Skader løb brysttræning?


Madskulinus
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har nu styrketrænet i ca 3 mån og kan se store fremskridt på næsten helen kroppen, MEN ikke så store igen omkring brystet? Det er ellers der jeg helst vil "vokse" eller hva man siger! -Kombineret med min styrketræning, 3 x pr. uge, løber jeg ca 6.5 km også 3 x pr. uge.

Og her kommer spørgsmålet sæ; Er det løbetræningen som tærrer for meget på brystpartiet, så der derfor ikke er så store fremskridt der?

Hvis Ja har I så nogle andre former for konditionstræning, som er bedre?

Håber på svar!

Mads.

Link to comment
Share on other sites

Efter min opfattelse er du ikke begyndt endnu, hvis du kun har trænet 3 måneder, men jeg forestiller mig 2 mulige problemer udfra dine sparsomme oplysninger.

1: Spiser du nok?

2: Træner du forced reps? (Altså er der nogen, som hjælper dig med at løfte stangen?)

Da jeg startede trænede jeg 3 gange om ugen og løb 3x10 km om ugen, og jeg spiste alt for lidt. Benene ville godt nok vokse, men resten ville ikke.

Link to comment
Share on other sites

3 forsk. øvelser á 3 sæt og til jeg bestemt ikke kan løfte mere!

Det virker som "over kill" for mig!

3 øvelser á 3 sæt for en der "lige er startet" virker som megen brysttræning. Ved du hvad progression er? Det er sjældent optimalt at træne 100% igennem 3 gange om ugen, 3 øvelser á 3 sæt - selvom det måske lyder smart. Hvor meget er "et sæt" egentligt; 1 repetition eller 25??

1. Har du læst TJ's artikler på Artikler

2. Hvis du har taget 8 kg på på 3 måneder så spiser du nok "energi", får du også nok protein? Du skulle gerne have 1,5-2,5g protein pr. kg kropsvægt pr. dag.

3. Træner du alle muskelgrupper 3 øvelser á 3 sæt? Du siger nemlig at resten af kroppen vokser fint, og dermed siger du at resten af kroppen "stimuleres" med en passende (for dig) træningsmængde. Prøv at træne dit bryst med samme antal sæt som du træner f.eks. skulder eller ryg...

4. Prøv at skrive dit program hér, det lyder som om at det kunne bruge en finpudsning :)

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Er det løbetræningen som tærrer for meget på brystpartiet, så der derfor ikke er så store fremskridt der?

Distanceløb er selvf. ikke det bedste i forbindelse med muskelvækst i overkroppen, men jeg tvivler stærkt på, at det vil have en lokalt hæmmende effekt - altså kun hæmme din muskelvækst i brystregionen. Hvis du oplever fremgang på arme, ryg, skuldre osv., så er dét at dit bryst halter sandsynligvis noget genetisk (de fleste har én eller flere svage muskelgrupper).

Link to comment
Share on other sites

Først tak for dit svar! -Lad os sige at jeg er genetisk uheldig med hensyn til musklevækst i brystregionen, MEN hva kan jeg så gøre for trods alt at optimere brystet og dets størrelse..?

Der er desværre ikke en magisk formel. Du må selv finde den træning, der virker bedst for dig. Det er bare at prøve sig frem.

Link to comment
Share on other sites

Synes dette er en interessant emne.. Jeg er først lige begyndt at træne.. Jeg træner tre gange om ugen, og har et program delt op så jeg træner forskellige muskelgrupper:

Dag 1: Bryst/Triceps

Dag 2: Ryg/Biceps

Dag 3: Skulder/Ben

Hver gang inden jeg begynder styrketræningen løber jeg også 5 km på løbebåndet som en form for opvarmning.. Dette gør jeg fordi jeg ikke kun vil være stor, men også være i en ok kondition, kan denne "opvarmning" så direkte være skadelig for styrketræningen?

Link to comment
Share on other sites

Hver gang inden jeg begynder styrketræningen løber jeg også 5 km på løbebåndet som en form for opvarmning.. Dette gør jeg fordi jeg ikke kun vil være stor, men også være i en ok kondition, kan denne "opvarmning" så direkte være skadelig for styrketræningen?

Du kan godt kombinere konditionstræning og træning for muskelvækst, men det er ikke optimalt at udføre begge dele i umiddelbar forlængelse af hinanden. Sørg for at holde det adskilt - helst på separate dage.

I øvrigt synes jeg ikke 5 km. løb er den smarteste måde at varme op til vægttræning. Jeg er tilhænger af en opvarmning, der er mere målrettet de øvelser, du skal køre på den givne dag.

Madskulinus>>

Jeg har ikke noget super godt bud, og jeg har endnu ikke set andre komme med en magisk formel på at ramme genetisk svage muskelgrupper. Nu har du trods alt trænet så kort tid, at det måske på sigt viser sig, at brystet følger godt nok med. Når du, som du skriver, oplever fremgang på overkroppen med din nuværende træning, så vil jeg anbefale, at du holder fast i et stykke tid, og ser, om ikke brystet følger med, når din overall masse bliver bedre.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er også mening, men det er bare irretrende at lige netop det sted man helst ville vokse ikke følger "trop" med resten af kroppen! Har du nogle kanon brystøvelser jeg kan lave?

Hvis du primært træner for masse, så vil jeg klart anbefale Dumbell Benchpress og Dips.

Men allerhelst vil jeg anbefale, at du poster dit træningsprogram i det relevante forum, så du kan få nogle fyldestgørende kommentarer. Den overordnede struktur af et program er som regel vigtigere end det specifikke øvelsesvalg.

Link to comment
Share on other sites

Madskulinus-> Jeg har ikke trænet længe nok til at jeg overhovedet kan se nogle ændringer endnu, så dette kan jeg først svare dig på om et par måneder..

Los-> Dette er ikke udelukkende min opvarmning, jeg laver lidt forskellige strækøvelser, varmer lidt op med lette vægte i den ting jeg nu skal lave, altså noget der passer til det jeg skal til..

At dele det løb og styrketræning på forskellige dage har jeg ikke tid til da det vil kræve 6 dage, men hvad så med en dag hvor jeg udelukkende træner mave og kondition?

Link to comment
Share on other sites

At dele det løb og styrketræning på forskellige dage har jeg ikke tid til da det vil kræve 6 dage, men hvad så med en dag hvor jeg udelukkende træner mave og kondition?

Hvorfor vil du træne mave på konditionsdagen? Modsat hårdnakkede centerrygter, så skal mavemusklerne ikke trænes anderledes end alle andre muskler, hvis målet er muskelvækst. Glem mavetræning med flere hundrede reps - brug i stedet belastning og progression.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share