Sign in to follow this  
Gregers TF

Squat eller ej

Recommended Posts

Uanset om du er amr. fodboldspiller, håndbold spiller, fodbold spiller er basketball spiller er det pisse lige meget om du i det hele taget squatter eller ikke gør det.

Det er vigtigt at forøge muskelmasse og styrke i benene. Men det er ikke vigtigt at udføre benbøj.

Jeg kender en pro bowler der aldrig har udført andet end bulgarian split squats som træning til benene. Jeg er bekendt med en del pro bowlers der aldrig har udført andet end leg presses og leg curl lignende øvelser til benene.

Ovenstående er sakset fra AX i tråden om hårdeste skud i håndbold.

De med god hukommelse vil måske erindre at jeg tidligere at øffet over at blive monsterøm i quads når jeg squatter. Det er godt nok blevet meget bedre efter jeg har turdet gå op i vægt og ned i reps men isoleret set som bentræning, synes jeg ikke umiddelbart at det er en optimale øvelse da det ikke er mine ben som er den begrænsende faktor. Det er et andet ubekendt sted i kæden som svigter før lårene.

Ja - det giver jo ikke en skid mening når jeg lige har skrevet at de bliver ømme, men når jeg står i løftet så er det ikke dér jeg mærker presset. Ved højrep syrer de fint til men ved få reps er det blot "ubestemmeligt" tungt og quads er ikke voldsomt trætte bagefter.

Nu har jeg stor respekt for AXs viden, men vi prædiker jo altid at man skal holde sig til frivægtsøvelser og fra maskiner.

Så hvad nu? Bentræningen skal underestøtte cyklingen - pyt med hypertrofi, det er ligemeget nu.

Kan jeg med ro i sjælen sætte mig i benpressen og så køre nogenlunde tungt - kan desværre ikke komme under 5-6 reps (for 5 sæt) da begge typer benpres jeg har adgang til har for små vægtmagasiner?

Jeg vakler noget rundt bagefter med varme lår i modsætning til squatten hvor jeg bare bliver pisseforpustet :blush:

Man kunne jo altid smide nogle lunges ind bagefter, så CNSet alligevel får lidt balancearbejde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben pres er også en god øvelse! Eneste forskel er jo at du selv bære vægten i squat. Nye folk vil ofte have begrænsningen i squat omkring hoften, da mellemgulv mm. Ikke er trænet til at løfte så tungt. Men benpres er som sagt også en konge øvelse til ben. Bruger den selv i ny og næ hvis jeg skal løfte meget tungt 1-3 reps.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mike boyle fra strengthcoach.com siger drop squat og lav bulgarian split squat i stedet. Han peger netop på, at det sjældent er benene, der er den begrænsende faktor i alm. squat.

Kør nogle ugers tilvænding og begynd så at putte vægt på.

Mike Boyle er helt sikkert en mand, der er værd at lytte til.

I den sammenhæng kan jeg huske, at Pavel (ham russeren fra Dragons Door sitet)argumenterede for, at ville man være bedre til en øvelse, så skulle man ikke lave alt mulig hjælpeøvelser. Man skulle træne den specifikke øvelse mere.

Omsat til cykling, så ville han sikkert sige. Cykel mere, hvis du vil være bedre.

Hr. K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this