Til alle OL/teknik-interesserede!


Francis
 Share

Recommended Posts

Hej hej igen...

Nu er der godt nok ikke så mange vægtløftninigs-intersserede herinde, men til de få der er har jeg fundet på noget der virkeligt har hjulpet mig!!

Nar man nu skal køre teknik med tom stang (og tro mig, det skal man tit) så irriterer det mig altid at man skal holde stangen løst over jorden og at det er svært at få den rette "feel" med bevægelser.  Derfor har jeg (som uddannet maskinarbejder) lavet to skiver af pom (i stil med nylon, blot billigere) der har de samme mål som en gul 15-kg OL-skive... Da-da!!!

Det er altså blevet 100 gange lettere at køre teknik, idet du lettere kan få indgangen rigtig. Du har bedre føling med 1. hiv, samt at skiverne giver en mere realistisk følelse end bare en tom stang.  Skiverne vejer lige knap fire kg stykket, så det er ikke fordi at det er det vilde...  Hvis andre er interesserede, kan i garenteret få en af jeres maskinarbejder-kammerater til at dreje et par stykker til jer - ellers må i jo lige sende en mail, så kan vi jo nok finde ud af noget :biggrin:

Og så lige et tillægsspørgsmål!   Efter at have kørt teknik og de fulde øvelser (træk,stem) i et stykke tid, hvor jeg faktisk (ubevidst) fokuserede mere på powerversionerne, har jeg flere steder fået at vide at jeg bør skrotte power-versionerne da de har det med at påvirke ens teknik i den forkerte retning. Er der andre der har oplevet noget tilsvarende?

Faktisk synes jeg at min teknik virker bedre efter at jeg har skrottet begge P-løft, og har fokuseret på kvali-løftene og pulls med "højdemåler". Så til folk der er i tvivl, kan jeg kun anbefale at droppe p-løftene - i hvert tilfælde prøve det et par måneder!

Tjah... Det var vist det for denne gang.  Hygge herinde  ;)

Link to comment
Share on other sites

Hey.

Jeg ved godt at det intet har med dit emne at gøre. Men hvem er det du bruger som IKON?

han har en ret pæn figur. Så jeg kom lige til at tænke på hvem han egentlig er.

Bye the way, rigtig god ide du har fået . Den er der sikkert mange med samme problem som der bliver glade for.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for at "ødelægge" drømmen Francis, men det du siger har faktisk været brugt i lang tid. I den atletik klub som jeg går i, har vi haft sådanne skiver i et godt stykke tid, ihvertfald de 6 år jeg har gået der. De kunne muligvis laves lettere end vores (4 kg), men ideen er ikke ny! Personligt synes jeg også det er en stor fordel at køre teknik træning med sådanne skiver, da du så for den rigtige starthøjde!

P.s: Tag det ikke personligt!!

Link to comment
Share on other sites

Hey Francis...

Godt at se et indlæg fra een der træner RIGTIG vægttræning ;)

Nej spøg til side - jeg kendte faktisk godt til de lette øvelsesskiver - men det er ikke noget man normalt har i et almindeligt træningscenter eller derhjemme (jeg ved ikke hvor du træner) - så du har da løst dit problem på en nem måde!

Jeg startede selv med tom stang og kørte både træk og stød fra "the hang" (lidt over knæene - der hvor eksplosionsfasen begynder). Hang-position løftene er "langsommere" derfor lidt hårdere end når man løfter fra gulvet - men giver en fandens masse tekniktræning til 2. hiv.

Samtidigt kørte jeg 1. hiv til opretstående stilling (både med træk og stød greb) for også at øve den del af løftene.

Der gik dog ikke lang tid før jeg forsøgte mig med de fulde løft med let vægt.

Mht. Power-versionerne vs. de klassiske løft er det min erfaring at når man først er gået igang med træk og stød - så virker råtræk og frivend som klodsede og ufuldstændige løft - men det virker som om du har gjort de samme erfaringer.

Der er INGEN grund til at bruge krudt på power-versionerne når du først er gået igang med "the real deal" - kør de fulde løft på hver sine dage eller på samme dag - smid nogle få assistanceløft med ind - så behøver du ikke tænke på andet. Altså en masse single/double eller måske triple sets på de klassisk løft!

Det er en god idé at bruge pulls som assistanceløft - og specielt med træk-greb er det en RIGTIG god idet at brugen "højdemåler" - da træk jo kræver at stangen når en hvis højde for at du skal kunne squatte ind under den...

Bare pas på ikke at komme for meget vægt på stangen når du træner dine pulls - IMO er ca. 105-110% af dit max. træk/stød det mest givende - tungere vægte kan gå ud over din teknik (ubevidst ofcoz!)

Hmm... det var vist alt jeg hvade af kommentarer.

Træner du hjemme eller i et center?

og så lige til Blackice (din kropsfikserede bodybuilder! ;) ): Jeg tror nok at billedet Francis bruger er en MEGET glorificerende tegning af Joe Weider i hans unge dage i 30'erne :) (hvis jeg tager fejl - så sorry!)

hej....

Link to comment
Share on other sites

*lol* Hmm Nårh ja milo du har da i det mindste gennemskuet mig :biggrin:

Nå men ihvertfald er det en god tegning. Sådan ville jeg ikke have noget imod at se ud.

Men uanset hvad, så synes jeg det er facinerende at høre om den måde I træner på. Det er jo RIGTIG styrkeløft i mine øjne. Ved godt at nogle nok vil være stærkt uenige, men det er alligevel dem som i mine øjne kræver RÅ styrke at udføre og teknik og massere af teknik. har flere gange overvejet at prøve lidt frivend.

Link to comment
Share on other sites

For pokker da, der er efterhånden en del personer herinde, som har en dårlig indflydelse på mig... først basisøvelser, så styrkeløft og nu vægtløftning, tsk tsk...

Og så ender jeg sikkert med at køre en masse træk-og-stød hvor jeg kunne have brugt tiden meget bedre på 17 sæt One arm cable tricep kickbacks... :angelgrin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også blevet lidt facineret af OL vægtløftning, men jeg synes løftene ser MEGET tekniske ud. Jeg er bange for, at alt for stor en del af træningen bliver centreret omkring tekniktræning, og dermed bliver der for lidt tid til det sjove: træning med tunge vægte :)

Link to comment
Share on other sites

Få jer dog et liv.... centreret omkring træk & stød naturligvis!!!! :biggrin:

træk & stød er RET komplicerede løft i forhold til f.eks. bænkpres, curl og lat-pulls. Der er ingen tvivl om at man skal bruge MEGET tid på teknikken i begyndelsen - og det med lette vægte vel at mærke....

Til gengæld kan jeg ikke mindes en mere tilfredsstillende fornemmelse (altså i relation til vægttræning!!! ;) ) end at lave et perfekt træk fra gulvet - eksplodere - hoppe lynhurtigt ind under stangen og spænde op under den med armene - mærke hvordan man bliver tynget HELT ned i OH-squat bundpositionen - for straks derefter at presse med benene SOM EN SINDSSYG, hvorefter man til sidst står oprejst med stangen i strakte arme over hovedet.... FED FORNEMMELSE!!

Det kan godt være det ovenstående ikke lyder fedt for de fleste - men når man først har prøvet det tror jeg man vil give mig ret!

Vægtløftning er ENORMT givende både i relation til styrke, power, hurtighed og kondition !!

Der er desuden intet i vejen for at kombinere vægtløftningsøvelserne eller "power"-versionerne med konventionelle styrke-øvelser.... sagen er bare den, at når man først er gået igang med at lære de klassiske løft - så mister man lidt efter lidt interessen for curls, bænkpres o.lign. og går mere og mere over til at træne som en fuldblods vægtløfter (dvs. træk&stød, oppestød, drop-snatches, squats (OL-stil), OH-squats, Frontsquats etc. etc.) - de andre øvelser har simpelthen ikke den store relevans i relation til at blive bedre til de 2 klassiske løft.... sorry men sådan er det bare.. :)

Slutteligt vil jeg lige pointere, at hvis eens ønsker er at blive "stor" og pumpet, så skal man nok droppe ideen om vægtløftning og holde sig til bænkpres, curls o.lign.

Xax: styrkeløft & vægtløftning er nok som antydet ovenfor ikke den bedste cocktail - men find ud af at træne noget du VIRKELIGT synes er sjovt og givende for dig - og så træn røven ud af bukserne. Det er IMO det bedste råd for at få mest ud af sin træning hér og nu og langt frem i tiden!

hej....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror godt jeg vil starte en underskriftsindsamling for at få MILO og Francis til at oprette en "Online-logbog", så vi andre kan lære lidt om at designe OL- vægtløftnings programmer :)

Håber at andre - specielt MILO og Francis - slutter op om idéen :)

Link to comment
Share on other sites

hvem siger man behøver at have et liv. Det er lige meget, drop kæreste og arbejde, og træn for pokker. Det andet er da åndsvagt

For pokker BLACKICE, du er sku ikke dedikeret nok til din træning. Du hører ikke til herinde på MOL. Vi holder snart et  øråd og stemmer dig ud herfra! :biggrin:

>MILO

Indtil videre holder jeg mig til styrkeløft. Det kunne nok så være sjovt nok bare at træne en smule vægtløftning mens man alligevel er i centeret. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share