Peters løbeblog


pesaol
 Share

Recommended Posts

Opsamling for uge 4

Jeg fik i alt løbet 3 ture i den forgangne uge:

Mandag: 13 km

Fredag: 4,9 km

Søndag: 15,5 km

Altså i alt omkring 33,5 km.

Det var jo en uge præget af sygdom, som allerede havde ligget der latent ugen inden. Set i bakspejlet skulle jeg nok ikke have løbet de 13 km om mandagen, men det er jo for sent at fortryde :innocent:

Positivt er det dog at jeg trods alt fik holdt fast i løbet så jeg ikke mistede for meget af formen.

Plan for den kommende tid og for den kommende uge:

I denne uge skulle jeg jo egentlig have startet på et 16 ugers program frem til marathon. Det er så gået lidt i vasken pga. min knæskade... Det betyder dog ikke at jeg har opgivet at løbe marathon i maj, under de forudsætninger at jeg ikke er plaget af skader.

Pt. mærker jeg faktisk ikke det store til knæet, det er mere når jeg cykler :blink: Så længe jeg sørger for at lave mine stræk- og styrkeøvelser hver dag, og jeg anvender mit knæbind, ser det ud som om det holder.

Det ændrer dog ikke på at jeg ikke er der formmæssigt som jeg havde beregnet for et par måneder siden. Jeg kan ikke løbe så langt, og så hurtigt som jeg havde planlagt. Derfor bliver min træning de kommende måneder også anderledes end planlagt.

Jeg holder fast i løb 4 gange om ugen, og jeg tager i høj grad en uge ad gangen. Det vil sige, hvis jeg mærker at der er for meget smerte trapper jeg ned. Som jeg ser det kan jeg realistisk komme op på en 60-75 km ugen, men jeg dropper nok intervaltræning og bakkeintervaller. Tør simpelthen ikke pga. knæet.

Ud fra dette træner jeg mere efter en "struktur" end et egentlig fastlagt program. Dette ser i grove træk således ud:

Dag 1 (tirsdag): Tempo løb hvor 50-60% af distancen løbes i et tempo tæt på tærskelgrænsen. Et eksempel kan være 2-3 km opvarming, 6 km i tempo og så 2-3 km nedkøling. Samlet distance vil gå fra ca. 8 km til en 14-16 km

Dag 2 (torsdag): Distance løb i kuperet terræn, med et tempo omkring 5-5.15 min/km. Den samlede distance vil ligge mellem 10-18 km

Dag 3: (fredag): Restitutions tur på 10-12 km, et tempo omkring de 5.40 min/km

Dag 4: (søndag): Den lange tur, LSD løb. Jeg vil nogenlunde følge de distancer som indgår i Sparta fællestræning, dvs. fra de nuværende 15 km til ture på mellem 22-26 km, og en enkelt tur på 30 km. Tempoet vil ligge mellem 5.20 og 5.30 min/km.

Jeg overvejer at splitte den rolige tur fredag op i 2 mindre og lægge dem hhv. fredag og mandag. Det skulle så blive ture på en 7-8 km, det er en mulighed.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 262
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dagens træning = en tur på godt 9 km: http://connect.garmin.com/activity/66195594

Prøvede at sætte noget tempo på, og det lykkes da nogenlunde selvom jeg stadig ikke er i form til at holde tempoet over en længere periode. Man kan sige det på den måde at lyskrydsene blev min redning i forhold til at holde pause :tongue:

Har overstået sygdomsperioden men er stadig irreterende snottet og det sætter sit præg på lungerne desværre.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag har jeg jo bestemt mig for skal være "træne i kuperet terræn dag", og så må jeg jo gøre det...

Havde egentlig tænkt mig at tonse lidt rundt i Søndermarken, men stierne derinde var lidt en blanding af mudder og is så jeg ændrede ruten noget og tog i stedet turen op ad bakken der går op til Carlsberg. Generelt var det da også en rimelig bakket rute jeg havde valgt, og jeg mærkede heldigvis intet til mit knæ.

Fik ellers presset mig selv godt og grundigt da jeg tog turen op til elefanterne :tongue: Har ikke brugt min pulsrem et stykke tid, det havde nok bedre kunnet vise hvor meget jeg egentlig fik presset mig, så det må jeg snart til at bruge igen.

Detaljer for turen kan ses her: http://connect.garmin.com/activity/66442886

I morgen regner jeg med at tage en 5 km restitutions tur. Skal møde på arbejde kl. 13 og har et længere møde inden, så det passer tidsmæssigt også bedst hvis jeg deler denne tur op, så jeg mandag løber ca. 5 km.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 5

I den forgangne uge har jeg præsteret følgende træning:

Tirsdag: 9,1 km

Torsdag: 10,3 km

Fredag: 4,9 km jogging/restitution

Søndag: 18,2 km pragtfuld løbetur :smile:

I alt = 42,5 km

Alt i alt en glimrende uge rent træningsmæssigt. Søndagens tur var rent "runners high". Jeg løb bare i et flow hele vejen og tog den forbi Damhussøen og Engen: http://connect.garmin.com/activity/66873218

Og så må jeg ikke glemme at efter jeg så mødte ind på arbejde kom jeg ud på en gåtur rundt om alle søerne, sammen med en beboer på det bocenter hvor jeg arbejder.

Som det kan ses af mit link havde jeg fundet min pulsrem frem igen, efter at have holdt pause med dette. Fulgte anbefalingen om at fugte sensorerne før løb og det hjalp på forbindelsen. Der er i hvert fald inden vilde hop, dog ligger jeg stadig forholdsvist højt (82% i snit).

Går med nogle tanker om hvordan jeg fremover skal bruge mit pulsur, men det vender jeg tilbage til...

Link to comment
Share on other sites

Dagens (lette) træning:

Jeg har jo lagt to mindre restitutions ture ind mandag og fredag. Dagens tur var på omkring 5 km. http://connect.garmin.com/activity/67150922

Ved ikke helt om det er en god ide, men det må erfaringen jo vise. Et positivt tegn er det dog, at mine lidt stive muskler fra i går er blødt lidt op :bigsmile: Hensigten er gradvis at øge distancen, men holde tempoet, så jeg ad den vej også kan få flere km i benene.

Noget helt andet er pulsen. Faktisk har jeg gjort noget som jeg aldrig har gjort før med løb, nemlig undladet at tage et hiv ventoline (astma medicin) før turen. Så længe tempoet heller ikke er hurtigere er det jo heller ikke noget problem. Rent psykisk har det simpelthen været en indgroet vane at jeg altid tog et hiv ventoline inden alle former for træning. Det er angsten for et anfald der ligger i baghovedet.

Nå men det var det med pulsen: Jeg har hørt rygter om at astma medicin kunne "booste" pulsen op så den lå unaturligt højere på turene, og derfor er det også en form for test om pulsen opfører sig markant anderledes på de langsomme ture. Mit snit på turen i dag blev på 80% så en egentlig forskel er der jo ikke, selvom gennemsnits tempoet var så lavt som 5.50 min/km.

Som sagt følger der nok nogle skriverier om puls og pulsur på et eller andet tidspunkt...

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: http://connect.garmin.com/activity/67280641

Løb efter følgende struktur: 15 min. opvarmning, 25 min. fuld knald på (sådan da...) og så 10 min. nedkøling. Detaljerne i linket afslører ubarmhjertigt at jeg stadig har problemer med at holde et højt tempo over en længere periode. Endnu en gang kom lyskrydsene mig til redning og de sidste km blev nærmest noget interval agtigt mellem søerne.

Okay, vinden har selvfølgelig også lidt med det at gøre, og jeg har da trods alt holdt et snit på ca. 4:30 i de 25 min. Så alt i alt slet ikke så ringe endda, og så har jo ca. 15 uger til at forbedre mig :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Træning med tømmermænd...

Havde lidt svært ved at finde den helt store lyst frem til at løbe i dag. Ikke pga. regn og rusk, det er jeg ligeglad med, men mere at jeg havnede på værtshus med nogle gamle kollegaer i går aftes, og kom hjem kl. 4 :blush:

Når det er sagt er sådan en løbetur altså en perfekt måde at kurerer tømmermænd på, og mine ben havde det faktisk bedre end jeg havde regnet med. Turen blev altså taget i fin stil, og jeg løb næsten samme rute som sidste torsdag dog en anelse længere.

Detaljer kan ses her: http://connect.garmin.com/activity/67574290

Helt generelt syntes jeg faktisk at jeg kan mærke min form bliver bedre og bedre. Jeg løber med et godt flow og kan generelt løbe længere i et hurtigere tempo. OG, man må ikke glemme det rigtig gode: jeg mærker intet til hverken knæ eller andre dele at benene :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Fik løbet mine planlagte 20 km i dag: http://connect.garmin.com/activity/68185257

Det var en tur jeg i den grad havde brug for. Vil ikke ikke gå i detaljer, men jeg arbejder ved siden af mit studie på et socialpsykiatrisk bocenter og jeg havde en ret ubehagelig oplevelse i går, som igen gjorde at jeg var sygemeldt i dag.

Der var en masse tanker og følelser der røg igennem på sådan en tur, og jeg er forholdsvis ok, men stadig let påvirkelig. Det er en erhvervsrisiko man har ved at have det job som jeg har, men stadigvæk kan man aldrig helt forberede sig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Fornuftig lang tur – Mosen Classic™.

Jeg oplever ofte, at tingene falder lidt bedre på plads under og efter en løbetur. Hvis der er noget, der ikke går som planlagt, kan man tit få sat perspektiv på det ved at løbe en lang tur. For mig kan det i hvert fald fungere som lidt mental oprydning. Håber det går bedre.

Link to comment
Share on other sites

Fornuftig lang tur – Mosen Classic™.

Jeg oplever ofte, at tingene falder lidt bedre på plads under og efter en løbetur. Hvis der er noget, der ikke går som planlagt, kan man tit få sat perspektiv på det ved at løbe en lang tur. For mig kan det i hvert fald fungere som lidt mental oprydning. Håber det går bedre.

Jep, mosen holder altid :laugh:

Jeg er lidt mere ovenpå i dag, men havde lige brug for en dags tid til at sunde mig. Har fået tildelt en psykolog, som det er fast rutine at gøre i disse situationer, så det bliver meget rart lige at få vendt tankerne der.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling for uge 6

I uge har jeg præsteret følgende træning:

Mandag: 5,3 km let restitutions løb

Tirsdag: 9,8 km, inkl. ca. 5 km tempo

Torsdag: 11,9 km i kuperet terræn

Fredag: 5,4 km restitution

Lørdag: 20,3 km LSD

I alt = 52,6 km

En glimrende uge hvor jeg ikke mærkede noget til nogen som helst form for skavanker. Jeg begynder mere og mere at tro på CPH marathon til maj, selvom det selvfølgelig stadig kan gå galt mht. skader.

Det er så også en øgning på 10 km på en uge, og det harmonerer jo ikke helt med den berømte 10% regel... :dry:

Når det er sagt så har jeg øget hyppigheden fra 4 til 5 dage, og de 10 af km er jo løbet i roligt restitutions tempo, så alt i alt er det et øjebliksbillede på at jeg har øget hyppigheden. De næste uger vil distance øgningen jo ikke være så markant.

Apropos den kommende uge er jeg lidt spændt på hvordan vejrforholdene bliver. Der er jo i den grad lovet vinter igen :crazy: med dertil hørende minus grader og hvidt nedbør. Nu havde man lige gået (løbet!!!) og vænnet sig til "normal" dansk vinter, og så skal man åbenbart igen vænne sig til glatte veje og bid i huden. Af denne grund overvejer jeg at droppe tempo træningen og bare fokusere på at få løbet nogle km.

Skal ud her senere på en lille hyggetur på 5-6 km, og så må vi se hvad jeg finder på i løbet af ugen.

Link to comment
Share on other sites

Fik da løbet min lille restitutions tur på 5,2 km her til eftermiddag. Det gik fint, jeg synes mere og mere det er en god ide med de her ture. Det er som om der løsnes lidt op for ømheden og jeg får nogle ekstra kilometer uden at anstrenge mig.

Men hold da k... hvor er det blevet koldt og blæsende. Ser i den grad ikke frem til de næste uger hvor det ifølge vejrprofeterne står på minusgrader og sne :devil: Måske skal yaktraxene så småt hives frem igen...?

Link to comment
Share on other sites

og så kom pakke posten lige forbi...

eller...det er jo noget sludder. Der lå en seddel i min postkasse om at jeg kunne hente en pakke. Havde egentlig bestilt et par NB 1225 på runners-shop.dk, da det er gået fint med den model. De havde et tilbud på 700 kr. så jeg slog til.

Det viste sig dog at de var udsolgt så de tilbød et par NB 1226 til samme pris. Så vidt jeg har læst skulle der ikke være den store forskel på de 2 modeller, og den primære forskel ligger mere i detaljerne. Skoen er stadig beregnet til pronerende løbere, så jeg tog chancen.

Skal lige ha gået mig et par ture og så må vi se.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: http://connect.garmin.com/activity/68450747

Lidt over 10 km i ok stil. Droppede tempo træning i dag. Lige pt. er jeg i et humør hvor jeg bare har lyst til at løbe uden at tænke for meget over tempo eller distance, men det var rart at få luftet hovedet igennem i denne her vinterkulde.

Faktisk føltes kulden ikke helt så slemt som jeg havde frygtet, på trods af til tider hård modvind. Vejrprofeterne har også lovet mildere vind de næste dage, så mon ikke det går...

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Faktisk føltes kulden ikke helt så slemt som jeg havde frygtet, på trods af til tider hård modvind.

Jeg havde faktisk samme oplevelse i dag. Har sjældent været så kuldskær og forkommen som i løbet af dagen, men på løbeturen i eftermiddag var det egentlig ikke noget problem. Blev endnu engang forbavset over, hvordan kroppens eget kraftværk kan levere varme … imponerende og vældig praktisk på samme tid!

Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag + fredag:

Torsdag: en tur i bakket terræn http://connect.garmin.com/activity/68716359

Fredag: hygge/restitutions tur i Fælledparken http://connect.garmin.com/activity/68865080

Træningen har som sådan været helt fin, men har kunnet mærke et god del ømhed - DOMS hedder det vist på Mol sprog? - så det bliver godt med en hviledag i morgen.

Søndag hedder det ca. 22 km.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: en tur på knap 22 km i smukt solskin og frost http://connect.garmin.com/activity/69205334

Tog, en for mig, ny rute i dag. Det blev nærmest en cirkelformet rute der gik langs mosen, langs stisystemet ned til Damhusengen- og søen, videre ad Roskildevej ned til Frb. have og så hjem langs stierne til Assistens Kirkegård. En pragtfuld rute uden alt for mange stop og klart en jeg skal prøve igen.

Dog havde jeg visse problemer de første 7-8 km. Mine lægge syrede lynhurtigt til og mine fødder havde den der ubehagelige sovende fornemmelser. Det vækker uheldige minder om 2009 hvor det netop var disse symptomer der gjorde at mit marathon og træningen inden føltes som et helvede.

Ved ikke hvad årsagen var. Måske overtræning? Måske for stramme snørebånd? Måske lagde jeg for hårdt ud? Måske var det rødvinen fra i går aftes? Måske måske måske...

Tager det som et tegn på at jeg på ingen måde kan være 100% sikker på at kunne løbe et marathon til maj, og konstant er nødt til at være opmærksom på hvordan min krop reagerer.

Det skal dog siges at efter de 7-8 km gik turen faktisk helt fint, og jeg løb med et rigtigt godt flow og jeg løb generelt i et jævnt tempo på omkring 5:20 min/km. Så helt skidt var det altså heller ikke :tongue:

Planen lyder godt nok på noget restitutions løb i morgen, men jeg kan mærke at jeg har været bombet denne morgen så er meget fristet til helt at springe over.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling for uge 7

I den forgang uge var jeg såmænd ude og løbe 5 dage:

Mandag: 5,3 km restitutions løb

Tirsdag: 10,8 km løb, med lidt tempo

Torsdag: 12,5 km løb i bakket terræn

Fredag: 5,3 km restitutions løb

Søndag: 21,8 km LSD

I alt blev det til 55,6 km løb.

En lidt hård uge synes jeg, af forskellige årsager. Især de sidste 3 ture var lidt hårde at komme igennem. Kan mærke at jeg har nogle umanerligt hårde lægmuskler og er generelt øm i benene. Af samme grund har jeg i dag droppet restitutions løbet, men regner med at gøre gengæld med en længere rolig tur fredag.

I den kommende uge vil jeg prøve mine nye NB 1226 af, i morgen faktisk for første gang. Kan være af det hjælper på de ømme ben muskler ved at gå over til de nye sko.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Tog, en for mig, ny rute i dag. Det blev nærmest en cirkelformet rute der gik langs mosen, langs stisystemet ned til Damhusengen- og søen, videre ad Roskildevej ned til Frb. have og så hjem langs stierne til Assistens Kirkegård. En pragtfuld rute uden alt for mange stop og klart en jeg skal prøve igen.

Det er en rigtig god rute, du har fået skruet sammen der. Og så lader det da til, at du har fanget formen igen 4thumbup.gif

Link to comment
Share on other sites

Det er en rigtig god rute, du har fået skruet sammen der. Og så lader det da til, at du har fanget formen igen 4thumbup.gif

Jep det er en lækker rute :laugh: og jo; formen er der helt klart, kan ikke huske hvornår jeg sidst har følt mig så godt løbende, der skal vi tilbage til omkring 2007/2008. Er dog stadig lidt i tvivl om bentøjet kan følge med, men der er jo ikke andet at gøre end at prøve sig frem uden at forcere for meget.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig var det jo meningen at jeg skulle træne tempo i dag, men vejret var "snevejr light" og jeg synes stadig sidste uges strabadser sad lidt i lårene på mig, så jeg ændrede det en almindelig gængs løbetur med indlagte små stigninger (meget små :innocent:).

Tog turen ned langs søerne til Søpavillionen (også kaldet "klamydia slottet i folkemunde), drejede af der og fortsatte ned mod Dag Hammerskjolds Alle, ned til Østerport St. og derfra tonsede jeg lidt rundt ved Kastellet og Langelinie, indtil en sidste lille spurt over broen bag Østerport. Derefter gik det i lidt mere adstadigt tempo hjem ad Strandboulevarden og Jagtvej.

Detaljer kan ses her: http://connect.garmin.com/activity/69608477

Det var så også første tur i mine NB 1226 og det føltes helt fint. Man synes jo altid man flyver af sted når man har nye sko på - det er i hvert fald min erfaring. Jeg regner med at bytte lidt om på dagene så jeg træner tempo på torsdag, og så en restitutions tur fredag.

Link to comment
Share on other sites

Dyrehave re-visited

Ja, jeg får jo "re-visited" rigtig mange af mine gamle favorit ruter jo længere jeg efterhånden er i stand til at løbe :laugh:

Dagens tur bød på 24 km helt præcist: http://connect.garmin.com/page/activity/activity.faces;jsessionid=DE3D026A3182E071695493347CD0EE63?activityId=70361510&actionMethod=page%2Factivity%2Factivity.xhtml%3AuserSwitcher.switchSystem&cid=651220

Det var 12 km ud og 12 km hjem. Tog den op ad Lersø Parkalle, ned langs Gentofte rende og så langs Gentofte Sø indtil jeg forsatte lige ud af Ermelundsvej op til Fortunen i Dyrehaven. Derfra tog jeg et lille stykke ind i selve Dyrehaven og vendte så om (efter en tisse og stramme snørebånd pause :blush: ).

Havde dog ikke timet vejret så godt, så de 12 km hjem blev taget i forholdsvis hård modvind. Men ellers gik det fint nok selvom jeg stadig er mærket af lidt generelt trænings ømhed. Desuden kunne jeg mærke en lille.... hvad skal jeg kalde det....? en vis stramning af svangsenen, ikke noget jeg mærkede til under turen men mere efter. Det gør ikke ondt og jeg er på ingen måde besværet, men som sagt: det strammer en anelse.

Endnu en detalje der gør at jeg må gentage for mig selv igen igen: Jeg kan på ingen måde være sikker på marathon i år, og jeg skal fan... være forsigtig. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Opsamling for uge 8

Ugens træning:

Tirsdag: 14,1 km

Torsdag: 9,9 km

Fredag: 11,1 km

Søndag: 24 km

I alt = 59,2 km

En uge der bar præg af at jeg er mærket af træningen og den øgede mængde km efterhånden. Det mærkes som en generel ømhed og træthed i benmusklerne, og af denne grund har jeg heller ikke fået gjort meget ud af tempoet. Tirsdag var den eneste dag med lidt tempo/bakke spurter.

På trods af det har jeg da fået løbet næsten 60 km :tongue: og min hidtil længste tur på 24 km. Generelt har jeg det fint på trods af ømheden. Jeg tager det som et naturligt tegn på at jeg presser mig selv, men skal selvfølgelig hele tiden være opmærksom på faresignalerne.

Denne uge er det planen igen at løbe 5 dage, har allerede i dag løbet en restitutions tur på lidt over 6 km. I morgen planlægger jeg at gøre noget ved tempoet. Jeg vil dele den op i længere intervaller på 1600 m, så det ikke føles så hårdt.

Og endelig planlægger jeg at løbe forbi Eremitageslottet på søndag, alt for lang tid siden jeg har været der :smile:

Link to comment
Share on other sites

Forsøgte mig i dag med at dele tempo træningen op i mindre bidder. Ikke decideret interval træning, og så dog alligevel. Garmin uret har jo en interval funktion hvor man kan indtaste både intervaller og hviledistance, så det benyttede jeg mig af for første gang.

Løb først ca. 3 km opvarmning, efterfulgt af 3x1600m med 400 m. jog i mellem. Til sidst knap 2 km nedkøling. Lad mig sige det på denne måde: mine ben var ikke helt med på at løbe hurtigt i dag, men det gik da ok.

Som det ses af linket her: http://connect.garmin.com/activity/70743872 havde jeg et gennemsnit på omkring 4:30 km/min i det to første tempo stykker. Jeg resignerede lidt på det sidste, og den fremtidige udfordring bliver at disponerer kræfterne bedre, så jeg kan holde nogenlunde samme fart i hvert stykke.

Det er en træningsform jeg vil benytte mig af frem til marathon. Det gør det mere overskueligt for mig at dele turen op i bidder og kan på den måde også fokusere mere på tempoet på den måde. Så skulle jeg måske finde et bedre sted en Fælledparken at træne. Der er efterhånden så meget renoverings arbejde og hullede stier at det gør det lidt vanskeligt :blink:

Kan også mærke at jeg stadig er en anelse for tung i det, sådan rent vægtmæssigt. Må indrømme at mit vægttabsprojekt er blevet noget forsømt i den seneste tid, må se at få mere styr på kosten.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning bød på lige knap 14 km i lettere kuperet terræn: http://connect.garmin.com/activity/71049734

Synes godt nok bakkerne var lidt hårde ved mig i dag. Mine lårmuskler føles som beton, men trods alt fik jeg da holdt et nogenlunde tempo det meste af vejen.

Må dog indrømme at jeg lige måtte stoppe op og få kræfterne igen ved nogle af de lidt sejere bakker. Nu venter der en kort restitutions tur i morgen og på søndag vil jeg give mig i kast med en ca. 26 km lang tur, og så står den ellers på lidt mere afslappet træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share