Har ondt vet mit skinneben!


Xzebetz
 Share

Recommended Posts

Jeg får ondt i mit skinneben, eller der i nærheden. Men det er kun i højre ben det gør ondt.. Og det er når jeg intensiverer min løbetrænig.. Det er meget træls da dette forhindrer mig i at Løbe! Jeg er ikke vant til at løbe da jeg næsten lige er startet, men løber ca 5km hver 2. dag, eller nogengange nøjes jeg med 3 km...

Er der nogen der kender til dette problem?

Link to comment
Share on other sites

Gør det ondt foran på skinnenebet lige ved siden af knoglen? Er det sådan at du kan løbe lidt, uden det gør videre ondt, og så stoppe, og så begynder det at gøre virkeligt nas? Jeg fik det ved at sjippe, og det er overbelastningsskade. Jeg har hørt folk med seneskedehindebetændelse give den samme beskrivelse.

P.S. Jeg er ikke læge eller det der ligner, så jeg kan sagtens tage fejl.

Link to comment
Share on other sites

Det er mere på siden af skinnebenet, det gør ikke ondt når jeg sidder eller går... Men når jeg trykker gør det ondt, og det er det samme når jeg løber.. Hver gang foden for kontakt med jorden under løb give det et dunk i skinnebenet eller musklen.. Det er svært at sige om det er musklen eller skinnebenet.. Men det lyder sandsynlig med overbelastning da jag har givet den lidt for meget gas den sidste tid..

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sikkert skinnebensbetændelse.

Der er forskellige ting der kan lindre det: Massage, varmecreme, Varmebind (ligesom knæbind bare til skinnebenet), og sidst men vigtigst underlag. Hvis du løber meget på asflalt nu så gå over til at løbe på græs eller i skovbund. Min egen erfaring er at det desværre ikke hjælper særlig meget at løbe på grusvej.

Den sikreste metode til at får det til at gå væk er at holde pause. Hvis du vælger at gøre det skal du starte langsomt op bagefter. Så er det mindre sandsynligt at du får problemet igen.

Q

Link to comment
Share on other sites

Det mest typiske skadesproblem for smerter ved skinnebenene er seneskedehindebetændelse og er som nævnt en overbelastningsskade. Du beskriver dog ikke hvornår og hvordan smerterne opstår. Sørg derfor din læge.

Seneskedehindebetændelse er en typisk løbeskade, der typisk opstår i hvis belastningen øges hurtigere end i dette tilfælde skinnebenene er tilvænnet belastningen:

- løbelængden (for mange km i opstartsfasen, hurtig forøgelse af træningsmængden mv.),

- intentiteten (tempo, intervaller),

- belastningen øges (overgang fra grus til asfalt, bakketræning mv.)

- forkert fodtøj

Jeg lider desværre p.t. stadig af eftervirkningerne af samme skade (ved hård bakketræning ved cykling - lidt atypisk, men det er en anden historie).

Vedr. Fodtøj/løbestil:

Overvej først om dine sko giver tilstrækkelig støddæmpning (kun egentlige løbesko med stødabsobering kan bruges, gamle løbesko kan have mistet den stødabsoberende virkning), er din løbesti korrekt (hæl isættes en anelse før resten af foden i landingsfasen, har du tendens til pronation af foden dvs. vridning i fodleddet). I nogle sportsbutikker kan du få din løbestil efterprøvet (hvis du ikke allerede har gjort det).

Vedr. behandling af skaden:

Desværre er det en snigende skadestype, der er meget svær at slippe af med. Hvis du kun får ondt ved hurtig løb og ikke får smerter eller irritation efter løbet (snurrende fornemmelse ved skinnebenene og så kaldet inflamation) kan du prøve at nedsætte løbelængden og kun løbe i let eller jævnt tempo. Du kan evt. så være heldig at overbelastningen forsvinder og du efter et flere uger kan øge træningen igen (men kun langsomt). 5 km i startfasen er efter min mening for lang en distance for de fleste. 2-3 km er nok mere passende. Løber du på asfalt, find da nogle grusstier, da dette mindsker belastningen.

Er der irritation og smerter ved skinnebenet efter løb er der desværre kun en vej nemlig en træningspause fra løb og langsom genstart. Da benene ikke belastes i samme omfang ved cykling (lav gearing, få bakker) og svømning kan du overgå til denne træningsform i træningspausen og i genopstartsfasen.

Er der inflamation kan du evt. få nogle piller af din læge, der dæmper inflamationen. Suppler evt. med nedkøling af området lige efter en tendens til overbelastning (inflamations-fornemmelse) og varmebehandling af området i starten af træningspausen, husk også varm påklædning af området i kulden).

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg har også haft meget ondt i mine skinneben de første par gange, især i det højre.

Fik af vide jeg skulle huske at styrketræne mine ben også.

OG det hjalp det forsvandt efter et stykke tid og en lille pause( en uge).

Da jeg så begyndte at løbe kom det igen, men også kun et stykke tid.

Nu er det der en sjælden gang hvis jeg har løbet lidt for meget.

Så tror det går over med tiden, tag evt. noget fiskeolie, syntes det har virket på mig.

Så kan man så diskutere effekten af det.

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

>Benjamin

Enig i, at styrketræning kan forebygge i et vist omfang selv om det er en anden type belastning ved løb. Det lyder som om du har holdt pause i tide inden skaden blev forværret og med langsom genstart overvundet problemet.

Fiskeolie er nok mere en trossag, hvis din kost er afbalanceret.

Link to comment
Share on other sites

Det behøves ikke nødvendigvis at være skinnebensbetændelse. Jeg har tilladt mig at sakse et svar i en tidligere tråd. Hvis du har nogle sko med fornuftig støddæmpning og du ikke løber MEGET ned ad bakke er det svært for mig at se at det skulle være skinnebens-betændelse. Der er desværre alt for mange skavanker, som kan ordnes der prædikeres skinnebensbetændelse....

Kan du beskrive ømheden mere præcist. Hvor langt oppe på skinnebenet sidder den? på ydersiden, indersiden, midten osv.

For mig at se kunne det være kompartment syndrom - det vil sige at de muskler der ligger inde under læggen ikke kan være der. Musklerne kan være vokset på grund øget arbejdsmængde og/eller svulmet på grund af væske indtrængning på grund af øget mængde affaldsstoffer. Det første fordi musklerne bruges til at opretholde fodbuen og 'krumme tæer', det andet som følge af dette og fordi de er klemt og ikke kan komme af med affaldsstofferne på grund af for lille blodgennemstrømning. Når musklerne svulmer trækker de i den muskelhinde der omslutter dem og som sidder fast på indersiden af skinnebenet. Dette område bliver så (meget) ømt. Kompartment syndrom bliver tit opfattet som skinnebensbetændelse, hvilket er meget forkert da generne kommer af meget forskellige årsager - og skal behandles meget forskelligt...

Du skriver at du fik nogle indlæg, hvis disse er for at kompensere for at du løber indad på fødderne - pronerer, kan du med fordel bruge indlæggene når du spinner. Når du cykler belaster du underbenets muskler en del i stil med når du løber, og hvis der ikke er den rette støtte i dine cykel-sko vil spinningen belaste musklerne som beskrevet ovenfor.

En mulighed er at justere klamperne således at dine tæer kommer til at pege let indad, herved øges fodbuen en anelse og muskler der skal opretholde fodbuen aflastes en smule. Hvis du vælger denne løsning skal du være meget opmærsom reaktionen fra dine knæ og ankler da belastningen her ændres.

Jeg har selv erfaret at løb i for store sko (jvf. krumme tæer), løb på løst grus (eller sne og is) kan medføre de symptomer du beskriver. Har været opmærksom på det?

Håber det hjælper lidt.

Sander

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde skinnebensbetændelse sidste år. Mine sko var fine osv. Jeg gik til fysioterapeut og blev behandlet i ca. 2 uger. Har ikke mærket noget til det siden dengang. Undgå at gå i "klip-klapper". Det bedste er sådan set at gå i bare tæer indendørs og bruge et par gode sko udendørs.. Håber, du hitter ud af at "få det ordnet" :)

Jeg har i denne forbindelse et lignende spørgsmål. Når jeg træner biceps gør det voldsomt ondt i mine håndled. De er meget svage. Jeg har prøvet at lægge arm med min kæreste. Da vi gjorde det "normalt", gjorde det ondt i min håndled, og jeg kunne slet ikke få styrke på. Men når han holdt fast i mit håndled, så jeg kun skulle bruge armen, kunne jeg bruge min styrke, for så gjorde det ikke ondt i håndleddene.

Mine armstrækninger bliver jeg nødt til at lave på knoerne hvis det ikke skal gøre ondt. Jeg er i det hele taget blevet utrolig svag i de led.

Det irriterer mig grænseløst, da min styrketræning bliver påvirket af det.

Det, jeg efterlyser er nogle gode genoptræningsøvelser, evt. et link til et site på nettet..

kh Pia

Link to comment
Share on other sites

Hej saarndars, xzebetz m.fl.

Du har meget ret at vi skal passe på ikke hurtigt, at dianostisere alt ved under betegnelsen skinnebensbetændelse og med en generel behandlingsmetode.

Jeg mener dog en opstart med 5 km hver anden dag er klart over det der generelt bør anbefales. "Skaden" kan (ikke dermed sagt at den er det) derfor godt skyldes overbelastning. Et startniveau på 2-3 km stigende til 5 km indefor de første 1½-2 måneder sikrer en tilvænningsperiode som specielt er vigtig ved løb p.g.a. belastningen af sener og fodled. Det er også vigtigt i denne periode ikke at forcere intensiteten (hvad der desværre mange steder på MOL-fora anbefales for nystartere).

Typen af skade på skinnebenene er desværre meget svær at fastlægge. Ud over compartmentsyndrom skelnes bl.a. imellem inflammation i seneskeden, koglehindeinflammation, trætshedsbrud mv. (jf. bl.a. DIF's officielle håndbog om idrætsskader 95). Indenfor compartmentsyndron skelnes endvidere imellem kronisk/akut, samt muskler omkring skinnebenet.

Årsagerne kan i følge samme kilde skyldes primært ydre vold, muskeloverrivning eller overbelastning (akut), pladsmangel for musklen (kronisk). Compartmentsyndron i akut form ved overbelastning kan bl.a. opstå (citater)

- "løb på hårdt underlag, uden at idrætsudøveren er forberedt til dette og har tilpasset sig underlaget"

- "idrætsudøveren træner eller konkurrerer alt for intensivt evt. på et hårdt underlag og uden at være tilstrækkelig godt forberedt"

Den kronisk form handler mere om langtidseffekt ved øget muskelmasse. Derfor tror jeg næppe det er denne form der er relevant her.

Hvad angår behandling mener jeg ikke der er meget store forskelle. Det kan derfor være forvirrende med at skulle skelne mellem alle disse skadesformer. I alle tilfælde anbefales aktiv hvile (dvs. træning af andre muskelgrupper), evt. kulde/varmebehandling, evt. inflammationsdæmpende medicin, styrketræning ved opstart, langsom genopstart ). Røngen ved mistanke om træthedsbrud, evt. operation ved kronisk compartmentsyndron mv.

Det er under alle omstændigheder en god ide at rådføre sig hos egen læge.

Har I andre referencer vil jeg gerne høre om dem da jeg selv er skadesramt!

Hilsen

Jan D.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde samme problem og har faktisk siden min soldatertid døjet med seneskedehindebetændelse i skinnebenet. Problemet fik jeg faktisk has på med et kosttilskud som hedder Serrapeptase (enzymer fra silkeorme), men nu må vi se om det holder ved.

Er der i øvrigt noget der ved om man kan gøre noget ved sidesting? Jeg får det meget når jeg løber, mindre når jeg svømmer, og næsten ikke når jeg cykler. Det er ret irriterende at være delvist afskåret fra at løbe grundet konstant sidesting.

John

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg startede også med at have ondt i skinnebenene efter løb...

Startede op med 2-3 km og er langsomt gået op til 5-6 km.

Det er vendt lidt tilbage nu igen....men ved fra tidligere at eksempelvis Voltaren-gel hjælper på det. (alt efter hva årsagen er self. men ved overbelastning af musklen, kan det hjælpe) Kan købes på apoteket. Smør 3-4 gange dagligt i nogle dage....det hjalp mig i hvert fald.

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede også med at have ondt i skinnebenene efter løb...

Startede op med 2-3 km og er langsomt gået op til 5-6 km.

Det er vendt lidt tilbage nu igen....men ved fra tidligere at eksempelvis Voltaren-gel hjælper på det. (alt efter hva årsagen er self. men ved overbelastning af musklen, kan det hjælpe) Kan købes på apoteket. Smør 3-4 gange dagligt i nogle dage....det hjalp mig i hvert fald.

Når folk får ondt i skinnebenet skyldes det 99% af gangene forkerte sko. Få lavet en test på løbebånd og IKKE bare en hvor du går hen af gulvet. Hvis du fx. har en sko med proneringskile og du har en neutral fod, så får du ondt i skinnebenene. Creme og smertestillende har samme effekt som at pisse i bukserne.

Link to comment
Share on other sites

Her er sandelig ekspertviden. Håber at spørgeren nu får løst sit problem.

Ved at dø af grin...

Henrik

Ok smartass nu har jeg selv tidligere haft en en del problemer med mine skinneben og opsøgt en række idrætsfyser og specialbutikker og jeg citerer egentlig bare hvad jeg fik af vide af dem, for at være spørgeren behjælpelig. Men måske du kunne komme med et foreslag, eller måske du bare er interesseret i at kaste mudder :unhappy: Men uha man skal passe på med at stikke snuden for langt frem i jantes Danmark :laugh:...............

Edited by GreNoLi
Link to comment
Share on other sites

Det jeg har set virke bedst mod skinnebensbetændelse, er helt klart dybdegående massage af lægmuskulaturen eventuelt med is, udstrækning og forøgelse af ROM(mobilitetstræning) og ikke mindst barfodstræning da rigtig mange med skinnebensbetændelse har ufatteligt svage fødder og dertil hørende muskler.

Edited by T
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lige for at genopvække denne tråd ang. problemer med eget skinneben.

Mit venstre skinneben har symptomer som diverse aktive i denne tråd. Den kom efter et intensiveret løb. fra 3,5 km til 5,6 km. jeg løb 3-4 gange om ugen og pludselig mærkede jeg smerten fra midt på skinnebenet ned til øverst på anklen. Det er indersiden og tæt til knoglen. Jeg har haft konstant smerte i snart 3 uger. Smerten er dog konstant på en sådan måde, at jeg mærker den når jeg går på trapper eller bevæger mig hurtigt og naturligvis ved løb. Jeg har ikke taget nogle midler (endnu) dog har jeg smidt noget sportstape på begge sider af anklen for at støtte.

Det hele med løb startede efter jeg skulle træne op til at komme i militæret (GREAT! skal ind om 7 dage og er invalid), så jeg købte nye sko i kaisersport og blev filmet etc etc. Det hele så fint ud og det gik fint i starten men så kom det som sagt efter jeg intensiverede min træning en smule.

Hvad skal jeg gøre? Jeg står som sagt i den situation, at jeg skal ind og springe om 7 dage og får ondt ved løb. Jeg kan sagtens bide smerten i mig, men er der risiko for en forværrelse af skaden og evt gøre den kronisk?

En ven af mig har rådet mig til at smøre cremen ibutop på området.

(en detalje: jeg pronerer en smule indad på mit venstre ben, jeg har dog fået ekstra indlæg i skoene efter min skades opståen.)

Mvh. en desperat Kristoffer.

(edit: jeg var ikke vant til, at løbe da jeg startede)

Edited by Kristoffer88
Link to comment
Share on other sites

Lige for at genopvække denne tråd ang. problemer med eget skinneben.

Mit venstre skinneben har symptomer som diverse aktive i denne tråd. Den kom efter et intensiveret løb. fra 3,5 km til 5,6 km. jeg løb 3-4 gange om ugen og pludselig mærkede jeg smerten fra midt på skinnebenet ned til øverst på anklen. Det er indersiden og tæt til knoglen. Jeg har haft konstant smerte i snart 3 uger. Smerten er dog konstant på en sådan måde, at jeg mærker den når jeg går på trapper eller bevæger mig hurtigt og naturligvis ved løb. Jeg har ikke taget nogle midler (endnu) dog har jeg smidt noget sportstape på begge sider af anklen for at støtte.

Det hele med løb startede efter jeg skulle træne op til at komme i militæret (GREAT! skal ind om 7 dage og er invalid), så jeg købte nye sko i kaisersport og blev filmet etc etc. Det hele så fint ud og det gik fint i starten men så kom det som sagt efter jeg intensiverede min træning en smule.

Hvad skal jeg gøre? Jeg står som sagt i den situation, at jeg skal ind og springe om 7 dage og får ondt ved løb. Jeg kan sagtens bide smerten i mig, men er der risiko for en forværrelse af skaden og evt gøre den kronisk?

En ven af mig har rådet mig til at smøre cremen ibutop på området.

(en detalje: jeg pronerer en smule indad på mit venstre ben, jeg har dog fået ekstra indlæg i skoene efter min skades opståen.)

Mvh. en desperat Kristoffer.

(edit: jeg var ikke vant til, at løbe da jeg startede)

Uha det lyder sgu ikke sjovt. Hvis jeg var dig ville jeg søge læge, da det klart lyder som en betændelses tilstand du ikke sådan lige kan komme af med.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har haft nogenlunde samme problem i begge ben. Det gør ondt at løbe, nogen gange sindssygt ondt! Jeg er fortsat med at løbe og det er ved at være ovre nu. Det har stået på i 4-5 måneder. Nogle dage bedre end andre.

Noget jeg er begyndt på og som har virket på mig er at skylle med koldt vand, fx. når du er i bad efter løb. Det øger blodcirkulationen/tilførslen i det "betændte" område.

Jeg har også prøet at holde pause (efter råd fra min søster, der er læge) - det gav kun bagslag! Smerten kom igen umiddelbart efter. Så der er vist ikke andet for end at bide tænderne sammen og kom ud over stepperne!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også prøet at holde pause (efter råd fra min søster, der er læge) - det gav kun bagslag! Smerten kom igen umiddelbart efter. Så der er vist ikke andet for end at bide tænderne sammen og kom ud over stepperne!

Hvis dette er sandt vil det ikke være noget problem for mig. Problemet ligger bare i, om jeg gør hele lortet værre ved at ignorere smerten og bare løbe derudaf?

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Min gamle løbetræner sagde altid til os, når vi havde ømme skinneben; halv fart og halv distance i forhold til det vi løb. Det eneste man ikke skal er totalt pause, chancen for at smerten kommer tilbage efter totalt pause er meget større, fordi de fleste begynder for hårdt/hurtigt/for langt. Massage er en god ting (jeg tænker på rigtig massage ikke med happy ending :)) og drop udstrækningen det gør det faktisk skaden værre.

Udstrækning er desværre blevet en for stor del af vores træning, det er selvfølgelig godt hvis du træner til at blive mere smidig, men det skal altså betragtes som træning der træner smidighed ligesom cardiotræning træner hjerte/kredsløb og styrketræning træner muskelstyrke/størrelse.

Jeg vil anbefale dig korte træningsture(5-15 min) i laaaangsomt tempo og på blødt underlag, underlaget skal dog være stabilt (ikke sand og meget ujævnt græsplæne) men gerne en skovbund eller græs/golfplæne.

Massage: Christian Zwettler treatment 26 30 48 88 eller www.zwettler.dk

Han er en af de bedste i Danmark, han har klinik i København og det koster 500 kr for en times massage.

God bedring!

Link to comment
Share on other sites

Kan se at mit gamle er blevet hevet frem igen. :bigsmile:

Kan komme med en update for benyttede mig af rådet mht. nye sko og en løbetest. Har ikke haft det siden jeg skiftede sko... Men, tabte samtidig også 10 kg den gang så ved ikke om det også har haft indflydelse.. Væk er det ihvertfald.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dengang jeg led af skinnebens-betændelse var det råd som jeg fulgte 100% var simpelt pause, med masser af kold-varme behandling og træning indtil "irritation" af benet.

Også af nysgerrighed gik jeg igang med at massere det, men frarådede det efterfølgende nærmest med det samme, af den simple grund at det nu engang er et betændt område og ergo er det et sted der skal have ro og anti-flammatorisk (?) medicin.

For at sætte et billede i hovedet på folk, ville det være ligesom at have et betændt sår og blive ved med at rode i det. Ikke den hurtigste, ej heller den bedste måde at hele det på.

Det kan være I bare skal til at træne styrketræning på ben, ankler etc., indtil I kan mærke fremgang. :)

Jeg følte at det oftest var værst når jeg konditionstrænede, ikke styrketrænede.

Held og lykke med jeres ben, jeg føler med jer. ;/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share