Min løbemakker snubler


meadow
 Share

Recommended Posts

Har også postet denne på run4fun.dk, som nu er blevet til dourun.dk - og vildt langsom... :blink: Så langsom at man næsten bliver lidt irriteret når nu man er en lidt utålmodig sjæl :w00t: . Så jeg håber nogen her på MOL kan hjælpe mig:

"Hej

Det sker at min løbemakker snubler på højre ben og falder, når vi har løbet ca. 45 min. Hun er i bedre form end jeg - løber i hvert fald ½marathon hurtigere end jeg.

Men hun kan ikke lide det, og det kan jeg godt forstå. Vi løber ikke hurtigt, - vi kan sagtens snakke imens.

Jeg tror det er fordi hendes løbeteknik er mere økonomisk end min, altså hun løfter ikke fødderne lige så meget som mig, så når hun bliver lidt træt, så løfter hun fødderne endnu mindre, og derfor kan det ske at hun snubler over sten på stien, el. lign.

Jeg har foreslået hende at lave lidt styrketræning for benene. Hvad synes I?

mvh

meadow"

Link to comment
Share on other sites

Hun skal først lige lære at gå ordentlig før hun kan løbe :tongue:

....

OK jeg tror det er fordi hun bliver træt, og derved får en dårligere løbestil, og derfor "slasker" lidt med benene.

Selv om hun kan løbe hurtigere end dig på en ½ marathon så behøver hun ikke være i bedre form, men måske bare mere stædig, og i stand til at presse sig selv noget mere, måske derfor hun snubler??

Personligt så synes jeg selv jeg er en elendig løber, men alligevel løber jeg altid over 3000 m på en cooper, men det er bare fordi jeg presser mig selv, det er bare et spørgsmål om vilje.

En helt andet ting er, hvem gider løbe mere end 45 min??? jeg har aldrig løbet i længere tid, men har heller aldrig løbet længere end 10 km.

Link to comment
Share on other sites

Jeg deler den opfattelse, at snubleriet er traethedsrelateret. Hvis makkeren har relativt gode mavemuskler, set i relation til rygmusklerne, vil hun, naar traetheden saetter ind, begynde at loebe mere foroverboejet. Det vil i sig selv begraense selve loeftet og dermed oege snublerisikoen.

En tidligere vinder af bl.a. Boston Marathon, Derek Clayton, loeftede foedderne saa lidt, at denne loebestil er opkaldt efter ham - man taler om The Clayton Shuffle.

Denne her kan jeg ikke forbigaa i tavshed:

Personligt så synes jeg selv jeg er en elendig løber, men alligevel løber jeg altid over 3000 m på en cooper, men det er bare fordi jeg presser mig selv, det er bare et spørgsmål om vilje.

Hvis man konstant kan loebe over 3 km paa en cooper - og uden at traene maalrettet? - er man god til at loebe-BASTA. Naturligvis betyder viljestyrke noget, men det er helt hen i vejret, at sige, at det bare er et spoergsmaal om vilje. Hvis det skulle holde stik, vil jeg foreslaa, at den viljestaerke skribent loeber 5000 m paa sin naeste cooper. Saa kommer han med garanti i avisen og guldmedaljen til Danmark ved naeste OL er helt sikker paa 5 km, da han er et godt stykke under den bestaaende verdensrekord.

Mit bud ville vaere, at hvis man med givne forudsaetninger og almindelig viljestyrke kan loebe 3000 m paa en cooper - saa kan yderligere tilfoersel af viljestyrke maks. give 100 - 150 m, mens den samme loeber med en rygrad som en regnorm vel ville loebe 2700 - 2800 m.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Der kunne også være en anden grund til at hun falder: Nemlig at snakken mellem Jer efter ca. 45 min nærmer sig de mere 'spændende' og intime emner, således at hun glemmer at koncentrere sig om det at løbe... :lol:

Nå, Spøj til side. Jeg vil foreslå træning på balancebrædt! Det kunne være at hun i forvejen bruger megen energi/ koncentration på at balancere på et ben og hendes balancesans derfor udtrættes efter et stykke tid. Det er enkelt at bruge. Mit ligger midt mellem tv'et og telefonen, så det er naturligt lige at tage et par minutter dagligt. Styrketræning vil i denne sammenhæng have nogenlunde samme effekt, nemlig en forøget nerveaktivitet i benet.

/Chr

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

1000 tak for de mange velmente kommentarer. I har fortjent en opdatering:

Min løbemakker er selv nået frem til (på baggrund af snubleriet men også på baggrund af erfaringer i andre sammenhænge) at hun måske skal have kontaktlinser!!! :o

Jeg, der har gået med briller/kontaktlinser i 20 år, har svært ved at forstå voksne mennesker som ikke tager banale kropslige begrænsninger alvorligt, som fx et svækket syn, et ømt skinneben, ødelagte scener i knæet...

Hvad, tror I bare det går over af sig selv? ;)

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg hørte engang en sige, at selverkendelse er noget af det sværeste...

Kontaktlinser? Det lyder i hvert fald som en rigtig god forklaring. Giver du en opfølgning om en måneds tid eller to? Det kunne være sjovt at høre om kontaktlinser så også hjalp, eller snubleriet også skyldes noget andet!?

/C

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share