Peters løbeblog


pesaol
 Share

Recommended Posts

Må hellere lige opdatere fra turen i går. Blev kaldt ind til akut bytur med kammerat, så nåede det ikke :innocent:

Turen i tal:

Tid: 00:40:01

Km: 7,3

Gns. tempo: 5:27 min/km

Gns. puls: 80%

Kcal: 624

En tur i meeeget afslappet tempo. Kunne godt mærke at de to hurtigere ture sad i benene på mig. Men god tur ned omkring Kastellet og Østre Anlæg i et dejligt mildt efterårsvej. Havde i dagens anledning fundet de korte tights frem igen og regner bestemt med at gentage det på turen i morgen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 262
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Endnu en pragtfuld søndags tur rundt om Mosen på denne lidt lange dag. Pragtfuldt at man her i slutningen af oktober kan løbe i korte tights og T-shirt og stadig dryppe af sved.

Tid: 01:10:26

Km: 13

Gns. tempo: 5:27 min/km

Gns. puls: 82%

Kcal: 1139

Jeg har besluttet mig for at jeg hver mandag laver en samlet ugestatus og evaluerer samlet på træningen.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling på uge 43

Aktiviteter: 4xløb

Distance i alt: 31,7 km

Gns. puls: 82%

Det har været en god uge rent træningsmæssigt. Jeg kan mærke at min form bliver bedre og bedre i det jeg ikke på noget tidspunkt er tvunget til at stoppe op. Det jeg stadig mangler er at arbejde med mit tempo. Af den grund har jeg valgt at bruge intervaller i min tirsdagstur i stedet for som nu at jeg bare prøver at løbe så hurtigt som muligt. Jeg starter lidt blidt med 3x4 min. tempo intervaller og øger gradvist længden af intervallerne her over vinter.

Et mere praktisk problem jeg står overfor er at det jo med vintertiden bliver tidligere mørkt = det bliver vanskeligere at løbe i parker som ikke er oplyst. Det betyder så også at min træning kommer til at foregå mere og mere på asfalt = større risiko for skader. Problemet er mest presserende de næste 6 uger da jeg er i praktik indtil da og derfor kommer senere hjem, derefter kan jeg træne på mere fleksible tidspunkter så måske er problemet ikke så stort endda.

Programmet for uge 44:

Tirsdag: 35 min løb, inkl. 3x4 min. tempo intervaller resten af turen i frisk tempo (ca 5 min/km)

Torsdag: 25 min løb i marathon tempo

Fredag: 50 min. roligt løb

Søndag: 15 km roligt løb

Link to comment
Share on other sites

Fik løbet mine 35 med indlagte 3x4 intervaller i dag.

Data:

Tid: 00:35:06

Km: 7,2

Gns. tempo: 4:54 min/km

Gns. puls: 82% (max = 88%)

Kcal: 627

Set ud fra gennemsnits tallene adskiller min tur sig dermed ikke fra de øvrige ture, men den var anderledes delt op i dag. Lagde ud med 10 min. i jævnt, progressivt tempo, derefter 3x4 min. tempo intervaller med 2 min. jog i mellem.

Løb vel intervallerne med ca 4:25 min/km i gennemsnit, ikke sindssygt hurtigt, men dog hurtigere. Det er også tydeligt at se hvor meget diverse sving og forhindringer kan sætte tempoet ned. Intervallerne blev løbet langs Øster Alle på den side hvor Parken ligger. Det er et rimeligt fladt og lige ud stykke med minimal trafik med et enkelt fodgængerfelt (hvor jeg i øvrigt ikke var langt fra at ramle ind i en drejende bil!). Måtte dog dreje skarpt ned af Jagtvej nogle gange og det koster på tempoet. Men alt i alt en fin tur hvor jeg fik presset mig selv lidt mere end jeg plejer.

Det irriterer mig at jeg ikke kan finde ud at uploade fra Garmin Connect da det ville give et bedre billede af træningen, men for en IT analfabet som mig er det for meget besvær til jeg gider at bruge kræfter på det.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Tid: 00:25:02

Km: 5,1

Gns. tempo: 4:56 min/km

Gns. puls: 82%

Kcal: 431

En udmærket, men også lidt anderledes tur end jeg plejer. Det var faktisk første gang i år jeg prøver at løbe når det er mørkt. Startede med at løbe ned i Fælledparken som jo har en "oplyst" løberute. Det med oplyst skal lige tages med et gran salt, for der er godt nok ikke meget power på den belysning. At løbe på ujævnt, mudret underlag med adskillige huller er ikke lige en god cocktail så jeg skiftede til fortovet.

Løb lidt rundt på må og få på Østerbro, og der var adskillige gange hvor jeg måtte springe til side fra side for at undgå de gående og mange gange hvor jeg måtte holde for rødt. Derfor bliver turen også lidt ujævn. Det er nok et forhold jeg kommer til at leve med de næste uger hvor jeg tidsmæssigt har svært ved at løbe når det er lyst.

Kan også mærke det højere tempo når jeg løber på fortovsfliserne. De fungerer jo nærmest som en fjeder på ens afsæt så man føler man sprinter af sted. Faktisk en rar fornemmelse men min erfaring fortæller mig jo også at det er den direkte vej til skader hvis man overdriver.

I morgen står den på 50 min. roligt. Har fri fra praktikken, så regner med at jeg kan løbe før solen går ned.

Link to comment
Share on other sites

Nu vi er gået ind i november er det jo også på det tidspunkt at Sparta arrangerer deres gratis fælles træning hver søndag, startende nu på søndag faktisk. Programmet kan ses her: http://www.copenhagenmarathon.dk/fallestraning/

Jeg har aldrig prøvet fælles træningen, men vil helt klart prøve det af i denne sæson. Lige akkurat på søndag kan det blive lidt et problem at deltage. Fredag er det jo J-dag og sammen med gutterne skal vi da helt klart ud og prøvesmage. Lørdag skal jeg til fest hvor de plejer at feste til et godt stykke ud på morgenen, så et eller andet siger mig at jeg ikke er helt frisk på at løbe søndag kl. 9:30 :innocent:

Jeg vil heller ikke kunne løbe med dem hver gang, da jeg til tider arbejder om søndagen, og dels fordi deres program ikke helt følger mit eget. Faktisk har jeg længe gået med tanker om at melde mig ind i Sparta, dels for at blive en bedre løber, men også for det sociale. Lige så meget som jeg nyder at koble af alene på en løbetur lige så meget kan jeg nogen gange savne at have nogen at dele min interesse med. Jeg har jo tit trænet i Fælled parken på samme tid som Spartanerne og man kan se at de motiverer og presser hinanden på en helt anden måde end jeg kan alene.

Såååå hvem ved, måske er det mig der om et styk tid løber rundt i de karakteristiske lyseblå trøjer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ville prøve en ny rute her i dag, sådan noget skal jo prøves af en gang imellem. Løb ad Jagtvej op til Svanemøllen st. og drejede derfra ned af Ryvangs Alle. Det var meningen jeg ville løbe rundt i Ryvangen naturpark og det kom jeg da også til dels, men når man ikke er kendt i området farer man sgu hurtigt vildt. Har ikke talt på de gange hvor jeg løb ind i en blindgyde og måtte vende om igen. Desuden var meget af området så mudret at det var umuligt at løbe der.

Derfor en lidt la la tur på omkring 50 min. At min GPS også havde lidt svært ved at fange signalet i dag gør at mine date er lidt ufuldkomne. Men jeg sjusser at jeg har løbet lige omkring 9 km i dag i særdeles afslappet tempo og til tider med særdeles kraftig modvind.

I aften står den på J-dag... :4thumbup: :blink::tongue::laugh::crazy::w00t::wink: så kan jeg vist ikke finde på flere smileys...

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ikke klar over at en løbetur kunne bruges som kur mod tømmermænd... Men det kan den!!!

Var ude og smage på julebryg fredag og til fest lørdag så jeg var godt brugt i dag (drikker aldrig fisk igen). Faktisk var det lige før at jeg overvejede at skyde turen til mandag, men jeg kom ud og de første 3-4 km var da også temmelig tunge at komme igennem. Men da jeg først var ovre dem ramte jeg det dejligste flow. Det hjalp også at vejret var perfekt i dag, høj solskin og stort set ingen vind. Dejlig tur :bigsmile:

Turen i tal:

Tid: 01:20:14

Km: 14,8

Gns. tempo: 5:24 min/km

Gns. puls: 80%

Kcal: 1280

I morgen følger ugestatus og plan for næste uge - nøgleordet er restitution.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling for uge 44

I uge har jeg i alt løbet = 36,2 km

Forbrændt = 3089 Kcal

Udover det har det været en helt fin løbeuge, med den forskel at jeg har løbet noget mere på asfalt end de sidste uger. Som jeg også har været inde på, er det en af ulemperne ved vintertiden.

Kan også mærke i mine ben at jeg har været lidt brugt. Mere alvorligt er det at jeg efter løbeturen søndag kunne mærke at det "strammede" i min højre svang. Jeg er bange for at det skyldes mine nye Asics 2150. De er bestilt et halvt nummer større end jeg egentlig bruger til daglig og de virker sværere at få til rigtig at sidde godt om foden.

Næste uge løber jeg kun i mine NB 1225 og hvis jeg kan mærke en mærkbar forskel skal jeg måske overveje om Asics skoene måske er et fejlkøb.

Nu vi taler om næste uge, så står den på restitution, dvs. ingen tempo, intervaller eller øgning i distancen. Det er første gang at jeg er så systematisk i min træning. Før i tiden havde jeg en tendens til bare at løbe derudaf, med dertil hørende komplikationer.

Derfor ser programmet for uge 45 således ud:

Tirsdag: 35 min. roligt løb

Torsdag: 25 min. roligt løb

Fredag: 40 min. roligt løb

Søndag: 13-15 km roligt løb

Link to comment
Share on other sites

Dagens korte tur:

Tid: 00:27:16

Km: 5,2

Gns. tempo: 5:16 min/km

Gns. puls: 80%

Kcal: 451

En tur der blev hurtigere end planlagt. Dette kan primært tilskrives medvind på store dele af turen...

Går lidt og skranter i øjeblikket. Døjer med småforkølelse og ondt i halsen uden det er decideret kritisk, men kan godt mærke at det koster på energi fronten. På det mere mentale plan kan jeg godt mærke at vi er gået ind i november. Mørket sætter sit præg på mig som det jo gør for de fleste i den her tid, hvis jeg ikke havde mit løb så havde det stået endnu værre til.

Overvejer at skrive nogle længere tanker om ovenstående, men lige nu er jeg sgu for træt. Det må vente.

Link to comment
Share on other sites

En update om ingenting...

Skulle have været på en lille 40 min. tur i går fredags, men kom ikke af sted. Som tidligere nævnt har jeg gået og skrantet, mest fysisk men nok også lidt mentalt. Må indrømme at november har ramt mig, jeg hader den måned som ind i pesten. December kan jeg lige komme igennem da det som oftest føles som om den går hurtigt pga. helligdagene. Januar, februar og marts går det også lidt bedre med pga. lyset. Men november... :devil:

Nå, nok om den. Jeg har planlagt at jeg løber med Sparta fællestræning i morgen på deres 15 km rute. Er lidt i tvivl om hvilket tempo jeg skal vælge: 5:20 eller 5:30 min/km. Tror jeg tager 5:20 selvom jeg egentlig havde planlagt at løbe langsommere her i restitutions ugen, men kan være jeg ombestemmer mig i morgen.

En anden bivirkning ved november er i øvrigt at jeg bliver ret vægelsindet...

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg taget min mødom i dag... med hensyn til at løbe med Sparta fælles træning om søndagen!!!

En på alle måder interessant og også positiv oplevelse. Der er ca. 1,5 km fra hvor jeg bor til ØSterbro Stadion så jeg joggede derned for at varme lidt op på forskud. Vel ankommet fik jeg set mig lidt omkring i bygningen og prøvede såmænd en lille tur på atletik banen. Har faktisk aldrig prøvet at løbe på sådan en, men det føltes fint og giver mig endnu mere lyst til at melde mig ind i Sparta.

Jeg fik placeret mig i 5:20 gruppen (hold 8), og til lyden af ca. 75 pulsure der kollektivt sagde BIIIIIP kom vi flyvende af sted. Flyvende er egentlig et meget god udtryk for tempoet var højt fra start. Omkring 4.50 - 5 min/km de første 2-3 km. for derefter at falde til de 5:20. Jeg syntes det var hårdt at lægge sådan ud og kom helt automatisk til at ligge bagerst i gruppen. Jeg undrede mig over det høje udlægstempo og - som den kværulant jeg er - måtte jeg liiiiige skrive en kommentar på hold 8's facebook side.

Udover det var interessant for mig sådan at løbe i "hold", men det var også fedt at følge rytmen fra de andre og bare falde ind. Gradvis kom jeg også ind i et godt flow og kom længere op i gruppen. Kunne ikke lade være med at lægge mærke til at mange af mine medløbere hev efter vejret og så noget brugte ud hen mod slutningen.

En anden ting ved at løbe sammen med så mange er alle de hensyn der skal tages mht. at gøre opmærksom på vandpytter, stolper, gågængere, cyklister m.v. Desuden er der også en del stop som lidt ødelægger flowet, men det er en del af konceptet med at løbe så mange sammen og må tages med.

For en introvert type som mig er det også en speciel oplevelse. Den følelse jeg ofte har når jeg løber de lange ture alene, hvor jeg kan få renset hovedet oplever jeg ikke her med alle de stimuli. Men alt i alt var det en god oplevelse og jeg skal da helt sikkert prøve det igen når det passer praktisk ind.

De mange stop på turen gjorde i øvrigt at jeg fik slukket mit pulsur flere gange. Må have glemt at tænde det igen ved 8 km. for der er kun registreret dertil, så ingen data i dag. Men til gengæld ved jeg jo at jeg har fået løbet 15 km.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling for uge 45

Uge 45 har været en lidt blandet uge rent løbsmæssigt. Som jeg vist allerede har skrevet i et par indlæg har jeg skrantet noget helbredsmæssigt, uden at være decideret syg. Derfor sprang jeg også en dag over og lander i alt på 26,5 km i alt for ugen.

Det er ok, taget i betragtning af at det jo har været en restitutionsuge. Det er første gang at jeg så systematisk har lagt restitution ind i mit træningsprogram og det har været tiltrængt! Kan godt mærke i mine ben at jeg har øget min løbemængde og gået fra 3 til 4 pas om ugen. Mere alvorligt at jeg begynder at mærke tegn på overbelastning i lysken.

Jeg mærker ikke rigtig noget til det ved selve løbet, det er mere i dagligdagen men det er nok til at jeg lige bremser lidt op i ambitionerne. Derfor har jeg valgt at droppe interval træning foreløbig og fokuserer udelukkende på at øge distancen. Desuden er jeg startet på nogle specifikke øvelser for lysken og hoftebøjerne og kan allerede mærke en forbedring når jeg laver disse.

Så derfor ser træningsplanen for uge 46 således ud:

Tirsdag: 40 min. løb

Torsdag: 30 min. løb

Fredag: 50 min. roligt løb

Søndag: 15 km roligt løb

Link to comment
Share on other sites

Fik vovet mig ud på min løbetur i dag trods lidt begyndende bøvl med lysken. Det gik faktisk fint. Som nævnt kan jeg intet mærke ved løb, heller ikke i starten som løbeskader jo oftest er karakteriseret ved.

Holdt turen i et nogenlunde højt tempo de første 30 min. for derefter at falde lidt ned. Det var søerne rundt i dag, og selvom det er skod at løbe der ved fyraftenstid, er det det eneste sted hvor jeg rigtigt kan løbe på grus når det er mørkt. Fælledparken er simpelthen ikke oplyst godt nok. De er ganske vist ved at anlægge mere lys, men det er først færdigt i august 2011 så der er jo noget tid...

Data for dagens tur skulle meget gerne kunne aflæses af nedenstående link:

http://connect.garmin.com/activity/56943502

Link to comment
Share on other sites

En lille update for torsdag + fredag:

Torsdag: http://connect.garmin.com/activity/57132846

Fredag: http://connect.garmin.com/activity/57196697

En kortere i frisk tempo, og en længere i mere jævnt tempo, helt efter planen :smile:

Kan i øvrigt godt mærke at jeg snart skal til at tænke i vintertøj til løbeturen. Er allerede begyndt at bruge det svedtransporterende undertøj, men vanter og hue kommer sandsynligvis i brug inden længe. Bare se på vejrudsigten for næste uge :devil:

Det passer mig faktisk fint at træne om vinteren. Følelsen af at løbe sig varm i vinterkulden overgår langt det at være indendørs i et proppet fitnesscenter hvis I spørger mig.

Nu kalder det Hvide Lam igen med jazz og bajere, men det bliver ikke så sent for skal møde på arbejde i morgen kl. 11.

Link to comment
Share on other sites

Fik løbet min søndagstur i dag og til den er der bare at sige at det var en MØGTUR på alle måder:

http://connect.garmin.com/activity/57477145

Jeg skulle møde på arbejde kl. 11 i dag, så var nødsaget til at træne tidligt. Kl. 7 begav jeg mig mod mosen og allerede kort efter kunne jeg mærke problemer med vejrtrækningen som gjorde at jeg måtte stoppe op flere gange. Oveni idet fik jeg såmænd også maveproblemer under turen (har måske noget at gøre med at jeg var ude og spise på indisk restaurant lørdag aften!), og måtte lunte meget langsomt for ikke at sætte noget i gang.

Af samme årsager fik jeg heller ikke løbet 15 km. som planlagt, men skar nogle kilometer af. Sådanne ture kommer bare en gang i mellem og det må jeg så leve med og forhåbentlig tage stærkt revanche næste weekend.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 46

I uge 46 har løbet i alt = 36,2 km

Forbrændt = 3076 Kcal

En uge der forløb nogenlunde som den skulle hvis man altså ser bort fra turen i går søndag. Er begyndt at bruge det svedtransporterende undertøj til overkroppen og sådan som vejrudsigten ser ud den kommende uge, kan det være at dem til benene måske også kommer i brug. Og så skal jeg jo nok også tænke i hue og vanter.

Hvis det skulle blive så grelt at sneen står flere meter eller der er isglat på gaderne må jeg jo tilpasse mit løb efter dette. Det kan betyde at jeg må droppe alt hvad der hedder hurtigt løb. Håber at det kolde vejr kun er forbigående. Gyser ved tanken om at vi får en vinter som sidst hvor vi jo nærmest havde frost til ind i april.

Endelig skal det nævnes at jeg har cyklet hver dag til praktikken i uge 46. Det giver 4x28 km transportcykling, og det tæller jo også i regnskabet :4thumbup:

Så skal det da også lige nævnes at jeg fra næste uge har tænkt mig at veje mig hver mandag og skrive vægten ind i min ugestatus. Kan mærke at vægten er gået den forkerte vej de sidste uger. Vintermånederne giver mig altid lyst til et eller andet lækkert at spise om aftenen, en form for trøstespisning måske? Under alle omstændigheder er jeg simpelthen nødt til at holde fokus på min vægt hvis ambitionen er at komme ned under de 70 kg.

Det er godt nok grænseoverskridende sådan at skulle dele min vægt med potentielt flere tusinde læsere. Har altid været følsom med min vægt, men det kan være jeg skriver lidt uddybende om dette på et andet tidspunkt...

Plan for uge 47 (med forbehold for ændringer):

Tirsdag: 40 min. løb

Torsdag: 30 min. løb

Fredag: 60 min. roligt løb

Søndag: 15 km. roligt løb

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning, og første træning i noget der ligner vintervejr:

http://connect.garmin.com/activity/57697363

Ikke en tur der ligefrem vil gå over i historien. Jeg var tung og træt i hovedet og benene af forskellige årsager men jeg kom da ud og de første 20 min. gik fremragende. Dette havde i høj grad at gøre med at jeg havde medvind i den del og så er det jo ingen sag at løbe. Gik dog rimelig meget død derefter og måtte sætte tempoet ned.

Havde fundet handsker og huer frem i dagens anledning, og svedte da også som en vanvittig. Det er det der er pragtfuldt ved at løbe om vinteren: at man render der og sveder mens folk skutter sig i kulden :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning, ca. 30 min. i afslappet tempo: http://connect.garmin.com/activity/57877875

Hvis vejret i tirsdags var tæt på at være vinter må det i dag siges at være DAGEN hvor vinteren rigtig viste sit ansigt. Havde heldigvis fri fra praktikken i dag, så kunne løbe i dagslys og før sneen for alvor havde lagt sig.

Det føles nu meget behageligt at løbe i et tyndt lag sne rundt om søerne, det knitrer sådan under fødderne. Dog sætter det jo også ligesom sine begrænsninger i forhold til hvor højt tempoet kan blive.

Er meget spændt på weekenden hvor der jo er lovet kraftig vind, 40 cm sne og -3 grader. Har planer om at løbe med Sparta på søndag til fællestræningen, men nu må vi se...

Link to comment
Share on other sites

Dagens (vinter)træning:

http://connect.garmin.com/activity/57969432

Det giver sgu sine udfordringer at træne i det vejr, specielt mht. at finde på ruter. Så længe snelaget er tyndt som fx ved søerne er det ikke det store problem, hellere det en sjap og mudder. Men lad os nu se hvordan weekenden forløber.

Har besluttet mig for at jeg snupper en tur med Sparta på søndag. Når vi sådan er flere sammen må vi kunne støtte hinanden moralsk og kæmpe i snemasserne sammen.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg havde planlagt tog jeg en tur med Sparta denne søndag. Detaljer ses her:

http://connect.garmin.com/activity/58166492

Kan ikke huske hvornår jeg sidst har været pakket sådan ind på en løbetur.Svedtransporterende lange underbukser, tights, svedtransporterende undertrøje, bomulds t-shirt, vinter løbejakke (som jeg ikke har brugt i årevis), og så vanter og hue. Kunne i hvert fald godt have undværet de lange underbukser og jakken, allerede efter 4 km blev det simpelthen for varmt og jeg måtte tage vanter og hue af, ellers var jeg dehydreret.

Ellers var det en tur der forløb lidt som sidst jeg var med. Jeg fik lagt mig bagerst i gruppen og blev der resten af turen. Det er der flere grunde til. Dels løb vi meget på cykelstier og derfor var der ikke rigtig plads til lige at løbe op i gruppen. Dels var jeg udmattet som jeg ikke har følt mig længe. Synes sgu det var hårdt i dag, og det er ikke kun pga. de 18 km.

Kan godt mærke at løbe i sne kræver nogle ekstra kræfter. Var inde på dourun.com hvor vinter træningen diskuteres flittigt. Der er bred enighed om at dels bliver tempoet sat ca. 10% ned og dels er det væsentligt hårdere for ben musklerne at løbe i sne. Det er faktisk rendyrket styrketræning! Jeg har aldrig prøvet at løbe strandløb men forestiller mig at det må være lidt det samme som at løbe i sne.

Udover det var det en fin fin tur. Lod med vilje være med at sætte mit ur for meget på pause, belært af sidste gang jeg var med. Derfor er gennemsnits tallene også temmelig misvisende, og som det kan ses er der især store udsving ved tempoet.

Planlægger at joine Sparta igen på søndag hvor det ifølge planen skulle være 18 km rundt om mosen.

Link to comment
Share on other sites

Apropos at løbe rundt om mosen i vintervejr. Tager sgu hatten af for de her hårdkogte gutter (der var vist ingen kvinder med?), der løb barfodet rundt om mosen i går: http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1459522.ece

Jeg holder dog endnu fast i mine håbløse gamle løbesko og bilder mig selv ind at jeg skåner mine fødder og undgår skader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share