Den vildeste max-puls


Diddley
 Share

Recommended Posts

Du skrev jo:
Den må du lige forklare.

Jeg giver dig dog ret i, at det med 99,9% sandsynlighed er en teknisk fejl, men det KAN altså også være pga en unormal høj puls, selvom det ikke er særlig sandsynlig.

Men undskyld.

Så var det ikke værre - jeg kan da godt se det kunne forstås sådan. Det jeg gerne ville havet forklaret var hvordan forskelle i hjertestørelse skulle kunne forvirre et pulsur.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

først og fremmest, selvom jeg ikke har den store erfaring med pulsure, så tror jeg nok at det må være noget teknisk der er galt med Fru Didleys pulsur, har selv oplevet at have en puls på 72 uden pulsmåler :lol: .

Så...

Allerup> Du nævner TdF rytterne havde en høj hvilepuls, det er også rigtigt at læge undersøgelserne viste at gennemsnits hvilepulsen lå på vist nok 52. Og det kaldte Brian Holm "en kasse dame i dårlig form"-hvile puls. Hrmf(sider vist nok på den forkerte side af 52...). Men, men, men, jeg er næsten sikker på at de hvilepuls målinger er taget under nogle ikke optimale omstændigheder. Var det ikke en dansker der havde den laveste hvilepuls på et sted omkring 30, så er der altså også nogle der er et godt stykke over. Og jeg tror simpelthen ikke på at der er nogle tour de france ryttere der har så høj hvilepuls.

Vil vædde med et de lige kom ind og lægen ikke gad vente på at de faldt ned, så de fik bare målt pulsen og så blev den så hvilepuls! :lol:

Mht om maxpulsen kan påvirkes af træning, har jeg hørt at man i god form kan få maxpulsen til at falde en anelse men ellers ikke. Og når vi snakker om maxpuls, så mener jeg at Stuart O'Gready opnåede en puls på ikke mindre end 235 i TdF :lol: , han måtte så også udgå... :(

Link to comment
Share on other sites

Langt de fleste (utrænede) mennesker vil opleve at deres makspuls falder mens deres motion stiger.

Dette skyldes at hjertemuslens større "størrelse /udpumpningsvolume" stiger når carsiostimuliet stiger. Hjertet har med andre ord ikke så stort behov for at at pumpe hurtigt (puls) overfor at pumpe meget pr. pump. En høj puls er langt mere stressende for hjertet end større pumpvolume => det er pumpvolumen der reguleres på og ikke pulsen.

Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med det?

Som udgangspunkt ændrer hjertets maximale frekvens sig ikke med træning. Det øgede slagvolumen skyldes 1) Øget preload og 2) Øget kontraktilitet. Øget preload har det klart største bidrag til det øgede slagvolumen.

Og!?!?!?!?!

Kan ikke se, hvor du vil hen. ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Hmm... jeg har læst et eller andet sted at meget hårdt trænede sportsfolk typisk har en lavere maxpuls. Altså at maxpulsen falder en smule når man er i god form. Jeg ved ikke om det passer. 

Det passer ikke.

Jeg melder mig dermed blandt dem, der mener, at maxpulsen falder en smule, når man er i god form - selv om der naturligvis kan være undtagelser, Fistandantilus.! Årsagen er ikke fysiologisk, men derimod et spørgsmål om fysik - et større hjerte har større inerti og kan derfor ikke skifte mellem udvidelse og sammentrækning helt så hurtigt som et mindre.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Langt de fleste (utrænede) mennesker vil opleve at deres makspuls falder mens deres motion stiger.

Dette skyldes at hjertemuslens større "størrelse /udpumpningsvolume" stiger når carsiostimuliet stiger. Hjertet har med andre ord ikke så stort behov for at at pumpe hurtigt (puls) overfor at pumpe meget pr. pump. En høj puls er langt mere stressende for hjertet end større pumpvolume => det er pumpvolumen der reguleres på og ikke pulsen.

Vil du ikke være rar at uddybe det for mig? Jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener med det, og jeg sidder med et indtryk af at du blander tingene lidt sammen. :)
Som udgangspunkt ændrer hjertets maximale frekvens sig ikke med træning. Det øgede slagvolumen skyldes 1) Øget preload og 2) Øget kontraktilitet. Øget preload har det klart største bidrag til det øgede slagvolumen. 

Og!?!?!?!?!

Kan ikke se, hvor du vil hen. 

Minutvolumen = Slagvolumen x puls

Jeg prøver blot at forklare, at træningens effekt på hjertet primært drejer sig om et større slagvolumen. Denne effekt skyldes primært et øget preload (fyldning af hjertet) og sekundært en lidt øget kontraktilitet (tømning). Hjertets maximale puls er stort set upåvirket af træning. Et 'trænet' hjerte vil derfor kunne klare sig med færre slag ved et givent arbejde end et 'utrænet' hjerte. Den lavere arbejdspuls kan derfor tilskrives et større slagvolumen.

Link to comment
Share on other sites

ok ok, men du er nu lidt uklar... :)
Langt de fleste (utrænede) mennesker vil opleve at deres makspuls falder mens deres motion stiger.

Jamen begge dele er rigtigt.

Det du skriver er rigtigt. Men det er også rigtigt at mange utrænede personer vil opleve et lille fald i deres makspuls.

Link to comment
Share on other sites

Men det er også rigtigt at mange utrænede personer vil opleve et lille fald i deres makspuls

Kan du komme med en kilde eller en evt. fysiologisk forklaring? Jeg kender ikke til fænomenet og er ikke blevet konfronteret med det til forelæsninger om hjertet. Det eneste der har været nævnt er at der kan være et lille fald for enkelte elitesportsudøvere.

Link to comment
Share on other sites

QUOTE 

Det eneste der har været nævnt er at der kan være et lille fald for enkelte elitesportsudøvere. 

Kan vi ikke lige få afklaret hvem der har ret? Jeg har engang læst ovenstående. Andre mener det modsatte.

Angående utrænede menneskers maxpuls er jeg af den opfattelse at den forholder sig uændret. For eliteudøveres vedkommende, og kun i ganske enkelte tilfælde, kan der ses et fald i maxpulsen. Helt udelukke muligheden kan man således ikke, men det er snarere en undtagelse end en regel. ;)

Link to comment
Share on other sites

Så vil utrænede personer jo også kunne opleve et fald i deres maxpuls! ;)

Ja, klokken slår, tiden går... :wacko:

Vil det sige at man får hjertestop af at træne, eftersom alles hjerter holder op med at slå efter en hvis tid??? :blink: Så har jeg da en låge billigt til salg :blink:

Link to comment
Share on other sites

Man kunne måske forestille sig at hjertet ville begynde at slå baglæns, eller eventuelt begynde at suge i stedet for at pumpe??

Men det kan jeg da lave en log over, og så skrive et indlæg hvert år, hvor vi følger min hjerterytme... Så har vi svaret om 196 år :)

Link to comment
Share on other sites

Man kunne måske forestille sig at hjertet ville begynde at slå baglæns, eller eventuelt begynde at suge i stedet for at pumpe??

Selvfølgelig hvor dum kan man være!

Selvfølgelig vil det begynde at suge... Eneste forklaring, der virker logisk!

Jeg glæder mig til Allerups hjerteslags-log. :)

Link to comment
Share on other sites

Min egen (højst uvidenskabelige) erfaring:

Maks. pulsen ændrer sig i forhold til restitutionsstatus - Er man 100 % frisk vil den være "normal" - er man lidt "brugt" vil den være lavere, lige meget hvor god eller dårlig formen er. Prøv at lave en maks. puls test efter en 7-14 dages HÅRD træning (f.eks. træningslejr el. lign.) - så er den TOTALT død. Altså dårlig pulsrespons - hvilket er en super effektiv måde at se om man trænger til mere hvile (mere effektivt end at se på hvilepulsen hvis du spørger mig).

Den HØJESTE maks. puls finder man efter længere tid i sengen ovenpå en gang influenza eller efter et par uger på sofaen i efteråret. Når først blodvolumen er faldet (pga. længere periode uden træning) FLYVER pulsen i vejret - at man måske samtidig har mistet MASSER af form er en hel anden snak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share