Hop til indhold

Statusopdateringer

• Foto
      14 aug
    Nicko9400365

Hej motion online. Jeg er en ung mand på 22 år der har trænet i snart to år jeg er 1.80 høj Er på vej! Vejer 77 kg.. Mit spørgsmål til alle jer med mere viden og erfaring end mig er om mit program i jeres ører lyder fint. Mandag: bryst triceps mave tirsdag: ryg biceps onsdag: skulder mave torsdag: ben fredag: bryst triceps mave lørdag: ryg biceps søndag: pause. Ser der fint nok ud? På forhånd tusind tak for svarene

Vis kommentarer (4)
  • Foto
      12 aug
    SimonHP

er du gal, det' lækkert påskevejr i dag!

Vis kommentarer (2)
  • Foto
      09 jul
    CloudHands

Hvor er PP?

Vis kommentarer (8)
  • Foto
      11 jun
    Camillawilldoit

hvordan laver man indlæg

Vis kommentarer (1)
Se alle updates

Foto

3,5,8 eller 10 gentagelser..?

• Please log in to reply
27 svar på dette emne

#1 tppj84

tppj84

Medlem

• Medlemmer
  • PipPip
  • 51 Indlæg:
  • Køn:Mand
  • Sted:Sydfalster

Indsendt 18. september 2007 - 13:31

Hejsa derude.

Har hørt at man kan dele op efter, hvormange gentagelser man tager. Fx. 16 er udholdenhed, 10 er muskelvækst og 3 er styrke.. Så går mit spørgsmål på; hvorfor er der så nogle programmer, som fx. tager 5 gentagelser i bryst, og 10 i biceps...? Er det fordi det af æstetiske årsager er kønnere med store biceps, og en ikke så stor brystkasse...?

Venlig hilsen

Thomas

#2 Christian B

Christian B

Jeg er normalt ikke til pumpede fyre..

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6.237 Indlæg:
  • Logbog
  • Sted:Kbh

Indsendt 18. september 2007 - 13:33

Hejsa derude.

Har hørt at man kan dele op efter, hvormange gentagelser man tager. Fx. 16 er udholdenhed, 10 er muskelvækst og 3 er styrke.. Så går mit spørgsmål på; hvorfor er der så nogle programmer, som fx. tager 5 gentagelser i bryst, og 10 i biceps...? Er det fordi det af æstetiske årsager er kønnere med store biceps, og en ikke så stor brystkasse...?

Venlig hilsen

Thomas

Det er ikke så sort og hvidt som du stiller det op der :smile:
Bare rolig Bitches- Jeg skal nok betale den Taxa!

#3 Guest_Slettet bruger_*

Guest_Slettet bruger_*
  • Gæster

Indsendt 18. september 2007 - 13:35

Alt fra 1 til 100+ gentagelser kan give masse :smile:

#4 MaximusMaximus

MaximusMaximus

What would Xena do?

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPip
  • 666 Indlæg:
  • Logbog
  • Sted:The Darkness

Indsendt 18. september 2007 - 13:43

Der er måske også nogle øvelser der er nemmere at lave tungere end andre. Jeg ville da skifte lidt mellem let/tungt uge til uge, også efter hvad man vil med træningen.
Lazyness 1.0.1™

Gin for my mind, coconut rom for my health.

Then of course there was Morocco, who pledged to send 2,000 monkeys to detonate land mines and perform at children's parties. Then there seemed to be some question as to whether or not Morocco had the monkeys, and I said, "Regardless of whether they have them or not, that sounds cool as shit and I want that."

Der skal være plads til stave-fejlll

Boykot fitness world!

#5 tppj84

tppj84

Medlem

• Medlemmer
  • PipPip
  • 51 Indlæg:

Indsendt 18. september 2007 - 13:45

Okay... Men kan i så give mig en begrundelse for, hvorfor man i visse tilfælde træner med en sådan opdeling...?

Dette indlæg er blevet redigeret af tppj84: 18. september 2007 - 13:45

#6 MaximusMaximus

MaximusMaximus

What would Xena do?

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPip
  • 666 Indlæg:
  • Logbog

Indsendt 18. september 2007 - 13:50

Er pointen ikke klar? :blink:
Lazyness 1.0.1™

Then of course there was Morocco, who pledged to send 2,000 monkeys to detonate land mines and perform at children's parties. Then there seemed to be some question as to whether or not Morocco had the monkeys, and I said, "Regardless of whether they have them or not, that sounds cool as shit and I want that."

Boykot fitness world!

#7 tppj84

tppj84

Medlem

• Medlemmer
  • PipPip
  • 51 Indlæg:

Indsendt 18. september 2007 - 13:55

Jo, fik skrevet mit spørgsmål efter du havde svaret... Men hvad er så forskellen vede tungt løft og let løft.. Bør man, rent teoretisk, ikke blive stærkere (kunne løfte tungere), hvis man træner tungt med få gentagelser... Så..?!

#8 MaximusMaximus

MaximusMaximus

What would Xena do?

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPip
  • 666 Indlæg:
  • Logbog

Indsendt 18. september 2007 - 15:30

Jo man bliver stærker ved tunge løft men knap så udholden, og mere udsat for skader.

lette løft (flere gentagelser ca 10-15) involvere flere muskelfiber og der med en lidt anden vækst. Men bliver knap så "rå stærk" derfor er det godt med bægge i et program eller skifte ind i mellem.
Lazyness 1.0.1™

Boykot fitness world!

#9 Limited

Limited

.....

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1.129 Indlæg:

Indsendt 18. september 2007 - 15:53

Jo man bliver stærker ved tunge løft men knap så udholden, og mere udsat for skader.

Det kan lige så nemt være omvendt. Mange gentagelser gør at teknikken ryger fløjten => stort skadespotentiale.

#10 Hr.Kirchebrandt

Hr.Kirchebrandt

Sundhedoglivsstil.blogspot

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 5.139 Indlæg:
  • Logbog
  • Sted:Nordenfjords

Indsendt 18. september 2007 - 17:48

Artikel fra MOL

Mon ikke det sammen kan konkluderes om reps?

Som altid: Less thinking, more working.

Hr. K
Læs med på: Sundhedoglivsstil.blogspot.com

#11 Jenslyn17

Jenslyn17

Fortvivlet gnalling

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4.487 Indlæg:
  • Logbog

Indsendt 18. september 2007 - 22:36

Det er sgu ærgerligt, at dit center ikke er velsignet med ligeså vidende trænere, som mit. Så kunne du have gjort dig den erfaring, at 8 gentagelser er masse, alt over 8 er kun udholdenhed og alt under kun styrke. Kroppen differentierer altså simpelthen træningen lige ved 8 gentagelser :)
SUMMER SUITCASE FUN

#12 Hr.Kirchebrandt

Hr.Kirchebrandt

Sundhedoglivsstil.blogspot

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 5.139 Indlæg:
  • Logbog
  • Sted:Nordenfjords

Indsendt 19. september 2007 - 18:20

Det er sgu ærgerligt, at dit center ikke er velsignet med ligeså vidende trænere, som mit. Så kunne du have gjort dig den erfaring, at 8 gentagelser er masse, alt over 8 er kun udholdenhed og alt under kun styrke. Kroppen differentierer altså simpelthen træningen lige ved 8 gentagelser :)

Wtf? :blink:

Håber at dit indlæg var ironisk.

Hr. K
Læs med på: Sundhedoglivsstil.blogspot.com

#13 Ugh Togoth

Ugh Togoth

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1.047 Indlæg:
  • Sted:København

Indsendt 19. september 2007 - 18:28

Wtf?

Håber at dit indlæg var ironisk.

Det er faktisk korrekt. For nogen er det måske 7 og andre 9, men oftest er det 8.
Jeg har ALTID ret!
CHAR!

#14 Onkel Troels

Onkel Troels

Semiseriøs slapmandsstærkmand

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 11.397 Indlæg:
  • Logbog

Indsendt 19. september 2007 - 19:32

Antallet af Reps er ikke så afgørende.

De 2 parametre man kan manipulere med er:

Tid

Spænding

lidt forsimplet kan man sige:
Tid x Spænding = Hypertrofi

Arbejder man med en meget tung vægt i kort tid, vil tiden under spænding ikke være stor nok til at tilstrækkelige muskelvækst
Omvendt kan tiden også bliver for stor så vægten og dermed spændingen over musklen ikke bliver tilstrækkelig stor.

Derfor anbefaler man de fleste der ønsker muskelvækst at arbejder indenfor ca. 5-15reps i reprange.

Men som allerede skrevet og 'joket' lidt med så kan man ikke sætte det helt så simpelt op, da der ER mange måder at gøre det på.

Eksempelvis densiteten i træningen, hvor man eks. kan kører 10sæt x 3 reps indenfor et det samme tidsrum som man ville lave 3sæt x 10reps men hvor man i det første eksempel kan arbejde med tungere vægte.
:smile:

Så går mit spørgsmål på; hvorfor er der så nogle programmer, som fx. tager 5 gentagelser i bryst, og 10 i biceps...? Er det fordi det af æstetiske årsager er kønnere med store biceps, og en ikke så stor brystkasse...?

Nej, de fleste der træner seriøst ønsker en stor brystkasse. Det har ikke noget at gøre med at 10 reps giver mere masse end 5reps.
Ofte vil man bare kører lavere gentagelser i de store multiledsøvelser istedet for mindre muskelgrupper som biceps. Der er eksempelvis forskel på hvor lang tid det tager af udfører en gentagelse i de forskellige øvelser (Læs overstående), og derudover er fibersammensætningen i en muskel som Brystet og en muskel som biceps anderledes.

Dette indlæg er blevet redigeret af Onkel Troels: 19. september 2007 - 19:38

Sommertræning = Kettlebells, kropshævninger og skovløb.

#15 R98

R98

Nyt medlem

• Medlemmer
  • Pip
  • 4 Indlæg:

Indsendt 19. september 2007 - 20:43

Så længe du bliver øm i musklerne efter endt træning bliver du stærkere på den ene eller anden måde.

Bliver du øm efter 6 rep øger du styrke.

Bliver du øm efter 30 rep øger du udholdenhed.

Du kan så veksle lidt....

#16 EssE

EssE

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPip
  • 668 Indlæg:
  • Sted:Vrå (nordjylland)

Indsendt 19. september 2007 - 21:08

Så længe du bliver øm i musklerne efter endt træning bliver du stærkere på den ene eller anden måde.

? :blink:
Doms er ikke et succeskriterie
Hvorfor burger kvinder makeup og parfume?
Fordi de er grimme og lugter!! Tak Moos :D

#17 789

789

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2.478 Indlæg:
  • Logbog

Indsendt 19. september 2007 - 21:39

Og hvis man bliver øm bagi af det indlæg, hvilken fremgang kan man så forvente? :laugh:

#18 Arno109

Arno109

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 310 Indlæg:
  • Sted:Ringe

Indsendt 26. september 2007 - 16:02

Hvis jeg var dig ville jeg veksle lidt mellem både tung/let træning. Mange periodiserer deres træning - sådan så de en periode f.eks. 4 uger kører tung og efterfølgende måske let og medium belastning. Men, som andre også skriver er der mange andre elementer indblandet. Personligt kan jeg godt li´at veksle som ovennævnt. Hvis jeg absolut skulle vælge ville jeg nok tage 10 rep. da. det er en god blandning af begge verdener - umiddelbart er det også mellem 8-12 rep. jeg for det meste træner - men veksler som sagt.
I believe in blasting. None of this feel-the-way-down-twitch-fiber-crap! - Eddie Robinson

#19 Guest_Slettet bruger_*

Guest_Slettet bruger_*
  • Gæster

Indsendt 26. september 2007 - 20:58

3, 5, 8 OG 10 gentagelser er optimalt :smile:

#20 R0mme1

R0mme1

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1.242 Indlæg:

Indsendt 26. september 2007 - 21:11

Hvad så 8 sæt med 3 gentagelser, over samme tid som det tager at lave 3 sæt med 8 gentagelser. :laugh: og ved 8x3 kan det også lade sig gøre at putte flere kg på stangen, derved er det mere effektivt at lave 8x3?

0 Bruger(e) læser dette emne

0 medlemmer, 0 gæster, 0 anonyme brugere