HST: er dette muligt ?


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Hvorfor fatter jeg det ikke

:lol: Hvad er der nu i vejen? :tongue:

Ok - dette er ikke voldsomt - men du mener jeg skal hæve sætantallet jo længere frem i cyklussen eller hvad ?

PRÆCIS - dette er udgangpunktet. Antal sæt kan hæves løbende (f.eks. som foreslået) for at undgå det ellers voldsomme fald i volumen (sæt x reps) og workload (sæt x reps x vægt), når antal sæt holdes konstant mens antal reps skæres fra 15 til 10 og til 5.

Link to comment
Share on other sites

Har lige set, at det sgu er det dobbelte af den volumen, som jeg har til benene i mit program :dropjaw: , men jeg ville til gengæld heller aldrig kunne køre det split som tidligere er nævnt uden at løbe ind i seriøs overtræning.

Cilius: Skal du ikke snart ind og blande dig i HST-debatten? :graduate:

Link to comment
Share on other sites

Ahh, så ville det være helt kanon med:

Indtil sidste uge af 10'erne at køre lidt ben HVER dag, hvorefter du dropper ned til hver 2. dag grundet restitutions kravet.

Første del af HST banditten - 1-2 sæt frontsquat, 1 sæt benspark, 1 sæt rumænsk dødløft og 1-2 sæt læg, hvor der er indlagt progression hver 2. dag i dem allesammen (RBE er afhængig af intensitet og tid). (ganske simpelt)

Herefter dropper du ned til at træne ben hver 2. gang med følgende:

2 sæt frontsquat

1-2 sæt benspark

2 sæt rumænsk dødløft

2 sæt læg

I de lette uger (som % et stykke fra din X rm) kan du evt. smide et ekstra sæt ind af øvelserne du føler for. Det afhænger 110% af din restitutionsevne og træningsiver.

Hvis du er kæk i starten af 5'erne, så supersætter du rumænsk og fronsquat. Det sparer en masse dejlig tid :) Læggen kan du evt. smide ind sammen med mave eller lignende som supersæt.

Hvis du har nogen RM's, så kan cyklussen da lige blive sat op ;)

Det vil være et typisk setup for ben i en HST cyklus.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er der nu i vejen? 
fik den i anden runde ;)
ugh:

men jeg ville til gengæld heller aldrig kunne køre det split som tidligere er nævnt uden at løbe ind i seriøs overtræning.

Hm, er du 100% sikker det ? ;)

Cilius:

Hver dag ?? :blink: - og så skal jeg drosle ned på 2 dage - eller mener du hver anden dag ? efter 10'eren ?

Det er jo et projekt, hvor jeg bibeholder mit split - men prøver en HST'er på stængerne - jeg har ikke 6 dages disponibele træningsdage - der er sgu godt fyldt ud :)

Link to comment
Share on other sites

Ideen er at holde proteinsynthesen helt oppe at ringe, og det gøres super ved at træne samme muskel hver dag. Selvsagt skal der holdes skarpt øje med restitutionen, hvorfor omkring sidste uge af 10'erne bør man skifte over til hver 2. dag.

Dvs. indtil det bliver tungt i 10'eren, så træner du et enkelt sæt af hver øvelse hver dag. Herefter dropper du ned til at træne benene hver 2. dag - jf. udkastet.

Lige ud af landevejen.

Beholder du din reprange på 12, 8, 6?

Link to comment
Share on other sites

MAX:

: Du fik ikke svaret på mit spørgsmål om "submaksimal" træning 

Hvor hulen stiller du et spørgsmål til mig omkring de submaksimale vægte ?
Cill:Ideen er at holde proteinsynthesen helt oppe at ringe, og det gøres super ved at træne samme muskel hver dag. Selvsagt skal der holdes skarpt øje med restitutionen, hvorfor omkring sidste uge af 10'erne bør man skifte over til hver 2. dag.

Hmm....det er altså måske på nippet - nu kan jeg jo prøve lidt for sjov før jeg starter op, og se hvordan det vil være at køre dette her - fordi jeg har altså en hel træning "ved siden" af.

Beholder du din reprange på 12, 8, 6?

Umiddelbart ville jeg have 15'er og minivægte med og hele skidtet - vil køre en regulær HST på benene.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Hvor hulen stiller du et spørgsmål til mig omkring de submaksimale vægte ?
Lige her:
Hvad forstår du egentlig helt præcist ved begrebet submaksimalt?

Det er faktisk lidt pinligt  men jeg er heller ikke helt 100 på betydningen. Jeg troede på et tidspunkt det betød at man løftede så man ikke kom i nærheden af failure, men senere er jeg kommet frem til at submaksimalt vist egentlig bare er defineret som vægte værende under en vis procentdel af 1RM. Hvad denne procentdel er har jeg dog ikke fundet ud af 

Dels fordi jeg synes du brugte begrebet i en lidt pudsig sammenhæng, og dels fordi jeg aldrig har set definitionen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altså forstået at de der submaksimale vægte som noget der ligger 50-60% af max ?

Man sætter "normalt" den procentvise stigning til 2,5-5, hvilket giver mellem 76 og 86% af den pågældene rep-max, som man løfter den første dag i.

Men du kan regne med det ud fra din 1RM. Hvis det er 15 rep, vil ens startvægt for mit vedkommende ligge på cirka 67%, mens det for 3 rep ligger på cirka 92%, hvis man tager udgangspunkt i 1RM.

Link to comment
Share on other sites

Med fasination for at prøve ting på ens egen krop, besluttede jeg mig at prøve HST. :blink:

Jeg har overstået de første 2 uger med 15 reps. Jeg har trænet 3 gange ugentlig man,ons,fre med op til 18 øvelser pr. gang. :devil:

Da jeg er en "gammel" (44) rotte i faget og ellers træner tungt gir jeg ret i at det i starten virker kedelig, men det vinder i længden.

Jeg har indtaget protein som foreskrevet og har de første 2 uger lagt 1100 g på i muskelmasse.

Jeg ser frem til 2 uger med 10 reps program, også for at det er knap så tidskrævende.

Jeg er 179 cm. vejer 90 kg. :angry:

Kan indtil nu anbefale at man prøver det af. :w00t:

Edited by Masqlin
Link to comment
Share on other sites

66% okay :) jeg synes dog at have læst 60% her på MOL et sted (ikke 50%) - men det går nok.

Men jeg SKAL altså have de submaksimale med - jeg vil gå efter bogen.

Men ellers har jeg tænkt at placere det således at den ekstra bendag bliver placeret på en brystdag - da den gruppe alligevel får lov til at sove lidt, så der er det mere lempeligt at bruge lidt mere tid.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kører et ret striks cut sammen med, kan der godt være misvisning, og målningen skal nok også tages med et gram salt, men i mit trænings center har vi en Tabita måler som jo nok kun er retningsgivende m.h.t. masse og fedt, vand o.s.v. måske lidt blåøjet at tro på den, men det bevarer optimismen B)

Måske kan nogen anbefale et mere troværdigt instrument ??

Link to comment
Share on other sites

Masqlin:

Da jeg kører et ret striks cut sammen med, kan der godt være misvisning, og målningen skal nok også tages med et gram salt, men i mit trænings center har vi en Tabita måler som jo nok kun er retningsgivende m.h.t. masse og fedt, vand o.s.v. måske lidt blåøjet at tro på den, men det bevarer optimismen 

Måske kan nogen anbefale et mere troværdigt instrument ??

:blink: hvor kom den lige fra ? tror du skal poste dette i "generelt" - hvis det som jeg fornemmer lidt, er en fejl....

Link to comment
Share on other sites

sorry :) det var lige mig der overså 40 indlæg i tråden. :bblush:

Masqlin:

Da jeg er en "gammel" (44) rotte i faget og ellers træner tungt gir jeg ret i at det i starten virker kedelig, men det vinder i længden.

Jeg har indtaget protein som foreskrevet og har de første 2 uger lagt 1100 g på i muskelmasse.

Jeg ser frem til 2 uger med 10 reps program, også for at det er knap så tidskrævende.

Jeg er 179 cm. vejer 90 kg. 

Kan indtil nu anbefale at man prøver det af. 

Det er >sødt< nok af dig, og du er ny så du er helt sikkert tilgivet .... men please spar mig for succeshistorierne fra HST :) - min tålmodighed er ikke sådan lige at spøge med på dette område, og det er altså ikke for at få muskelmasse jeg går igang med HST.

Det er sagt med et smil på læben ;) og man skal nok kende mig før du forstår.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

sorry :) det var lige mig der overså 40 indlæg i tråden. :bblush:

please spar mig for succeshistorierne fra HST :) - min tålmodighed er ikke sådan lige at spøge med på dette område, og det er altså ikke for at få muskelmasse jeg går igang med HST.

Det er sagt med et smil på læben ;) og man skal nok kende mig før du forstår.

Haha det kunne vist ikke siges pænere fitt :hippy:

(troede ellers du havde stor tiltro til det hersens hst halløj :crazy: )

Ok nu er jeg vist :4offtopic:

HK

Link to comment
Share on other sites

Hansy:

Ja man skal lige tage antal indlæg for øje, det var hans allerførste indlæg jo :) - og tanken var da helt sikkert på rette sted.

MaxPower:

Over 1 kg ren muskelmasse er temmelig imponerende på så kort tid - og i 15 reps ugerne tilmed

Jotak ! - og netop lige i 15 rep ugerne af alle perioder :) .... det lyder NÆSTEN for godt til at være sandt ..... men lad os nu se, jeg tager sgu hatten af hvis jeg efter 2 uger's 15 rep har taget det der svarer til 1100 gram på, rundt om mine stænger. (jeg vælger altså at sætte min lid til omkreds, og ikke vægten i min bedømmelse her).

Link to comment
Share on other sites

Hansy:

Ja man skal lige tage antal indlæg for øje, det var hans allerførste indlæg jo :) - og tanken var da helt sikkert på rette sted.

MaxPower:

Over 1 kg ren muskelmasse er temmelig imponerende på så kort tid - og i 15 reps ugerne tilmed

Jotak ! - og netop lige i 15 rep ugerne af alle perioder :) .... det lyder NÆSTEN for godt til at være sandt ..... men lad os nu se, jeg tager sgu hatten af hvis jeg efter 2 uger's 15 rep har taget det der svarer til 1100 gram på, rundt om mine stænger. (jeg vælger altså at sætte min lid til omkreds, og ikke vægten i min bedømmelse her).

Du kan godt tage de 1100gr på, men mon ikke det bliver i væske i benene, og ikke i muskelmasse ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share