Stines motionslog


Stinelykke
 Share

Recommended Posts

Har ligget brak med migræne og hold i ryggen siden torsdag, så min træning har været begrænset til at gå med hunni 1 time om dagen og så en masse udstrækning og afspænding plus lidt mavetræning. Har i dag (mandag) været et smut ved min kære osteopat, der har rykket rundt med mine muskler og givet mig lidt kranio-sakral behandling for hovedpinen. Så tror, at jeg er fit for fight fra i morgen hvor jeg skal ned og svømme. Hurra!

Har desuden besluttet for at lave noget mere stræk/afspænding, da jeg kan mærke det gavner hele mit korpus. :tongue:

Det fede ved denne tur med ryggen har været at opleve, at det denne gang har taget mig tre dage at komme næsten på toppen, hvor det for to år siden tog mig en måned!! Så jeg må jo være kommet i bedre form! Plus at det har hjulpet gevaldigt med behandlingerne hos osteopat!!!

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg læst din log, rigtig interessant :bigsmile: Hvad er en osteopat? og hvad kan de som andre ikke kan?

Nanna

En osteopat er en videre uddannelse der kombinerer læge, fys, kiropraktor og så mener jeg et par andre ting. Uddannelsen tager "kun" 5 år og det er vel at mærke efter at du allerede har en mellemlang sundhedsfaglig uddannelse

Link to comment
Share on other sites

En osteopat er en videre uddannelse der kombinerer læge, fys, kiropraktor og så mener jeg et par andre ting. Uddannelsen tager "kun" 5 år og det er vel at mærke efter at du allerede har en mellemlang sundhedsfaglig uddannelse

Som Scars skriver, er en osteopat en kombi mellem en læge, fys og kiro. Og de behandler ens skavanker gennem en kombi af alle tre behandlingsformer. De arbejder desuden med de indre organer, fx kan min osteopat finde på at trykke MEGET hårdt på min mavesæk... Desuden laver de noget vældig rart kranio-sakral massage, som er helt vildt godt :tongue:

Men, det jeg synes adskiller osteopati fra andre behandlingsformer er, at de kigger på skader/skavanker ud fra et helhedssyn. Dvs. at de ikke ser på det enkelte punkt/led som en isoleret enhed. Kroppen er jo et sammenhængende system. Så jeg har fundet ud af, at mine mangeårige rygproblemer stammer fra en mellemgulvmuskel, som var fuldstændig spændt op. Og kan nu trække vejret helt frit uden at skulle anstrenge mig.... Yay

Link to comment
Share on other sites

Dejligt at være i gang igen efter sidste uges hold i ryggen og migræne. Er startet lidt forsigtigt ud igen, cyklede 12 km i går og svømmede i 30 min og har været til spinning i aften, hvor jeg cyklede med lidt mindre belastning og sad lidt mere ned end jeg plejer. Kunne mærke min lænd og hofterne men ikke mere end at det mest af alt føltes som lidt træthed. Er begyndt at lege lidt med tanken om at lægge et spinningspas mere ind fx fredag morgen, da jeg virkelig synes det er fedt. Kan vist efterhånden godt begynde at lægge flere træningspas på en dag, nu har jeg trænet tri siden januar sidste år, så min grundform burde være ok.

Er der nogen af jeg bloggere, der har erfaring med dette? Scars, som svømmer er det vel noget du er vant til?

Link to comment
Share on other sites

Dejligt at være i gang igen efter sidste uges hold i ryggen og migræne. Er startet lidt forsigtigt ud igen, cyklede 12 km i går og svømmede i 30 min og har været til spinning i aften, hvor jeg cyklede med lidt mindre belastning og sad lidt mere ned end jeg plejer. Kunne mærke min lænd og hofterne men ikke mere end at det mest af alt føltes som lidt træthed. Er begyndt at lege lidt med tanken om at lægge et spinningspas mere ind fx fredag morgen, da jeg virkelig synes det er fedt. Kan vist efterhånden godt begynde at lægge flere træningspas på en dag, nu har jeg trænet tri siden januar sidste år, så min grundform burde være ok.

Er der nogen af jeg bloggere, der har erfaring med dette? Scars, som svømmer er det vel noget du er vant til?

Man kan sagtens have flere træningspas om dagen, det kræver bare at du begynder at lytte mere til din krop, får spist ordentligt (læs rigeligt af nogenlunde kvalitet) og passer din søvn. Specielt skal du holde øje med hvordan du sover om natten, manglende eller får dårlig søvn kan være tegn på overtræning.

Link to comment
Share on other sites

Man kan sagtens have flere træningspas om dagen, det kræver bare at du begynder at lytte mere til din krop, får spist ordentligt (læs rigeligt af nogenlunde kvalitet) og passer din søvn. Specielt skal du holde øje med hvordan du sover om natten, manglende eller får dårlig søvn kan være tegn på overtræning.

Hvad så med intensiteten? Jeg regner med at jeg skal skrue lidt ned for tempoet/intensiteten i starten, så jeg ikke kører mine muskler helt til udmattelse om morgenen og så igen om aftenen? Regner med at lægge en rolig løbetur/styrketræning om morgenen og så svømme aften (og modsat nogle gange). Eller hvad???

Link to comment
Share on other sites

Hvad så med intensiteten? Jeg regner med at jeg skal skrue lidt ned for tempoet/intensiteten i starten, så jeg ikke kører mine muskler helt til udmattelse om morgenen og så igen om aftenen? Regner med at lægge en rolig løbetur/styrketræning om morgenen og så svømme aften (og modsat nogle gange). Eller hvad???

Intensiteten skal du nok sætte lidt ned til en start og så øge den roligt igennem et par uger. Det er dog bare rigtig vigtigt at du får dig en god bid mad efter din træning, så dine muskler kan være klar til næste træning. Her taler jeg om en lidt lys bolle med lidt salat og en god gang kødpålæg (kylling, magert svinekød, magert oksekød, kalkun eller noget tun). Boller skal her ikke være alt for lille da du skal betragte den som et restitutionsmåltid

Link to comment
Share on other sites

Jamen, det er bestemt ikke noget problem for mig at spise mere :bigsmile: Det er altid godt at have en undskyldning for at fylde noget godt i skuffen! Og jeg får også masser af søvn, så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang med at øge træningsmængden...

Svømning fredag d. 20/11:

Trænede teknik og udholdenhed. Udholdenhedstræningen var barsk, vi svømmede serier á 50 m sprint, 50 ryg og så 2x25 dyk. Efter nogle stykker af den kombo var der ikke meget luft tilbage i mine lunger :smile:

Det er fedt når svømningen kan mærkes på samme måde som en god løbetur, med træthed og ømhed i musklerne. Så kan jeg virkelig mærke at jeg har fyret den af :devil:

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Så har jeg atter været på forlænget weekend, det var skønt at få trænet styrke i går efter 3 dages pause. Mon ikke jeg er godt restituteret til de kommende dages strabadser? I aften spinning med de gale triatleter og i morgen 200 m test til svømning. Jeg ender sikkert med en af de langsommeste tider i bassinet, men hvad- så er der plads til forbedring.

Synes jeg er lidt sløj for tiden, er lidt forkølet og bliver lynhurtigt træt i musklerne når jeg cykler eller styrketræner :crazy: Hmmm. Håber snart det er ude af kroppen! Der er stadig masser af træning i den her uge :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg atter været på forlænget weekend, det var skønt at få trænet styrke i går efter 3 dages pause. Mon ikke jeg er godt restituteret til de kommende dages strabadser? I aften spinning med de gale triatleter og i morgen 200 m test til svømning. Jeg ender sikkert med en af de langsommeste tider i bassinet, men hvad- så er der plads til forbedring.

Synes jeg er lidt sløj for tiden, er lidt forkølet og bliver lynhurtigt træt i musklerne når jeg cykler eller styrketræner :crazy: Hmmm. Håber snart det er ude af kroppen! Der er stadig masser af træning i den her uge :smile:

Nu snakker du om lidt sygdom, husker du at få dine vitaminer og mineraler? Det er endnu vigtigere nu hvor at du vil begynde at træne 2 gange om dagen og alt det der ADT snak skal du ikke tænke så meget i. De er kun sat efter noget man mener er korrekt, det er bare dybt forskelligt fra land til land. I Spanien f.eks. ligger c-vitamin ADT 7-8 gange højere end i DK.

Du må gerne lige fortælle hvad din tid på de 200 m bliver

Link to comment
Share on other sites

Nu snakker du om lidt sygdom, husker du at få dine vitaminer og mineraler? Det er endnu vigtigere nu hvor at du vil begynde at træne 2 gange om dagen og alt det der ADT snak skal du ikke tænke så meget i. De er kun sat efter noget man mener er korrekt, det er bare dybt forskelligt fra land til land. I Spanien f.eks. ligger c-vitamin ADT 7-8 gange højere end i DK.

Du må gerne lige fortælle hvad din tid på de 200 m bliver

Synes, at jeg generelt lever ret sundt, får mine 6-700 g frugt og grønt om dagen, spiser fed fisk 4-5 gange om ugen, groft brød, ris og pasta og næsten ingen sukker og alkohol. Desuden får jeg mine vitaminpiller hver dag. Men, vil da overveje at tage en større dosis eller skrue op for grøntsager og nødder. (I øvrigt er jeg ikke helt kommet i gang med de 2 træningspas endnu... :blush:)

Mine svømmetider i går blev:

200: 4:02

100: 1:48

Der er altså plads til forbedring, selv om jeg allerede har forbedret mig siden i sommer. Tror især det er styrke/teknik, der halter. Jeg syrer til og bliver træt i musklerne, men er egentlig ikke så forpustet. Desuden spilder jeg tid på vendingerne, fordi jeg ikke kan lave flip-turns. (Selv om jeg nok kan svømme tiden hurtigere i et 25 m bassin end jeg gjorde i går i 50 m bassin).

Gad vide, hvor mange sekunder jeg realistisk kan skære af min tid hvis jeg bliver bedre teknisk og får mere råstyrke?

Link to comment
Share on other sites

Synes, at jeg generelt lever ret sundt, får mine 6-700 g frugt og grønt om dagen, spiser fed fisk 4-5 gange om ugen, groft brød, ris og pasta og næsten ingen sukker og alkohol. Desuden får jeg mine vitaminpiller hver dag. Men, vil da overveje at tage en større dosis eller skrue op for grøntsager og nødder. (I øvrigt er jeg ikke helt kommet i gang med de 2 træningspas endnu... :blush:)

Mine svømmetider i går blev:

200: 4:02

100: 1:48

Der er altså plads til forbedring, selv om jeg allerede har forbedret mig siden i sommer. Tror især det er styrke/teknik, der halter. Jeg syrer til og bliver træt i musklerne, men er egentlig ikke så forpustet. Desuden spilder jeg tid på vendingerne, fordi jeg ikke kan lave flip-turns. (Selv om jeg nok kan svømme tiden hurtigere i et 25 m bassin end jeg gjorde i går i 50 m bassin).

Gad vide, hvor mange sekunder jeg realistisk kan skære af min tid hvis jeg bliver bedre teknisk og får mere råstyrke?

Men gode vendinger kan du skærer 1 sekund af per vending, og nok også mere. Dertil kommer der en god portion tid, på god teknik og aerobtærskel træning i svømningen. Samlet set vil jeg sige at hvis du får rettet disse ting til burde kunne komme ned på 1.30 per 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Har fået blod på tanden for at få bragt mine tider ned - vil skrue op for styrketræningen så jeg kan få mere rå-styrke, og så skal der trænes mere teknik og svømmes mere areob tærskel-træning. Tør ikke helt begynde at gisne om hvor hurtigt jeg vil kunne svømme de 5 km til sommer, men mon ikke 1,5 time er realistisk?? Der er selvfølgelig faktorer som vind, bølger og strøm, men til gengæld har jeg jo våddragt på :cool:

Link to comment
Share on other sites

Har fået blod på tanden for at få bragt mine tider ned - vil skrue op for styrketræningen så jeg kan få mere rå-styrke, og så skal der trænes mere teknik og svømmes mere areob tærskel-træning. Tør ikke helt begynde at gisne om hvor hurtigt jeg vil kunne svømme de 5 km til sommer, men mon ikke 1,5 time er realistisk?? Der er selvfølgelig faktorer som vind, bølger og strøm, men til gengæld har jeg jo våddragt på :cool:

Hvis vi regner lidt på dine test tider, så ville du komme over 1 time og 40 minutter, hvis du altså kan holde tempoet fra testen hele vejen.

Lige et lille hurtigt spørgsmål, hvor meget tid bruger du på vand træningen og hvor langt får du svømmet der?

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi regner lidt på dine test tider, så ville du komme over 1 time og 40 minutter, hvis du altså kan holde tempoet fra testen hele vejen.

Lige et lille hurtigt spørgsmål, hvor meget tid bruger du på vand træningen og hvor langt får du svømmet der?

Hold da op du er tidligt oppe på en almindelig søndag! :smile:

Har faktisk ikke svømmet målrettet træning i åbent vand endnu, så jeg starter helt fra scratch til foråret. Regner med at hoppe i baljen med klubben 2-3x1 time om ugen. Har du svømmet i åbent vand? Jeg går ud fra at våddragten kan købe mig nogle minutter, men til gengæld ødelægger den vel lidt af teknikken ift. skulderens bevægelsesfrihed mm.??

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 28/11

Havde en rigtig doven dag, hvor jeg sad i sofaen fra kl 8.30 og så TV-serie :bigsmile: Fik derfor kun trænet 30 min mave og ryg på min kære træningsbold. Det var ikke helt nok til at forbrænde de to honninghjerter jeg fortærede om eftermiddagen :4mewantfood:

Svømmetræning søndag d. 29/11

Kan ikke huske hele programmet, men det så ca sådan ud:

Indsvømning; 100 fri, hypoxi + crawl [200]

Teknik: Balance, en-arms crawl, catch up

Ben: crawl, fly, crawl på siden, 1 arm 8 ben [i alt 400 m]

Udh: 100 crawl, 100 IM, 200 crawl

200 blandet

Afsvøm 100

Samlet dist: 1900 m

Kan mærke at min balance i vandet bliver bedre og min rotation mere kraftig. Dette gør mit armtag meget mere afslappet og jeg synes at jeg bruger (spilder) mindre energi.

Jeg kender ikke nogen anden sport, der trækker så meget tænder ud som svømning, det kræver bare en helt anden udholdenhed end noget andet jeg har prøvet. Selv om det kan gøre ondt at køre sig ud til spinning eller at intervaltræne løb, skriger mine muskler bare aldrig på luft på samme måde som efter en god spurt i bassinet (tror også det skyldes, at min teknik stadig er tilpas dårlig til at jeg spilder masser af energi og ilt på ingenting) :dry:

I morgen står den på cirkeltræning og masser af træning af skulderleddet.

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Hej Stine, mht. våddragt så ved jeg at en sådan dragt på iron-distancen i tri kan tage omkring 10min af svømmetiden.. Og hvis du skal ud og svømme 5km må tidsforskellen være endnu større! Så det kan du se frem til.. Kan kun anbefale at købe en dragt nu her hvor ex wiggle.co.uk skal af med deres 09 modeller inden 2010 modellerne kommer, så der er ret mange penge at hente der.

Ellers keep up the good work!

Link to comment
Share on other sites

Hold da op du er tidligt oppe på en almindelig søndag! :smile:

Har faktisk ikke svømmet målrettet træning i åbent vand endnu, så jeg starter helt fra scratch til foråret. Regner med at hoppe i baljen med klubben 2-3x1 time om ugen. Har du svømmet i åbent vand? Jeg går ud fra at våddragten kan købe mig nogle minutter, men til gengæld ødelægger den vel lidt af teknikken ift. skulderens bevægelsesfrihed mm.??

En god våddragt kan købe dig noget tid, hvis den vel at mærke er ordentligt belagt så den ikke suger helt så meget vand.

Med hensyn til bevægeligheden omkring skulderen og våddragt, så er en del våddragter meget stive omkring skulderen, men der findes gode dragter som ikke er så slemme for skuldrene.

Ja jeg har svømmet noget åben vand, 1 gang Christiansborg rundt og så med kystlivredningen de sidste 3 somre.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 28/11

Havde en rigtig doven dag, hvor jeg sad i sofaen fra kl 8.30 og så TV-serie :bigsmile: Fik derfor kun trænet 30 min mave og ryg på min kære træningsbold. Det var ikke helt nok til at forbrænde de to honninghjerter jeg fortærede om eftermiddagen :4mewantfood:

Svømmetræning søndag d. 29/11

Kan ikke huske hele programmet, men det så ca sådan ud:

Indsvømning; 100 fri, hypoxi + crawl [200]

Teknik: Balance, en-arms crawl, catch up

Ben: crawl, fly, crawl på siden, 1 arm 8 ben [i alt 400 m]

Udh: 100 crawl, 100 IM, 200 crawl

200 blandet

Afsvøm 100

Samlet dist: 1900 m

Kan mærke at min balance i vandet bliver bedre og min rotation mere kraftig. Dette gør mit armtag meget mere afslappet og jeg synes at jeg bruger (spilder) mindre energi.

Jeg kender ikke nogen anden sport, der trækker så meget tænder ud som svømning, det kræver bare en helt anden udholdenhed end noget andet jeg har prøvet. Selv om det kan gøre ondt at køre sig ud til spinning eller at intervaltræne løb, skriger mine muskler bare aldrig på luft på samme måde som efter en god spurt i bassinet (tror også det skyldes, at min teknik stadig er tilpas dårlig til at jeg spilder masser af energi og ilt på ingenting) :dry:

I morgen står den på cirkeltræning og masser af træning af skulderleddet.

I forhold til jeres svømmetræning så mangler der noget reel meter træning (hvis den ser nogenlunde sådan der ud hver gang), 1900 meter er ikke helt nok til at bygge en solid svømmeform op. Det er vigtigt at komme helt ud i tovene, engang imellem, og så stadig kunne svømme videre med nogenlunde teknik.

Link to comment
Share on other sites

Træning i denne uge (so far)

Man d. 30/11

Var doven og skulle i biffen, så det blev kun til træning af skuldermusklerne med elastikken.

Tir d. 1/12

Havde ikke så megen tid, så jeg havde bare sammensat følgende lille program:

Opvarmning 200 blandet

Teknik:

100 m Cr på siden

100 m lynlås

100 m fvo

100 m fokus på rotation

100 m fokus på høj albue og rotation

100 m svømning m pæn teknik

4 x25 m sprint

100 m hyppoxi - 25 m vejrtræk /5 armtag + - 25 m vejrtræk /7 armtag - x2

100 m cr ben

100 udsvømning

I alt 1200 m

Ons d. 2/12

Spinning 1 1,5 time. Havde ikke så meget at give af i benene og synes også jeg var mentalt træt, men jeg fik da pulsen pænt op og fik kørt mig ok ud.

Håber at få mere overskud til træningen - skal svømme fredag, lørdag og søndag :smile:

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

I forhold til jeres svømmetræning så mangler der noget reel meter træning (hvis den ser nogenlunde sådan der ud hver gang), 1900 meter er ikke helt nok til at bygge en solid svømmeform op. Det er vigtigt at komme helt ud i tovene, engang imellem, og så stadig kunne svømme videre med nogenlunde teknik.

Vores svømmetræning er delt ind i forskellige programmer af forskellig længde og hårdhed, afhængig af hvor hurtigt man svømmer. Jeg ligger i teknik-banen, hvor det korte program kører, for jeg kan slet ikke følge med de andre. Sådan er det når man er langsom :blush:

Jeg er begyndt at blive i bassinet efter træning for at få noget mere distance bygget op.

Link to comment
Share on other sites

Hej Stine, mht. våddragt så ved jeg at en sådan dragt på iron-distancen i tri kan tage omkring 10min af svømmetiden.. Og hvis du skal ud og svømme 5km må tidsforskellen være endnu større! Så det kan du se frem til.. Kan kun anbefale at købe en dragt nu her hvor ex wiggle.co.uk skal af med deres 09 modeller inden 2010 modellerne kommer, så der er ret mange penge at hente der.

Ellers keep up the good work!

Hej Gregers

Tak for tippet - har allerede været på wiggle.co.uk og kigge på dragter. Det er jo godt nok nogle andre priser end herhjemme!

Og i lige måde! Keep up the good work. Har læst din log, og er imponeret over din træningsihærdighed. Godt gået. Har du en baggrund i andet end fodbold?

Link to comment
Share on other sites

Hej Gregers

Tak for tippet - har allerede været på wiggle.co.uk og kigge på dragter. Det er jo godt nok nogle andre priser end herhjemme!

Og i lige måde! Keep up the good work. Har læst din log, og er imponeret over din træningsihærdighed. Godt gået. Har du en baggrund i andet end fodbold?

Hej Stine

Tak for de pæne ord :) Altså jeg spillede fodbold indtil jeg var 15 år, så det med fodbold ligger også et godt stykke tid tilbage.. Jeg har styrketrænet mere eller mindre hver dag i 3 år fra jeg var 17 - 20år, men har mistet al lyst til dette! Men pga. styrketræningen mener min løbetræner, at det kunne være grunden til jeg kan holde til så meget træning og distance. Fordi mine muskler og seener er rigtig stærke :)

Link to comment
Share on other sites

Vores svømmetræning er delt ind i forskellige programmer af forskellig længde og hårdhed, afhængig af hvor hurtigt man svømmer. Jeg ligger i teknik-banen, hvor det korte program kører, for jeg kan slet ikke følge med de andre. Sådan er det når man er langsom :blush:

Jeg er begyndt at blive i bassinet efter træning for at få noget mere distance bygget op.

Selvom i ikke har meget tid og træner teknik, er det stadig vigtigt at ha' serier hvor tempoet bliver presset mere end 25 m af gangen. Teknik er selvfølgelig vigtigt, men det gavner bare ikke meget at have programmer som kun består af det. Tempoet skal op imens at der holdes fokus på teknikken og så ikke fokus på mere end 1-2 ting af gangen, per pas.

Det tager ca. 10.000 timer er mestre noget fuldstændigt, dette svarer til 3 timers træning hver dag i ca. 10 år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share