Skulder!


Kluns
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg ville bare lige høre, når man træner military.. er det så kun forsiden af skulderen man træner? eller er det hele skulderen. Og hvis et, Skal den så assisteres af en anden skulder øvelse? og hvilken!

Denne tråd er nok ikke placeret bedst, men det har da lidt med muskelvækst at gøre :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Eftersom military i høj grad kun træner den forreste skuldermuskel, så forstår jeg ikke helt hvorfor der er så mange herinde som er så glade for øvelsen, og mener at den bør være med i et grundprogram.

For mit eget vedkommende (og de fleste andre der løfter vægte) er den forreste skuldermuskel overdemenensioneret i forholdt til den bagerste og midterste skuldermuskel, hvilket udelukkende skyldes at mange brygsøvelser går så meget i skulderen. Derfor kan jeg heller ikke forstå at nogle gider at kører militarypress, hvorfor ikke istedet kører en øvelse for de bagerste skuldermuskler? :o Den bedste grund jeg kan se, er at det er lidt en egoist øvelse, hvor man kan få smidt en del kilo på stangen. :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror sq* de forsvinder ud af mit program med øjeblikkelig virkning  <_< selvom det er en "must" øvelse.

Hvorfor smide en guldøvelse væk?

Hvad med en ekstra øvelse ind til den bagerste skulder. Barbell Row (to neck with elbows out)

.. hvis man syntes det bliver for meget for lænden, kan man jo lave den liggende.

eller

Lying Rear Lateral Raise

Personligt synes jeg også at Military er en god øvelse for trapezius og Serratus anterior. Den skal ikke ud af mit program. :xmas:

Lasse

Edited by lassebasse
Link to comment
Share on other sites

uuuuu nu tvivler jeg (igen) :o

Bagskulderen får RIGELIGT , delvist gennen chinups og rows og direkte ved reverse laterals og stiff arm kickback.

Grunden til at umiddelbart ville smide den væk var, at forskulderen i mine brystøvelse umiddelbart får tæsk i forvejen, allerede 4-6 reps inde i første set skulderpres brændte forskulderen som en vis herre (f. eks. ham her: :devil: ) kravlede rundt derinde.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom military i høj grad kun træner den forreste skuldermuskel, så forstår jeg ikke helt hvorfor der er så mange herinde som er så glade for øvelsen, og mener at den bør være med i et grundprogram.

For mit eget vedkommende (og de fleste andre der løfter vægte) er den forreste skuldermuskel overdemenensioneret i forholdt til den bagerste og midterste skuldermuskel, hvilket udelukkende skyldes at mange brygsøvelser går så meget i skulderen. Derfor kan jeg heller ikke forstå at nogle gider at kører militarypress, hvorfor ikke istedet kører en øvelse for de bagerste skuldermuskler? :o Den bedste grund jeg kan se, er at det er lidt en egoist øvelse, hvor man kan få smidt en del kilo på stangen. :xmas:

Military fordi den træner hele overkroppen inkl. en del af ryggen som f.eks trapeszmuskulaturen i sin fulde længde. Military fordi man aldrig bliver god til at løfte/skubbe/håndtere ting over skulderhøjde ved at træne bænkpress. Military fordi den udføres stående og træner styrke og stabilitet i overkroppen som man ikke får ved bænkpress.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom military i høj grad kun træner den forreste skuldermuskel, så forstår jeg ikke helt hvorfor der er så mange herinde som er så glade for øvelsen, og mener at den bør være med i et grundprogram.

For mit eget vedkommende (og de fleste andre der løfter vægte) er den forreste skuldermuskel overdemenensioneret i forholdt til den bagerste og midterste skuldermuskel, hvilket udelukkende skyldes at mange brygsøvelser går så meget i skulderen. Derfor kan jeg heller ikke forstå at nogle gider at kører militarypress, hvorfor ikke istedet kører en øvelse for de bagerste skuldermuskler? :o Den bedste grund jeg kan se, er at det er lidt en egoist øvelse, hvor man kan få smidt en del kilo på stangen. :xmas:

Military fordi den træner hele overkroppen inkl. en del af ryggen som f.eks trapeszmuskulaturen i sin fulde længde. Military fordi man aldrig bliver god til at løfte/skubbe/håndtere ting over skulderhøjde ved at træne bænkpress. Military fordi den udføres stående og træner styrke og stabilitet i overkroppen som man ikke får ved bænkpress.

Military er feeeed !! :pumpin: :afro:

Link to comment
Share on other sites

Military Press er ikke en øvelse som hovedsagligt træner Anterior Deltoid, idet EMG-undersøgelser ikke rangerer denne særligt højt i forhold til andre øvelser for samme muskelgruppe(Skulderpres med håndvægt og frontraises). Sas har nogle rigtige gode pointer i at øvelsen rent overall er en god basisøvelse, men det bør man naturligvis også veje op imod resten af ens øvelsesarsenal. Hvis man i forvejen laver 2-3 presseøvelser for bryst og f.eks. side laterals så er Military Press måske ikke lige den øvelse man også skal køre.

Link to comment
Share on other sites

men det bør man naturligvis også veje op imod resten af ens øvelsesarsenal. Hvis man i forvejen laver 2-3 presseøvelser for bryst og f.eks. side laterals så er Military Press måske ikke lige den øvelse man også skal køre.
enig :w00t: Også enig at alm. skulderpress er mere forside af skulder specifik
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share