Ondt øverst i ryggen efter crunches.


hundehvalpen
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige gennemført programmet 200 situps og har fået ondt i den øverste del af ryggen, ved at lave de såkaldte crunches. Hvordan kan jeg lave crunches eller situps for at styrke min ryg, uden at få disse rygsmerter. Det er ligesom logisk for mig hvorfor jeg får dem, da jeg jo løfter mig op med ryggen, hvad gør jeg forkert?? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Måske skulle du se på om du overhoved udføre øvelsen korrekt

Du skulle gerne bruge mavemusklerne til at lave crunches, og ikke ryggen :dry:

Vil også helt klart mene, at du lige skal få set på "teknikken". Har tidligere selv oplevet det samme og fik korrigeret: 1) brug ikke armene til at kompensere for "trætte" mavemuskler. 2) Rund altid i ryggen/lænden skal være "i gulvet". Dvs når du ligger på gulvet må der ikke være "luft" under kroppen - der ligger vist en art. dette vedr.

For mit vedkommende betød det, at jeg i første omgang måtte gå lidt ned i vægt på maskine og antal på gulv. Tilgengæld forsvandt ryg-problemer!

Link to comment
Share on other sites

Det er altså en lidt underlig artikel. Han går ud fra den grundlæggende præmis, at gymnaster og akrobater ikke træner særskilt mave, men alligevel ofte har en perfekt overkrop, og derfor foreslår han en masse fikumdik-øvelser med swissball og den slags for således at efterligne gymnasternes stabiliserings- og bevægelsestræning. Men i virkeligheden laver gymnaster og akrobater netop en hel masse old school mavetræning - crunches, vertical crunches, dragon flag, v-ups, l-sit, leg raises, etc. etc., som træner både hoftebøjere og mavemuskler. En del øvelser er selvfølgelig af en sværhedsgrad, som almindelige dødelige ikke kan efterligne, men hvis man har mulighed for ordentlig instruktion, er der en stor del af den klassiske gymnast/akrobat-træning, som man kan kopiere direkte ned i sit BB-program.

Og ellers er dødløft og OH squat og den slags jo også fremragende mavetræning. Ikke at jeg har noget imod swissball, hans forslag i artiklen er bare lidt som at gå over åen for at hente vand.

Link to comment
Share on other sites

den overordnede grund til, at man mere og mere fraråder fleksion af rygsøjlen, er, at det ikke er særlig funktionelt, da mavemuskulaturens funktion overvejende er stabiliserende..

Selvfølgelig kan atleter osv. med specielle arbejdskrav sagtens anvende crunches, men almindelige mennesker, der i forvejen er meget foroverbøjede i deres arbejde (computer osv.), bør til gengæld ikke.

De øvelser, der linkes til, tager netop udgangspunkt i stabilisering fremfor dynamisk arbejde.

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Hvis du laver maveøvelser skal du også tilsvarende lave rygøvelser, da de vil styrke din ryg. Da begge dele er stabiliserende, er det vigtigt at de er trænet begge to.....så de kan støtte hinanden både under træning og i hverdagen!

Link to comment
Share on other sites

den overordnede grund til, at man mere og mere fraråder fleksion af rygsøjlen, er, at det ikke er særlig funktionelt, da mavemuskulaturens funktion overvejende er stabiliserende..

Selvfølgelig kan atleter osv. med specielle arbejdskrav sagtens anvende crunches, men almindelige mennesker, der i forvejen er meget foroverbøjede i deres arbejde (computer osv.), bør til gengæld ikke.

De øvelser, der linkes til, tager netop udgangspunkt i stabilisering fremfor dynamisk arbejde.

Så skulle han måske have sendt sin artikel til I Form eller Alt for damerne, i stedet for T-nation...

I øvrigt er der netop også mange af de øvelser, jeg nævnte, der træner mavemusklerne gennem stabiliseringskrav. Min pointe er, at de stabiliseringsmekanismer, han går til swissball o.lign. for at efterligne, allerede findes i gymnasternes mavetræning.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor?

Netop i styrketræningsmiljøet, er stabiliseringsøvelser ofte oversete øvelser, som ville gavne mange..

Det er jeg fuldkommen enig i.

Min kommentar var til yetti, som sagde, at artiklen havde gode pointer til almindelige utrænede. Det er i øvrigt rigtigt nok, men så vidt jeg kan forstå, er det forfatterens mening (også) at henvende sig til de meget veltrænede, og derfor synes jeg, det er synd, at han overser en lang række fremragende stabiliseringsøvelser fra gymnast/akrobat-træning, fordi han tror, det ikke findes.

Link to comment
Share on other sites

Så skulle han måske have sendt sin artikel til I Form eller Alt for damerne, i stedet for T-nation...

I øvrigt er der netop også mange af de øvelser, jeg nævnte, der træner mavemusklerne gennem stabiliseringskrav. Min pointe er, at de stabiliseringsmekanismer, han går til swissball o.lign. for at efterligne, allerede findes i gymnasternes mavetræning.

Jeg kan ikke helt følge dig.. Du nævner 6 øvelser hvoraf en af øvelserne delvist er en statisk bevægelse...

Nåh jeg skriver stabiliserende vs. dynamisk så mente jeg naturligvis statisk vs. dynamisk - det kan være her, vi snakker forbi hinanden..!? :blush:

Forfatterens pointe er netop, at gymnaster ikke laver megen dynamisk mave træning (men meget statisk), hvilket jeg ikke ved særlig meget om...

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke helt følge dig.. Du nævner 6 øvelser hvoraf en af øvelserne delvist er en statisk bevægelse...

Nåh jeg skriver stabiliserende vs. dynamisk så mente jeg naturligvis statisk vs. dynamisk - det kan være her, vi snakker forbi hinanden..!? :blush:

Forfatterens pointe er netop, at gymnaster ikke laver megen dynamisk mave træning (men meget statisk), hvilket jeg ikke ved særlig meget om...

De seks øvelser, jeg nævnte, var helt tilfældige og kunne have været andre.

Forfatterens pointe er, at gymnaster aldrig laver særskilt mavetræning, og at man derfor ikke kan kopiere deres øvelser, men bliver nødt til at forsøge at efterligne de bevægelser, de udfører i deres serier.

Min pointe er, at gymnaster/akrobater laver en helvedes masse særskilt mavetræning - statisk, dynamisk, stabiliserende, tusindvis af variationer på alle niveauer - og at man derfor udmærket kan kopiere deres maveøvelser, i stedet for at gå den omvej, han gør.

Link to comment
Share on other sites

De seks øvelser, jeg nævnte, var helt tilfældige og kunne have været andre.

Forfatterens pointe er, at gymnaster aldrig laver særskilt mavetræning, og at man derfor ikke kan kopiere deres øvelser, men bliver nødt til at forsøge at efterligne de bevægelser, de udfører i deres serier.

Min pointe er, at gymnaster/akrobater laver en helvedes masse særskilt mavetræning - statisk, dynamisk, stabiliserende, tusindvis af variationer på alle niveauer - og at man derfor udmærket kan kopiere deres maveøvelser, i stedet for at gå den omvej, han gør.

Ok... jeg vil ikke rode mig ud i, hvad en forfatter mener med hans tekst... Jeg forstår den, som han vil arbejde mere stabiliserende fremfor direkte dynamisk i hans øvelser med udgangspunkt i gymnaster... derfor også hans øvelsesvalg, der er knap så krævende som de fleste statiske/stabiliserende gymnastiske øvelser..

De øvelser du har beskrevet i denne tråd er overvejende dynamiske og ikke stabiliserende, hvilket er i modsætning til min forståelse af hans tekst, og hvad man bør gøre (derfor skrev jeg mit første indlæg i denne tråd)... - hvad gymnaster gør og ikke gør vil jeg ikke udtale mig om!

Link to comment
Share on other sites

den overordnede grund til, at man mere og mere fraråder fleksion af rygsøjlen, er, at det ikke er særlig funktionelt, da mavemuskulaturens funktion overvejende er stabiliserende..

At sige at fleksion i columna ikke er funktionelt, er direkte anatomisk ukorrekt

Selvfølgelig er fleksion af columna funktionel, bare se på hvordan du kommer fra den liggende stilling til stående stilling

Link to comment
Share on other sites

mit bud er at ca. 1017 videnskabelige undersøgelser har bevist, at dynamisk muskel træning skaber mere hypertrofi end statisk træning.

Så hvorfor træne "stabiliserende" (statiske) øvelser? da det jo så blot vil give et mindre restultat over tid, end et program med dynamiske øvelser der fuldt dækker mave og ryg (side og fronten) muskulaturen.

Edited by Bo th
Link to comment
Share on other sites

At sige at fleksion i columna ikke er funktionelt, er direkte anatomisk ukorrekt

Selvfølgelig er fleksion af columna funktionel, bare se på hvordan du kommer fra den liggende stilling til stående stilling

Hvor mange gange rejser et helt normalt menneske sig op om dagen ifht. timer gående/stående... Jeg tror iøvrigt, at jeg skrev særligt, hvilket selvfølgelig er ifht. noget andet...

Det er jo ikke fordi, at statisk styrke ikke er overførbart til den meget begrænsede ROM, de fleste mennesker har over rygsøjlen...

Link to comment
Share on other sites

mit bud er at ca. 1017 videnskabelige undersøgelser har bevist, at dynamisk muskel træning skaber mere hypertrofi end statisk træning.

Så hvorfor træne "stabiliserende" (statiske) øvelser? da det jo så blot vil give et mindre restultat over tid, end et program med dynamiske øvelser der fuldt dækker mave og ryg (side og fronten) muskulaturen.

Hvem snakker hypertrofi - udover dig?

Link to comment
Share on other sites

hvis man ønsker en bedre stabiliserings evne fra kropsstammens muskler, så er der vel kun en løsning... og det er at gøre musklerne stærkere og det bliver de "kun" hvis de bliver større... "hypertrofi".

så skal du læse op på din fysiologi kammerat...

Link to comment
Share on other sites

Måske skulle du se på om du overhoved udføre øvelsen korrekt

Du skulle gerne bruge mavemusklerne til at lave crunches, og ikke ryggen :dry:

Ja jeg har set at der er nogle der laver dem simpelt hen bare ved at løfte hovedet lidt, men nu er jeg begyndt at træne ved at løfte mine ben op i stedet, det er vist en god løsning. Det styrker godtnok kun den nederste del af maven. Tak for svar.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du laver maveøvelser skal du også tilsvarende lave rygøvelser, da de vil styrke din ryg. Da begge dele er stabiliserende, er det vigtigt at de er trænet begge to.....så de kan støtte hinanden både under træning og i hverdagen!

tak for svar, ja jeg har en kettler rygbænk og er klar over at der skal være balance, så jeg arbejder også med ryggen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share