WSB spørgsmål


Krea
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige begyndt på et WSB styrkeløft program og har lige et par spørgsmål:

1) Er cardio opvarmning nørvendig, eller skal man bare storme ned til vægtene og komme igang?

2)Hvilket udstyr er nødvendigt? Skal man til at invistere i kæder og squat-bokse eller kan man få de samme resultater uden? (Det skal lige i den forbindelse nævnes at jeg ikke bruger bænkprestrøje)

Håber at nogen kan give nogle kvalificerede svar.....på forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Cardio opvarmning er ikke nødvendigt. Jeg har aldrig brugt det, og jeg kender ingen styrkeløftere som gør det. Louie og hans drenge gør det ihvertilfælde ikke.

Hoved formålet må være at øge kropstemperaturen, og få nervesystemet "tunet" ind på selve løftet. Det kan opnåes lige så effektivt med nogen progressive singles og doubles i selve løftet.

Du kan sagtes køre systemet uden kæder, bands, boxes osv. Dog mener Louie det er bedst at køre box squat på dynamic squat day. Jeg har dog i perioder kørt almindelig dynamisk squat, og fået udemærket resultater. Dave Tate siger også tit at man sagtes kan køre det grundlæggende WSB program uden alle de avancerede ting.

Du kan egentlig klare dig med en bænk, en stang, en bunke skiver og et squat rack (eller endnu bedre, et power rack). Det ville også være smart at lave et par passende træklodser til board presses, men det er ikke nødvendigt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

En væsentlig ting. Sæt dig GODT ind i systemet. Læs alle WSB artiklerne af Louie Simmons og Dave Tate. Gerne flere gange. Folk får først rigtigt gavn af WSB systemet, når de kender det godt, og forstår hvordan det virker. Specielt svagpunkts analyse er godt at sætte sig ind i. Stil eventuelt Dave Tate spørgsmål på elitefitnessystems hjemmesiden, hvor han står til rådighed.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene... Jeg har læst de fleste af de artikler Louie Simmons og Dave Tate har skrevet...puhaa der er mange timers læsning. Jeg har tænkt mig og lave et par træklodser til boardpresses og så må det være det. En stabel vægtskiver må være rigeligt til box-squats.

Link to comment
Share on other sites

hvis man på sin ME dag eksempelvis har kørt følgende:

bænkpress: 70kg/1 80/1 90/1 100/1 110/1 120/1missed

hvordan bør man så løfte næste gang man køre samme øvelse???

70/1 80/1 90/1 100/1 112,5/ 117,5/    eller hvad????

og er det bandlyst at køre RM effort for bryst på sin DE dag?

Jeg kører nemlig nok mine dips mest som chest dips.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvor langt fra de 120 kg du var, og hvor lette de 110 kg var. Formålet er altid at slå en rekord. Det må være det som er bestemmende. Men ifølge Louie skal der gå mindst 4 uger før man laver en ME øvelse igen, og til den tid skulle du garanteret være stærk nok til at nakke de 120 kg. Men lad sværhedsgraden bestemme. Du skal også huske at 2,5 kg rekord er bedre end slet ingen. Bare sørg for at sætte en rekord hver gang du laver en given ME øvelse.

Du kan godt køre dips efter the repetition method, efter dine speed sæt i bænkpres på DE dag.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Også selvom det er chest dips?? Det var bemlig det jeg var i tvivl om, for wsb strukturen beskriver ikke at man træner RM bryst på DE dagen, men derimod kun RM triceps. Som du også hart nævnt, bruger de jo også alskens udstyr, og det kunne måske være årdagen til at nedprioritere bryst, men det kunne måske også være at det er en meget stor arbejdsbyrde, der ligger i at køre dete på denne måde?? Selvfølgelig er det individuelt, men det kunne godt være at du havde en mening om det alligevel.

Jeg havde faktisk overvejet stadigvæk at køre chestdips på min DE dag, og så indføre en reel triceps øvelse ved siden af.

Iøvrigt synes jeg det lyder lidt fantastisk, hvis jeg skulle nakke de 120, selvom 110 ikke var så slem. Det er jo hele 10 kg mere, 115 synes jeg lyder mere realistisk.

men spørgsmålet er så, hvis jeg så kan løfte 115 i det 5 sæt, som jeg formoder er det sæt, hvor man slår rekorden i, hvilket antal kg bør jeg så vælge til mit 6 sæt, 117,5??

Forresten så overholder jeg også det med cyklussen(4 uger imellem hver ME øvelse) :)

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt at Louie og hans drenge anbefaler et hav af triceps hjælpeøvelser og ingen brysthjælpeøvelser. Louie påstår at DE dag nok skal give dig det bryst du har brug for. Jeg er dog af den mening, at det er baseret på at de kører med avancerede bænkpres trøjer. Jeg har haft god succes med at inkludere f.eks flat dumbell bænkpres med pause på brystet efter repetions metoden, efter mine ME øvelse. På DE dag kørte jeg enten dips, close grip bænkpres eller JM presses efter min eksplosive sæt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Simmons anbefaler sådan set at de fleste press øvelser køres med relativt smalt greb, hvilket ikke er anbefalesværdigt, med mindre man bruger bænkpresskjort (og gerne dobbelt denim!!).

JM pres er en mellemting mellem smalt bænkpres og frenchpres. Stangen føres ned til et lidt over halsen/toppen af brystet, og presses op igen. Uden tvivl en god tricpesøvelse, en desværre for hård ved min vattede albue :(

Link to comment
Share on other sites

Lige et spørgsmål til:

Hvor ofte skal man lave max tests i bænkpres, squat og dødløft for at justere procenterne på de dynamiske dage og revidere sine weak-points? Ville en gang hver anden måned være fornuftigt, der skifter man jo alligevel sine hjælpeøvelser ud. Måske efterfulgt af en eventuel deload-uge.

Link to comment
Share on other sites

Hver 6-8 uge er passende. Det kommer også an på hvordan dine ME dage er gået det sidste stykke tid. Hvis du har slået en masse rekorder, så er det fint nok at teste mens formen er der. Hvis det står sløvt til med rekorder, så lav nogle tilpasninger i programmet, og vent til former stiger. Men gennemsnitligt hver 6-8 uge er passende.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share