Smidigheds træning?


Patrick J
 Share

Recommended Posts

Nok til hvad?

Du kunne jo starte med at fortælle hvad du vil med øvelserne? Vil du være mere smidig, eller er det for velvære?

Som styrkeatlet har du efter min overbevisning ikke den store brug for udspænding, undtaget selvf. hvis du har et led du ikke kan bevæge helt igennem.

Eller som (placebo) smertelindring ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også stille spørgsmålstegn ved fordelen af udstræknig. Så længe jeg er i stand til at udføre mine øvelser uden problemer (og dem jeg ikke kan lave uden problemer uden udstrækning dropper jeg) tror jeg det er bedre med den stabilitet jeg faktisk får ved at lade være.

At udstrækning så kan virke (?) ved at fjerne lidt smerte er så en anden sag.

Link to comment
Share on other sites

Plus at det med ret stor sikkerhed er en væsentlig faktor i remodulerings fasen, ved skades heling. Man kunne så argumentere: Hvad er skader? Der er måske en lille gevinst efter en hård træning, hvor der har været en masse mikrooverrivninger. Således sikrer moderat udspænding i dagene efter et hårdt træningspas at proliferationen, altså nedlægningen af nye fibre i det skadede område, sker på optimal vis.

Har man specielle krav til ekstra smidighed, som f.eks. balletdansere har, så er hård udspænding selvf. også på sin plads.

Men har man "normal" bevægelighed, behøver de fleste sportsfolk ikke at spænde ud, ihvertfald ikke for at forøge bevægeligheden. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share