Scheuermann - erfaring?


Razoor
 Share

Recommended Posts

Hey alle.

Har over den sidste måneds tid været hos fysioteraut med smerter i ryggen pga. styrt.

Her har min fys så fundet ud af, at hun muligvis tror jeg har det der hedder en "Scheuermann"

Er der nogle herinde der har nogle erfaringer med Scheuermann? Genoptræning, styrketræning, øvelser, hvad skal man passe på med og hvad skal man ikke.. osv.

Link to comment
Share on other sites

Hey alle.

Har over den sidste måneds tid været hos fysioteraut med smerter i ryggen pga. styrt.

Her har min fys så fundet ud af, at hun muligvis tror jeg har det der hedder en "Scheuermann"

Er der nogle herinde der har nogle erfaringer med Scheuermann? Genoptræning, styrketræning, øvelser, hvad skal man passe på med og hvad skal man ikke.. osv.

Jeg har en selv, jeg vil sige som jeg siger til alle: ha en rigtigt go teknik og gå ikke på kompromi med din ret ryg holdning. Men det burde sige sig selv.

Alt efter hvor "slem" den er må du vælge øvelser der ikke smider en masse vægt på din ryg som kan "tvinge" dig i en dårlig holdning mens du laver en øvelse. Ala squat med mindre du kan holde en ordenlig ret ryg osv osv. På den anden side kan curls der ville anses for at "trække" dig ned kunne bruges som go statisk træning for din ryg.

Træning som skal laves er en masse ryg, især noget der rammer rigtig god mellem din skulderblade, midt og nedre del.

Vi snakker om rows, alle former for pulldowns, upper back rows, let siting row feks hvor du tænker virkelig på at samle dine skulderblade til sidst i trækket....

Prøv på at holde skulderbladene sammen et sekundt eller to. (Kan også gøres i pulldowns, altså når håndtaget er længst nede)

Ellers kan du jo træne som alle andre mere eller mindre :smile: bare tænk dig om når du træner. Håber det kan bruges, der er meget mere der kan trænes for stabilitet osv til din ryg men mon ikke det er nok.

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

En Scheuermann kan diagnosticeres via røngent.

jeg har en thoracal Scheuermann, dvs jeg er rundet i den øverste del af ryggen. Det har jeg små 15års erfaring med at træne med en Scheuermann og har da nakket 240 i dødløft og 200 i squat med den lille skavank (i styrkeløft udstyr, hvilket vil sige jeg lige kan løfte en tom stang raw på en god dag).

har også taget 180 i konventionel for 6 reps, men kønt var det ikke...

Hvis din Scheuermann sidder øverst og gør dig rundrygget så sig til hvad du vil vide..

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Tak for svar.

MaximusMaximus

Den med ret ryg har jeg hørt før! ;-) Har dog en tendens til at komme til at sidde og hænge meget synes jeg. Specielt i skolen eller sådan lige tilfældige steder hvor man sætter sig. Herhjemme går det noget bedre, da jeg har indstillet stolen, så jeg sidder bedre. Hvad plejer du at gøre for at huske ret ryg ?

Ang. øvelser syntes jeg ikke squat har givet mig problemer indtil videre. Er først lige startet på dødløft for nogle uger siden, men kører med meget lav vægt her i starten - udelukkende for at lære teknikken. Rows vil jeg køre nogle flere sæt af så! Hvad med reps? Skal man tage hensyn til det ?

ptpoul

Har faktisk lige været hos lægen i dag, og fået en henvisning til røngent.

Men kan vist med sikkerhed, siger at min sidder øverst, for hvis jeg bøjer/læner mig forover, er det rimelig tydeligt at det er det øverste af ryggen der bliver rund!

- Hvilke øvelser bruger du ?

- Hvad har du af erfaring der er dårligt og godt for ryggen ?

- Hvad skal jeg passe specielt på med ?

Link to comment
Share on other sites

Rundet øvre ryg kan føre til flere uheldige ting omkring skulderledder skulderbladene, trapezius funktion.

En ting jeg ville gøre fast var at mobilisere thoracalt.

To tennisbolde tapet sammen med sportstape og så gøre som boyle er genialt. Jeg ville ønske jeg havde gjort det fra mine tidlige teenage år.

Aktivering af nedre trapezius/midterste. altid varme op med øvelser som disse:

Når man runder i øvre ryg så kommer der med tiden svaj og bækken kipning i nedre del af ryggen/ bækkenet.

Så stræk dine hoftebøjere mellem alle benøvelser, træn reverse crunches 2-3 gange om ugen, aktiver røven ved at flexe balleren bevidst i bevægelser som squats og dødløft og huske at presse hele vejen igennem ved at flexe røven i toppen af squats og dødløft.

I din træning skal du lægge utroligt meget vægt på rows, gerne med statiske hold i toppen af bevægelsen.

At din øvre ryg er rundet betyder ikke nødvendigvis at du får problmer, du skal bare varme mere specifikt op end så ange andre og altid strække bestemte områder og aktivere andre. Andre kan måske varme op ved at cykle lidt, du varmer op ved at lave særlige øvelser. No big deal

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar.

MaximusMaximus

Den med ret ryg har jeg hørt før! ;-) Har dog en tendens til at komme til at sidde og hænge meget synes jeg. Specielt i skolen eller sådan lige tilfældige steder hvor man sætter sig. Herhjemme går det noget bedre, da jeg har indstillet stolen, så jeg sidder bedre. Hvad plejer du at gøre for at huske ret ryg ?

Ang. øvelser syntes jeg ikke squat har givet mig problemer indtil videre. Er først lige startet på dødløft for nogle uger siden, men kører med meget lav vægt her i starten - udelukkende for at lære teknikken. Rows vil jeg køre nogle flere sæt af så! Hvad med reps? Skal man tage hensyn til det ?

ptpoul

Har faktisk lige været hos lægen i dag, og fået en henvisning til røngent.

Men kan vist med sikkerhed, siger at min sidder øverst, for hvis jeg bøjer/læner mig forover, er det rimelig tydeligt at det er det øverste af ryggen der bliver rund!

- Hvilke øvelser bruger du ?

- Hvad har du af erfaring der er dårligt og godt for ryggen ?

- Hvad skal jeg passe specielt på med ?

Hvad man kan gøre for at huske det med at ha en ret ryg. Måske er det mere krops bevidsthed man skal ha, og nogle siger den dårlig holdning kan være psykisk, men de udtalelser pisser mig lidt af personligt. :nonono:

Men på den anden side går man rundt og er glad og stolt "hænger" man ikke med hoved ect. Så det kan være flere ting. Stram/for stærk bryst muskulatur, svag øvre ryg.

Reps synes jeg kan være efter ens mål, men lige for go stimulering mellem skulderbladende ville jeg køre i den lettere afd så området kan få en go aktivering. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvad man kan gøre for at huske det med at ha en ret ryg. Måske er det mere krops bevidsthed man skal ha, og nogle siger den dårlig holdning kan være psykisk, men de udtalelser pisser mig lidt af personligt. :nonono:

Men på den anden side går man rundt og er glad og stolt "hænger" man ikke med hoved ect. Så det kan være flere ting. Stram/for stærk bryst muskulatur, svag øvre ryg.

Reps synes jeg kan være efter ens mål, men lige for go stimulering mellem skulderbladende ville jeg køre i den lettere afd så området kan få en go aktivering. :smile:

Altså aktiveringen an laver inden træning skal være meget let og med 100% fokus på at spænde i/få kontakt til de rigtige muskler.

Når man så er varmet op kan man godt pounde øvre ryg.

Jeg er selv stor fan af tunge rows og dødløft i alle afskygninger. Jeg prøver dog a tlægge vægt på at få skulderbladene tilbage og samlet i slutningen af hver rep.

Bryst: man får ekstra rotation omkring skulderleddet, så stræk brystet og arbejd på at få et opspænd i den øvre ryg når du bænkpresser. Søg på opspænd på MOL så skal du nok finde fine beskrivelser..

Jeg lavede et lille program til Getbig, det kan faktisk godt bruges i din situation:

http://www.getbig.dk/article.php?id=158&am...tness%20atleter

Link to comment
Share on other sites

Ptpoul. Det lyder rigtigt fornuftigt det du skriver!

Jeg har en klient jeg er lige startet på at dødløft med... hun har en thoracal scheuman og bækken kipning i nedre ryg. Bækken kipningen er synlig ved skulder press og at hun har svært ved at aktivere ballerne i top positionen. Scheumanen er meget tydelig ved start positionen i dødløft. Lænde positionen er fin men thoracalt bliver hun rund rygget. Vi har ikke lavet nogen vægt progression på dødløften. Strukturelt set kan jeg jo ikke ændre på hendes rund ryg thoracalt... så hvad gør jeg lige? Udover selvfølgelig at fikes hendes bækken kipning.

Du nævner forresten ikke front squats? Det plejer at være godt til rette bækken kipning og ramme den thoracal del?

Har du nogen gode links om emnet?

Link to comment
Share on other sites

En Scheuermann kan diagnosticeres via røngent.

jeg har en thoracal Scheuermann, dvs jeg er rundet i den øverste del af ryggen. Det har jeg små 15års erfaring med at træne med en Scheuermann og har da nakket 240 i dødløft og 200 i squat med den lille skavank.

Hvis din Scheuermann sidder øverst og gør dig rundrygget så sig til hvad du vil vide..

Information til trådstarter:

200 kilo squat blev løftet i pwnage gear. Powerlifters tend to forget to mention it.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Information til trådstarter:

200 kilo squat blev løftet i pwnage gear. Powerlifters tend to forget to mention it.

200kg på ryggen i squat i udstyr er MERE pres på ryggen end 200kg raw squat, og det er vel det der er relevant her? Eller?

Husk stropperne på dragten presser din ryg sammen og ned så det er vanskeligere at rette ryggen op end hvis det bare var rå vægt.

200kg er røv og nøgler i udstyr og kun anstændigt raw, men hvad har det med sagen at gøre? Det handler om erfaringer og træningstips ved en scheuermann og der kan jeg bidrage, hvad kan du?

Link to comment
Share on other sites

Ptpoul. Det lyder rigtigt fornuftigt det du skriver!

Jeg har en klient jeg er lige startet på at dødløft med... hun har en thoracal scheuman og bækken kipning i nedre ryg. Bækken kipningen er synlig ved skulder press og at hun har svært ved at aktivere ballerne i top positionen. Scheumanen er meget tydelig ved start positionen i dødløft. Lænde positionen er fin men thoracalt bliver hun rund rygget. Vi har ikke lavet nogen vægt progression på dødløften. Strukturelt set kan jeg jo ikke ændre på hendes rund ryg thoracalt... så hvad gør jeg lige? Udover selvfølgelig at fikes hendes bækken kipning.

Du nævner forresten ikke front squats? Det plejer at være godt til rette bækken kipning og ramme den thoracal del?

Har du nogen gode links om emnet?

Prøv at cue at hun skal tage skuldrerbladene sammen og ned på ryggen og brystet op når hun går ned til stangen. Dette får hende til at flexe lats. Det giver mange fordele i forhold til stabilitet, evt thorax position. Runding i øvre ryg er ikke optimalt, men der er ikkeet område der normalt bliver skadet, selv ved tung belastning, så man har lidt spillerum. Jeg vil dog altid arbejde mod at minimere rundingen og ikke bare kritikløst loade området, af sikkerheds hensyn.

Der er mange øvelser det kan ramme thoracal extension. Jeg taler om dem jeg har haft erfaring med. jeg er ikke fysioterapeut, men har lidt erfaring med området og lærte lidt fra min korte tid på kiro studiet/læsnign i fysioterapi tekster/eric cressey materiale. Personligt har jeg haft stor glæde af tunge rows, skulderblads aktivering, tharacat mobilisering, rumænsk dødløft, alm dødløft, og archback goodmornings. Alle er jo forkellige, men måske mine erfaringer kan hjælpe lidt.

Bækkenkipning/problem med balleaktivering: som en del af opvarmningen/mellem sæt: aktiver ballerne via glute bridges.

Lav pnf på hoftebøjerne inden/mellem bentræningsøvelserne. Hvis du vil lære hende noget hun selv kan gøre, så lær hende at lave EQI's for hoftebøjerne.

Shoulder press:

Selv folk uden lower cross læner sig tit tilbage i en shoulder press. Cue: klem ballerne samen, flex det nederse af maven (korrekt udførte reverse crunches lærer folk at flexe det nederste af maven). Så kan de ikke svaje i ryggen.

@Athlete X: Har du noget at tilføje?

Link to comment
Share on other sites

200kg på ryggen i squat i udstyr er MERE pres på ryggen end 200kg raw squat, og det er vel det der er relevant her? Eller?

Husk stropperne på dragten presser din ryg sammen og ned så det er vanskeligere at rette ryggen op end hvis det bare var rå vægt.

200kg er røv og nøgler i udstyr og kun anstændigt raw, men hvad har det med sagen at gøre? Det handler om erfaringer og træningstips ved en scheuermann og der kan jeg bidrage, hvad kan du?

Du behøver ikke at dreje det over til et spørgsmål om bidrag/ non-bidrag.

Jeg havde jo ret, havde jeg ikke?

Så næste gang du taler med menig mand så husk lige at nævne udstyrs delen. Det er ved at være en dårlig skik ved de fleste gear whores.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke at dreje det over til et spørgsmål om bidrag/ non-bidrag.

Jeg havde jo ret, havde jeg ikke?

Så næste gang du taler med menig mand så husk lige at nævne udstyrs delen. Det er ved at være en dårlig skik ved de fleste gear whores.

Igen, hvilken relevans har det i denne samenhæng?

Udstyrs squat er hårdere at holde i ryggen og 200kg i bunden af en squat er 200kg hvordan du end vender og drejer det.

Jeg er ked af du følte jeg prøver at fremstille mig selv som "stærk" ved at nævne de 200kg, men folk der har læst lidt af mine posts her på MOL og BB.dk ved at jeg ikke anser mig selv for at være andet end slap og skinny fat og ikke lægger skjul på det. 200kg er jo ikke en skid hverken raw eller gear.

Link to comment
Share on other sites

Igen, hvilken relevans har det i denne samenhæng?

Udstyrs squat er hårdere at holde i ryggen og 200kg i bunden af en squat er 200kg hvordan du end vender og drejer det.

Jeg er ked af du følte jeg prøver at fremstille mig selv som "stærk" ved at nævne de 200kg, men folk der har læst lidt af mine posts her på MOL og BB.dk ved at jeg ikke anser mig selv for at være andet end slap og skinny fat og ikke lægger skjul på det. 200kg er jo ikke en skid hverken raw eller gear.

Jamen så havde det måske også været interessant for trådstarter at vide at dine løft altså var i udstyr hvilket blot gav endnu mere pres på ryggen.

Din måde at reagere på er præcis, som forventet.

Link to comment
Share on other sites

Læg mærke til stilen med at undgå "de svære" spørgsmål.

Skyde tilbage og dreje istedet for at svare.

Klassisk troll/kællinge adfærd.

Jeg gætter på Athlete X er en gammel bruger der er tilbage via en proxy eller en ny IP adresse/ændret MAC adresse.

Måske en "kær bekendt" der ikke tør stå frem og skriver under et andet login? Who knows, anonymitet er dejligt uforpligtende/gratis.

Pathetic.

Hvis man vil kende mine løft raw såvel som i udstyr ligger tilgængelige på nettet. Styrke.dk er mine lamme udstyrsløft, raw løft kan man finde i mine gamle træningslogs (nej det er ikke blevet vildt meget bedre).

Link to comment
Share on other sites

Læg mærke til stilen med at undgå "de svære" spørgsmål.

Skyde tilbage og dreje istedet for at svare.

Klassisk troll/kællinge adfærd.

Jeg gætter på Athlete X er en gammel bruger der er tilbage via en proxy eller en ny IP adresse/ændret MAC adresse.

Måske en "kær bekendt" der ikke tør stå frem og skriver under et andet login? Who knows, anonymitet er dejligt uforpligtende/gratis.

Pathetic.

Hvis man vil kende mine løft raw såvel som i udstyr ligger tilgængelige på nettet. Styrke.dk er mine lamme udstyrsløft, raw løft kan man finde i mine gamle træningslogs (nej det er ikke blevet vildt meget bedre).

Hvilke svære spørgsmål. Min intention var ikke at gå ind i debatten scheuermann men at gøre op med den uskik der færdes i styrkeløft miljøet.

Mine nuværende forpligtelser tillader mig ikke at skrive under mit eget navn og derfor benytter jeg et alias.

Jeg har en professionel karriere i sigte og kan derfor ej heller risikere at journalister og fans laver google rampages på mit navn.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke svære spørgsmål. Min intention var ikke at gå ind i debatten scheuermann men at gøre op med den uskik der færdes i styrkeløft miljøet.

Mine nuværende forpligtelser tillader mig ikke at skrive under mit eget navn og derfor benytter jeg et alias.

Jeg har en professionel karriere i sigte og kan derfor ej heller risikere at journalister og fans laver google rampages på mit navn.

Som jeg læser ptpouls indlæg, så blev de løft nævnt som en sidebemærkning udelukkende for at understrege man altså ikke behøver være invalid fordi man har en Scheuermann.

Det er da fint nok lige at have med de er løftet i udstyr, men det er da vist kun dig som tror at det er en større sammensværgelse iblandt styrkeløftere at det skulle være en hemmelighed udstyr giver ekstra kg. Det er en meget interessant tråd som ikke fortjener at blive forplumret med denne slags sidespor.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke svære spørgsmål. Min intention var ikke at gå ind i debatten scheuermann men at gøre op med den uskik der færdes i styrkeløft miljøet.

Mine nuværende forpligtelser tillader mig ikke at skrive under mit eget navn og derfor benytter jeg et alias.

Jeg har en professionel karriere i sigte og kan derfor ej heller risikere at journalister og fans laver google rampages på mit navn.

Med andre ord, du kan ikke stå inde for det du skriver på Nettet?

Mange politekere og meningdannere har blog, facebook side osv uden den samme frygt som dig.

Nu handler tråden her om Scheuermann, så måske skulle du holde dig til emnet?

Det er meget prisværdigt at du prøver at ændre en uskik der er i et helt miljø generelt. Jeg tror dog ikke en personorienteret stil hvor du husker alle styrkeløftere på det, hver gang de poster på nettet er den mest effektive måde at gøre det på? Det ville nok i længden blive så tidskrævende din fremtidige karriere bliver bortkastet som følge af. tidsmangel :wink:

Du ved jeg er styrkeløfter, du ved jeg ikke siden jeg har ført log på mol har squattet 200raw, har kun været medlem siden 8november.

Dvs der er 2 måder du kan kende mig på:

1. Online via du selv har være bruger på MOl for længe siden/har et andet alias.

2. IRL.

Lidt pathetic du ikke tør blotte din identitet, når vi kender hinanden på en eller anden vis. Din antipati mod mig, dit quote fra entourage og stil giver mig nu et godt clue om hvem du er :smile:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg læser ptpouls indlæg, så blev de løft nævnt som en sidebemærkning udelukkende for at understrege man altså ikke behøver være invalid fordi man har en Scheuermann.

Det er da fint nok lige at have med de er løftet i udstyr, men det er da vist kun dig som tror at det er en større sammensværgelse iblandt styrkeløftere at det skulle være en hemmelighed udstyr giver ekstra kg. Det er en meget interessant tråd som ikke fortjener at blive forplumret med denne slags sidespor.

Du må meget gerne rydde op, så retter jeg den relevante post til så jeg ikke støder Athlete X's ego :smile:

Link to comment
Share on other sites

Okay, ptpouls løft var med udstyr, så er vi klar over det og det er ligesom det!

Det ændrer ikke på at det stadig er 200 kg på en ryg med scheuerman, hvilket ligesom er det tråden handler om!

Som MaxPower siger er det et ret interessant emne så der er ingen grund til at ødelægge det med diskussioner om udstyr/raw når det ikke er relevant!

Link to comment
Share on other sites

For at få tråden tilbage på rette spor:

Har selv en skæv rygsøjle, et røntgen-billede afslørede at jeg har 2 skæve ryghvirvler i lænden!

Mit problem er bare at jeg kan sagtens holde min lænd ret, men den øverste del af ryggen buer en del når jeg træner!

Så snart jeg løfter 130 kg og op i dødløft og sågar også når jeg laver almindelige sving med kettlebells buer min ryg ret meget på trods af at min lænd er spændt op og ret - det ser nærmest ud som om jeg er lidt pukkelrygget!

I mine teenage-år var jeg jævnt overvægtig og gik ret meget foroverbøjet - jeg tænker lidt at det er der skylden ligger!

Nu skal jeg til en kiropraktor i morgen men det kunne da være rart at høre nogle kvalificerede bud herfra også :)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Vælge ikke at kommentere jeres lille fight ;)

Men har til gengæld prøvet nogle af jeres råd af!

Har "varmet op" til hver eneste træning med nogle lightweigt rygøvelser. Få kilo - 25 - 30 reps i pulldowns og rows med bredt og smalt greb, hvor jeg har fokuseret på at presse skulderbladene sammen. Umiddelbart virker det ikke helt dumt, så det bliver fast rutine fremover!

Selvfølgelig har jeg også fået øvelserne med ind når jeg træner ryg med lidt flere kilo og mindre reps. Ind til videre har det ihvertfald ikke gjort nogen skade, så det må jo betragtes som godt! :D

Derudover har jeg spurgt min fysioterapuet til råds om nogle øvelser jeg kunne lave herhjemme. Jeg fik to, som hun mente ville være særdeles gode. En hvor man ligger på maven - trækker vejret ind så ryggen bliver bred - puster ud mens man spænder i det nederst af maven. Den anden er lige svær at forklare ;-)

Er nok blevet en smule mere fokuseret på holdning i ryggen. Har fået stillet min stol ind her ved computeren, så jeg sidder ordentligt.

ptpoult

Den video hvor han bruger tennisboldene - den fatter jeg altså ikke helt? Er det meningen at han flytter dem, eller er han bare ikke ret godt til det ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share