"skade" - udposning i lysken ?


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Hej Fitt,

der er godt nok ikke evidens for min udtalelse, men jeg har selv været en tur rundt i brok-møllen :beerchug:

Din læge siger at du skal se det an og hvis det bliver værre kan OP komme på tale. <_<

Men mit indtryk er at du løfter regelmæssigt og det er ikke med en ubetydelig vægt. Bugpressen er helt sikkert noget du bruger meget at under træning og dette vil nok kun øge stresset på din brokport og dermed forværre tilstanden over tid. :sneaky2:

Da jeg var til OP i sin tid skete det under lokal bedøvelse og operationen tog nok ½time og så hjem samme aften. Overlægens restriktioner lød på:

"Teoretisk set er der ingen!!" :dontgetit: "men brug den ikke i 3-6uger og respektér smertegrænsen!" (man skal som professionel jo holde ryggen fri).

Sagen er den, at man med dagens teknik (jvf også tidlige indslag fra Lægens Bord) bruger et net/mesh der sagtens kan holde skidtet tilbage. De smerter man føler er nettet der river lidt i det uophelede muskelvæv som nettet sidder i for ikke at tale om arvævet der også rives rundt i (føles som en masse katteklør der kradser inden i :beatup: ), men ikke noget farligt.

Jeg træner i dag for fuld skrue uden probs! :viking: :devil:

Derfor er mit råd:

Få det ordnet, det bliver sjovt at skide den første uges tid (må ikke presse). Når det er overstået kan du fyre igennem for fulde hammer uden at skulle bekymre dig om det hver gang du træner. Som det er nu er det garanteret en hæmsko for dig at Squatte o.lign.

Link to comment
Share on other sites

Hej Sedentarius !

Et eller andet sted giver det også mere mening i min verden, fordi jeg kan ikke helt se at det skulle kunne blive "bedre" - det kan vel egentlig kun blive værre fra nu af - hullet kan vel næppe hele sig selv.

Men, jeg fik at vide at efter operationen skulle der gå 4-6 uger hvor jeg ikke måtte træne noget af karakter, og der godt kunne gå op 3+ mdr før jeg kunne køre normalt blus ?

Hvor hurtigt var du igang igen ?

PS: velkommen :)

Link to comment
Share on other sites

Du er sq da uheldig fitt :(

Jeg var selv ude med en operation sidste år (ikke brok), og fik nogenlunde samme besked som sed. at jeg bare kunne træne, når jeg følte at jeg var i stand til det, og det tog mig ca. 2-3 måneder før jeg var ovenpå (og jeg var altså rimelig kvæstet ;) ) Der lå jeg i øvrigt ved siden af nogle brokpatienter, og de kunne da gå dagen efter deres OP, og det var ældre herrer ;)

Træningen er vigtig, man lad det nu ikke gå ud over dit helbred. Hvis skidtet alligevel ikke bliver bedre, så få dog den OP overstået. Du er back in no time :)

Edited by sokr@tez
Link to comment
Share on other sites

Tak Fitt for velkomst,

jeg har livligt fulgt med i hvad der rør sig herinde :dance: . Men nu er jeg også en aktiv fætter herinde - so far :w00t:

Hvorvidt sådan en omgang brok skal kunne hele aner jeg ikke helt :bookread: . Hvis du lå på ryggen og levede et meget afslappet liv længe nok, så ville det måske nok kunne komme på tale.

Men er det 'lazy-time' du ikke kan lide ved tanken om OP, så bliver netop denne ugunstige tid vel bare forlænget mens du går og ser det an? Så længe du provokerer det - og det gør man netop ved fit - så forbliver den der og måske bliver den også kun værre.

For at tilføje nogle ideer til et råd:

Get it done, spis ordentligt og rigeligt i din off-time for at formindske dit atrofi :eatchicken: , planlæg dit come-back, lav noget research på det man altid spekulerer over, lav en kostplan (hvis du er til det), læs blade og saml motivation.

Kom tilbage når du kan (tiden kan vist variere meget, men efter helingen er smerterne vist stopklodsen og OP-teknikken er god idag) og giv så fuld skrue på dyret!!

Få det overstået. Det er hurtigere end at vente på at få det overstået. :2000-pontiac-red:

Håber det giver mening.

PS! Man kan efter sigende ikke træne sig fra lyskebrok. Som andre også har sagt så er det noget man genetisk er disponeret til.

Link to comment
Share on other sites

Sedentarius:

Kom tilbage når du kan (tiden kan vist variere meget, men efter helingen er smerterne vist stopklodsen og OP-teknikken er god idag) og giv så fuld skrue på dyret!!

Få det overstået. Det er hurtigere end at vente på at få det overstået. 

Håber det giver mening.

Jeg har tænkt lidt over det, og tror jeg har følger dit råd, og får lavet den operation - men jeg vil vente til august/september med det - da det passer rigtig rigtig skidt ind i min træning hvis jeg skal være nede nu i 3 mdr (eksl. evt. venteliste på hospital).

Mit regnestykke går så op, da jeg kan køre min periode ud nu her til august - og principielt kan jeg vel bare give den gas når jeg så alligevel skal ind og opereres ?

Og så må vil jeg sørge for at spænde bæltet godt til i de tunge løft - hvis det måske kan beskytte skaden lidt.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Fitt,

fremragende idé med det brokbind :4smartass:

Jeg tror også du kan give den gas indtil OP med brokbæltet på. Men også kun med den på.

:bookread: Træner du igennem uden risikerer du at forværre situationen og der kan komme mere tarm ud i broksækken som risikerer at blive afklemt i brokporten. Dette medfører at blodforsyning til det stykke tarm obstrueres (man taler om en inkarceration). En ugunstig situationen der skal behandles akut pga risiko for at dræbe noget tarmvæv. :rocketwhore: Men sålænge det kan skubbes tilbage er det cool.

Det er heldigvis en situation du kan styre og følge. Du sidder sikkert, som jeg gjorde og spænder i ny og næ for at se hvor meget der kommer ud og om det kan skubbes tilbage igen ;) så længe det bliver ved det samme (ca.) kan du jo fint fortsætte :pullup:

Skriv lige hvordan det fungerer med bæltet? Er komforten god? Hvormeget koster bæltet?

Link to comment
Share on other sites

Nu har du sikret dig at det dækker der hvor dit problem er - ikke? (Iflg. lægens bord er der jo tre mulige steder hvor det hyppigt kommer)

Hej igen igen :bigsmile:

Der er såvidt jeg er orienteret tre typer lyskebrok.

1. Den direkte lyskebrok. Denne er erhvervet og ses hyppigst hos ældre hvis fibrøse

fibre i bageste bugvæg er atrofieret eller slidt med alderen.

2. Den indirekte medfødte lyskebrok. Broksækken er medfødt pga mangelfuld lukning at "testis' vandrekanal". Brokken er altså ulmende om man så må sige.

3. Den indirekte erhvervede lyskebrok. Anatomien er den samme som ved 2., men her er kanalen lukket rigtigt. Brokket må derfor selv presse sig vej ned igennem kanalen.

Mit bud er at der nok er tale om et indirekte lyskebrok.

Men hvorvidt det er den ene eller den anden type du har, så skal presset fra bindet nok sidde det samme sted: dér hvor den buler ud :viking:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share