Immunforsvaret !!


Bellini
 Share

Recommended Posts

Nu er det omtrent 5-6. gang i år, at jeg ligger mig ned med enten forkølelse, feber eller andet godt fra den bakterielle verden. :( Denne gang er det en forkølelse der føles som om bihulerner er ved at eksplodere. Normalvis er mine sygdomsforløb ganske hurtigt overstået igen - 2-4 dage så er det overstået. Umiddelbart vil jeg derfor ikke mene, at mit immunforsvar er dårligt, men hvorfor kommer sygdommen så til udtryk i første omgang?? Det mest irriterende er nok, at jeg føler jeg gør (relativt) meget for alle holde mit korpus i fin form, og alligevel kommer det snigende. Jeg er selv relativ tør for ideer til forbedring af min livsstil, men har dog følgende; et mere varieret frugt/grønt indtag (det knytter sig pt. til nogle få typer frugt/grønt), flere genstande (fx. i form af rødvin) og mere kaffe og/eller te (pt. er det godt som lig nul).

Nogen gode ideer ??

Til oplysning ser en gennemsnitlig dag sådan ud i kosten (fordelt på 6 måltider):

60 g. havregryn,

1 liter skummetmælk,

400 g. gulerødder,

40 g. alm ris, (ikke naturris)

60 g. valle protein,

40 g. hørfrøolie,

2 æggehvider,

lidt mayonnaise,

lidt tomat,

2 multivitaminpiller,

200 g. kalkunkød,

100 g. rugbrød,

50 g. grovtoast,

10 g. magert kødpålæg,

1-3 stk. frugt,

100 g. løg,

2 fed hvidløg,

400 g. cheasy yoghurt,

1½ liter vand (+ ½-1 liter på træningsdage),

½-1 liter light saftevand

I weekenderne er der typisk mere "godt" i posen. Somregel 2-300 g. slik henover en weekend, og måske et enkelt måltid mad spises ude. Men set fra denne vinkel (immunforsvaret) kan det sgu heller ikke vælte læsset.

/Bellini - fra sygesengen.

Edited by Bellini
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det har noget med dit immunforsvar at gøre overordnet set. For overordnet set har folk der træner et bedre immunforsvar end folk der ikke gør. Problemet ligger i det der sker lige efter hård træning. Når man har været nede og banke kroppen godt og grundigt igennem, så står alle "dørene" i immunforsvaret på vid gab. Man er ekstremt udsat i timerne efter træning. Men hvad kan man så gøre selv ?? At træne mindre hårdt er selvfølgelig ikke en mulighed. Så det man kan gøre, er først og fremmest at tænke i hygiejniske baner. Det er så vidt jeg husker lavet videnskabelige undersøgelser som viser at frekvensen af luftvejsinfektioner kan nedsættes dramatisk, hvis man vasker hænder adskellige gange om dagen. Og så prøv på at undgå omgang med syge mennesker i timerne efter træning. Det er bedre at cykle hjem fra træning, end at køre i en proppet bus med potentielle smittebærere :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg kendte engang en orienteringsløber der var på ungdomslandsholdet. Han sagde, at man blev MEGET upopulær hvis man kom til at nyse i omklædningsrummet efter træning og (især) stævner :o netop fordi smittefaren er så stor efter hårde fysiske præstationer.

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger i det der sker lige efter hård træning. Når man har været nede og banke kroppen godt og grundigt igennem, så står alle "dørene" i immunforsvaret på vid gab. Man er ekstremt udsat i timerne efter træning. Men hvad kan man så gøre selv ?? At træne mindre hårdt er selvfølgelig ikke en mulighed. Så det man kan gøre, er først og fremmest at tænke i hygiejniske baner. Det er så vidt jeg husker lavet videnskabelige undersøgelser som viser at frekvensen af luftvejsinfektioner kan nedsættes dramatisk, hvis man vasker hænder adskellige gange om dagen. Og så prøv på at undgå omgang med syge mennesker i timerne efter træning. Det er bedre at cykle hjem fra træning, end at køre i en proppet bus med potentielle smittebærere

Uden at kunne give eksakte referencer, mener jeg du har ret i det med hygiejnen - jeg har læst det samme. En typisk infektion som den jeg har nu, har været i kroppen 2-4 døgn inden den kommer til udtryk rent fysisk - og jeg har faktisk kørt med tog 2 gange i denne uge, plus sovet på hotel 2 nætter, plus trænet et nye sted = en stribe nye miljøer som kan være potentielle smittekilder. Så den er jeg helt med på. Mine tanker går mere på, at jeg synes jeg generelt rager mere af dette skidt til mig, end min omgangskreds - og de bemærker det samme; "hvad fa'en er du nu syg igen" - det er den typiske kommentar.

Der må være nogle mirakelkure jeg kan gøre brug af :tongue:

Det bliver rart (!) den dag man kan finde tilbage til det præcise tidspunkt + sted hvor smitten fandt sted. Så kan man tage ved lære af helt konkrete situationer.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Specielt her i vintermånederne, eller når mange er syge, så undgår jeg at røre direkte ved håndtag osv. F.eks. hvis jeg skal åbne en dør tager jeg trøjen/jakken/skjorten ned over hånden. Desuden så vasker jeg altid hænder efter at have brugt en eksempelvis en offentlig computer osv. Det virker måske lige i overkanten, men efter jeg er begyndt på det så er jeg meget sjældent syg.

Link to comment
Share on other sites

Hej Bellini

Indtil for et par år siden havde jeg samme kedelige oplevelser som dig i 3-4 år i træk med 5-8 perioder med influenzalignende tilstand i op til en uge ad gangen hvert år. Det var meget frustrerende. Siden da har jeg stort set ikke haft influenza. Jeg skal ikke kunne sige, hvad der har gjort den afgørende forskel, men ud over at se på sin kost, sin hygiejne, sit boligmiljø og klæde sig ordentligt på, så er der jo også den psykiske tilstand, som nogen gange trænger til kærlig pleje. Stres eller andet psykisk pres fra arbejde, studie eller privatliv kombineret med hård træning har erfaringsmæssigt været alt andet end optimalt for mig.

Ziggymund :bike:

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Indtil for et par år siden havde jeg samme kedelige oplevelser som dig i 3-4 år i træk med 5-8 perioder med influenzalignende tilstand i op til en uge ad gangen hvert år. Det var meget frustrerende. Siden da har jeg stort set ikke haft influenza

Sidste år - 2002 - var jeg ikke syg en eneste gang. I år har jeg pt. haft 5-6 gang. HVad der har gjort forskellen ved jeg ligesom dig heller ikke. Men irriterende er det.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i analysen - umiddelbart efter hård træning er immunforsvaret nedsat. Få og ufuldstændige forsøg tyder på, at det især gør sig gældende, hvis man træner om morgenen. Har du lagt din træning om til at foregå om morgenen i et større omfang end tidligere? Endvidere, mange af os har den vane at spankulere rundt i det gennemsvedte træningstøj længere end højst nødvendigt. Det fremmer afkølingen og øger modtageligheden for diverse ondsindede bakterier og vira. Skynd dig i bad og få noget tørt og varmt tøj på. Cykelturen hjem er ikke altid en god idé - under givne omstændigheder er risikoen for underafkøling stor her.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i analysen - umiddelbart efter hård træning er immunforsvaret nedsat.

Jeg tilslutter mig - dette faktum samt tilfældighederne om man løber ind i en "smittekilde" kan i mine øjne være udslagsgivende for hvor tit man bliver syg, selvom man lever sundere og er i bedre form end naboen som aldrig er syg (Han sidder jo bare og kigger TV og er aldrig udenfor en dør) :lol:

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i analysen - umiddelbart efter hård træning er immunforsvaret nedsat. Få og ufuldstændige forsøg tyder på, at det især gør sig gældende, hvis man træner om morgenen. Har du lagt din træning om til at foregå om morgenen i et større omfang end tidligere? Endvidere, mange af os har den vane at spankulere rundt i det gennemsvedte træningstøj længere end højst nødvendigt. Det fremmer afkølingen og øger modtageligheden for diverse ondsindede bakterier og vira. Skynd dig i bad og få noget tørt og varmt tøj på. Cykelturen hjem er ikke altid en god idé - under givne omstændigheder er risikoen for underafkøling stor her

Jeg træner så godt som altid efter arbejde - om eftermiddagen, så der er ingen ændringer der. Jeg kører i bil til og fra træning, så hverken bus eller cykel er indblandet - det har jeg gjort i 2 år. Og ja jeg er altid hurtigt i bad.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Efter at man i børnehaver nogle steder indførte tvungen håndvask før alle måltider, faldt antallet af syge børn OG ansatte drastisk.

Håndhygiejnen er den væsentligste faktor når vi taler smittespredning af eksempelvis forkølelse.

Hvis man endvidere så vidt muligt undgår at røre sig selv i ansigtet, specielt omkring næsen og munden, er man et stykke af vejen.

Ovennævnte er specielt vigtigt, hvis man (som jeg ;) ) færdes i "risikoområder" som sygehuse o.lign.

Endvidere er det kendt, at immunforsvaret er mindre modstandsdygtigt i efteråret, hvis man for eksempel har haft en sommerforkølelse (hvor ens immunforsvar normalt skulle "bygges op") Så - undgå at blive syg - så bliver du ikke syg :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share