When obsession has a price


Thomas J
 Share

Recommended Posts

Nu ved jeg godt de fleste på MOL er modstander af anabolske steroider og diverse, men nedenstående artikel er stadigvæk tankevækkende. Ikke mindst fordi den kan få en til at overveje om man går for meget op i tingene, hvis man er villig til at ofre sig for sagen på en masse forskellige områder.

http://www.aafla.org/SportsLibrary/IGH/IGH0303/IGH0303a.pdf

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Grundlæggende så har jeg ekstrem respekt for at folk brænder så meget for noget, at de er villige til at ofre sig for deres mål. Problemet opstår når de bliver så besatte af at nå deres mål, at de vil gøre alt for at nå det. Nogen æder sig gerne op til en kropsvægt på 180 kg og propper deres krop med medikamenter, for at opnå æren ved at vinde f.eks verdens stærkeste mand konkurrencen. Men er det æren værd, hvis det i sidste ende får en meget dyr pris ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke altid det er æren. Nogen gange er man vel besat af at gøre ting. Jeg må indrømme at jeg hellere ikke forstår hvorfor folk vil ofre så meget for at løfte tunge ting eller blive kæmpestor, at man ligefrem stiller træskoenene før man er fyldt 40 år.

Jeg mindes dog et ordsprog..

It's better to burn out than fade away...

Link to comment
Share on other sites

Det er en tankevækkende artikel, og et seriøst emne.

Men jeg ser (også seriøst) sådan på det, at vi skal alle sammen dø en dag (før eller siden), og hvis folk ellers forstår konsekvensen af hvad de laver, og de risici der måtte være, og ellers ikke generer andre, så skal folk have lov til at leve som de har lyst til. Og så må andre jo synes om det hvad de vil.

Jeg vil faktisk sætte spørgsmålstegn ved om samfundet er "for formynderisk", med dets fortsatte opstramning af regler på dette og mange andre områder.

Link to comment
Share on other sites

og hvis folk ellers forstår konsekvensen af hvad de laver, og de risici der måtte være, og ellers ikke generer andre, så skal folk have lov til at leve som de har lyst til. Og så må andre jo synes om det hvad de vil.

Her er vi 100 % enige. Jeg er på ingen måde harm over det skitserede problem. Jeg er bekymret. Bekymret for om disse mennesker reelt har været klar over hvor det bar hen. Mennesket er ekstremt god til at fortrænge. Og jeg vil æde min gamle hat på at de her mennesker godt vidste at det nok ikke var det sundeste fortagende de havde gang i. Men drømmen om det ene eller det andet mål overskyggede deres sunde fornuft. De var lige netop "obsessed". For var det bare så simpelt at disse mennesker var ligeglade med konsekvenserne. Det tror jeg bare ikke de var.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Her er vi 100 % enige. Jeg er på ingen måde harm over det skitserede problem. Jeg er bekymret.

Ved det, TJ :xmas:

Lommefilosofen tænker så over:

- hvordan man definerer "obsession" (da du jo har en pointe).

- om folk ikke (som en del af livet) skal have lov til at være obsessed :)

/W :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Sygt sørgeligt:

>I went onceto the home of Wayne Bouvier, who had died some months earlier,I’m also saddened by the deaths, because I knew most ofto speak to his family. I had travelled to Germany with Wayne in1982—the year he won the national powerlifting championship as asuperheavyweight—to attend the World Championships, and he toldme how upset his father was because he had admitted to his fatherthat he used steroids. “I hated to tell him, but he and my mother werereally worried about my weird behavior and aggressiveness. Theythought I was going crazy.” On my trip to Michigan to see the Bou-viers, Wayne’s father told me that on the night he died, Wayne hadcome home late from the gym with a bag of cheeseburgers, sat downon the living room floor, complained of a splitting headache and thengradually began losing the power of movement, and of speech. “Hewent so quickly,” his father said. “I held him til the ambulancearrived, but I think he was dead before he reached the hospital.”Wayne was only twenty-nine when he died in his father’s arms.reminds me that obsession has a price.—Terry ToddMr. Bouvier gave me Wayne’s lifting belt, and it has aprominent place in our collection. I see it every day and every day it reminds me that obsession has a price.<

For dem der ikke har acrobat reader installeret kan artiklen læses gennem dette link:

http://www.google.dk/search?q=cache:Xyefv3...&hl=da&ie=UTF-8

Edited by simoh
Link to comment
Share on other sites

Der dør tusindevis af folk, heraf mange børn, rundt omkring i verden hver dag. De fleste af disse har IKKE haft noget valg, da de simpelthen ikke har mad nok eller dør af sygdomme de ikke selv er skyld i. Set i det lys virker det sgu en smule ligegyldigt at et par enkelte store fyre krasser af pga. et ekstremt AS forbrug.

Link to comment
Share on other sites

Der dør tusindevis af folk, heraf mange børn, rundt omkring i verden hver dag. De fleste af disse har IKKE haft noget valg, da de simpelthen ikke har mad nok eller dør af sygdomme de ikke selv er skyld i. Set i det lys virker det sgu en smule ligegyldigt at et par enkelte store fyre krasser af pga. et ekstremt AS forbrug.

Så er alt jo pludselig ligemeget, så er det også ligegyldigt om jeg stikker en mand ned i aften, eller voldtager et barn, det sker jo alligevel mange gange i døgnet over hele verden.

Link to comment
Share on other sites

der er også den der undersøgelse/rundspørge (frit refereret efter hukommelsen, men pointen er den samme) Man stillede 100 amerikanske sportsfolk følgende spørgsmål: "Hvis vi gav dig et stof der gjorde, at du vandt samtlige konkurrencer du stillede op i de næste fem år, men du ville dø den dag, du fyldte 40 år, ville du så tage det?"

Hvortil omkring 80% svarede "ja!" Tror helt klart at, man i den situation, har en anden holdning som 39 årig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Puha - skræmmende.

Artiklen nævner overspisning som problemskaber i de gamle dage. Er der nogle der kan udspecifisere dét? Var det fordi de åd sig fede og tilstoppe aorta eller hvad. Eller var deres muskelmasse, selv dengang for stor til at deres hjerte kunne drive maskinen?

Det er så nu det ville være rart med en masse navne, på folk som træner clean og er blevet gamle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share