Squat: "Ass to the grass" vs. 90 grader


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Jeg har de sidste par gange haft problemer med mit venstre knæ, som var specielt udtalt når jeg kørte squat - og smerten var udtalt når jeg ramte bunden (ass to the grass) og skulle det første stykke op.

Grundet dette valgte jeg at sætte en bænk bag mig, og går derfor kun ned til min bagdel berører bænken hvorefter jeg rejser mig igen - ligesom da jeg startede ud med at lære squat.

Dette betød to ting, først smerten er væk, og jeg kan smide flere skiver på stangen.

Men mit spørgsmål er nu, er det "spild" at køre øvelsen på denne måde, altså med et knæk på kun 90 grader ? er der nogle muskler der ikke rammes ved at undlade at gå helt ned ? det er tydeligt at mærke at belastningen omkring knæet/fronten af låret er noget anderledes.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor der er nogen der kører ass to the grass.. Dem jeg kender der styrkeløfter, kører kun til 90 eller måske en anelse under. Personlig kan det slet ikke lade sig gøre for mit vedkommende at komme så langt ned i squat, så jeg nøjes med partiel squat når jeg endelig squatter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor der er nogen der kører ass to the grass.. Dem jeg kender der styrkeløfter, kører kun til 90 eller måske en anelse under. Personlig kan det slet ikke lade sig gøre for mit vedkommende at komme så langt ned i squat, så jeg nøjes med partiel squat når jeg endelig squatter.

Er du helt sikker på det ikke er fordi du bare aldrig har lært at squatte rigtigt? ;)

Hvis du starter bevægelsen forkert, dvs bevæger knæene frem som det første, så kan du sandsynligvis ikke komme længere end halvvejs (eller mindre), før du får problemer med at holde hælen i gulvet.

I øvrigt, når i siger 90 grader, mener i så en bøjning af knæleddet på 90 grader eller mener i til vandret? Fordi underbenet hos næsten alle hælder en smule fremaf i bunden af et squat vil vinklen være mindre end 90 grader når lårbenet er vandret.

Dr Squat om squat

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor der er nogen der kører ass to the grass.. Dem jeg kender der styrkeløfter, kører kun til 90 eller måske en anelse under. Personlig kan det slet ikke lade sig gøre for mit vedkommende at komme så langt ned i squat, så jeg nøjes med partiel squat når jeg endelig squatter.

Jeg er begyndt at køre helt ned, men kan så ikke løfte nær så meget.

Har lært det (er ved at lære det) af Johnni, min træningsmakker fra

www.kagearm.com

Kan ses under De 3 store... i venstremenuen.

Henning :pumpin:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er en sørgelig erkendelse at når man begynder at lave dybere squats, så falder den vægt man kan løfte MÆRKBART.. spørgsmålet er om det altid vil være sådan eller om der er tale om en tilvænnings-periode... altså, ender man med at kunne tage samme vægt på ved at købe dybt - som hvis man kørte mindre dybt?

Efter nogle års træning havde jeg den opfattelse at alt under 90 grader, altså bøjningen i knæet, MaxP, var farligt for knæet.. men efter at have kørt dybt i et par måneder, synes jeg at det føles klart bedre (??) at køre dybt - fordi man ikke skal bruge knæene til at standse den nedad-gående bevægelse... ??

Er jeg helt forkert på den?

Link to comment
Share on other sites

MaxPower << Jeg mente til vandret så..

Jeg KAN overhovedet ikke få min røv derned uden at tilte.. Det er helt sikkert! ;)

Ok.

Hvad mener du så præcist med tilte?

Falde bagover, runde/tilte i ryggen, bøjer overkroppen "for meget" frem?

Starter du bevægelsen med at bevæge knæene frem som jeg skrev?

Hvis du står almindeligt, uden vægt, og bare sætter dig lige ned, så vil du højst sandsynligt ende med at stå kun på tåspidserne. Tænker du derimod på at du skal sætte dig TILBAGE (som på en stol), og bøjer lidt fremefter i overkroppen for at bevare tyngdepunktet over fodsålerne, så burde du kunne komme meget længere selv på flad fod. Og med lidt træning helt ned i skovskiderstilling. :)

Jo smallere din fodstilling er jo mere skal overkroppen bøjes forover for at bevare tyngdepunktet. Sådan fornemmer jeg det i hvert fald.

Link to comment
Share on other sites

ja..din røv rører jo gulvet...

de specielle Fist "Floor as box" squats

Det kom sig faktisk af, at jeg ville træne helt raw, og så skulle træne box-squat. Det konfliktede så lidt med min raw-træning, da en box jo er udstyr, og så tænkte jeg: "hvorfor ikke bare bruge gulvet, når det nu er der!"

:lol: :lol: :lol:

Just kidding. ;) B)

Link to comment
Share on other sites

Det skal dog siges at hvis baglåret hviler med nogen væsentlig vægt på læggen, ændres belastningerne i knæet til noget værre lort, da omdrejningspunktet forskydes fra knæet mod et punkt i retning af kontaktstedet mellem baglåret og læggen. Det er fint nok at køre dybt, men brug hovedet.

Link to comment
Share on other sites

Nu fremgår det jo kun af skemaet, hvad det er godt for og ikke hvad det er skidt for. Det er helt objektivt ikke sundt for knæet at blive belastet i en stilling, hvor en betydende del af vægten føres gennem kontakt mellem baglår og læg istedet for igennem knæet. Og det er ligemeget om man er vægtløfter, BB'er eller styrkeløfter.

Link to comment
Share on other sites

Incognito:

Det er helt objektivt ikke sundt for knæet at blive belastet i en stilling, hvor en betydende del af vægten føres gennem kontakt mellem baglår og læg istedet for igennem knæet.

Jeg har læst ovenstående sætning op til flere gange nu, men den siver ikke helt ind. Kan du evt. formulere det på en anden - og mere forståelig - måde?

Link to comment
Share on other sites

hm forstår jeg det således at der faktisk kun er faremomenter ved at køre til bunden ? hvorfor man så skulle foretrække at køre til en bænk eller lignende (er det det i kalder boxsquat?) ?

Det kan da ikke rigtig passe vel ? når man tænker på at man kan øge vægten forholdsvis dramatisk på denne måde ?

Link to comment
Share on other sites

Fitt:

hm forstår jeg det således at der faktisk kun er faremomenter ved at køre til bunden ?
Jeg har læst flere referencer og artikler på nettet, som kommer frem til forskellige konklusioner - nogle mener at dybe squats (under parallel) belaster knæene mere end parallelle squats. Desuden har der hér på MOL også tidligere været modstridende meninger.
hvorfor man så skulle foretrække at køre til en bænk eller lignende (er det det i kalder boxsquat?) ?

Ja, det er boxsquats, men uden at være et rendyrket styrkesvin, så bruges disse såkaldte kasse-squats vist hovedsageligt til at øge bundstyrken/eksplosiviteten fra bunden. Det er altså ikke pga. skadespotentialet ved dybe squats.

Det kan da ikke rigtig passe vel ? når man tænker på at man kan øge vægten forholdsvis dramatisk på denne måde ?

Sådan kan man nok ikke helt stille det op. Skal skadespotentialet sammenlignes ved de to squat-former er man nødt til at anvende samme vægt. At parallelle eller partielle squats giver én mulighed for at øge vægten er nok mere en indirekte faktor.

Edited by Tr0lle
Link to comment
Share on other sites

Infestdass> tak - god læsning; - men synes mere det er 5 >måder< til at gøre din squat dybere fremfor det er 5 >grunde< til at gå dybere.

Men der står at man skal undlade at gå dybt hvis netop knæet driller og det gør det jo; er dog stadig lidt interreseret i, tjae om der er en forskel i resultatet på længere sigt, sådan rent massemæssigt - om hvad jeg kommer til at miste hvis jeg ikke går i bund.

Link to comment
Share on other sites

Incognito:
Det er helt objektivt ikke sundt for knæet at blive belastet i en stilling, hvor en betydende del af vægten føres gennem kontakt mellem baglår og læg istedet for igennem knæet.

Jeg har læst ovenstående sætning op til flere gange nu, men den siver ikke helt ind. Kan du evt. formulere det på en anden - og mere forståelig - måde?

Når knæet er foldet så meget sammen, at baglåret og læggen er presset sammen, virker kontaktpunktet mellem baglåret som en slags vægtstang. Altså flyttes det punkt som femur og tibia drejer omkring bagud og vigtigst af alt - væk fra leddet.

Link to comment
Share on other sites

ta dog noget vægt af og lær at squatte til under vandret, mine knæ er glade for det, har ellers altid haft lidt vrøvl med dem...

Squat skal ikke kaldes squat hvis man ikke mindst går til vandret og hvis folk påstår de ikk kan komme derned er det fordi de ikke vil tage noget vægt af stangen og prøve at køre RIGTIGE squats

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg kører selv vægtløfter squat, og har aldrig haft problemer i knæene med det. Til gengæld havde jeg problemer da jeg lave styrkeløft squat, pga den pludselig opbremsning man har i øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share