Er min rotator cuff stærk nok?


michael
 Share

Recommended Posts

Groft sagt kan man dele musklerne op i de stabiliserende og de mobiliserende.Dette gælder også for muskulaturen omkring skulderen, og de 4 muskler der indgår i rotatorcuffen/rotatormanchetten, nemlig supra- og infraspinatus,teres minor og subscapularis har nok deres vigtigste funktioner i stabilisering.Deres fæster er indvævet i skulderleddets ledkapsel, og er derfor en vigtig del af stabiliteten i skulderleddet.Hvis der pga. skade eller fejlbelastning/overtræning af visse muskelgrupper kan der komme ubalance i styringen af leddet og dette kan give følelse af ustabilitet og/eller afklemning i leddet.Det hele er iøvrigt noget kompliceret og man kender nok ikke hele forklaringen bag velfungerende skuldre.

Én af hemmelighederne er ikke at få problemer!!!Nogen kan behandle hele deres krop svinsk og aldrig få de store gener.

I forbindelse med træning er man dog efterhånden enige om at for stærke indadrotatorer i skulderleddet i forhold til udadrotatorerne KAN give skulderproblemer.I forbindelse med styrketræning er vi alle glade for f.eks. presøvelser og træner alle indadrotatorerne meget.Derfor er det en god ide én eller to gange ugentligt at træne udadrotationsøvelser som beskrevet andetsteds her på MOL.Dette bør indøves som en naturlig del af ens program og behøver ikke tage særlig mange minutter, og bør aldrig gøres med stor belastning.Iøvrigt stimuleres rotatormanchetten jo næsten i alle øvelser hvor den arbejder på at centrere overarmens "hoved" i  ledskålen på skulderbladet.(Lød det dumt??)

Og nej......jeg tror ikke at der findes en % sats af hvor stærk ens rotatormanchet bør være.

Link to comment
Share on other sites

Der er en artikel på T-mag af Charles Poliquin, hvor han beskriver hvordan styrken skal balanceres mellem forskellige løft, efter hans mening. Der er en rotator manchet øvelser inkluderet. Jeg er ikke sikker på jeg er helt enig i hvad han siger, men artiklen kan du finde her:

http://www.t-mag.com/html/52balan.html

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at der skal være en vis balance mellem de forskellige muskelgrupper, men jeg tror det er tæt på umuligt at opstille nogle procentuelle retningslinier som vil gælde for alle. Der er alt for mange faktorer som spiller ind, til at man opstille generelle retningslinier. Men folk vil gerne have en rettesnor, og i den her artikel giver Poliquin det. Så må det i sidste ende være op til folk selv hvor bogstaveligt de vil tage det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share