Stegning


JokerX
 Share

Recommended Posts

Jeg har søgt lidt på dette emne, men har desværre ikke rigtig fået svar, så jeg spørger nu..

Er det meget meget slemt at stege i extra jomfru olivenolie? Jeg har faktisk sådan en tefalpande, så man ikke behøver at stege i smør eller olie.. Af en eller anden grund har jeg altid stegt mine kyllingefiletter eller bøffer i olie alligevel. Desværre steger jeg tit min mad ved ret hård varme, som åbenbart også skulle være slemt?

Jeg elsker simpelthen en god stærk marinade på min kylling, bliver jeg nødt til at droppe den nu?

Kan det passe at det er lige skidt, at stege i fx. smør som det er at stege med extra jomfru olivenolie? Fordi det når det bliver kraftigt varmet op, udløser den samme "gift" (Leder efter et bedre ord)

Håber nogle kan hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

JA!

Når jeg skal have kyllingfillet, så giver jeg dem 20 min på en rist inde i ovnen ved 200 grader - ligesom hakkebøffer, minut steaks osv altid kommer i ovnen. Det eneste jeg bruger panden til, er mine proteinpandekager, og det er på en telafoande uden smør eller margarine.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det smager bedre, og samtidig er man sikker på, at køddet ikke bliver branket, hvilket både smager dårligt samt ikke er særlig sundt. Har spist meget fedtfattigt de sidste par år, og kan ikke længere udstå smagen af fedtstof. Det er max klamt, når margarinen løber ned af et stykke kød.

Et tip mere (som sikkert lyder sindsygt): når fx hakkebøfferne har fået ca 10 - 15 minutter, så plejer jeg at prikke dem med en gaffel, så der løber endnu mere fedt ud. I det tilfælde så kan 5% hakket oksekød faktisk komme ned på en fornuftig fedtprocent!

Link to comment
Share on other sites

Et tip mere (som sikkert lyder sindsygt): når fx hakkebøfferne har fået ca 10 - 15 minutter, så plejer jeg at prikke dem med en gaffel, så der løber endnu mere fedt ud. I det tilfælde så kan 5% hakket oksekød faktisk komme ned på en fornuftig fedtprocent!

Lyder sundt og fornuftigt ... hvis du også lige skyller bøfferne i vand inden servering så er den i vinkel :blink::blink:

Link to comment
Share on other sites

Et tip mere (som sikkert lyder sindsygt): når fx hakkebøfferne har fået ca 10 - 15 minutter, så plejer jeg at prikke dem med en gaffel, så der løber endnu mere fedt ud. I det tilfælde så kan 5% hakket oksekød faktisk komme ned på en fornuftig fedtprocent!

Lyder sundt og fornuftigt ... hvis du også lige skyller bøfferne i vand inden servering så er den i vinkel 

Ja, måske skulle man også lige klemme dem lidt, så det sidste fedt løb ud. :lol: :lol:

Nogen der siger Anna Larsen ;)

Fødevaredirektoratet har lavet matriale omkring "stegning af kød", som kan findes på deres hjemmeside.

Den ku vist hjælpe flere med at give svar på myter og fakta.

Du kan roligt stege et stykke kød på panden i olie.

Man skal bare passe på med varmen så det ikke bliver "brændt", og hvilket fedtstof man bruger.

Det er så minimalt fedt som et stykke kød optager selv om det næsten svømmer i fedt på panden.

Steaks skal laves på panden, alt andet er forkert og smager forkert, men det er jo bare min mening, som kok.

Link to comment
Share on other sites

Ja, måske skulle man også lige klemme dem lidt, så det sidste fedt løb ud. :lol:  :lol:

:tongue: :lol:

Steaks skal laves på panden, alt andet er forkert og smager forkert, men det er jo bare min mening, som kok.

Særdeles enig - livet ... og diæt i særdeleshed ... kan godt blive for kedeligt i bestræbelsen på at undgå fedtet.

Link to comment
Share on other sites

De proteinpandekager jeg plejer at lave er Henning Kristensens opskrift:

Natural pandekager

Grundopskrift:

50 g havregryn

2 stk. æggehvider

1 stor spiseske body + protein pulver (chokolade smag)

lidt (1-2 spiseskeer) skummetmælk eller fromage frais 0,3 eller 0,5 %

Ingredienserne piskes sammen og hældes på en varm non stick (teflon) pande. Steges ved svag varme, og vendes når den er gylden. Spisen enten som der er, eller med lidt sukkerfri marmelade (vendelbo marmelade)

Ovenstående kan piftes lidt om med følgende:

½ moset banan

lidt æblemos

kanel

list ananas fra dåse

Bemærk: Ved tilsætning banan, æblemos eller anden frugt stiger energimængden via højere kulhydrat indhold.

Næringsindhold i grundopskrift:

Næringsindhold i 1 portion ca. 340 kcal., 1428 Kj

protein 38

kulhydrat 37

fedt 4,0

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal (næsten) ikke blande mig i det ernæringsmæssige/medicinske etc. i stegning kontra ikke-stegning. Blot konstatere, at sådan rent gastronomisk er en vis "brankning" forudsætning for velsmagende resultat. :)

Jeg kender godt den med at klemme eller stikke til en bøf, så fedtet løber ud. Beklageligvis fiser kødsaft og smag derved også ud, så man ender med en tør omgang hakket ko.

Det er en afvejning af smag kontra hvor hys man er omkring evt. sundhedsfare.

I øvrigt kan jeg anbefale at kombinere tingene. Ex.: Stege deller (i smør forstås) og så gøre dem færdige i ovnen. Med den tilstundende højtid in mente kan jeg også anbefale samme metode, når man snedkererer æbleskiver: Lige gi dem et mørkt, sprødt ydre og så gøre færdig i ovnen. :)

Mums!

Link to comment
Share on other sites

Ang. Alt det med stegning. Der er nogle ting jeg ikke kan få min mor til at lave i ovnen, hun insisterer på at stege det. Hun har så brugt magarine - nok noget af det mest usunde :sneaky: - men i dag købte hun så noget Vindruekerneolie. Mit spørgsmål går så på, om det er "sundere" end magarinen ? Og om der er noget andet man kan stege i, der er lidt mindre usundt ?

Vindruekerneolie:

Mættede fedtsyrer: 11 g

enkeltumættede fedtsyrer: 18 g

Flerumættede fedtsyrer: 67 g

Link to comment
Share on other sites

Ved du hvad? Jeg forstår godt du undersøger emnet, for det kunne jo være en stor del af dit kostprogram. Men hvis jeg var dig ville jeg bare slappe helt af. Olivenolie ER en af de bedre olier (hvis det er ekstra jomfru altså), og som der blev skrevet før optager kød ikke ret meget fedt under stegningen. Det vigtigste for dig er at få så lidt animalsk fedt som muligt, men derimod skifte det ud med vegetabilsk fedt. Dvs. køb magert kød, ost osv. og hæld evt. olie over din salat. Så får du mest ud af det. Jeg er helt enig i at livet ikke må blive for kedeligt, og mad er en af livets store glæder. Lav noget mad du godt kan lide, men tænk i VEGETABILSK FEDT. Spis godt med nødder, avocado, fisk osv. Og behold du bare olivenolien, den er god nok.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, nu kan jeg ikke se at der står Vindruekerneolie på listen ? <_< Men du skriver også olivenolie ? Måske det er nogenlunde det samme ? :) Tja, ja, mad skal smage sundt, det eneste jeg har besvær med at få ned er de pokkers gulerødder :sneaky: Men de skulle jo gøre det nemmere for en at blive brun af, såeh :tongue: Selv kan jeg ikke rigtig smage den store forskel på kød kød stegt i de forskellige olier eller magariner, såeh, det sunde ville være det bedste, så kan der blive plads til noget andet usundt istedet :devil:

Edited by Indian Spirit
Link to comment
Share on other sites

Hmm, nu kan jeg ikke se at der står Vindruekerneolie på listen ? <_< Men du skriver også olivenolie ? Måske det er nogenlunde det samme ? :) Tja, ja, mad skal smage sundt, det eneste jeg har besvær med at få ned er de pokkers gulerødder :sneaky: Men de skulle jo gøre det nemmere for en at blive brun af, såeh :tongue: Selv kan jeg ikke rigtig smage den store forskel på kød kød stegt i de forskellige olier eller magariner, såeh, det sunde ville være det bedste, så kan der blive plads til noget andet usundt istedet :devil:

Ved ikke om vindruekerneolie er godt, desværre. Men oliven er ok.

Mht. gulerødderne: hvis du ikke kan lide dem, kan du spise nogle B-vitaminer, for bedre at kunne tage imod sol. Det er da ikke fedt at tvinge noget i sig. Spørg i Matas eller et andet sted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share