyder ikke noget, om det er en lørdag, du løber på med mindre, du er jøde e.l. :innocent: (spm. vist ikke forstået).

Øg belastningen gradvist og vær ikke for ivrig i starten. Så går det let galt. Så hold dig til det antal dage, du hidtil har brugt et par uger endnu. Gå evt en tur, eller svøm e.l. om lørdagen.

mvh

LarsBj

PS! Skulle dette have været i "Vægttab"-forummet?

Hastigheden har da en hel del at sige ellers kunne man jo ligeså godt gå, der er sikkeret en formel der siger det, men du kan jo også se det på pulsen at du laver meget mere ved 12 km/t end ved 9 km/t, så om du løber hurtigere eller længere har ikke så meget at sige, men gå efter hurtigere og længere så er den hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Hastigheden har da en hel del at sige ellers kunne man jo ligeså godt gå, der er sikkeret en formel der siger det, men du kan jo også se det på pulsen at du laver meget mere ved 12 km/t end ved 9 km/t, så om du løber hurtigere eller længere har ikke så meget at sige, men gå efter hurtigere og længere så er den hjemme.

Ja, hastigheden har betydning for din konditionsopbygning, men du arbejder så også i tilsvarende kortere tid, end hvis du løber langsommere.

Der er en lineær sammenhæng mellem distance og energiomsætning ved løb, der er uafhængig af hastigheden. Dette er i modsætning til gang, hvor der er en potenssammenhæng, således at du forbrænder mere energi ved højere hastighed på samme distance end ved lavere hastighed.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Hvad der er bedst (mere fart / forøg distance) er der vist lidt uenighed om og jeg er ikke den rette til at afgøre det. Jeg syns du skal afprøve begge ting og se hvilken af de to du syns bedst om. Vægttabt kommer gennem et negativt energi indtag som du selv rigtig nok skriver og da det lyder til at du er på rette spor så ser jeg ikke de store behøv for ændringer for at nå dit mål. Jo lavere din vægt bliver desto færre kalorien behøver din krop ved ens aktivitetsniveau. Dermed sagt at du med tiden kan opleve et lavere vægttab end tidligere. Her skal du så yderligere reducere dit indtag eller forøge dine aktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

Artiklen nedenfor skal du prøve at læse. Den svarer ganske grundigt på dit spørgsmål, også i et sprog der er til at forstå:

Løb og energiforbrug

Af: Tom Gruschy Knudsen

Hvor mange klorier har jeg forbrændt på min løbetur? Det er et spørgsmål mange stiller og har man et

bare lidt avanceret pulsur, kan man få det oplyst efter turen. Helt bsalt kan energiforbruget under løb

bestemmes ud fra formlen: VO2/kg/min = løbehastighed (m/min) * 0,2 (ml O2/kgm) + 3,5 (ml O2/kg/min).

Denne iltoptagelse kan omregnes til et energiforbrug i kiloJoule (kJ) pr. kg pr. min. Ud fra dette kan man se

at det koster mere og mere energi og dette stiger lineært med løbehastigheden. Man kan også omregne

energiforbruget til kJ pr. kg pr. km. Da dette er tæt på at være ens for alle hastigheder har man for

nemheds skyld groft fastsat energifrbruget ved løb til at være 1 kcal/kg/km (og det er da nemt at huske!)

som svarer til 4,2 kJ/kg/km. Om man så ønsker sit resultat i kalorier eller kilojoule er vist et spørgsmål om

hvor gammeldags man er.

Mange undrer sig sikkert over at energiforbruget er stor set ens uafhængigt af hastigheden. Men dette

hænger sammen med at det opgøres pr. km og ikke pr. min. Energiforbruget stiger jo hurtigere man løber,

men samtidig falder tiden som det tager at løbe en km jo samtidig. Det betyder, at hvis man er interesseret

i at forbrænde en vis mængde energi er det ligegyldigt om man løber en tur af samme længde hurtigt eller

langsomt! Derimod er der stor forskel på energiforbruget hvis man løber på en fast tid. Har man ex 30 min

til rådighed får man altså forbrændt mere energi hvisman løber hurtigt i forhold til langsomt.

Mange vil sikkert også mene at vindmodstanden spiller en rolle for beregningen og at denne stiger med

stigende løbehastighed. Dette er korrekt, men ved løb er vindmodstanden trods alt af ganske lille

betydning. Flere undersøgelser viser at der stort set ikke er forskel i energiforbruget når man sammenligner

løb på løbebånd og løb på indendørs bane. Det skyldes primært at der ved løb er tale om relativt lave

hastigheder hvor vindmodstanden ikke er en særlig betydende faktor.

Selv ved temmelig høj løbehastighed som 20 km/t (3:00 min/km) bruger man kun 2% af energiforbruget til

overvindelse af vindmodstanden i vindstille vejr. Øges hastigheden til sprinttempo i 36 km/t (100m på 10

sekunder!) øges energiforbruget til overvindelse af vindmodstanden til hele 8%. Til gengæld betyder det en

del at løbe i modvind hvor vindmodstanden pludselig vokser betragteligt - og omvendt falder

energiforbruget hvis man løber i medvind.

De fleste der løber kender dog godt til, at det kan betale sig at ligge i læ af andre løbere. Denne effekt

forøges når hastigheden stiger og når der er modvind, mens der ved lave hastigheder i vindstille vejr stort

set ikke er nogen gevinst ved at ligge i læ. Beregninger på 1500m løb på 4:00 min viser at en løber der ligger

i læ af en anden i vindstille vejr kan spare op til 6% i energiforbrug, hvilket svarer til ca. 1 sekund pr. 400m

hvis løberen løb alene.

En anden faktor der har betydning for energiforbruget er selvfølgelig bakker! For hver 1% stigning øges

energiforbruget med ca. 7% hvilket svarer til at løbehastigheden må sættes ned med 1 km/t hvis man skal

have det samme energiforbrug. Da det jo som oftest går både op og ned af bakke kunne man forestille sig

at de to ting går lige op med hinanden. Men da hastigheden falder op ad bakke i længere tid end den stiger

ned af bakke (hvis begge er lige lange!), vil en bakket rute for det meste være langsommere end en flad.

Nu er det ikke alle løbere der har det samme energiforbrug ved den samme hastighed. Ligesom med biler

er nogle mere økonomiske end andre. Løbeøkonomien - der er et udtryk for hvor meget energi man

forbruger ved en given hastighed - er både bestemt af genetiske faktorer, af træning og af forskellige ydre

faktorer.

Af ydre faktorer er ex vægt en interessant faktor. Øgerman sin vægt vil det kræve et større energiforbrug

at løbe ved den samme hastighed (dog ikke pr. kg!), men hvad der er mere interessant er hvordan vægten

er fordelt. Tager man om vinteren en ekstra mængde tøj på øger det kun energiforbruget lidt, mens den

samme vægtforøgelse i form af tungere løbesko forøger energiforbruget meget! Det at vægten er placeret

for enden af benet betyder meget mere end hvis vægten er fordelt ligeligt på kroppen - som hvis man ex

tager på! Det er derfor ikke mærkeligt at konkurrencesko er konstrueret så deres vægt er minimal. På

samme måde kan man købe ankel- og håndledsvægte som man kan løbe med for at forøge

energiforbruget. Personligt synes jeg ikke dette er videre smart, da man kunne opnå det samme ved at løbe

hurtigere eller løbe op ad bakke som vil være meget mere optimalt for en løber. Men er målet alene at

forbruge noget energi kan man jo selv bestemme.

Også terrænet (underlaget) er af betydning. Energiforbruget øges når man løber på besværligt underlag. En

sjov ting i denne forbindelse er at man kan vænne sig til dette og få optimeret sin løbeøkonomi i forhold til

terrænet. En dansk undersøgelse har vist at orienteringsløbere havde bedre

løbeøkonomi når de løb i skovbund i forhold til landevejsløbere, mens det var omvendt når de løb på asfalt.

En sidste faktor der er værd at nævne er skridtfrekvens og -længde. Dette er nærmere beskrevet i en anden

artikel, men kort fortalt er det sådan at de fleste løber med en naturlig skridtfrekvens og -længde i forhold

til en given løbehastighed. Ændrer man på dette stiger energiforbruget ved den givne hastighed. Det er dog

ikke altid at skridtfrekvens og -længde egentlig er 100 % optimal og træningsstudier har vist at hvis man ex

hos løbere der er overstriders tilvænner den til en kortere skridtlængde forbedres deres løbeøkonomi. Så

det der umiddelbart så ud til at være optimalt, kunne alligevel rykkes til noget der var mere optimalt.

Artiklen er i øvrigt hentet hos http://www.marathonsport.dk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share