Vokser knoglerne ved styrketræning?


Guest Slettet 05102011
 Share

Recommended Posts

Guest PlayboY

Hey dogg´s ;)

Det var lige noget jeg kom til at tænke på.. Jeg har hørt nogen snakke om, at som voksen kan ens knogler ikke vokse i længden, men de kan godt vokse i tykkelse.. Har ellers altid tænkt at ens knogler ikke kunne vokse efter man var blevet "Voksen".. :lol:

Men jeg kom lige til at kigge på min skuldre, der er blevet markant bredere siden jeg i sin tid startede med en figur som en blyant.. Og så slog det mig at det lignede knoglerne var blevet en del bredere oppe ved skuldrene..

Ligesom ham jeg træner med, som er ved at være et ordentligt muskelbundt, var heller ikke andet end en tynd pind da hans startede, og det ligner også at hans knogler har har fuldt med i takt med at muskelstørrelsen er steget? :blink:

Men ville lige høre om der var nogen der kunne komme med et svar på dette..

Så var der noget andet jeg tænkte på.. Hormoner er jo signalstoffer som hjernen beder kroppen om at udsende.. Men bliver de produceret i hjernen, eller det dine løg der procucerer dem?.. (For mænds vedkommende naturligvis ;) )

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

Diner knogler vokser IKKE af styrketræning, hverken i længden eller bredden

Ja, det gør de jo så alligevel. Ikke i bredden og længden som du selv nævner. Men der er flere undersøgelser som viser at knogledensiteten hos styrkeløftere og vægtløftere er markant øget, sammenlignet med "normale" mennesker. Og øger du densiteten (eller tætheden som Incoq siger), så øger du også vægten af knoglen. Så der sker en vækst. Bare ikke en længde eller bredde vækst.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener i hvert fald at have gjort den iagttagelse, at det er muligt med lokal knogletilvækst (forstået som tværsnit) i en moden alder. Hvis man ser tennisspillere, der har taget sporten op i en moden alder, men som alligevel spiller 10 timer eller mere om ugen (de findes!), vil man se, at tommelfingeren på ketcherhånden er markant tykkere på alle ledder end den anden - og jeg har svært ved at se, hvor det skulle komme fra, hvis ikke knoglevækst.

Link to comment
Share on other sites

Og i det hele taget påvirkes knogler af det miljø vi lever under.

Sammenlignes et nutidigt menneskes knogler med et menneske fra f.eks. vikingetiden, så er der markante forskelle.

Hvis man f.eks. på lårbensknglen så vil den være længere og tyndere end det fra vikingetiden.

At længden er øget skyldes helt sikkert bedre ernæring (specielt her) i puberteten nu om dage i forhold til dengang.

At lårbensknoglen var tykkere dengang skal derimod findes i et "tungt" fysisk arbejde fra en tidlig alder af.

Alt dette er "miljøbestemt" for genpuljens sammensætning fra dengang til nu er stort set identisk.

På samme måde med træning - og specielt hvor tidligt man starter med at træne (og hvor "seriøst" det er).

:)

Link to comment
Share on other sites

At længden er øget skyldes helt sikkert bedre ernæring (specielt her) i puberteten nu om dage i forhold til dengang.
Helt sikkert, det er der vist bred enighed omkring :)
At lårbensknoglen var tykkere dengang skal derimod findes i et "tungt" fysisk arbejde fra en tidlig alder af.

Det har jeg til gengæld ikke hørt før.. :unsure: Har du nogle links?

Link to comment
Share on other sites

Er sport hvor der er en vis "impact" på knoglerne ikke mere optimale mht. til øget densitet?

knoglevækst sker ved vægtbæring, som jo betyder du skal arbejde for det, enten gennem styrketræning eller hårdt fysisk arbejde...

Har ikke set at impact skulle gøre nogen forskel...

Link to comment
Share on other sites

hvis man får svage knogler af at være vægtløs, som burde man jo også få stærke knogler af fx. squatte !

Det gør du skam også, i de områder der arbejder..

Der har tidligere været en tråd om emnet, hvor jeg fandt noget materiale om træning og knogledensitet.

Eneste sted hvor det modsatte skete, altså en svækkelse, var hos cykelryttere - i lænden.

Link to comment
Share on other sites

Der har tidligere været en tråd om emnet, hvor jeg fandt noget materiale om træning og knogledensitet.

Eneste sted hvor det modsatte skete, altså en svækkelse, var hos cykelryttere - i lænden.

Jeg har ligepræcis ledt efter den tråd, men jeg kan ikke finde dem :(

Jeg mener nemlig at undersøgelser viste, at sportsgrene hvor kroppen blev udsat for "impact", i højere grad øgede knogledensiteten end styrketræning.

Kan du finde tråden Jørgen? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share