Anatomi spørgsmål


-Elvirus-
 Share

Recommended Posts

Som overskriften fremgår, er dette et forsøg på at lave en bevægelsesanalyse af et overhåndskast, håber i gider tage jer tid til at kigge på det, og evt komme med et par rettelser ;)

Jeg har valgt "kun" at fokusere på overekstremiteten - dvs alt hvad der hedder hofte ben osv indgår IKKE.

Forspændingsfasen:

Først roteres columna vertebralis, primært i thorakaldelen. Samtidig sker en ekstension i ryggen samt en abduktion, udadrotation i art. Humeri (skulder ledet) og der sker en adduktion i skapula, en fleksion art. Cubiti (albueledet), pronnation af antebrachii (underarmen) og en dorsal flektion i art. Radiocarpea (Håndledet).

Udførelsen:

En fremad rotation og en ekstension af Columna Vertebralis, en fleksion i art. Humeri, samtidig med sker der en abduktion i skulderbladet. Ekstention i art. Cubiti og en forsat pronation i antebrachii og en plantar fleksion i art. Radiocarpea.

Ved forspændingsfasen arbejdes der koncentrisk på bagsiden af skulderbæltet. Og m. erector spinae kontraherer.

Ved udførelsen arbejdes der koncentrisk på forsiden af skulderbæltet. Bagsiden af overarmen laver koncentrisk arbejde og underarmens rotationsmuskler udføre ligeledes koncentrisk arbejde.

Forspændingensfasen

Abduktion i art. Humeri.

m. Deltoideus, m. supraspinatus

Udadrotation i art. Humeri.

m. infraspinatus, m. teres minor

Adduktion af skapula.

m. trapezius (pars tranc.)m. rhomboideus

(Bagud) rotation af overkroppen.

m. obliquus abdominis ext., m obliquus abdominis int.

Ekstension af ryggen.

m. erector spinae

Fleksion af Cubiti.

m. biceps brachii, m. barchialis, m. brachioradialis

Pronation af antebrachii.

m. pronator teres, m. pronator quadratus

Dorsal fleksion i art. Radiocarpea.

m. extensor carpi radialis longus, m. extensor carpi ulnaris

Udførelsensfasen

(Fremad) rotation af Columna Vertibralis.

m. obliquus abdominis ext., m. obliquus abdominis int.

Fleksion i art. Humeri.

m. pectoralis major,m. deltoideus (pars clav.)

Abduktion i skapula.

m. pectoralis major, m. serratus anterior (pars div.)

Ekstension af art. Cubiti

m. triceps brachii.

Vidre pronation af artebrachii

m. pronator teres, m. pronator quadratus

Plantar fleksion i radiocarpea.

m. flexor carpi radialis, m. flexor carpi ulnaris.

Fleksion af thoracalis.

m. obliquus abdominis ext., m. obliquus abdominis int, m. rectus abdominis.

yes det var så det - en ordentlig smøre, håber det giver lidt mening(eller i det mindste det er korrekt noget af det).

Jeg synes at latissimus dorsi burde være med i bevægelsen, men kan ikke rigtig se hvor. Ifølge min bog, ekstenderer den skulderledet, men i mit kast ekstenderer vi slet ikke skulderen på noget tidspunkt (kan bare ikke rigtig passe, at den ikke indgår i bevægelsen)

:cry::cry::cry::cry: ;)

Link to comment
Share on other sites

Som overskriften fremgår, er dette et forsøg på at lave en bevægelsesanalyse af et overhåndskast, håber i gider tage jer tid til at kigge på det, og evt komme med et par rettelser

Jeg har valgt "kun" at fokusere på overekstremiteten - dvs alt hvad der hedder hofte ben osv indgår IKKE.

Forspændingsfasen:

Først roteres columna vertebralis, primært i thorakaldelen. Samtidig sker en ekstension i ”columna vertebralis ”samt en abduktion, udadrotation i art. Humeri (skulder ledet) og der sker en adduktion i ”scapula”, en fleksion art. Cubiti (albueledet), pronnation af ”art. radiocarpalis” og en (dorsal flektion) i ”art. radiocarpalis” (Håndledet).

Udførelsen:

En fremad rotation og en ”flexion” af Columna Vertebralis, en fleksion i art. Humeri, samtidig med sker der en abduktion i ”scapula”. Ekstention i art. Cubiti og en forsat pronation ”af art. radiocarpalis” og en (palmar-fleksion ) ”af art. radiocarpalis”.

Ved forspændingsfasen arbejdes der koncentrisk på bagsiden af skulderbæltet. Og m. erector spinae kontraherer.

Ved udførelsen arbejdes der koncentrisk på forsiden af skulderbæltet. Bagsiden af overarmen laver koncentrisk arbejde og underarmens rotationsmuskler udføre ligeledes koncentrisk arbejde.

Forspændingensfasen

Abduktion i art. Humeri.

m. Deltoideus, m. supraspinatus

Udadrotation i art. Humeri.

m. infraspinatus, m. teres minor

Adduktion af skapula.

m. trapezius (pars tranc.)m. rhomboideus

(Bagud) rotation af overkroppen.

m. obliquus abdominis ext., m obliquus abdominis int.

Ekstension af ryggen.

m. erector spinae

Fleksion af Cubiti.

m. biceps brachii, ”m. brachialis,” m. brachioradialis

Pronation af ”art. radiocarpalis”.

m. pronator teres, m. pronator quadratus

(Dorsal fleksion ) af ”art. Radiocarpalis”.

”m. extensor carpi radialis longus et brevis”, m. extensor carpi ulnaris

Udførelsensfasen

(Fremad) rotation af Columna Vertibralis.

m. obliquus abdominis ext., m. obliquus abdominis int.

Fleksion i art. Humeri.

m. pectoralis major,m. deltoideus (pars clav.)

Abduktion i skapula.

m. pectoralis major, m. serratus anterior (pars div.)

Ekstension af art. Cubiti

m. triceps brachii.

Vidre pronation af ”art. radiocarpalis”

m. pronator teres, m. pronator quadratus

”Palmar-fleksion ” i ”radiocarpalis”.

m. flexor carpi radialis, m. flexor carpi ulnaris, ”m. palmaris longus”.

Fleksion af “columna vertebralis pars thoracalis”.

m. obliquus abdominis ext., m. obliquus abdominis int, m. rectus abdominis.

Det var så det - en ordentlig smøre, håber det giver lidt mening(eller i det mindste det er korrekt noget af det).

Jeg synes at latissimus dorsi burde være med i bevægelsen, men kan ikke rigtig se hvor. Ifølge min bog, ekstenderer den skulderledet, men i mit kast ekstenderer vi slet ikke skulderen på noget tidspunkt (kan bare ikke rigtig passe, at den ikke indgår i bevægelsen)

Hej igen, jeg har lige kigget på det. Det ser rigtig godt ud, men har et par forslag til nogle rettelser. Jeg har lavet () omkring det i din tekst, som kan skrives på en anden måde, f.eks. (dorsal-fleksion) i art. radiocarpalis, her kan du også vælge at skrive extension.

Derudover har jeg skrevet ” ” ved de ting jeg decideret har ændret i din tekst. F.eks. art. når du skriver skapula og jeg skriver ”scapula”, med c.

Nogen andre ting:

1)Pronation/supination sker i art. radiocarpalis og ikke i antebrachium.

2) Det hedder art. radiocarpalis og ikke radiocarpea

3) ved dit afsnit om udførelsen, FLEKTERE du i ryggen og ikke ekstendere igen. Det gør du allerede

4) Dorsal-fleksion i art. radiocarpalis = ekstension

5) skapula er med c = scapula

6) Enten skriver du columna vertebralis eller ryggen.

7) Dér hvor du har skrevet m. extensor carpi radialis longus, har jeg skrevet (et brevis), fordi du mangler denne. et = og.

8) Og så har jeg tilføjet nogle muskler til din muskel gennemgang husk mine ændringer er markeret med ” ”. Resten er dit eget.

Ellers ser det rigtig godt ud!!! Må man spørge hvad du studere?

Link to comment
Share on other sites

Lige en lille ting til.

du taler om latissimus dorsi, at du mangler den. Det er fordi du ikke har valgt at tage rotationen med, hvilket jeg bestemt mener at man laver under et kast.

du kan se hvad jeg mener her:

Men hvis jeg også skal komme med et bud på hvilke muskler man bruger i spydkast/kast, ville jeg sige at man næsten bruger alle muskler, idet man i det perfekte kast er i stand til at bruge de rigtige muskler i den rigtige rækkefølge. Derfor gider/vil jeg ikke remse alle musklerne op ligsom i armlægning, men kun de største.

Man kan jo starte med at dele bevægelsen op.

1) armen holdes klar til kast dvs. hånden er oppe og bagudbøjet og bag ved hovedet. Albuen peger også bagud. Men det er jo ikke det eneste. Kroppen bruges jo også utrolig meget. Den skal jo vendes ud til siden(gerne mere end 90 grader på kasteretningen), og så ville jeg samtidig ekstendere i ryggen inden kastet, for senere at skulle bruge mine mavemuskler og hoftebøjere til selve slutningen(til ekstra kraft). Tilsidst har vi benene, hvor det bageste ben skal være let bøjet og det forreste strakt.

Dette ville jeg sige var startstillingen uden selv at være nogen atlet.

Det første der nu skulle ske efter min mening, er at man (jeg nævner kun dynamiske muskler):

2) strækker det bageste ben samtidig med at man vender/rotere i kroppen. Her kommer musklerne(kranialt mod caudal): m. obliquus internus et externus, m. erector spinae og quadratus lumborum( og flere små muskler i ryggen), baldemusklerne (gluteus max./med./min.) og m. tensor fascia latae samt m. quadriceps femoris. Hasemusklerne kan også bruges men ikke ligeså meget som de ovennævte.

Nu kommer kastet så hvori indgår arm-delen.

3) til den første del af fremadførelsen af armen adducere du faktisk humerus dvs. primært m. pectoralis major og i mindre grad mm. coracobrachialis et deltoideus. Uanset om du skal lave et opadrettet kast eller et vandret kast, skal du under alle omstændigheder træne din m. deltoideus og rotator-manchetten. Dette for at undgå luksationer og eller andre skader i dit skulderled.

Til det sidste stykke af kastet, dvs. fra hvor din arm er på linie med din brystkasse og din brystkasse peger i kasteretning, til slutningen af kastet:

4) vil jeg sige at du bruger de samme muskler (bortset fra m. serratus anterior, se senere) som ved armlægning (indadroteringens-delen af humerus), vel og mærke hvis vi ser bort fra underarmens muskler, dvs. igen m. Lattisimus dorsi, m. teres major, m. subscapularis og pectoralis major. M. serratus anterior kan vælges at bruges til forlængelse af armen, idet den kan skubbe scapula fremad.

Der laves også en ekstension i albuen i denne del af kastet. Til dette bruges m. triceps brachii og m. anconues.

5) Mavemusklerne, hoftebøjerne samt underarmens muskler bruges nu samtidig som dem i punkt 4. For underarmens muskler drejer det sig om flexorene. Derudover vil det ikke være af vejen at træne sine fingermuskler samtidig, selvom en del af de kraftige fingermuskler sidder på underarmen. Mavemusklerne er primært m. rectus abdominis. Af hoftebøjerne drejer det sig om m. iliopsoas men igen kan m. rectus femoris også hjælpe til her!

Håber det kan bruges , selvom det ikke er ligeså detaljeret som for armlægningen! Men det ville jo også være for omfattende. Kaste-bevægelsen foregår i alle 3 akser og armlægningen kun i det 1 .

Link to comment
Share on other sites

Et indspark: For overskueligheden skulle du tage at dele faserne op i et underafsnit pr. led.

Jeg har ikke gennemlæst de andres besvarelser, så hvis jeg gentager dem, må du bare springe det over. :)

En fremad rotation og en ekstension af Columna Vertebralis
Mere korrekt er vist: Rotation (man siger ikke "fremadrotation") og fleksion, som en anden nævnte.
plantar fleksion i art. Radiocarpea.

:lol: Svært at lave plantar fleksion i OE.. Det hedder palmar!

Hvad med fingrenes arbejde?

Bagsiden af overarmen laver koncentrisk arbejde og underarmens rotationsmuskler udføre ligeledes koncentrisk arbejde.
Upræcist.. Du er nødt til at sige HVILKE muskler der laver det koncentriske arbejde, da der er rotationsmuskler i underarmen for såvel supination som pronation.
Adduktion af skapula.

m. trapezius (pars tranc.)

Mener du de vandrette fibre?

(Bagud) rotation af overkroppen.

m. obliquus abdominis ext., m obliquus abdominis int.

Igen, det hedder ikke bagudrotation, og så mangler du alle de små intervertebrale muskler.
Jeg synes at latissimus dorsi burde være med i bevægelsen

Du ekstenderer jo i udførslen ;)

Link to comment
Share on other sites

hejsa, det vækker jo minder om anatomi projekt det her :) Her kommer lige lidt til opsætningen, kigger på dine muskelangivelser senere...

Skal lige siges at jeg sprang over de andres indlæg ;)

Jeg har valgt "kun" at fokusere på overekstremiteten - dvs alt hvad der hedder hofte ben osv indgår IKKE.

Columna er ikke en ekstrimitet... så hvis du kun vil som du skriver foroven, inkluderer det ikke columna men kun fra skulderleddet og ud.

Husk altid at gøre din udgangsstilling tydelig fx. in situ / anatomisk normalstilling kort AN eller anden udgangstilling...

Hvor er dine grade angivelser på led stillinger og bevægelser??????? ;)

Husk tyngdekraftens virkning, fx en arm det falder, kræver jo ingen muskelarbejde....

Nævn kun de muskler der er mest relevante (de "stærkeste")

Det hedder scapula abd. og ikke abd. i scapula. de hedder heller ikke skulderleddet abd. det er humerus/overamen der abd.

I vores anatomi projekt skulle vi beskrive et spadestik ud fra 3 billeder...

Jeg kan fortælle at vi gjorde det således...

Udgangspostion --------- muskel arb. i deres rækkefælge----- slut position

For overskuelighedens skyld tog vi hvert enkelt muskelarbejde og beskrev det således...

Det er lige uafhændigt af dit eksempel......:

Udgangs AN undtagen antebrachium er proneret...

Optræk

Skudarmen trækkes tilbage (skråt op bagud) - humerus abd. 90grader - koncentrisk arb. af M. delt.- evt. kraft niveau

samtidig udadroteres humeres 10grader af m. teres major med koncentrisk arb. - evt kraft niveau

samtidig osv.

Det er noget af en mundfuld sådan en analyse, og som Jørgen L påpeger husk fingerarbejde. Hvis de ikke arbejder kan han jo ikke holde bolden..... så du må lige undersøge hvad der arb. statisk der....

I'll be back

Link to comment
Share on other sites

Forspændingsfasen:
kan du fint bruge som titel, jeg vil så foreslå at du laver dem her til undergrupper:

- Først roteres columna vertebralis, primært i thorakaldelen.

- Samtidig sker en ekstension i ryggen

- samt en abduktion af xxxx

+ udadrotation af xxxx

+adduktion af skapula

+fleksion (albueledet),

+pronnation af hånden(underarmen proneres ikke)

+dorsal flektion af hånden

sådan fortsætter du bare....

Link to comment
Share on other sites

Forspændingensfasen

Abduktion i art. Humeri.

m. Deltoideus, m. supraspinatus

slet m. supraspinatus, den er mindre relevant...

Udadrotation i art. Humeri.

m. infraspinatus, m. teres minor

slet infra........

Adduktion af skapula.

m. trapezius (pars tranc.)m. rhomboideus

affirmative :)

(Bagud) rotation af overkroppen.

m. obliquus abdominis ext., m obliquus abdominis int.

Bagud virker ikke her. du kan bruge rotation, men så skal du finde ud af om det er en dexter eller senister rotation....(højre venstre) og husk mavens midte er punktum fixum og musklens hæfter er punktum mobile....

ext. vil være ok som svar. jeg har ik lige mine papirer men er nu ret sikker på int. er mere expiration og interabd. tryk.

husk vi har nogle rygmuskler i E.spinea som og kan rotere columna!

Ekstension af ryggen.

m. erector spinae

evt. gå mere i dybden der.

Fleksion af Cubiti.

m. biceps brachii, m. barchialis, m. brachioradialis

slet m. biceps brachii da du er proneret eller igang med det

Pronation af antebrachii.

m. pronator teres, m. pronator quadratus

don't remember men sikker på du kan nøjes med en af dem(vælg den stærkeste)

Dorsal fleksion i art. Radiocarpea.

m. extensor carpi radialis longus, m. extensor carpi ulnaris

samme som ovenstående, medmindre du har noget ståend eom at de gør det sammen som ved traps og rhombs ;)

Udførelsensfasen

(Fremad) rotation af Columna Vertibralis.

m. obliquus abdominis ext., m. obliquus abdominis int.

rettes ligesom det andet.

Fleksion i art. Humeri.

m. pectoralis major,m. deltoideus (pars clav.)

Der er lidt fejl,Nok bedre hvis du skriver sådan:

fleksion af humerus- m. delt. ant.

(slet pect. medmindre fleksion går mod kroppens midte)

(pars clav. er til pecs og til delt skal du jo som skrevet bruge ant.)

Abduktion i skapula.

m. pectoralis major, m. serratus anterior (pars div.)

HUSK AF SCAPULA

pecs påvirker kun scapula indiretke så den vil jeg droppe. (bevægelser for skulderbaldet har jeg altid syntes at være lidt sekundære)

Ekstension af art. Cubiti

m. triceps brachii.

fino....

Vidre pronation af artebrachii

m. pronator teres, m. pronator quadratus

som sidst.

Plantar fleksion i radiocarpea.

m. flexor carpi radialis, m. flexor carpi ulnaris.

det samme...

Fleksion af thoracalis.

m. obliquus abdominis ext., m. obliquus abdominis int, m. rectus abdominis.

hold dig til rect. :)

Jeg synes at latissimus dorsi burde være med i bevægelsen, men kan ikke rigtig se hvor. Ifølge min bog, ekstenderer den skulderledet, men i mit kast ekstenderer vi slet ikke skulderen på noget tidspunkt (kan bare ikke rigtig passe, at den ikke indgår i bevægelsen)

Har du nogen billeder at gå ud fra til din analyse????????????

det afhænger utroligt meget at vinkler osv. :)

håber du kan bruge lidt af det.

DEvito

Link to comment
Share on other sites

Jeg har travlt i disse dage med at lære MANGE ting, men tak for hjælpen, vender måske tilbage med kommentar senere.

Vil dog stadig i modsætning til jer påstå, at man pronerer/supinerer underarm og IKKE hånden..... ( i hvert fald både ifølge min bojsen møller samt bevægelsesanalyse bog)

Anyway, tusind tak for hjælpen, det er jo lidt omfattende for jer lige at overskue ;)

(til mansurfer kan jeg sige at jeg studerer idræt)

Link to comment
Share on other sites

Vil dog stadig i modsætning til jer påstå, at man pronerer/supinerer underarm og IKKE hånden..... ( i hvert fald både ifølge min bojsen møller samt bevægelsesanalyse bog)

Til engang du for tid :)

Det er rigtig at suppination og pronation sker i underarmen(radius & ulna) men jeg er nu sikkert på at man i omtalen siger at det er hånden der suppineres(for hvis underarmen gør det gør hånden det jo også)

Vil lige siger det igen, det virker ret umuligt at lave en bevægelses analyse hvis du ikke har nogle punkter i bevægelse fx 3-4 stillinger. i KONKRET I BILLEDFORM eller personlig demonstration(i en slags stopdans. af kastet)

DEvito :)

Link to comment
Share on other sites

Man roterer ikke meget i thoracaldelen. Rotationen i columna varetages af cervical og lumbaldelen. Desuden synes jeg du bør bruge udtrykke palmar-flex og dorsalflex da det letter overskueligheden.

Hånden supineres pga de radio-ulnare led, men ses bedst i håndens stilling. Just like Devito said B)

Mvh buc

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share