Sheiko-novice


Uncle Bully
 Share

Recommended Posts

Efter mange år med standard BB-programmer og et enkelt års HST er det på tide at begynde på noget helt anderledes. Så er det jeg er faldet over Sheiko, og det ser da godt nok så radikalt voldsomt ud, at det må jeg prøve af. Nu vil jeg bare gerne vide, om der er nogen, der har nogen gode/dårlige erfaringer, de kunne tænke sig at dele? Jeg er især lidt betænkelig ved skadespotentialet…

Mine 1RM ligger på:

Bænkpres: 145 kg

Dødløft: 160 kg

Squat: 130 kg (i ussel stil – jeg kan bare ikke få de stænger til at makke ret, og det skulle jeg gerne have rettet op på!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kørt en runde Sheiko, men er langt fra den bedste til at rådgive om selvsamme alligevel.....

But here it goes - Du skriver selv at du kører squat i ussel stil, og at du er bekymret over mulige skader, og af den grund vil jeg anbefale at du får 100% styr på dit sqaut før du begynder på en runde Sheiko!

- jeg synes selv at sqauten i Sheiko var noget at det hårdeste ved programmet!

edit: Jeg staver som en hest!!

Edited by Doggie
Link to comment
Share on other sites

En god ting ved Sheiko Vs. dårlig stil er at du får kørt en masse squats, og på den måde skulle det være muligt at kunne få finpudset teknikken. Det samme skete for mig engang jeg kørte Hatfield i dødløft, der steg jeg 30 kg, og en stor del af det var ren teknik.

Link to comment
Share on other sites

Uncle >> Det gav en temmelig god styrkefremgang i især squat og bænkpres... Men jeg har lidt svært ved at bedømme det præcist, havde feber (og "mega-snotnæse") i midten at perioden jeg kørte Sheiko, hvilket især gik udover dødløft.

Den ene gang jeg kørte dødløft med sygdommen 'på ryggen' endte det med jeg blev nødt til at stoppe halvvejs fordi det simpelthen sortnede for mine øjne!! Mindre rart!! ;)

Og det med at køre 20 rep kan jeg kun anbefale, er lige begyndt, men har på bare en uge fordoblet mit indtag!!! (<- Skal nok ende med at give noget) - Og du kan næsten ikke undgå at køre en rimeligt pæn stil når du kommer til at køre squat tungt - eller er i hvert fald min erfaring...

Sør'n W >> Jeg er enig i at den bedste måde at forbedre teknikken i sit løft på er at træne det en masse, men når det lige kommer til Sheiko, tror jeg ikke det er for smart at have 'mangler' i sin teknik... Men er blot min egen erfaring der taler... :)

Link to comment
Share on other sites

jeg kan ikke se hvorfor det skulle være smartere at pudse sin teknik af i 20 rep breathing squats end i sheiko, man falder jo ikke død om fordi man ikke squatter 100% korrekt. man lærer øvelserne ved at udføre dem, og i sheiko får man kørt øvelserne en masse, og med forholdsvis lette vægte så jeg ser intet problem her.

Link to comment
Share on other sites

bare lad være med at lave alt mulig andet som incline og DB pres, så går det, hold dig til det der står i programmet og måske tilføj lidt selv i forhold til noget andet. der er jo f.eks ingen træning af lats og delts, så det kan du med fordel tage med, men jeg synes du skal fjerne noget andet som f.eks. flyes i den henseende

Link to comment
Share on other sites

jeg kan ikke se hvorfor det skulle være smartere at pudse sin teknik af i 20 rep breathing squats end i sheiko, man falder jo ikke død om fordi man ikke squatter 100% korrekt. man lærer øvelserne ved at udføre dem, og i sheiko får man kørt øvelserne en masse, og med forholdsvis lette vægte så jeg ser intet problem her.

Jeg siger heller ikke der skulle være den vildt store forskel, jeg ville bare personligt foretrække afpusning med 20 rep, fremfor Sheiko...

Er enig med Søren i det med skuldrene, man vænner sig hurtigt til de mange sæt bænk, så hvis bare du ikke kører de vilde skulder øvelser efter 'det andet', så skulle det ikke blive noget prob!

Link to comment
Share on other sites

Hmm Jeg har kørt 2 runder sheiko. Den ene gang steg min total med 50 kg og jeg har hørt om ligende tilfælde.

Hvis du spiser rimeligt, og kører det hele igennem som man bør (SKAL), så ville jeg bestemt mene det er muligt!!
Anden omgang steg jeg 15 kg i total, men her var jeg i kalorieunderskud. Jeg mener ikke det er must at du er kalorieoverskud, men du skal bare ikke regne med de samme gains.

Jeg er lige startet på en tredje omgang og jeg kan kun anbefale dig at forsøge med sheiko.

jeg kan ikke se hvorfor det skulle være smartere at pudse sin teknik af i 20 rep breathing squats end i sheiko, man falder jo ikke død om fordi man ikke squatter 100% korrekt. man lærer øvelserne ved at udføre dem, og i sheiko får man kørt øvelserne en masse, og med forholdsvis lette vægte så jeg ser intet problem her

Helt enig. Jeg syntes netop at man ofte glemmer at have focus på teknikken ved mange reps og særligt ved 20 rep, fordi det er så forbandet hårdt. Hvis man vælger beginners 1 er det også ved rimeligt lave procenter, så der er overskud til at lære sig teknikken.

Link to comment
Share on other sites

Kan være det bare er mig der ser engle og alt muligt andet fra 'himmerig' når vi snakker 20 rep så... :)

- Synes bare jeg fokuserer mere på min teknik når jeg kører 20 rep... Man har jo i hvert fald nok tid når man kører de 20 rep igennem!

Link to comment
Share on other sites

Tak for rådene - jeg tror bare jeg springer ud i det. Jeg prøver det af i en uge eller to, mærker efter hvor jeg kommer til at mangle lidt ekstra og fylder forsigtigt på. Det kan jo selvfølgelig også være, at jeg bare bliver pint så hårdt igennem, at det vil være omsonst med ekstra øvelser!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share