Stines motionslog


Stinelykke
 Share

Recommended Posts

Søndag d. 14/2

Gang: 1 time

Løb: 55 min

Nå jeg var lidt stiv og øm i rotator cuffen i dag, så jeg valgte at løbe en tur i stedet.

Løb med en gennemsnitlig puls på 159 (86% af max) og var på sidste sprint lige oppe at ligge på 98%.

Det er meget fedt at komme ud at løbe lidt igen, især fordi jeg ikke har sat min kondition helt over styr mens jeg ikke har kunnet træne igennem til svømning. :4thumbup: Og det er fedt at løbe ude i det fri og nyde sneen og den friske luft.

Til gengæld savner jeg de lange hårde svømmepas og håber snart, at mine skuldre vil opføre sig ordentligt, så jeg kan give den gas igen...

I aften skal jeg ned og danse lidt salsa, så kan jeg forhåbentlig få lidt af syren arbejdet ud af stængerne, for de er da godt nok lidt ømme lige nu :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Der kan du selv se - det med motivationen løste sig da ret hurtigt. I hvert fald ser det ud til at du har været rigtig aktiv de sidste dage. superman.gif

Håber det bliver godt at komme ud og danse igen i aften. bigsmile.gif

Ja, havde egentlig ikke tænkt over det, men er begyndt at glæde mig til at komme afsted til træning igen. Og har nydt træningen, så motivationen er helt sikkert tilbage :4thumbup:

Havde en hyggelig aften i går, med mange sjove danse og en masse dejlige gensyn (der var rigtig mange af de 'gamle' dernede i går :bigsmile: ) Så det kan endda være, at jeg får lyst til at danse igen inden for en overskuelig fremtid. Var i hvert fald rigtig godt danse-opløftet i går aftes :tongue:

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Svømmetræning, mandag d. 15/2

Var megatræt i dag efter at have haft gang i både løb, gåtur og dans i går (plus at vores lille hund valgte at vække mig kl. 3 i nat :sneaky2:)

Havde lige tid til at klemme et restitutions-svømmepas på 25 min ind mellem to aftaler, så jeg fik bare øvet lidt balance, rotation og armtag under vandet. Og fik lavet et par hæderlige flip-turns (som jeg ikke er så flink til at få trænet).

Har fået løsnet lidt op i musklerne og kan slet ikke mærke nogen problemer i skuldrene, så det er FEDT :4thumbup:

Nu står den på kaffe og friskbagt wienerbrød og måske lidt wii inden jeg skal tidligt i seng :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Må hellere få ført min log up to date (selv om der ikke er meget at berette :tongue: )

Siden mandag har jeg:

Løbet onsdag

Svømmet fredag

Svømmet søndag (i dag).

Kan stadig mærke skulderen æv æv æv, men det er slet ikke så slemt mere.

Har derfor droslet ned for distance/tempotræningen til svømning lige nu, og træner næsten udelukkende drills (TI) for at få nogle hensigtsmæssige bevægelsesmønstre ind i mit nervesystem, så jeg kan slippe for mere bøvl med skulderen.

Har i dag fokuseret på:

Balance (både sidelæns svømning og neutral hovedstilling under vandet og ved vejrtrækning)

Lang, strømlinet krop i vandet og afslappede bevægelser

Afslappet recovery

Roligt træk i vandet i sync med min rotation.

Brede 'spor' til armtaget i vandet (armen holdes i skulderbredde)

Synes det går bedre med mit armtag og balancen når jeg øver drills og svømmer almindeligt mellem øvelserne - når jeg har fødder på. Så snart jeg tager dem af, bliver jeg for langsom og skal kæmpe meget mere for at holde balancen- gad vide om det er mine ben, som ikke her effektive nok? Synes jo jeg roterer på samme måde (næsten)...

Link to comment
Share on other sites

Må hellere få ført min log up to date (selv om der ikke er meget at berette tongue.gif )

Siden mandag har jeg:

Løbet onsdag

Svømmet fredag

Svømmet søndag (i dag).

Kan stadig mærke skulderen æv æv æv, men det er slet ikke så slemt mere.

Har derfor droslet ned for distance/tempotræningen til svømning lige nu, og træner næsten udelukkende drills (TI) for at få nogle hensigtsmæssige bevægelsesmønstre ind i mit nervesystem, så jeg kan slippe for mere bøvl med skulderen.

Har i dag fokuseret på:

Balance (både sidelæns svømning og neutral hovedstilling under vandet og ved vejrtrækning)

Lang, strømlinet krop i vandet og afslappede bevægelser

Afslappet recovery

Roligt træk i vandet i sync med min rotation.

Brede 'spor' til armtaget i vandet (armen holdes i skulderbredde)

Synes det går bedre med mit armtag og balancen når jeg øver drills og svømmer almindeligt mellem øvelserne - når jeg har fødder på. Så snart jeg tager dem af, bliver jeg for langsom og skal kæmpe meget mere for at holde balancen- gad vide om det er mine ben, som ikke her effektive nok? Synes jo jeg roterer på samme måde (næsten)...

Hey - der var du! :smile: Kunne ikke forstå, hvor du var blevet af...

Godt at se at du stadig holder dig aktiv, men det er da rigtig irriterende at den skulder bliver ved med at drille. Har du mon haft ham din osteropat til at kigge på den, eller er det ikke noget han kan hjælpe med?

Håber ellers du har det godt - skal nok snart tage mig sammen til at sende dig en rigtig mail. bigsmile.gif

Link to comment
Share on other sites

Hey - der var du! :smile: Kunne ikke forstå, hvor du var blevet af...

Godt at se at du stadig holder dig aktiv, men det er da rigtig irriterende at den skulder bliver ved med at drille. Har du mon haft ham din osteropat til at kigge på den, eller er det ikke noget han kan hjælpe med?

Håber ellers du har det godt - skal nok snart tage mig sammen til at sende dig en rigtig mail. bigsmile.gif

Ville ønske at det var fordi jeg var mega-sporty og aktiv, at jeg har været lidt undercover, men nej :tongue: Den s.... skulder! Satser på at sætte oste-psykopaten på opgaven, hvis det ikke bliver bedre snart :cry:

Vil glæde mig til en mail. Og vil se, om jeg ikkde også kan skrive en snart :smile:

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning d.22/2

Kom til at sidde fast i en spændende diskussion på kursus i dag og kom derfor for sent afsted til træning. Nåede derfor kun 45 min styrke, hvor jeg fokuserede på skuldrene. Overhead press gjorde ondt i venstre skulder og ud i armen :unhappy: og det samme gjorde brystpres i maskine. Til gengæld kørte rowing uden problemer.

Det er jeg glad for, da fyssen som i sin tid kiggede på min skulder, sagde, at jeg skulle træne musklerne mellem skulderbladene. Åbenbart er det fordi disse muskler er for svage og min skulder derved vinger, og lukker af for pladsen i rotator-cuffen (det er næsten et år siden jeg blev undersøgt for de samme problemer som nu. Jeg var lige begyndt at svømme i klubben)

Sluttede af med noget benpres og coretræning inden jeg måtte drøne afsted til en anden aftale.

Har til gengæld gået en lang tur i sneen med hunni, og den er så dyb nu, at det giver ømme bagdels-muskler og stakåndethed :smile:

Link to comment
Share on other sites

Skal vist lige samle op på den her log :bigsmile:

Onsdag d. 24

Spinning med Århus 1900 tri. 1 t 20 min.

Vi cyklede en blanding af et langt og tungt interval, max-test og stående spurter. Knaldhårdt! Især for benene :4thumbup:

Torsdag bød den på bif, så jeg nåede kun lige en hurtig gang styrke med elastik for skulder, mavebøjninger og rygøvelser.

I dag står den på en gang cardio og yoga. Vil i gang med yogaen igen for at få noget smidighed og vejrtrækning på programmet. Har opdaget at det er 1000 gange rarere til spinning, når jeg fokuserer på vejrtrækningen. Så kan jeg glemme alle lidelserne et øjeblik :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Skal vist lige samle op på den her log :bigsmile:

Onsdag d. 24

Spinning med Århus 1900 tri. 1 t 20 min.

Vi cyklede en blanding af et langt og tungt interval, max-test og stående spurter. Knaldhårdt! Især for benene :4thumbup:

Torsdag bød den på bif, så jeg nåede kun lige en hurtig gang styrke med elastik for skulder, mavebøjninger og rygøvelser.

I dag står den på en gang cardio og yoga. Vil i gang med yogaen igen for at få noget smidighed og vejrtrækning på programmet. Har opdaget at det er 1000 gange rarere til spinning, når jeg fokuserer på vejrtrækningen. Så kan jeg glemme alle lidelserne et øjeblik :tongue:

Spiller jeres spinninginstruktør ikke god nok musik, siden du skal fokusere på vejrtrækning for at glemme lidelser? :tongue::laugh:

Hvor går du egentlig til yoga henne? Har snakket med mange herovre, som roser det til skyerne, så har tænkt jeg skal tjekke det ud - har bare ikke nået det endnu, så tænker jeg må se på det når jeg er hjemme igen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Spiller jeres spinninginstruktør ikke god nok musik, siden du skal fokusere på vejrtrækning for at glemme lidelser? :tongue::laugh:

Hvor går du egentlig til yoga henne? Har snakket med mange herovre, som roser det til skyerne, så har tænkt jeg skal tjekke det ud - har bare ikke nået det endnu, så tænker jeg må se på det når jeg er hjemme igen. :smile:

Hans musik er god, men ikke nok til at dulme mine smerter :laugh:

Har tidligere gået til Asthanga Yoga i Asthanga Yoga Shala på Nørregade. Asthanga er en meget dynamisk og fysisk krævende yogaform, som giver styrke og masser af sved på panden. Power Yoga er en udløber af denne stil, og skulle også være ok hård.

Lige nu hyggetræner jeg hjemme, men der er nogle forskellige hold i Fitness Bilka, som jeg regner med at begynde på. Det kunne være hyggeligt at følges når du er tilbage :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hans musik er god, men ikke nok til at dulme mine smerter :laugh:

Har tidligere gået til Asthanga Yoga i Asthanga Yoga Shala på Nørregade. Asthanga er en meget dynamisk og fysisk krævende yogaform, som giver styrke og masser af sved på panden. Power Yoga er en udløber af denne stil, og skulle også være ok hård.

Lige nu hyggetræner jeg hjemme, men der er nogle forskellige hold i Fitness Bilka, som jeg regner med at begynde på. Det kunne være hyggeligt at følges når du er tilbage :smile:

Ja, det skal vi gøre. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Svømmetræning, lør d. 27/2

Tekniktræning med TI-øvelser. Trænede drills med regulær svømning imellem med fokus på de ting, jeg øvede i drills'ene.

Gik rigtig godt (så længe jeg havde svømmefødder på). :smile:

Fik lige pludselig en a-ha oplevelse af, at jeg løfter mit hovede, når jeg trækker vejret og fandt ud af, at jeg skal lægge mit øre ned mod den 'catching' arm i vandet. Så bliver hovedet på plads. Øvede mig også i at være meget afslappet når jeg svømmer, ved at fokusere på at 'slippe' hovedet ned i vandet, og være helt afslappet i armene i svømmetaget. Det gav en rigtig god fornemmelse af overskud og jeg følte jeg havde meget mere luft end normalt.

Til gengæld synes jeg, det er irriterende, at jeg svømmer så ringe, så snart jeg tager fødderne af. Med fødder ligger jeg fint i vandet. Jeg kan slappe af og få nogle gode rotationer og afslappede armtag, mens jeg er fint i balance, når jeg trækker vejret. Så snart jeg tager fødderne af, føler jeg, at jeg synker, jeg begynder at kæmpe for at holde mig oppe og komme fremad, og snart er teknikken røget i vasken, mens jeg bare tæsker afsted igennem vandet. Æv æv æv :sneaky2::unhappy:

What to do? Måske er det min frekvens i svømmetagene, der er for langsom? Nogen råd?

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 28/2

Power Yoga i Fitness World.

God time, der både gav lidt styrketræning og noget smidighed. Og så masser af dejligt åndedræt :bigsmile:

Det er efterhånden mange år siden jeg har været afsted til yoga, og har aldrig prøvet Power før. Men, kender næsten alle stillingerne fra Asthanga (som er 'moderen' til power yoga), så det gik fint.

Mandag d. 1/3

'Stram op' og cardio i Fitness World.

Havde lidt ekstra tid i dag, så jeg syntes jeg ville prøve et hold for at få lidt variation i mit (kedelige) styrkeprogram. Regnede med, at det da bare ville være piece of cake, men det viste sig at jeg fik kam til mit hår. Der var både en koreografi og nogle styrkeøvelser, der kom hele kroppen rundt. Det endte med at blive hårdt :tongue: Er slet ikke så stærk, som jeg egentlig troede :unhappy:

Tog derefter en omgang rows for skulderen og en tur i romaskine og cross trainer, 20 min for lige at få lidt af syren ud af kroppen igen.

God og effektiv træning, og så er det altså sjovere end at løfte vægte :laugh:

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 28/2

Power Yoga i Fitness World.

God time, der både gav lidt styrketræning og noget smidighed. Og så masser af dejligt åndedræt :bigsmile:

Det er efterhånden mange år siden jeg har været afsted til yoga, og har aldrig prøvet Power før. Men, kender næsten alle stillingerne fra Asthanga (som er 'moderen' til power yoga), så det gik fint.

Mandag d. 1/3

'Stram op' og cardio i Fitness World.

Havde lidt ekstra tid i dag, så jeg syntes jeg ville prøve et hold for at få lidt variation i mit (kedelige) styrkeprogram. Regnede med, at det da bare ville være piece of cake, men det viste sig at jeg fik kam til mit hår. Der var både en koreografi og nogle styrkeøvelser, der kom hele kroppen rundt. Det endte med at blive hårdt :tongue: Er slet ikke så stærk, som jeg egentlig troede :unhappy:

Tog derefter en omgang rows for skulderen og en tur i romaskine og cross trainer, 20 min for lige at få lidt af syren ud af kroppen igen.

God og effektiv træning, og så er det altså sjovere end at løfte vægte :laugh:

Ja, stram op hold skal man ikke kimse af. Jeg har været på en enkelt gang, og kunne næsten ikke gå i flere dage fordi mine lægmuskler blev så syret til. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Så er det vist på tide at føre min træning ajour (føler mig rigtig journalist-corporate agtig ved at skrive ajour :tongue: )

Tirsdag og onsdag i denne uge er gået med at restituere. Tirs var jeg dødtræt og havde været til møde, så da gik jeg en lang tur med hunni og kæreste, i alt 90 min (så det er jo næsten et træningspas :laugh: )

Onsdag skulle vi have været til spinning, men jeg kom galt afsted med ryggen, da jeg skulle vende mig om for at smide noget i skraldespanden. Der var et eller andet mellem skulderbladene, som satte sig fast og det var meget ubehageligt. Så i stedet for spinning endte jeg en tur til massage. Det var nu en ok byttehandel :tongue:

Torsdag kiksede logistikken i det lille hjem, så jeg måtte improvisere og tage en løbetur i stedet for at svømme. Men det var ok, da jeg stadig var lidt stiv i ryggen. Løb 40 min. med en jævn puls omkring 70-80% af max, der kun lige røg over de 95% af maxpuls til allersidst i en dejlig bakketur. Havde hunni med på løbeturen, så der var indlagt en del pauser, hvor jeg fik lavet høje knæløft osv. Lækkert at få lidt gang i kroppen igen efter min ryg-tur.

Fredag 1 time pilates i fitness world, efterfulgt af 1 times hatha-yoga. Dejlig træning, som også formår at få kroppen ned i gear. Men hold op, hvor får pilates fat i ens core-muskler på en helt anden måde en almindelig styrketræning. Og så gik det (igen) op for mig, hvor slappe mine indre mavemuskler i virkeligheden er :laugh:

Yoga var som sædvanlig fantastisk, er glad for at jeg har taget mig sammen til at genoptage det. Det er et rigtig godt supplement til tri-træningen, hvor der jo ikke er sp megen tid til at slappe af/træne bevidst med hver enkelt lille bevægelse. Og triatleter er heller ikke de smidigste folk i verden :smile:

I dag, lørdag d. 6. marts, står den på svømmeteori og kostteori i klubben, inden vi skal svømme i eftermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 6. marts

Svømning med Århus 1900 Tri

1 time distance/tempo. Svømmede hele timen med fødder på, da mine skuldre stadig ikke havde det så godt :o(

I dag søndag d. 7. marts: Power yoga 1 time. Fik trænet min smidighed rigtig grundigt og har fået gode fif til smidighedsøvelser for skuldrene. Og så er yoga jo altid lækkert :o)

Link to comment
Share on other sites

Hej Stine

Godt at se du fået træne en masse fitness. Hvis jeg var dig, ville jeg dog holde fokus på hovedemålet som er 5000m åbenvandssvømning. Kan se du har fået trænet fitness 6 - 8 timer de sidste 14 dage mens det er blevet til 2 timer i vandet. Det er super at få trænet 10 timer på 14 dage + diverse lange gåture osv, men synes måske du burde prioritere svømning højest og derfor også ligge flest timer der. Er der en årsag til den måde du har lagt din træning de sidste uger? Det kunne jo sagtens være du ikke er i stand til at svømme 100% og derfor prioriteret?

Jeg ser MOL som et sted hvor man giver hinanden feedback på træningen og da jeg følger din log dagligt og med stor interesse ville jeg lige komme med mine two cents ;)

Godt at se du får trænet en masse :)

Gregers

Edited by GregersRC
Link to comment
Share on other sites

Hej Stine

Godt at se du fået træne en masse fitness. Hvis jeg var dig, ville jeg dog holde fokus på hovedemålet som er 5000m åbenvandssvømning. Kan se du har fået trænet fitness 6 - 8 timer de sidste 14 dage mens det er blevet til 2 timer i vandet. Det er super at få trænet 10 timer på 14 dage + diverse lange gåture osv, men synes måske du burde prioritere svømning højest og derfor også ligge flest timer der. Er der en årsag til den måde du har lagt din træning de sidste uger? Det kunne jo sagtens være du ikke er i stand til at svømme 100% og derfor prioriteret?

Jeg ser MOL som et sted hvor man giver hinanden feedback på træningen og da jeg følger din log dagligt og med stor interesse ville jeg lige komme med mine two cents ;)

Godt at se du får trænet en masse :)

Gregers

Hej Gregers

Tak for dine kommentarer. Godt at se, at der er nogen, som følger med :o) Og jeg kigger da også med over skulderen til din træning. Det er altid godt med noget inspiration.

Grunden til mit fokus på andet end svømningen lige p.t. er en mindre overanstrengelse af rotator cuffen i begge skuldre, som giver smerter og ømhed når jeg træner. Jeg har derfor brugt tiden på at forsøge at holde konditionen og min smidighed ved lige med andre 'midler' end svømningen.

Jeg har svømmet i weekenden til klubtræning og der kunne jeg holde i ca 45 min inden jeg blev øm, så det går den rigtige vej (selv om der er lang vej til topformen).

Satser på at svømme lidt oftere, men så nøjes med 45 min hver gang, suppleret med elastik-træning til skulderen. Gider ikke døje med en rigtig skulderskade.

Håber træningen skrider planmæssigt frem for dig!!

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 8 marts

Spinning i fitnessworld 55 min udholdenhed.

Ville egentlig bare have en rolig cykeltime for at restituere lidt og få løsnet op i musklerne, men det viste sig at være en ret hård time med pulsen oppe omkring d. 90-95% af maxpulsen det meste af tiden.

Har stadig ømme skuldre, men satser på at tage til svømmetræning i morgen med klubben- om ikke andet kan jeg tage et par fødder på for at skåne armene. Glæder mig meget til at komme ordentligt i gang med at svømme igen, selv om jeg ikke kan svømme de lange distancer endnu- gad vide om jeg når at blive klar? Nu er der jo kun 3,5 måned tilbage.... Ellers må jeg jo tage den på rutinen og så blive nummer sjok. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 8 marts

Spinning i fitnessworld 55 min udholdenhed.

Ville egentlig bare have en rolig cykeltime for at restituere lidt og få løsnet op i musklerne, men det viste sig at være en ret hård time med pulsen oppe omkring d. 90-95% af maxpulsen det meste af tiden.

Har stadig ømme skuldre, men satser på at tage til svømmetræning i morgen med klubben- om ikke andet kan jeg tage et par fødder på for at skåne armene. Glæder mig meget til at komme ordentligt i gang med at svømme igen, selv om jeg ikke kan svømme de lange distancer endnu- gad vide om jeg når at blive klar? Nu er der jo kun 3,5 måned tilbage.... Ellers må jeg jo tage den på rutinen og så blive nummer sjok. :tongue:

Lyder som en kanon spinningtime. :devil:

Jeg tror på at du når at blive klar! Og uanset hvilken placering du får, så bliver det helt vildt fedt at du har gennemført (lille fisk i stor sø, og alt det der). :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Gregers

Tak for dine kommentarer. Godt at se, at der er nogen, som følger med :o) Og jeg kigger da også med over skulderen til din træning. Det er altid godt med noget inspiration.

Grunden til mit fokus på andet end svømningen lige p.t. er en mindre overanstrengelse af rotator cuffen i begge skuldre, som giver smerter og ømhed når jeg træner. Jeg har derfor brugt tiden på at forsøge at holde konditionen og min smidighed ved lige med andre 'midler' end svømningen.

Jeg har svømmet i weekenden til klubtræning og der kunne jeg holde i ca 45 min inden jeg blev øm, så det går den rigtige vej (selv om der er lang vej til topformen).

Satser på at svømme lidt oftere, men så nøjes med 45 min hver gang, suppleret med elastik-træning til skulderen. Gider ikke døje med en rigtig skulderskade.

Håber træningen skrider planmæssigt frem for dig!!

Lyder ikke godt at dine skuldre stadig driller dig, men sådan noget tager desværre tid at komme over. Du må se hvad der sker med træningen og så overveje om du vil deltage til stævnet hvis dine skuldre stadig driller dig meget til den tid.

Link to comment
Share on other sites

Lyder ikke godt at dine skuldre stadig driller dig, men sådan noget tager desværre tid at komme over. Du må se hvad der sker med træningen og så overveje om du vil deltage til stævnet hvis dine skuldre stadig driller dig meget til den tid.

Ja, det er rimeligt irriterende, at det bliver ved med at genere med den skulder. Hvis det ikke bliver bedre inden for den næste måned kan det være, at jeg melder mig på den korte distance ned af Gudenåen (1000 m i stedet for 5000).

Synes egentlig at det bliver bedre nu, men er heller ikke meget for at øge træningsmængden for hurtigt. Har trods alt kun været i vandet i nogle timer / et par gange om ugen den seneste måned, så der er jo langt til de 5000 m.

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning, tirsdag d. 9. marts

Havde travlt tirsdag, så jeg fik lige klemt ca. 45 mins coretræning og elastikøvelser til skuldrene ind.

Det kunne især mærkes i venstre skulder, æv, men dagen efter var der ingen problemer.

Håber, at det er ved at gå i sig selv igen. Men kan godt se, at jeg skal være mere målrettet med at få trænet de skuldre.

Spinning, 1900 Tri, onsdag d. 10. marts

Vi havde en afløser på for vores træner i går. hun var godt nok en :devil::laugh:

Det var så mega-hårdt og flere faldt fra inden timen var omme. Inklusive mig selv, der ikke havde spist nok, og gik sukkerkold efter en time :blush:

Men hvilken time

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share