Ankelsmidighed og squat - hjælp


MiaCF
 Share

Recommended Posts

Kan man overhovedet få øvelser til sin ankelsmidighed?

Jeg har normalt ingen problemer med smidighed, men lige når det kommer til squat, så står mine ankler åbenbart af og jeg er nødt til at stå på nogle små vægtskiver for, at det bliver en god squat.

Til gengæld, når mine ankler så er rigtigt varme, så går det faktisk helt fint med at squatte. Men når vi når til det punkt hvor de er varme nok, så er timen desværre også ved at være forbi :blink:

Er der nogen der ved om der findes øvelser til den slags ankelsmidighed?

På forhånd tak :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tjek denne: http://www.mobilitywod.com/2011/09/episode-313-improving-ankle-range-super-friend-addition.html

Hvis du ikke har en elastik så kan du også prøve:

1) Stil dig lidt fra en væg med fronten mod den. Fokuser på den ene fod og kør nu knæet frem over foden og ind til væggen. Ryk foden ud eller ind, så det passer med at du rammer væggen og du kan mærke at det strækker (jeg synes at det strammer over foden). Det er vigtigt at du har hælen i gulvet hele tiden. Gør det 10 gange og gentag så, hvor du har foden roteret henholdsvis lidt ud og lidt ind.

2) Stil dig i squat stance, sæt dig på hug som i et squat og læg en stang på knæene. Så kan du bruge den til at trække dine knæ frem og sidde og arbejde med din bundposition.

Skriv endelig, hvis der er noget du er i tvivl om.

Link to comment
Share on other sites

2) Stil dig i squat stance, sæt dig på hug som i et squat og læg en stang på knæene. Så kan du bruge den til at trække dine knæ frem og sidde og arbejde med din bundposition.

Skriv endelig, hvis der er noget du er i tvivl om.

Kan du forklare den lidt nærmere! Jeg kan ikke se den for mig! :-)

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om det hjælper for dig, men jeg laver 2-3 sæt calf raises af 10 reps på hvert ben på en vægtskive inden jeg skal squatte. Bare uden vægt, så føler jeg selv jeg får en bedre position i anklen. Du kan jo prøve om det virker.

der er også noget forskning der tyder på at lige præcis det der virker! ikke kun akut som udstrækning iøvrigt, men permanentet. Medmindre det drejer sig om gafflen som tibia og fibula danner blokeres, fordi talus ikke glid bagud

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Tjek denne: http://www.mobilitywod.com/2011/09/episode-313-improving-ankle-range-super-friend-addition.html

Hvis du ikke har en elastik så kan du også prøve:

1) Stil dig lidt fra en væg med fronten mod den. Fokuser på den ene fod og kør nu knæet frem over foden og ind til væggen. Ryk foden ud eller ind, så det passer med at du rammer væggen og du kan mærke at det strækker (jeg synes at det strammer over foden). Det er vigtigt at du har hælen i gulvet hele tiden. Gør det 10 gange og gentag så, hvor du har foden roteret henholdsvis lidt ud og lidt ind.

2) Stil dig i squat stance, sæt dig på hug som i et squat og læg en stang på knæene. Så kan du bruge den til at trække dine knæ frem og sidde og arbejde med din bundposition.

Skriv endelig, hvis der er noget du er i tvivl om.

Tyder det ikke på, du har et mekanisk problem?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share