bænkens bredte


ZooLander
 Share

Recommended Posts

Jeg prøvede at lave bænkpres på en smallere bænk end normalt i dag. Fordi den var smallere kunne mine skuldre (øvre ryg) komme en smule længere bagud hvilket mindsker afstanden fra bryst til strakt arm en lille smule. Til min overraskelse havde jeg nemt ved at bænke med en vægt jeg normelt skal kæmpe med.

Hvad er jeres erfaringer med bænkens bredte?

Hvad er den "normale" bredte på en bænk til bænkpres?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke umiddelbart jeg har prøvet at ligge på en bænk der var smallere end dem jeg plejer at bruge.

Dog synes jeg helt klart, at det er irriterende at bruge andre bænke end dem man er vant til. Som oftest ligger man elendigt, og man kan slet ikke få opspændet til fungere ordentligt. Enten er der for lave, eller så er de for høje. Polstringen er også tit anderledes, hvilket også er med til at forværre det hele :)

Link to comment
Share on other sites

Kom nu med jeres erfaringer! Næsten alle på dette fora bænker, så i må have en mening om hvad der er bedst! Bred vs. smal bænk. Fordele og ulemper?

Nu har jeg prøvet et par bænke til bænkpres, men igen af dem har været specielt bredde, dvs. nok til at jeg kunne mærke det. Jeg kan forestille mig at en for bred bænk vil skrabe på siden af ens arme når man sænker stangen til brystet, mens en bænk, som er for smal, gør at man ikke ligger stabilt nok, og i værste fald risikerer at vælte. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg er ved at bygge min egen bænk, kunne jeg også godt lide at vide hvad standardbredden er :)

Du kan passede tage udgangspunkt i styrkeløftsreglerne for bænke... :)

Bænken

Bænken skal være af en solid konstruktion og sikre max. stabilitet og overholde flg. mål:

1. Længden - mindst 1,22 m., og den skal være flad og jævn (vandret).

2. Bredden - 29-32 cm.

3. Højden – 42-45 cm målt fra gulvet til toppen af bænkens polstrede overflade, uden at denne bliver trykket ned eller sammenpresset. Højden af bænkens stangholdere skal både på indstillelige og uindstillelige bænke være mindst 75 cm og max. 110 cm målt fra gulvet til stangens hvileposition.

4. Minimumsbredden mellem indersiderne af stangens hvilepositioner fra stangholder til stangholder er 1,10 m.

5. Bænkens forende skal stikke 22 cm frem over midten af stangholderne med en tolerance på 5 cm i begge retninger.

Kilde: DSF

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en håndfuld gange trænet f.eks. i Olympia, Fredericia, hvor deres bænk er for smal. Det betyder at det er svært at komme til at ligge rigtigt med skulderbladene, og man risikerer let at det ene skulderblad "glider" og man pludselig tilter...

De tekniske regler i Internation Powerlifting Federation siger om bænkens udformning...:

Bænken

Bænken skal være af en solid konstruktion og sikre max. stabilitet og overholde flg. mål:

1. Længden – mindst 1,22 m, og den skal være flad og jævn (vandret).

2. Bredden – 29-32 cm.

3. Højden – 42-45 cm målt fra gulvet til toppen af bænkens polstrede overflade, uden at denne bliver

trykket ned eller sammenpresset. Højden af bænkens stangholdere skal både på indstillelige og

uindstillelige bænke være mindst 75 cm og max. 110 cm målt fra gulvet til stangens hvileposition.

4. Minimumsbredden mellem indersiderne af stangens hvilepositioner fra stangholder til stangholder er

1,10 m.

5. Bænkens forende skal stikke 22 cm frem over midten af stangholderne med en tolerance på 5 cm i

begge retninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg laver min af 2mm 40x40 firkantede rør. Jeg har valgt at kunne indstille sædet og ryglænet hvilket besværliggører det hele en smule. Som hængsler bruger jeg 3/4" rør som hæftes på rustfri beslag til sæde og ryglæn så det bliver godt solidt. Det er sgu lidt svært at forklare (og forstå ;) ) uden en tegning.

Jeg bruger CO2-svejsning til de firkantede rør og rustfri elektrode til belslagene. Hvis man bare er ude efter en bænk uden diverse indstillinger er det en smal sag at bolte det sammen og undgå svejsning.

Tak Xax (og Klaus). Kan stadig nå at rette bredden som jeg ellers havde sat til 35cm. Der skal også klippes lidt af benene kan jeg se :)

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share