Kender I det?


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Her i sidste uge holdte jeg en træningspause på 1½ uge, efter at have kørt 8-9 ugers træning i træk. De 1½ uges skyldes også lidt problemer med håndleddet.

Nu hvor jeg kigger tilbage på den 1½ friuge jeg havde, kunne jeg konstantere at jeg var total afhængig af min træning... :)

Jeg havde problemer med temperamentet, søvnproblemer, rastløshed, var uoplagt og havde generelt lyst til at løfte noget tungt hele tiden... :biggrin:

Da jeg så i går endelig kom tilbage til centeret, og lige havde kørt det sidste sæt dødsløft, følte jeg mig helt høj!

Hvad med jer andre? Har I haft lignende oplevelser? Eller er det bare mig, som har et afhængighedsproblem??  :entlueft:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved hvad du mener. Jeg har taget EN uge fri det sidste år. Ellers har jeg trænet fast 4 gange i ugen. Jeg har virkelig svært ved at lade være. Et eller andet sted, så er det også det som skal til, hvis man vil nå sine mål. Der er ingen tvivl om at kroppen har brug for hvile nogen gange, men tager man en uge fri hver anden måned, så mister man efter min opfattelse kontinuitet i sin træning. Der er sågar sportsvidenskabsmænd som mener det er et stort minus at tage perioder fri fra træningen. Hør hvad Vladimir Zatsiorsky har at sige om dette:

Long breaks are customary in education. Vacations dont harm the students acquisition of knowledgde or impair their intellectual abilities. After a break they are able to study hard and learn at a faster pace. A human body, however, behaves differently. Long breaks in training ruin physical fitness and athletic performance.De-adaption inevitably takes place. Detraining occurs. After a prolonged period of inactivity, an athlete has to start from a decreased level of physical fitness. Time and effort is unnecessarily spent on recovering the prebreak level of fitness. If not for the break, the same efforts would be spent on increasing, not restoring fitness. As in mountaineering, if u want to scale the summit of a high mountain, why go halfway up the mountain, go back down and then climb the whole mountain. Prolonged interruptions in training are not good for the athletes health. It takes time to become accustomed to regular physical exercise and also to become unaccustomed to habitual activity. Sharp decrease in an athletes activity level offer no benefit. Actually there is an added risk of injury for 2 reasons. Various motor abilities are retained differently. Some are lost quickly and some are more stable. The new imbalance of motor abilities, for instance between high strength and decreased flexibility and relaxation, may provoke trauma. In addition, athletes are often not psychologically attuned to their new condition. They are likely to overestimate their current potential. If they try to perform as before they may get injured.

Som jeg ser det, så er det kun positivt at man er så optaget af sin træning, at man ikke dropper en træningsrunde, da det alligevel har konsekvenser overordnet set, for de mål man har sat sig.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg har haft problemer med at falde i søvn pga af en pause i min træning. Faktisk har jeg koncentrations besvær i skole timer, pga at jeg kun tænker på næste gang jeg skal træne. Men hva fanden det kan jo kun betyde at det går godt!

Link to comment
Share on other sites

Fysisk træning har fyldt en stor del af mit liv i de sidste 23 år.Der har været forskellige former jeg har vægtet gennem årene, men kampsport har været den røde tråd i dem alle, og i de senere år også styrketræning.Når jeg ikke gider/kan dyrke kampsport mere regner jeg med at fortsætte med styrketræningen.Som det er nu træner jeg 5 gange ugentligt.Min sambo gennem 17 år har aldrig kendt andet og brokker sig kun sjældent.Man kan iøvrigt sagtens løbetræne med en klapvogn osv.

Jeg gider iøvrigt ikke høre på de der brokker sig og siger at de "...egentlig gerne ville træne men ikke har tid...".

Prioriter din tid,løb om aftenen,køb en

kondicykel/spinningcykel,køb et sæt vægte og en bænk og kom igang.

Hellere slides op end ruste op!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share