EB og sukker


allerup
 Share

Recommended Posts

Er du sikker på det...der står ellers meget rigtigt at:

Hvis du selv vil regne ud hvor mange sukkerknalder, der er i en vare, skal du kigge på varedeklarationen under feltet 'sukkermængden pr. 100 gram'. Det kan f.eks. være seks gram sukker pr. 100 gram.

Herefter ser du efter, hvor meget varen vejer. Hvis den vejer f.eks. 500 gram, skal du gange de seks gram sukker med fem (nemlig varens vægt divideret med 100). I dette tilfælde bliver det altså 30 gram sukker i hele pakningen.

En sukkerknald vejer tre gram. Derfor dividerer du tre gram i pakkens 30 gram sukker. Det bliver altså til ti sukkerknalder i dette tilfælde.

I visse tilfælde fremgår det ikke af varedeklarationen hvor meget sukker, der er tilsat det enkelte produkt. Her har Ekstra Bladet benyttet et skøn på varen som kategori.

Oplysningerne er hentet fra Veterinær- og Fødevaredirektoratets 'Den lille Levnedsmiddeltabel'. Bogen kan lånes på biblioteket.

Kilde: Ernæringsrådet

Link to comment
Share on other sites

Lige meget hvordan man vender den er sukker vel kulhydrater, og kulhydrater er sukker.. Det er ikke nogen hemmelighed, det står på varedeklarationen hvor meget der er i, sådan har det altid været, og jeg tror ikke at man er begyndt at tilsætte mere sukker til eks. hvedeboller end man gjorde førhen, så i mine øjne er der ikke nogen nyhed i det.

EB har bare oversat deklarationen, så danskerne kan forarges over levnedsmiddelindustrien, lidt i stil med tobaksfabrikanterne, der tilsætter vanedannende stoffer til tobakken...

I går kunne vi læse om en ung fyr, som brugte over 100 kr om dagen på søde sager, men hvad rager det os? Der vil da altid være folk der ikke kan styre deres forbrug, og som heller ikke ville kunne styre det hvis det drejede sig om røgede sild...

Link to comment
Share on other sites

Lige meget hvordan man vender den er sukker vel kulhydrater, og kulhydrater er sukker..

Ja sukker er kulhydrater, men kulhydrater er ikke nødvendigvis sukker.

Men det var vel en stavefejl. Det står også i artklen at man skal kigge efter "sukker indholdet" på varen, ikke "kulhydrat indholdet"

I mange varer findes der naturligt sukker. Frugt, mælk, juice og så videre. Det kan jo så diskuteres om det er ligeså slemt som det tilsatte sukker i sodavand og kager?

EB artiklen sætter alt sukker over samme kam, hvilket jeg mener er forkert og misvisende.

Det er artikler som denne som gør danskere forvirrede.

Nu tror mange danskere at frugt er usundt, fordi der er "sukkerknalder" i.

Personligt kan jeg ikke fordrage sådan en ufaglig artikel som villeder befolkningen. :asmd:

Link to comment
Share on other sites

Køb en anden avis, unge mand :)

Jeg har skam ikke råd til sådan en luksus som aviser... Nøjes med deres net-versioner

Kuriosum: Blev vækket kl 7 i morges af en lille pige, som ved en fejl havde smidt avisen ind ad min brevsprække, i stedet for naboens... Kunne kke engang nå at læse den <_<

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share