udstrækning af lænden


humseper
 Share

Recommended Posts

Hvis det er den nederste del af rygsøjlen du tænker på, så kan du hænge dig i armene i en ribbe eller andet. Bøje ryggen bagover er også en mulighed. Er det rygmuskulaturen, du vil strække ud, så er det ned på alle 4 og skyde ryg som en kat og bagefter bøje den anden vej. Der findes et hav af muligheder.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Er det overhovedet klogt at lave udstrækning for lænden?

Det skal jeg undlade at gøre mig alt for klog på, men hvis man som jeg indimellem er plaget af "udstråling" fra nerver, der går gennem den nederste del af rygsøjlen og ned i benene (man kalder det iskias), så er diverse øvelser for lænden nødvendigt, men det er selvfølgelig øvelser, der er rettet mod rygsøjlen og ikke muskulaturen.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Alternativet til en fleksibel (men selvfølgelig stabil - de to ting udelukker ikke hinanden) ryg, er en stiv ryg som ikke tillader foroverbøjning = dårlig funktion.

I de tilfælde hvor rygmuskulaturen eksempelvis er for stram, og derved opretholder for STORT lændesvaj, er udspænding også på sin plads. Efter skade, mens strukturerne heler, er skånsom udspænding også på sin plads, for at undgå ovennævnte nedsatte funktion (større risiko for fremtidige skader)

Når det er sagt, har de fleste af os det modsatte problem = vi bøjer os for ofte forover, og får derved spændt ryggen "for meget" ud.. :)

Link to comment
Share on other sites

hvis man som jeg indimellem er plaget af "udstråling" fra nerver, der går gennem den nederste del af rygsøjlen og ned i benene (man kalder det iskias), så er diverse øvelser for lænden nødvendigt, men det er selvfølgelig øvelser, der er rettet mod rygsøjlen og ikke muskulaturen.

Og her skal man bøje bagover, ikke forover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share