Sænkning af hvilepuls.


jsc
 Share

Recommended Posts

Højintensiv træning.

Primær faktor for hvilepuls: Højt hjerteslagvolume => hjertet skal trænes intensivt => al motion med typisk højintensiv træning.

Sekundær faktor for hvilepuls: Iltoptagelseevne => kapilærer mm. skal trænes => al motion men typisk højintensiv træning.

Link to comment
Share on other sites

Sjovt spørgsmål - lav hvilepuls lejer at være en konsekvens af træning - ikke et mål i sig selv.

Sagen er en smule mere kompleks Jarvig.

Det er korrekt at hjertets slagvolumen har en sammenhæng med hvilepulsen. En anden faktor - som også kommer tidligere i spil, er en øgning af blodmængden. Er man i relativt dårlig kardiovaskulær form - så vil hvillken som helst form af træning ret hurtigt føre til en øgning af blodmængden.

Jeg tror dit spørgsmål er svært at besvare med sikkerhed - tror ikke lige der er lavet forskning gående ud på hvilken træningsform der hurtigst sænker hvilepulsen :lol:. Men jo, jeg er også ret sikker på at der skal en hvis intensitet til, hvis det for alvor skal rykke noget. Når jeg er i ok form har jeg en hvilepuls på omkring 55-60 - efter en ca. måned med ekstra intensitet kan den komme under 50.

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Tjaa... hvis dit mål udelukkende er så lav en hvilepuls som muligt, så ville jeg undersøge fridykning 

De gutter kan holde vejret SYGELIGT længe - og deres puls kommer VILDT langt ned.

Det er faktisk ganske interessant at kigge på hvad der sker når man dykker. Kroppen har en såkaldt dykkerrefleks som giver en refordeling af hjertets minutvolumen, så det kun er de mest vitale organer der forsynes. Hvis man er frisk på en lille test så prøv at putte hovedet ned i en spand vand og følg udviklingen i pulsen. Effekten er i øvrigt større ved iskoldt vand ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er frisk på en lille test så prøv at putte hovedet ned i en spand vand og følg udviklingen i pulsen. Effekten er i øvrigt større ved iskoldt vand ;)

Ville det ikke være en fordel at anvende en guldfiskebowle? Så kan man beholde uret på armen, og se på det gennem glasset, da det kan være svært både at få plads til ur, arm og gulvklud i spanden

Link to comment
Share on other sites

Hjertets hvilepuls langt mere afhængig af parasympatikus tonus end de rent fysiske ændringer i hjertet. Dette må også være forklaringen på det fald i hvilepuls man oplever allerede 14 dage efter at man er begyndt at træne. Dvs. at en kraftigere parasympatikus tonus giver en længere fyldningstid og det er den primære årsag til at hvilepulsen falder og slagvolumen stiger.

Link to comment
Share on other sites

Hjertets hvilepuls langt mere afhængig af parasympatikus tonus end de rent fysiske ændringer i hjertet. Dette må også være forklaringen på det fald i hvilepuls man oplever allerede 14 dage efter at man er begyndt at træne. Dvs. at en kraftigere parasympatikus tonus giver en længere fyldningstid og det er den primære årsag til at hvilepulsen falder og slagvolumen stiger.

Så ku jeg sgu bedre li dit første indlæg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Denne her tråd kan jeg stadig sidde og klukke over.....

Men jeg er kommet lidt i tvivl, Allerup:

Ville det ikke være en fordel at anvende en guldfiskebowle? Så kan man beholde uret på armen, og se på det gennem glasset, da det kan være svært både at få plads til ur, arm og gulvklud i spanden

Du mener at man skal putte hovedet NED i guldfiskebowlen ikke sandt ? således at man kan kigge udaf den fyldte bowle på uret man så har på armen ?

Link to comment
Share on other sites

Allerup -> :lol: :lol: :lol:

Kan det tænkes at denne tråd er opstået efter længere tids søgen efter en scorereplik.... "hva' så øøøøøh.... ku' du tænke at komme med hjem og mærke min hvilepuls. Den er helt nede på 34, når vi vågner...." ;)

Ziggymund :bike:

PS. Tror ikke den vil virke, scorereplikken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share