Squat teknik


MRburns
 Share

Recommended Posts

Hej fellow squatters :)

Jeg begyndte at træne squat for ca. ½ år siden. Jeg var meget slap i begyndelsen (60KG), men efter 4 -5 måneder lå min RM5 på 115. Squat indgik i mit HST program, og for ca 1½ måned siden, måtte jeg stoppe med at køre squat. Jeg fik simpelthen alt for ondt i lænden, hvergang jeg havde kørt øvelsen. For nogle måneder siden havde jeg en træner henne og hjælpe mig, og han sagde at jeg havde et alt for stort svaj i lænden, og det skulle jeg rette op på. Men det kan jeg simpelt hen ikke.

Jeg lå squat på hylden en måneds tid, og i mandags havde jeg igen en træner henne og hjælpe mig. Jeg ville starte helt fra scratch, og få lært teknikken igen. Men bare jeg får stangen på ryggen, så begynder jeg at sveje når jeg går ned. Og med 60 KG på, har jeg meget svært med at holde mit bækken tilbage, det skrider frem og så får jeg svaj i ryggen. Samtidig har jeg også svært ved at holde ryggen lodret, og jeg får nemt over 45 grader hældning på ryggen - det bliver en halv goodmorning :(

Jeg har læst TJ´s artikel på getbig om squat teknik, har prøvet med stor og lille afstand mellem mine ben. Prøvet med stangen på nakken og længere nede på ryggen, prøvet at have smalt og bredt fat på stangen, men ingen ting hjælper?

Jeg har selv spekuleret på om der er nogle muskler i min krop som er for slappe, og det er derfor jeg ikke kan holde bækkenet på plads. Jeg tror ikke det er min rygmuskler da jeg køre dødløft ved siden af (RM5 120). Måske er det min mave, jeg forsøger altid at spænde op i maven for at holde bækkenet på plads, men jeg synes det er røvsvært, specielt når der bare kommer lidt kilo på?

Det skal også lige nævnes at jeg har hypermobile led, måske derfor jeg ikke kan holde bækkenet på plads?

Hjælp - gode forslag til hvordan jeg kan komme til at køre denne øvelse igen. Har også prøvet i smith stativ, men her har jeg også svaj.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om du har det samme problem som mig. Min den nedderste discos er blevet klemt bag til pga for meget svaj bagover. Problemet er at du er for svag i den nedderste mavemuskulatur. Find nogle gode øvelser for maven og kom igang med disse. Derudover vil det ikke være dumt, vis du ændre din generelle kropsholdning, sålede du tilvænner dig den rette holdning.

Med hensyn til din squatteknik, er der ikke andet for at prøve dig frem. Det er svært at justere din teknik her fra tastaturet. Du skal dog være opmærksom på ikke at komme flere kilo på, end at ryggen stadig er ret. Dette kræver selvfølgelig at du spænder bugen hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Bøvler med nøjagtigt det samme!

Min løsningsmodel: kigge ned i gulvet skråt fremad i stedet for opad, som man normalt gør. Og så er jeg begyndt at squatte med bælte. Hidtil ingen problemer, men det plejer også først at bliver aktuelt ved vægte over 150kg.

Edited by BaskeT
Link to comment
Share on other sites

Problemet kan også være en fejlstilling et andet sted i hvirvelsøjlen. Hvis du f.eks. krummer for meget i toppen, vil du svaje mere i bunden..

Prøv at øve uden vægt, og med bind for øjnene. Når det ikke er vægten som tvinger svage muskler til at give efter, kan det være din propriotion (stillingssans) som er nedsat (som den ofte er ved hypermobilitet i et led)..

Dette kan trænes ved at sætte synet ud af spillet, dog ikke ved at lukke dem, men med et bind. Og drop iøvrigt spejlet - lær at stole på din krops signaler.

Link to comment
Share on other sites

Hej tusind tak for svarene :) :) :) Jeg må ud og prøve jeres forslag.

Jørgen L: Tror måske du har fat i noget der, jeg har nemlig en tendens til at bøje mig lidt forover kun i overkroppen. Ved egenligt ikke om man skal det, men føler det ubehageligt, hvis jeg retter mig helt op, tror det er en angst for at ryge bagover. Så måske er det her problemet ligger, og derfor jeg svajer.

Mht. det med bind for øjnene - fuck hvor vil jeg føle mig dum, og stå i centret med bind for øjnene :tongue::tongue: ;) . Det er vidst godt jeg har en lille vægtstang herhjemme, så må jeg prøve lidt teknik med den :)

Måske det også er en god ide at styrke sine mavemuskler noget mere. Den eneste mave øvelse jeg kører, er den hvor man hænger, og så skal løfte benene op.

Jeg har hørt at det er de inderste mavemuskler man bruger til at stabilisere med - hvordan træner man dem?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er så meget at generer dig i hverdagen, kan det være en god ide at blive undersøgt ordentligt. Hvis din krumning højere oppe i ryggen er der hele tiden, kan det skyldes dine hvirvelers form, og det kan man se på et røntgenbillede. Du skal have en henvisning fra lægen.

Start med at afprøve det med bindet derhjemme. Man kan iøvrigt med fordel gøre det samme med alle de løft man laver, idet det vil hjælpe en til forhåbentlig at undgå skader som skyldes manglende kontrol.

Det er altid en god ide at have stærke mavemuskler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share