homogeniseret mælk måske oversag til Mælkeallergi!


Mobz
 Share

Recommended Posts

Jeg vil prøve at fremlægge nogle beviser for at det er den homogeniseret mælk der er oversag til Mælkeallergi!

Desværre finder man mest om børn (<1år), der får mælkeallergi, men så vidt jeg ved, er det den samme slags mælkeallergi der fremkommer ved nogle voksne mennesker.

Den eneste artikel jeg har kunne finde var denne:

http://www.natur-drogeriet.dk/frame.cfm/cm...1/grp=4/menu=2/

Grunden til jeg gør det er at min storbror har mælkeallergi, og vi snakkede om det ved aftenbordet en aften. Min far syntes at kunne huske noget om det land, som ikke havde indført homogeniseret mælk og der var næsten ingen, som havde mælkeallergi. og det faktum at min storbror har drukket 1-2liter homogeniseret mælk hver dag i 20år.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra andre, som har eller kender nogen, som har mælkeallergi, om de har drukket homogeniseret eller uhomogeniseret mælk? og hvordan de fandt ud af det?

Info: homogeniseret mælk = uøkologisk

uhomogeniseret mælk = Økoloisk ( ikke minimælk!!)

Hvad er homogeniseret mælk

Fra Arla.dk

At mælken homogeniseres vil sige, at fedtet findeles, så det ikke lægger sig som klumper oven på mælken. Det sker ved at sprøjte mælken gennem fine dyser ved højt tryk. Det slår fedtkuglerne i mælken i mindre stykker, der blander sig med mælken og ikke flyder oven på.

Homogenisering af mælk er altså en mekanisk behandling af mælk og sker uden brug af tilsætningsstoffer. Den næringsmæssige værdi ændres ikke ved denne behandling.

Den meste mælk i Danmark homogeniseres i dag. En undtagelse er økologisk mælk, der er uhomogeniseret af hensyn til den økologiske tankegang om så lidt forarbejdning som muligt af produkterne.

Link to comment
Share on other sites

Der er intet som tyder på at homogeniseret mælk giver allergi selv om der løber disse rygter i visse alternative kredse.

Se her

Du kan endvidere også tjekke selve rapporten (90 siders pdf fra ernæringsrådet - så vidt jeg husker står der mere i denne).

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Grunden til jeg gør det er at min storbror har mælkeallergi, og vi snakkede om det ved aftenbordet en aften. Min far syntes at kunne huske noget om det land, som ikke havde indført homogeniseret mælk og der var næsten ingen, som havde mælkeallergi. og det faktum at min storbror har drukket 1-2liter homogeniseret mælk hver dag i 20år.

<{POST_SNAPBACK}>

Mage til vrøvl skal man da lede længe efter. "Et land der ikke har indført homogeniseret mælk"? Og hvilket land er det så? Man homogeniserer mælken over alt i verden, selv på de mest primitive mejerier i u-landene. Årsagen til mælkeallergi skal istedet findes i lactoseintolerance, og en homogenisering ændrer på ingen måde på lactosens fysiske og kemiske egenskaber. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er laktoseintolerance og mælkeallergi ikke to forskellige ting? Så vidt jeg husker, skyldes mælkeallergien proteiner i mælken og ikke laktosen. Dette ændrer dog ikke ved at homogenisering er ganske harmløst.

<{POST_SNAPBACK}>

Laktoseintolerance er den mest udbredte form for mælkeallergi, der findes dog også folk der er allergiske over for visse former for mælkeprotein. Men den form for allergi har nu heller ingen sammenhæng med homogeniseringen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Check mercola.com og hør hvad han siger om mælk.

Jeg har længe haft uren hud, men sidem jeg begyndte at spise anderledes (sprang fra 2-3 liter mælk om dagen til 0,5 liter) er min hud blevet en del pænere.

Jeg mistænker mælken for at have stået bag min urene hud, men jeg lavede mange ændringer så det er svært at sige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger Aldi økologiske minimælk som ikke er homogeniseret. Den gængse økologiske minimælk fra Arla er homogeniseret, ligesom sødmælk og letmælk. Skummetmælk er så vidt jeg ved aldrig homogeniseret.

I øvrigt er John Berardi (fra T-nation) modstander af homogenisering af mælk, da han mener det ændrer protein-/ amimosyrestrukturen til det dårligere.

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Check mercola.com og hør hvad han siger om mælk.

Jeg har længe haft uren hud, men sidem jeg begyndte at spise anderledes (sprang fra 2-3 liter mælk om dagen til 0,5 liter) er min hud blevet en del pænere.

Jeg mistænker mælken for at have stået bag min urene hud, men jeg lavede mange ændringer så det er svært at sige.

Anbefalingen er 0,5 liter om dagen og har aldrig været på 2-3 liter.

mercola.com er normalt meget alternativ selv om han er læge.

Link to comment
Share on other sites

nbefalingen er 0,5 liter om dagen og har aldrig været på 2-3 liter.

Og hvem er det så lige der anbefaler det? Mælkeproducenterne?

Der er absolut intet grundlag for at voksne mennesker "skal" drikke mælk. De næringstoffer der findes i mælk fåes sagtens igennem en normal velafbalanceret kost. Energifordelingen er heller ikke noget at råbe hurra for, så det er svært at se hvad der skulle gøre mælk til så fantstisk en næringskilde.

Jeg har selv været stor forbruger af mælk, fordi mine træningskammerater var det, men har nu udviklet en voldsom mælkeallergi, så det er slut.

Af uvisse årsager kan jeg dog godt tåle at spise youghurt.

Edited by Kronborgknight
Link to comment
Share on other sites

Til Kronborgknight:

Du har ikke mælkeallergi, men lactoseintolerance.

I jogurt sørger bakterier for at en del af lactosen nedbrydes således at det ikke generer dig.

Anbefalingen kommer fra Nordiske Næringsstofs-rekommendationer så vidt jeg lige husker. Bl.a. for at opfylde calcium behovet.

Link to comment
Share on other sites

Til Kronborgknight:

Du har ikke mælkeallergi, men lactoseintolerance.

I jogurt sørger bakterier for at en del af lactosen nedbrydes således at det ikke generer dig.

Anbefalingen kommer fra Nordiske Næringsstofs-rekommendationer så vidt jeg lige husker. Bl.a. for at opfylde calcium behovet.

<{POST_SNAPBACK}>

Start evt. på at spise Bifolac(kan købes i håndkøb på apoteket) - som indeholder mælkesyre bakterier der hjælper til nedbrydningen. :4thumbup:

Desuden har jeg også mælkeallergi og drikker/spiser ingen mælkeprodukter af samme årsag. => Tror ikke det er laktose intolerance. :4smartass:

Tror mælkeallergi er en genfejl, hvor specifikke enzymer der hjælper til nedbrydningen mangler, og at man derfor får en allergisk reaktion. Derfor oplever man tit at det kan findes hos flere personer i en familie. Har både en fætter på 3 år og en onkel der er mælkeallergiker.

Link to comment
Share on other sites

Måske tror I ikke hvad jeg siger, men det er ikke mit problem...

Det jeg gerne ville vide var, om der er nogen, som altid har drukket Uhomogeniseret mælk, som faktisk har mælkeallergi...

Synes også det er ret sjovt, at der ikke var særlig mange med mælkeallergi i gamledage...

men jeg kan godt se hvad i sige " Der er ikke laver nogen undersøgelse der viser at homogeniseringen er farlig, altså er den ufarlig" :poking:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share