Puls


Torben F.
 Share

Recommended Posts

Et spørgsmål angående puls!

Min puls har altid haft let ved at ryge i vejret under anstrengelse. Når jeg f.eks. ror eller løber, kan jeg sagtens holde min puls mellem 190-195 i 5 minutter af gangen. Og hvis jeg presser mig selv hårdt ryger den over 200. Pt. er jeg i rimelig dårlig form, men det samme gjorde sig gældende da formen var nogenlunde.

Jeg har aldrig decideret testet min makspuls, men jeg har haft den oppe på 215 engang og kunne ret sikkert have fået den højere op. Min hvilepuls ligger lige under de 60.

Jeg har altid været lidt nysgerrig om hvordan man tolker at pulsen ligger så højt ved anstrengelse?

Godt/skidt/danger?

Link to comment
Share on other sites

Sådan kan man ikke stille op!

At have en "eksplosiv" ;) puls er som udgangspunt godt.

Så længe at du ikke har hjertefejl eller at din høje puls giver andre problemer, så er det skam fint nok.

Makspuls afhænger primært af to ting

- alder

- gener

Hvis du fra fødslen af, er givt nogen gener som tillader høj puls, og du desuden ikke oplever nogen gener (gener og gener er ikke det samme :lol: ) derved, så er der ingen problemer. :)

Link to comment
Share on other sites

Sådan kan man ikke stille op!
Nej, det har du jo nok ret i.
Så længe at du ikke har hjertefejl eller at din høje puls giver andre problemer, så er det skam fint nok.

Ingen problemer her. :)

Det jeg undrede mig over var bare at nogle på min egen næsten ikke kan få pulsen op over 190, mens jeg kan holde de 190-195 i flere minutter. :blink:

Men jeg har nu heller aldrig lagt noget særligt i det.

Link to comment
Share on other sites

Min puls er også så eksplosiv.

Jeg ligger nemt på 190 - 195 ved cardio. Det højeste jeg har været oppe på var 220 i en spinningtime, men der var jeg også ved at spytte mit hjerte ud.

Dog har jeg aldrig fået foretaget en maxtest, det kunne ellers være sjovt at se hvad der så skete.

Jeg har erfaret at regelmæssig træning gør det sværere og sværere at få pulsen så højt op.

Altså, du behøver ikke at gå i panik, det er helt normalt.

(hvis ikke, er vi i hvert fald to med lidelsen) :bigsmile:

Lea

Link to comment
Share on other sites

Ved anstrengelse skal der bruges mere ilt - hvilket vil sige at der skal transporterees mere iltet blod ud. Via træning øges blodmængden og hjertets slagvolumen. som noget at det første. På lidt længere sigt udbygges de små fine blodkar i musklerne og musklerne bliver bedre til at unnytte ilten - via en øget enzym mængde og nogle andre faktorer.

Hvis man ikke træner cardio hårdt og regelmssigt, så kan behovet kun mødes ved at hjeretet pumper hurtigere. Så længe man er ung, så kan det sagtens betyde at pulsen kommer op til omkring 220. Det er klart, at efterhånden som de andre faktorer jeg har været inde på, forbedres via træning, vil behovet for en så høj puls først optræde ved langt hårdere arbejde. Er man i rigtigt god form, så er det faktisk ret svært at nå op på sin makspuls, men man bliver samtidigt også bedre til at klare høj belastning i længere tid. Hvor god man bliver, det afhænger som Jarvig er inden på, i høj grad af ens gener.

Der er ikke noget unormalt i det i har oplevet :) .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Slettet bruger

Har også haft min puls op og ringe på de 206 i starten da jeg gik til spinning.

At den kommer meget over 190 er blevet ekstremtsvært, tror 196 men der så jeg næsten sol måne og stjerner.

SÅ har også selv oplevet at jo bedre kondition jo lavere maks puls, til gengæld sveder jeg ekstremt meget under spinning imellem 1-2 liter er jeg snart oppe på.

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man dyrker cario regelmæssigt, er det faktisk interessant at følge udviklingen i ens gns og max-puls over en periode. I starten kunne jeg uden problemer få min puls op på omkring 170. Idag satte jeg pr på 5km, og var på intet tidspunkt over 162. Min gns puls var 152.

Når jeg kigger på mine notater fra det sidste halve år, kan jeg se hvordan min gns. puls stille og roligt falder samtidig med at min hastighed stiger. Hvis jeg idag kommer over 168 går jeg fuldstændigt død.

En af mine kollegaer er kapgænger i verdensklasse (nr. 18 ved sidste vm). Hans puls når sjældent over 140 når han træner :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Ja Arne var heller ikke ment som spørgsmål, var mere ment at selv om min maks puls faldt så kunne jeg mærke at jeg brændte nogle flere watt af nu min kondition er blevet bedre. ;)

Diddley det var da en god ide, vil starte med at skrive min maks puls ned i min log fra idag af, har tænkt mig at skulle ha tjekket min hvile puls.

Men ikke helt sikker hvordan har tænkt på at sove med en puls måler og når jeg så vågner om morgen få startet uret og tjekket.

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Benjamin64 - jo bedre form man er i - jo mere sveder man - det er en velkendt sammenhæng :)

Arne - kan du redegøre for denne sammenhæng ?

Jeg oplever fra tid til anden træningspartnere, som udfører samme træningspas som jeg selv stortset uden en sved perle på panden. Der er som udgangspunkt tale om personer, som er yngre end jeg selv men som jeg vil udmiddelbart skyde til at ligge på samme formskurve som jeg selv - derfor har fænomenet undret mig.

I denne forbindelse skal det for god ordens skyld nævnes at der er tale om BB og ikke konditionstræning.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Kim S - det skal ikke læses som at person der er i god for altid vil svede mere, for det samme arbejde, som person B der er i dårligere form. De individuelle forskelle er ret store. Mekanismerne der er i spil tror, jeg der er andre end mig der kan giuve en bedre forklaring på.

Link to comment
Share on other sites

Ok - selv hælder jeg også mod den opfattelse, at det til en vis grad må være individuelt - men at andre faktorer også spiller ind, herunder kondition blandt flere. Det er dog for mig vanskeligt at kæde dem sammen i en meningsfuld sammenhæng.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at en persom i bedre form også normalt vil udføre et større arbejde, i løbet af en træningstime - det producere mere varme - som iøvrigt også en øget muskelmasse gør det. Varmen kan kun komme væk på en måde - via sved - men den overflade man har at afgive varmen fra, er stort set den samme som da varmeproduktionen var mindre - derfor må der afgives flere ml/time per cm2 end før...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share