Giver bentræning større muskelmasse generalt?


Tr0lle
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg styrketrænet i snart et år med ret gode resultater.

Mit program har dog ikke indeholdt nogen form for bentræning, da jeg har spillet basket ball og løbet i stedet.

Jeg har, efter at have læst lidt hist og her, fået den opfattelse at man kan opnå generalt bedre resultater for sin styrketræning, hvis man ikke undlader at træne sine ben. Det skulle have noget at gøre med større udskillelse af hormoner osv. Dette leder mig så til mit spørgsmål:

Giver bentræning større muskelmasse generalt?

Altså, kan man forvente en fremgang i andre muskelgrupper grundet større udskillelse af muskelstimulerende stoffer?

Kan man forvente at opleve en markant ændring? Kan det betale sig? Er det dybt godnat ikke at træne ben? Osv.

(Jeg er fra naturens side udstyret med nogle solide ben, så min krop er ikke kommet i ubalance rent visuelt fordi jeg kun har trænet overkrop)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer helt an på hvordan man definere "at træne ben". Hvis man med "træne ben" mener leg extensions, leg curls og andre isolerende benøvelser, så er der ikke det store at hente. Normalt så snakker man om store multi-joint øvelser som squat, dødløft og benpres, når man snakker om øget hormon udskilles. Der skulle efter sigende have været lavet undersøgelser i Rusland, som viste at en 15 % af den muskelmasse man kunne opbygge på overkroppen kom fra hård squat træning. Teorien er at store øvelser som squat og dødløft stimulerer større frigørelse af hormoner, som skaber et bedre anabolsk miljø.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share