Sign in to follow this  
FedladenFyr

Fedladenfyr

Recommended Posts

Jeg foretrækker at løbe i naturen på skovstier og singletracks, men må indrømme formen er dalet meget det seneste år.
Jeg er nu nede på ca. 5km med en tempo på omtrent 6min/km.

Jeg har samtidig taget ca. 20 kilo på det seneste 1½ års tid og fornylig meldt mig ind i Fitness World, som ligger tæt på hvor jeg bor.
Der er jeg blevet glad for at køre et program der lyder sådan:

Cykel: niveau 15, 10 minutter
Cykel: niveau 18, 5 minutter
Crosstrainer: niveau 15, 10 - 15 minutter
Løbebånd: hældning 6 - 7%, fart 6 - 7km/t, 15 minutter
Romaskine: niveau 6, 2 - 3 minutter

Jeg vil høre om det er tilpas let til jeg vil kunne træne det dagligt / næsten dagligt og stadig give kroppen tid til at restituere ordentligt?
Gerne med plads til en løbetur indimellem (hvor jeg så vil springe fitness centeret over den dag).

Mit håb er en dag at kunne bruge TRX systemet i centerret på en effektiv måde eller medicin bolden, men må indrømme jeg føler mig på bar bund mht øvelser jeg føler mig fortrolig med med de ting og samtidig får ondt i lænden af visse øvelser jeg før har lavet med egen slyngetræner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis målet er at forbrænde overskydende fedtmasse, så vil en sammenkobling af cardio og styrketræne være en gylden mellemvej(for at undgå demotivation, for megen tab af muskelmasse etc.) Når det så er sagt, så burde din styrketræning være velovervejet. Ja, der vil være plads til TRX og medicinbolld som et fremtidigt mål, men det vigtigste vil nu være at få etableret et ordentlig fundament for styrke. Det nytter absolut ingenting at lave øvelser, som 'slyngtræneren', der skader din lænd eller går ind og hæmmer progression. Og for det tredje, Meld dig ud af Fitness world.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det klogt at tage løbebånd med en sådan stigning selv om hastigheden er lav og det kun er 15 minutter. Man kunne frygte for stor belastning på knæet, når du nu har lidt mange kilo at slæbe rundt på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er åben for forslag til simple styrke øvelser.
Gerne et program på ½ - 1 time på dage, hvor jeg ikke arbejder med benene, som både mit løb og cardioen i FW jo er.

Grunden til min forkærlighed for slyngen er jeg selv har en som jeg håber, med tiden at kunne bruge som afslutning på mine løbeture.
Jeg er mest til simple øvelser der ikke kræver for mange redskaber.
Mit mål er ikke at blive stor - her og nu er det at smide nogle kilo, udvikle min udholdenhed som egentlig er okay når jeg løber i bakker i skoven / stranden.
De fem km og hastigheden jeg skrev ovenfor er på veje - i terræn holder jeg ca dobbelt så langt og tempoet varierer selvfølgelig ifh til mudder, sten, bakker osv. Ofte løber jeg helt off-trail gennem krat og væltede træer - gerne ifb med kompas og kort. . Det begrænser selvfølgelig hastigheden, men pulsen forbliver høj (>80%).

Jeg er tilmeldt NXM næste år og har det som mit store mål at gennemføre uden at frygte cut-off tiderne.
Om jeg gennemfører på 5 eller 6 timer er ligegyldigt. Det er oplevelsen jeg vægter højst.

Så...
Forslag til et simpelt styrkeprogram der kan laves med kropsvægt, slynge (med hensynstagen til min lænd), medicinbold eller gymnastikbold.
Fokus må meget gerne være på mave- og ryg muskulaturen og sekundært overkrop, da det er der jeg har mit behov ved løb i bakket terræn.

Edited by FedladenFyr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg træner selv i FW - der er sådan nogen cirkeltræningshold det var måske værd at overveje i en periode.

Det er høj puls og fuld drøn på, og så kan du jo prøve de maskiner af der er.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ømme håndled...???

De sidste par uger er jeg begyndt at træne lidt styrke med en ven i FW.
Han har betalt for at få lagt et program, som jeg så bare har hægtet mig.

Idag ville jeg så forsøge at lave samme program alene, mens datteren havde en legeaftale, men måtte stoppe efter 2 reps mellem 4 maskiner, da mine håndled blev ømme af at holde om grebene.
Det er et problem jeg før har haft når jeg har forsøgt at starte med vægttræning.

Er der noget jeg kan gøre for at undgå at blive øm i håndleddene?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tid til nyt program og tanker om det gamle

Det er ikke blevet til meget (læs: ingen) løb siden sidst.
Min makker og jeg er kommet ind i en god rytme, hvor vi træner hver 2. - 3. dag afhængig af hvordan vores hverdage ser ud.

Vi har også bestilt nye programmer.
Indtil videre har vi kørt samme full-body program med identiske vægte (eneste forskel har været niveauet på cyklen).
Det har fungeret godt, da vi har kunnet træne sammen og tale undervejs = gøre træningen til en social ting.
Programmet det sidste lille halve år har set sådan ud (med wall-balls tilføjet af os selv, da vi kan lide øvelsen).
Beskrivelse
Program

Min makker er glad for maskiner - jeg vil hellere lege med gulvøvelser, bænke, bolde og trx.
Vi har bedt om stadig at kunne følges ad og ramme samme muskler, men med forskel da jeg ønsker simple øvelser.
Min betænkelighed ved maskinerne er jeg synes at kunne mærke jeg trækker skævt i nogle af dem. Især dem til maven og ryggen. Det håber jeg at kunne undgå med mere frie øvelser hvor jeg bedre vil kunne se / mærke konsekvensen af at trække skævt.
Hans mål er vægttab - det kunne jeg helt bestemt også have godt af, men er ikke en ting jeg går højt op i.
Vi har begge købt proteinpulver og regner med at prøve det af efter træning i en periode for at se om vi kan mærke en effekt.

Spændende hvad det nye Juleprogram bringer :4pizza:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fitness World har massere af frievægte i en anstændig kvalitet.

Jeg kan se at de har sammensat et program til dig som udelukkende består af maskiner. Er det et ønske i sig selv?

Du vil med ganske få øvelser, og instruktion i korrekt udførsel (det kan være svært at finde i FW, men det burde kunne lade sig gøre) komme ganske langt på kort tid, og måske også finde lidt større glæde ved styrketræningen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this