Føler mig træt og svag


sophiehansen58@gmail.com
 Share

Recommended Posts

Jeg var i 2012 indlagt med anoreksi. Jeg er 21 år, 182 cm og har efter indlæggelsen og frem til nu holdt en stabil vægt på 61 kg.

Jeg fik nyt arbejde for 2 måneder siden. Der vejede jeg ved ambulant kontrol 61,5 kg. Jeg har netop været til kontrol og vejer nu 59 kg. Dvs. jeg taber mig med mit nye arbejde med høj aktivitet.

Problemet er nu, at jeg de sidste 2 ugers tid har mærket mange af de samme symptomer som da jeg var mest syg. Hovedpine, enorm træthed, koncentrationsbesvær, vil helst bare være alene og sove, og har ømme muskler og led. Mit spørgsmål er nu om det virkelig kan passe, eller om det er noget jeg bilder mig ind? Jeg spiser jo regelmæssigt, sundt og godt - får tilsyneladende ikke helt nok ift. mit nye højere aktivitetsniveau, men får da god og sund næring gennem 6 måltider dagligt. Kan ikke helt forstå om de symptomer jeg mærker nu virkelig ER som følge af min dalende vægt?

Som sagt spiser jeg altså godt. Jeg er meget indstillet på at jeg vil være rask og ved også at jeg skal tage nogle kg på endnu da jeg feks. ikke har fået min menstruation endnu. Men lige nu bekymrer det mig bare at jeg føler min tanker begynder at blive negative og jeg ikke kan tænke helt klart.

Kan det passe??? Alle andre mennesker vil da ikke få de symptomer bare af at tabe et par kg??

Håber på kyndige svar :-)

Mvh. Maria

Link to comment
Share on other sites

Du har tabt dig, og er derfor i negativ energibalance. Det bliver vi andre heller ikke bedre mennesker af.

Nu er jeg ikke psykiater af uddannelse, men har da set min del af personer med anoreksi og kender en hel del til sygdommen.

Jeg mener helt klart, at du skal passe på nu: du taber dig, angiveligt uden rigtigt at gå efter det pga travlhed på arbejde.

Det er anorektikerens drømmescenarie og du er på tynd, tynd is, efter min mening.

Så hvis du virkelig ønsker, at være rask, så skal du handle nu og tage ansvar.

Du skal øge dit madindtag/kalorieindtag og det skal du nu :)

Link to comment
Share on other sites

Det tyder jo på at du ikke får nok at spise. Antallet af måltider er ikke afgørende, det er mængden som gør det. Siden du taber dig, får du ikke nok.

Så er helt enig med JSC, spis mere. Det er ret nemt at prøve og se om det ikke løser problemet :-)

Kan du ikke få dig selv til det på viljen alene, kan en kostplan med nok kalorier være vejen frem.

Link to comment
Share on other sites

du skriver du spiser sundt, men der findes mange forskellige holdninger til hvad der er sundt. Så kan du ikke prøve at beskrive hvad(og mængden) du spiser/drikker måske for et par dage, hvis eksempelvis weekendenerne er anderledes end dine arbejdsdage.

og evt. beskrive hvad du mener med "høj aktivitet" på arbejdet.

dine symptomer tyder, efter min mening, ikke så meget på blot at du spiser for lidt kalorier. Men at du spiser forkert!!

symptomerne kan være på flere ting - evt. noget så simpelt som dehydrering.

men det kunne også være blodmangel, pga. lavt jern indtag. mulighederne er mange.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Så tilfældigvis dette emne... Kan ikke lade være med at svare, da jeg selv kan relatere næsten 100 %! Jeg har selv haft anoreksi for et par år siden. Fysiologisk set blev jeg meget hurtigt rask (det tog under et år), men jeg må indrømme, at jeg stadig døjer med psykiske mén.

Siden jeg blev "rask" har min vægt ligget nogenlunde stabilt, men for nogle måneder siden havde jeg også et meget hårdt, fysisk arbejde, og det gjorde mig meget træt og deprimeret. Min appetit røg helt i bund, og jeg tabte mig derfor ca. 5 kg. Jeg har ikke det arbejde længere, men jeg døjer stadig med vægten og manglende appetit. Ydermere har jeg tabt rigtig meget af mit hår (noget jeg også oplevede i forbindelse med spiseforstyrrelsen), og det gør mig blot mere deprimeret. Jeg har indset, at jeg nok "bare" bør spise lidt mere. Men som "spiseforstyrret" er det rigtig svært at tvinge sig selv til at spise mere mad, end man egentlig har lyst til. Jeg har ikke i perioden fra jeg blev erklæret rask, og til jeg startede på det arbejde, døjet med nedsat appetit - tværtimod!?

Vil egentlig bare vise lidt medforståelse, fordi jeg også er frustreret...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share