50mm vægtsæt koster det dobbelte af 25


Wannabe
 Share

Recommended Posts

Fittnessgruppen sælger 140kg vægtsæt med henholdsvis 25 og 50 mm (OL) huller i skiverne.

Med 25 mm hul koster sættet kr. 1.599,- mens man må slippe det dobbelte kr. 3.199 for 50 mm hul.

Større huller koster mere <_<, eller hvad er forklaringen... ?

Prisforskellen ser ud til at være den samme hos andre leverandører...

Edited by Wannabe
Link to comment
Share on other sites

Der er da rigtigt mange forskelle på de to stænger. 25mm stangen vejer så vide jeg kan se 10kg i modsætning til 5omm stangen på 20kg, som også er 220cm i modsætning til 200cm for 25mm stangen.

Nu står der ikke hvor mange kilo, at stængerne er godkendt til, men der er helt sikkert også stor forskel. Producenten af 25mm stangen vil nok ikke love, at den kan holde til meget mere end de 140kg, hvorimod jeg har læst at en 50mm stang (jeg mener, at det var eleiko) er godkendt til 680kg. Den nævnte stang er godt nok ikke en eleiko, men den er nok stadig beregnet til +300kg.

Kuglelejerne lyder også som en del af forklaringen.

Link to comment
Share on other sites

Nårh - jeg tog da lige og ringede til Fitnessgruppen for en forklaring. And here goes:

Stængerne til 25 mm sættene har... 25 mm diameter

Stængerne til 30 mm sættene har... 30 mm diameter

OG

Stængerne til 50 mm sættene har... nej.... forkert... 28 mm diameter

Derudover har 50mm sættene lejer og større diameter på skiverne.

Alle stængerne er riflede (både 25, 30 og 50mm), med nogle få undtagelser.

Så prisforskellen skal primært forklares i den "bedre" stang, og så at det er "internationale mål" på 50mm sættet.

Men skal man ikke til OL de første par dage <_<, og kan man leve med at skiverne roterer lidt ved brug i stedet for kuglelejer, så er der altså 50% at spare. Derudover kan man bruge 25/30 mm sættene til at bygge håndvægte op af - det kan næsten ikke lade sig gøre i praksis (det er noget "bøvl") jvf. Fitnessgruppen.

Den er da også lige til Rabatten ;)

Edited by Wannabe
Link to comment
Share on other sites

Producenten af 25mm stangen vil nok ikke love, at den kan holde til meget mere end de 140kg

Den bliver da hvist lidt kedelig at kører dødløft med i længden så! :santa2:

eller bænkpres :santa2: eller militarypress :santa2: eller bicepscurls :santa2:

Hvordan fungerer det med leje på vægtene? SIdder lejet på stangen el?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share