spagat - split


pegazuz
 Share

Recommended Posts

Jeg er fornyligt begyndt at dyrke karate - en ny sportstype for mig. For at kunne lave de høje spark der skal til, er jeg nødt til at blive lidt mere fleksibel i mine hofter. Jeg har brug for at kunne gå i split og i spagat.

Er der nogen der har METODEN hvorpå man kan lære dette - uden at få skader? Der skal helst være illustrationer med.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke du lærer det til træning næste gang ;)

Traditionel thaiboksning indebærer ikke så meget udspænding, her sparkede man sig til evnen, og det er ret effektivt. Det er ikke nok at være smidig, du skal også kunne bruge smidigheden.

Så øv dig igen og igen på de høje spark - det er det der giver bedst.

Link to comment
Share on other sites

For at kunne lave et effektivt spark i hovedhøjde er det ikke nødvendigt at kunne gå i split eller spagat. Det er lige så meget et spørgsmål om teknik som Jørgen L siger. Derudover er en for stor smidighed heller ikke ønskværdig, da ens led bliver mere sårbare overfor overstrækninger.

Hvis du ønsker større smidighed er en effektiv metode at strække ud hver 3-4 time hver dag. Dette gav mig nogle fine resultater engang i tidernes morgen :)

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til at træne "smidigheden" ind så kan jeg godt forstå det når man laver frontspark. Men med hensyn til sidespark synes jeg umiddelbart at det lyder lidt sværere. Jeg kan i øjeblikket sparke sidespark cirka i lår højde, så der er temmelig langt op til spark til brystet for slet ikke at tale spark til hovedet. :( Men det skulle altså være muligt ved blot at blive ved og blive ved at træne at kunne få benet derop hvor det skal???

Udstrækning hver 3-4 time lyder måske ikke så tosset. Varmede du op før hver udstrækning? Det kan da ikke være sundt at strække ud på kolde ben...

Link to comment
Share on other sites

Udstrækning hver 3-4 time lyder måske ikke så tosset. Varmede du op før hver udstrækning? Det kan da ikke være sundt at strække ud på kolde ben...

Opvarming er for pattebørn :lol: nej jeg varmede ikke op. jeg har aldrig haft gener af at strække kolde muskler ud. jeg lavede bare et stille og roligt træk på musklen og forøgede langsomt strækket over et par minutter.

Min tidligere sempai kunne ikke gå i split. Han var selvfølgelig smidig men ikke nok til at kunne komme split eller spagat. Ikke desto mindre var han yderst effektiv til at sparke en i hovedet under vores træningskampe, når vi ikke dækkede det :beatup:

Link to comment
Share on other sites

Min tidligere sempai kunne ikke gå i split.  Han var selvfølgelig smidig men ikke nok til at kunne komme split eller spagat. Ikke desto mindre var han yderst effektiv til at sparke en i hovedet under vores træningskampe, når vi ikke dækkede det 
:w00t:

Der er ingen i klubben der kan gå helt ned heller, og de kan da godt sparke. Endda temmelig hårdt. Men jeg tror nok at jeg er på det punkt at jeg VIL kunne gå ned. Lige så meget for at se om det kan lade sig gøre. Tåbeligt men sandt. :blink:

Nåede du selv at komme helt ned? Hvor lang tid tog det?

Edited by pegazuz
Link to comment
Share on other sites

  :w00t:
Ja, så kunne vi lære det :devil:
Men jeg tror nok at jeg er på det punkt at jeg VIL kunne gå ned. Lige så meget for at se om det kan lade sig gøre. Tåbeligt men sandt.  :blink:

Nåede du selv at komme helt ned? Hvor lang tid tog det?

Det er også helt iorden, bare man ved med sig selv hvorfor man gør det :) der er jo heller intet galt i at kunne det -det har jo en vis blæreeffekt B)

Jeg nåede aldrig at kunne gå i split. Men på under tre måneder (som ejg husker det) gik jeg fra at kunne nå gulvet med mine fingerspidser (stående med strakte ben) til at jeg kunne lægge håndfladen på gulvet. Så noget hjalp det :)

Link to comment
Share on other sites

Hver gang du løfter benet til uchi-geri - eller hvad i kalder sidespark - træner du hoftens muskler, og "hæmmer" de stramme muskler. Så - bare igang med sparketræningen..

Og hvis du skal være god, så træn også hurtigheden.. Dog ikke hver gang, da det kan gå ud over teknikken :)

Link to comment
Share on other sites

Prøv at se her: www.stadion.com/ Der en del info omkring udstrækning osv.

Prøv at se her: www.stadion.com/ Der en del info omkring udstrækning osv.

jeg har været på siden før. Desværre er der ikke andet end appetitvækkere, såsom "at kunne sparke højt fuldstændig uden opvarmning". Desværre skal man købe produkterne - videoerne og bøgerne... :thumb_down:

Link to comment
Share on other sites

Hver gang du løfter benet til uchi-geri - eller hvad i kalder sidespark - træner du hoftens muskler, og "hæmmer" de stramme muskler. Så - bare igang med sparketræningen..

Og hvis du skal være god, så træn også hurtigheden.. Dog ikke hver gang, da det kan gå ud over teknikken :)

udover det skal du også træne musklerne, så du kan holde benet oppe i teknikken og har kraft i sparket..

En balletdanser eller gymnast f.ex kan jo gå i spagat og slit, og få benet til hovedet.. Men kan ikke udføre et hurtigt og præcist spark...

Så hvis du ikke har kraften og præcisionen bag din smidighed, nytter det ikke noget..

Det skal dog siges at alle sparketeknikekr bliver 1000x nemmere, når man er smidig...

PS. det hedder enten yoko geri- kekomi eller keage el. andet

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt strække ud med kolde muskler, men din smidighed er større når musklerne er varme.

Jeg har selv øget min smidighed en del med yoga-øvelser, kombineret med lange dybe udstræk. Jeg kan godt lide yoga, hvor du laver langsomme øvelser med fokus på dybe åndedræt - det minimerer risikoen for skader.

Ud fra min egen erfaring er det VIGTIGT at du udfører udstræk i et varmt lokale - igen: hvis du fryser eller er kold er musklerne hårde og mindre smidige.

Edited by Fast legs
Link to comment
Share on other sites

Fin lille "bog" om emnet til download:

http://www.cmcrossroads.com/bradapp/docs/r.../stretching.pdf

Smidighedstræning hver 3-4 time lyder som vejen til skader for mange. Min erfaring er at musklerne skal restituere efter smidighedstræning lige som efter vægt- og konditionstræning. Jo hårdere man går til den, jo længere pause.

Hint: Diverse svingspark giver kampsportsanvendelig smidighed.

Link to comment
Share on other sites

Fin lille "bog" om emnet til download:

http://www.cmcrossroads.com/bradapp/docs/r.../stretching.pdf

Smidighedstræning hver 3-4 time lyder som vejen til skader for mange. Min erfaring er at musklerne skal restituere efter smidighedstræning lige som efter vægt- og konditionstræning. Jo hårdere man går til den, jo længere pause.

Hint: Diverse svingspark giver kampsportsanvendelig smidighed.

Hver gang du løfter benet til uchi-geri - eller hvad i kalder sidespark - træner du hoftens muskler, og "hæmmer" de stramme muskler. Så - bare igang med sparketræningen..
Det lyder fornuftigt. Så må jeg bare klø på!
Jeg har selv øget min smidighed en del med yoga-øvelser, kombineret med lange dybe udstræk. Jeg kan godt lide yoga, hvor du laver langsomme øvelser med fokus på dybe åndedræt - det minimerer risikoen for skader.

Jeg bruger selv bl.a. yoga teknikker. Det er en meget skånsom og behagelig måde at strække ud på.

Fin lille "bog" om emnet til download:http://www.cmcrossroads.com/bradapp/docs/r.../stretching.pdf

Tak for linket. Jeg har ikke lige fået den læst endnu. Der er lidt til en lørdag aften... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share