Funktionel træning kilder?


Racle
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg mindes at have læst at funktionel træning er bedre end normal træning pga. vores kroppe ikke har udviklet sig i takt med vores samfund. Altså at funktionel træning er bedre fordi det er sådan vores kroppe er opbygget til at fungere bedst.

Sagen er at jeg er igang med at skrive en opgave om emnet, og jeg mangler nogle kilder. Google har svigtet mig, så jeg håber der er en af jer der ved hvor sådanne artikler står henne?

Tusind tak for hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

I stedet for at tale ned til trådstarter, kunne i måske give ham/hende en beskrivels af, hvad funktionel træning er, og hvorfor det i forskellige situationer er godt/dårligt??

Vh.

Træningshjernen :superman:

Det samme kunne du gøre?

Hvis du læser mellem linjerne af hvad TJR skriver, så findes der ikke en bestemt definition på funktionel styrketrænings begrebet. Det afhænger af hvad man ønsker at opnå med sin træning, derfor må trådstarter prøve at uddybe hvad han/hun mener.

Link to comment
Share on other sites

I stedet for at tale ned til trådstarter, kunne i måske give ham/hende en beskrivels af, hvad funktionel træning er, og hvorfor det i forskellige situationer er godt/dårligt??

Vh.

Træningshjernen :superman:

Jeg taler bestemt ikke ned til trådstarter. Jo, jo, vi tager pis på Crossfit, men "funktionelt" kontra "traditionelt" skal defineres før den her tråd kommer nogen vegne.

Link to comment
Share on other sites

Det samme kunne du gøre?

Hvis du læser mellem linjerne af hvad TJR skriver, så findes der ikke en bestemt definition på funktionel styrketrænings begrebet. Det afhænger af hvad man ønsker at opnå med sin træning, derfor må trådstarter prøve at uddybe hvad han/hun mener.

Jeg kan ikke, men det lyder som om i kan. Kunne jeg, ville jeg have gjort det. Min fornemmelse af det er, at for at træning skal være funktionel, skal den rettes mod bestemte fysiske udfoldelser. :weight_lift:

Kan man sætte lighed mellem begrebet funktionalitet og udtrykket "direkte overførbar" ?

F.eks. spiller jeg badminton, og funktionel træning hertil, er f.eks. styrketræning, hvor man har de samme bevægemønstre som i badminton. En dyb tung squat er ikke funktionel/direkte overførbar, derimod er en 75 graders semi-let spring sguat direkte overførbar, og derfor meget funktionel.... TÆNKER JEG; MEN ER DET RIGTIGT? ?? :walking:

Jeg taler bestemt ikke ned til trådstarter. Jo, jo, vi tager pis på Crossfit, men "funktionelt" kontra "traditionelt" skal defineres før den her tråd kommer nogen vegne.

Helt enig i, at vi ikke kommer nogen vegne, men det er, efter min mening, ikke så konstruktivt det i har kommet med indtil nu.

I/vi kunne have spurgt til hans egen opfattelse af funktionel træning. For siger han bare kettlebells og crossfit, så er der lang vej. Men vii ved ikke engang hvad han selv mener..

TJR, du må også meget gerne svare på mine spørgsmål, for jeg vil gerne lære lidt når nu jeg har chancen :smile:

Vh.

Træningshjernen :superman:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan i hvert fald konstatere at komboen mellem cykling og alm. vægttræning i motionscenter IKKE er en skid funktionel.

Efter jeg var flyttemand for en dag forleden, blev jeg fuldstændigt smadret. Havde træningen været funktionel, havde kroppen været klar til mere almindeligt arbejde som at gå på trapper med indbo uden at kvittere med DOMS fra Helvede.

Link to comment
Share on other sites

Funktionel træning er vel normalt forstået som træning med overførbarhed.

Til Træningshjernen: Du bør overveje at læse lidt kinesiologi hvis du tror at nogen vægt øvelse kan overføre noget som helst andet end styrke og evt timing!

Personligt synes jeg at al træning der fremmer ens ydeevne er funktionelt. Samme kunne siges om al træning der har en eller anden form for gavnlig effekt (såfremt man ønsker denne effekt).

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Funktionel træning er vel normalt forstået som træning med overførbarhed.

Til Træningshjernen: Du bør overveje at læse lidt kinesiologi hvis du tror at nogen vægt øvelse kan overføre noget som helst andet end styrke og evt timing!

Personligt synes jeg at al træning der fremmer ens ydeevne er funktionelt. Samme kunne siges om al træning der har en eller anden form for gavnlig effekt (såfremt man ønsker denne effekt).

Mvh Andreas

Modsiger du ikke dig selv der?

Link to comment
Share on other sites

Modsiger du ikke dig selv der?

Ikke meningen i hvertfald :bigsmile:

Hvad jeg mener er at det eneste styrketræning bidrager med er styrke i de involverede muskler. Squat er en super øvelse til at styrke underkroppen og vil højest sandsynligt give dig bedre udbytte end mere komplicerede øvelser, der skal forsøge at efterligne dine bevægelser fra banen.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen i hvertfald :bigsmile:

Hvad jeg mener er at det eneste styrketræning bidrager med er styrke i de involverede muskler. Squat er en super øvelse til at styrke underkroppen og vil højest sandsynligt give dig bedre udbytte end mere komplicerede øvelser, der skal forsøge at efterligne dine bevægelser fra banen.

Mvh Andreas

I den forbindelse kan man jo lige indskyde, at hvis man kan få trænet sine hammies, så springer man højere i badminton. Kan man springe højere og hurtigere, så vinder man i badminton.

Link to comment
Share on other sites

Forklar mig lige hvad forskellen på springsquat og afsæt til maximalt hop (her er fokus på underekstremitet). Fysiologisk ser jeg ingern forskel, og dermed må spingsquat være funktionelt til f.eks. et hopsmash i badminton..

? Hvad siger du?

Vh.

Træningshjernen :superman:

Det ene foregår med en ekstern vægt og det andet ikke! De neurale færdigheder fra bænkpres kan ikke engang overføres til bænkpres i maskine! Men Som den kære doktor er inde på, så er haserne (hamstrings) ret så vigtige for ens hoppehøjde, så dødløft men ret lige ben, ville sikkert give lidt ekstra hoppehøjde.

Personligt synes jeg at du skulle lade badminton være badminton og styrketræning være styrketræning. Ikke dermed være sagt at det ene ikke påvirker det andet men styrketræning gør dig stærkere og ikke bedre til badminton, medmindre din styrke begrænser dig i badminton.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share