Squat: "Ass to the grass" vs. 90 grader


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Teddy:

ta dog noget vægt af og lær at squatte til under vandret, mine knæ er glade for det, har ellers altid haft lidt vrøvl med dem...

Squat skal ikke kaldes squat hvis man ikke mindst går til vandret og hvis folk påstår de ikk kan komme derned er det fordi de ikke vil tage noget vægt af stangen og prøve at køre RIGTIGE squats

B) Nå nå "mister-hardcore-bomstærk-evil-styrkeløfter" ? .......

Punkt 1. - problemet er ikke at komme i bund.

Punkt 2. - det kan godt være dine knæ er "glade" for at være i bund, det er mit ene ikke.

Punkt 3. - det er ikke en skade som er kommet pga. squat, men den giver gener under squat

Vi taler ikke om et "rask" knæ her, og jeg har kørt til bunden længe, uden problemer.

Men er stadig interreseret i at høre fordelen ved at køre til bunden kontra box-squat ?

Link to comment
Share on other sites

Men er stadig interreseret i at høre fordelen ved at køre til bunden kontra box-squat ?
Du mener vel squat til parallel og ikke box squat?

Box squat er ikke specielt god hvis går efter at få masse på benene

Jeg squatter både "ass to the grass" og til lige under parallel. Det ene udelukker ikke det andet.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Du mener vel squat til parallel og ikke box squat?

Kender ikke lige de to ovenstående. Men det der svarer til hvis jeg sætter en alm. træningsbænk bag mig - og kører sqaut indtil jeg lige berører bænken - så man cirka har en 90 grader's vinkel (lidt under måske) imellem undersidelår og læg.

Link to comment
Share on other sites

Fitt:

Du mener vel squat til parallel og ikke box squat?

Kender ikke lige de to ovenstående. Men det der svarer til hvis jeg sætter en alm. træningsbænk bag mig - og kører sqaut indtil jeg lige berører bænken - så man cirka har en 90 grader's vinkel (lidt under måske) imellem undersidelår og læg.

Når styrkeløfterne kører box-squat, er en vigtig del tilsyneladende at støtte mod "box'en" et kort øjeblik, så spændingen tages af de aktive muskler, for derefter at rejse sig eksplosivt.

Det lader til at den version som du kalder "box-squat" (hvor du bruger en bænk) ikke indebærer nogen pause i bunden, men bænken er kun med til at sikre den korrekte dybde - dvs. hvis jeg har forstået dig ret, så er din version af "box-squat" ikke myntet på at øge bundstyrken.

Link to comment
Share on other sites

Teddy:

ta dog noget vægt af og lær at squatte til under vandret, mine knæ er glade for det, har ellers altid haft lidt vrøvl med dem...

Squat skal ikke kaldes squat hvis man ikke mindst går til vandret og hvis folk påstår de ikk kan komme derned er det fordi de ikke vil tage noget vægt af stangen og prøve at køre RIGTIGE squats

B) Nå nå "mister-hardcore-bomstærk-evil-styrkeløfter" ? .......

Punkt 1. - problemet er ikke at komme i bund.

Punkt 2. - det kan godt være dine knæ er "glade" for at være i bund, det er mit ene ikke.

Punkt 3. - det er ikke en skade som er kommet pga. squat, men den giver gener under squat

Vi taler ikke om et "rask" knæ her, og jeg har kørt til bunden længe, uden problemer.

Men er stadig interreseret i at høre fordelen ved at køre til bunden kontra box-squat ?

var ikke for at virke smart eller nået, men har selv har måtte stoppe for en periode med alm squat pga jeg stoppede ved vandret, nu er jeg så begyndt at køre helt ned og har ikke haft problemer siden, så for mig var det en fordel... Har du prøvet front squat???

Link to comment
Share on other sites

Trolle:

Det lader til at den version som du kalder "box-squat" (hvor du bruger en bænk) ikke indebærer nogen pause i bunden, men bænken er kun med til at sikre den korrekte dybde - dvs. hvis jeg har forstået dig ret, så er din version af "box-squat" ikke myntet på at øge bundstyrken.

Netop, bænken bruges >kun< til at sikre dybden - jeg hviler ikke på nogen måde på bænken.
Teddy:

Har du prøvet front squat???

Det er rent faktisk lige præcis front-squat jeg kører - problemet er detsamme i både front og backsquat desværre.

Link to comment
Share on other sites

har du prøvet at køre squat mere periodiseret. Her mener jeg at du køre squat med mange gentagelser (10-12stk) en gang om ugen. Så får du muligvis ondt i knæet, men så ugen efter hvor smerten er gået væk køre du det samme en gang til, med samme vægt. Efterhånden som knæet holder op med at gøre ondt når du træner 1 gang om ugen så øge frekvens til 2 gange om ugen og til sidst kan du muligvis køre så tit du har lyst.

Jeg har selv haft problemer med at mine knæ gjorde ondt, specielt det venstre, men ved at gå langsomt frem og vende knæet til squat er det væk nu. Jeg kan selvfølgelig ikke love at det virker for dig, men det kunne jo være et forsøg. Det tog ca. 3uger for mig før jeg begyndte at mærke fremskridt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share