Squat i "skråt" Smithstativ


Martin
 Share

Recommended Posts

I fitnessDK kører stangen i smithstativet (til squat bl.a.) skråt op og ned (no offense :tongue: ). Jeg træner der ikke selv, men er blevet spurgt, af en som er i tvivl, "hvilken vej skal man stå i forhold til stangen"? Skal man stille sig, så stangen kører væk fra en selv, eller imod en selv når man kører stangen ned?

Link to comment
Share on other sites

Et skråt smithstativ??? :blink::blink:

Hvad mærke er det? Kan du finde et billede af den?

Jeg kan virkelig ikke forestille mig hvad den skulle være god til ;)

Spørgsmålet giver ikke rigtig mening, fordi i squat har du jo stangen over dit tyngdepunkt (indenfor fødderne) hele tiden. Jeg ved ikke om det kunne tænkes den var til goodmornings, for der bøjer man sig da mere frem, men man kører jo stadig stangen stort set lodret op og ned?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kigget efter et billede, men Technogyms hjemmeside giver en fejl på den side hvor jeg tror den er gengivet...

Prøver at lede videre...

Kan ikke finde noget billede...Stangen i stativet flytter sig ca. 20-30 i det vandrette plan når man kører den op og ned. Hende der spørger, har forsøgt at spørge en instruktør i centeret, men han gav ikke noget entydigt svar :blink:

Når man squatter frit, bevæger stangen sig så slet ikke i det vandrette plan (kald det bare x-aksen), når man går op og ned (y-aksen)?

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Når man squatter frit, bevæger stangen sig så slet ikke i det vandrette plan (kald det bare x-aksen), når man går op og ned (y-aksen)?

Jo, det vil jeg klart mene. Når man laver et korrekt squat, så vil stangen lave en større eller mindre vandring bagud, når man sætter sig tilbage (afhængigt af hvilken squat teknik man anvender). Et korrekt squat vil kun meget sjældent bevæge lodret op og ned. Det er jo netop derfor man IKKE kan lave et korrekt squat i et smith-stativ.

Skal man lave squat i det smith-stativ du snakker om, så skal man lave det, så vinklingen er rettet bagud. Man squatter jo ikke fremaf, men tilbage.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Skal man lave squat i det smith-stativ du snakker om, så skal man lave det, så vinklingen er rettet bagud. Man squatter jo ikke fremaf, men tilbage.

Thomas

Ok, det var også det jeg syntes var det mest naturlige, så den giver jeg videre...

Hvilken øvelse er i øvrigt den "bedste" til at erstatte squat, når nu man ikke har adgang til et squatrack. Hende der spørger er også glad for lunges, men der mister man vel en del ryg/mavetræning i forhold til squat, ikke!?

(Nb. hun laver allerede dødløft, og elsker det :) )

Og endeligt: Når nu man kun har smithstativet til rådighed, er det så bedre helt at droppe squatten, eller er smithsquat bedre end ingen squat?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share